Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec Multisensor 6 oppsett


Anbefalte innlegg

Heisann. Blir mye tråder for en nybegynner som meg men trenger litt hjelp med denne multisensoren.

 

Har prøvd å søke men finner ikke så mye svar. Veldig lite på dette forumet om denne sensoren.

 

Kjører Homeseer. Men sliter med å sette opp hvor ofte denne skal sende info fra de forskjellige sensorene. Bevegelses sensoren ser ut til å funke veldig bra. Men får ikke til å sette at følerne skal oppdatere seg oftere en hver time. Kjører denne på batteri.

 

Jeg har forstått at jeg må sette denne i lyttemodus for å få satt den opp. I følge bruksanvisningen så skal dette skje ved å holde inne knappen på baksiden til LEDen lyser gult. Når en da slipper denne så skal den blinke gult i 10 min eller til en igjen trykker på knappen. Problemet mitt er at den slutter å blinke etter ett par sekunder. Sliter da med å få sendt innstillingene til den. 

 

Hvordan gjør jeg da for å få satt denne opp? Noen som har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mine på USB strøm, og når jeg har gjort endringer står det at controlleren venter på at den skal vokne for å sende innstillinger til den.. (Dette er Vera kontroller).

 

Det sagt så er igrunn ikke jeg så begeistret for denne sensoren. Det er ikke alltid den reagerer på bevegelser, og jeg syns temperatur og fuktighets rapportene kommer veldig sjeldent selv om jeg mener jeg har satt den til 2 minutter..

 

Det kan med andre ord hende at mine innstillinger heller ikke er optimale.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AeonLabs Multisensor er knall. :)

... men jeg ville også anbefale å legge opp fast strøm, alt blir mye enklere da og man slipper å vekke den for å sende innstillinger.

 

Har du derimot lagt den til nettverket uten fast strøm, må den fjernes å legges til på nytt for å sette seg opp som en aktiv node. En annen fordel med det er at Multisensoren da kan videre sende beskjeder, og dermed bidra til å øke node-tettheten. :)

 

Har imidlertid ikke hatt problemer med å vekke dem før...

... mye mulig fordi jeg har alle på fast strøm, og dermed er ikke vekking et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som er kjempefornøyd med denne som kan poste sine innstillinger? Merk gjerne med om du har batteripower eller USB.. 

 

Syns ikke disse fungerer så godt som de burde.. Har det noe for seg å oppdatere FW kanskje? 

 

Tips mottas med takk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg sett, det var mer brukererfaringer jeg var ute etter. :)

 

Angående firmware oppdatering, den må altså ekskluderes fra eksisterende nettverk og kobles til en aeon stick..? Hvordan gjør dere det da med alle knytninger til den? eventer som trigger av den? må man sette opp de på nytt når den inkluderes igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/12/2017 at 17:51, Moskus said:

AeonLabs Multisensor er knall. :)

... men jeg ville også anbefale å legge opp fast strøm, alt blir mye enklere da og man slipper å vekke den for å sende innstillinger.

Aeon Labs Multisensor 6 er knall dersom den får strøm fra USB. Den er langt fra knall dersom den går på batteri. Da anbefaler jeg sterkt Fibaro sin i stedet. Den har langt bedre batteritid.

 

On 29/12/2017 at 14:41, Mr_Stian said:

Men sliter med å sette opp hvor ofte denne skal sende info fra de forskjellige sensorene. Bevegelses sensoren ser ut til å funke veldig bra. Men får ikke til å sette at følerne skal oppdatere seg oftere en hver time. Kjører denne på batteri.

Fra manualen: "If battery power, the minimum interval time is 60 minutes by default"

 

On 29/12/2017 at 14:41, Mr_Stian said:

Jeg har forstått at jeg må sette denne i lyttemodus for å få satt den opp. I følge bruksanvisningen så skal dette skje ved å holde inne knappen på baksiden til LEDen lyser gult. Når en da slipper denne så skal den blinke gult i 10 min eller til en igjen trykker på knappen. Problemet mitt er at den slutter å blinke etter ett par sekunder. Sliter da med å få sendt innstillingene til den. 

Det som står i bruksanvisningen om "wake" er bare tull. Her må man bare trykke og prøve. Jeg tror det jeg har brukt å gjøre er trippelklikk, og da går det til slutt, men du må være kjapp når du setter parametre. (Jeg har ikke oppdatert firmware da jeg ikke har noen Aeon stick lenger.)

 

 

 

 

 

 

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DiderikFrom skrev:

(Jeg har ikke oppdatert firmware da jeg ikke har noen Aeon stick lenger.)

"...firmware can be upgraded using Z-Stick from Aeotec (or any other Z-Wave compliant Z-Wave USB Adapters from any manufacturer) and Microsoft Windows.

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000036562-multisensor-6-firmware-update-12-14-2017-

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.