Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro dimmer 2 - Max 10A?


ZoRaC

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 1
7 timer siden, Moskus skrev:

 

Kanskje vil skal pinge @Håvardgj?

pong :P

 

 

17 timer siden, ZoRaC skrev:

Siste innlegg der sier at Fibaro selv sier at kretsen med Fibaro-modulen må beskyttes med en 10A-sikring, men vet ikke om det er noen andre (norske) krav som også spiller inn. 

 

Mangelen på svar her kan kanskje tyde på at folk har droppet sikring...?

 

nek sier:

430.3 generelle krav

det skal være vern som kan koble ut en hvilken som helst overstrøm i kursens ledere før en slik strøm kan fororsake fare på grunn av termiske eller mekaniske påkjenninger som er ødeleggende for isolasjon, skjøter tilkoblinger eller materiale som omgir lederne

 

så har du 433.3 utelatelse av overbelastningsvern

overbelastningsvern er ikke nødvendig (b) for ledere som sannsynligvis ikke vil bli utsatt for overbelastningsstrøm, forutsatt at de er beskyttet mot kortslutning i samsvar med avsnitt 434(beskyttelse mot kortslutning) og at de hverken har avgreninger eller stikkontakter. (derfor kan man sette f.eks en varmtvannstank på en 20A kurs så lenge det ikke er stikkontakter på kabelen til den)

 

disse kravene er vel mest for å beskytte selve ledningene, men sier ikke noe videre utover komponenter.

i de fleste tilfeller er det godt nok at komponentene blir montert etter bruksanvisningen til produsenten. men til syvende og sist er det elektrikeren som er ansvarlig for at det blir gjort etter kravene. så om man har fått samsvarserklæring på jobben, er det de som står ansvarlig hvis noe skjer.

 

jeg har ikke vært borti at det kreves maks 10a sikring på komponentene, men hvis brukermanualen krever det, er man nok fint nødt til å sette inn en sikring. Elko sine dimmere har som regel enten innebygd sikring, eller elektronisk overbelastningsvern.

 

7 timer siden, DiderikFrom skrev:

Edit: Nå kan det jo være at det som kommer etter 1A (gG or Time lag T, rated breaking capacity 1500A (ESKA 522.717) er elektrikerspråk for «en vanlig sikring duger», men det vet ikke jeg.

gG or Time lag T betyr at sikringen skal være treg, glassikringer man kjøper fås enten som kvikk (F10A) eller treg (T10A)

dette skriver de sikkert for at startstrømmen ikke skal ta sikringen.

 

 

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Noen som vet om en slik faktisk får plass i en standard veggboks?

 

hvis det ikke er for fullt inni veggboksen burde det gå helt fint :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siste innlegg der sier at Fibaro selv sier at kretsen med Fibaro-modulen må beskyttes med en 10A-sikring, men vet ikke om det er noen andre (norske) krav som også spiller inn. 

 

Mangelen på svar her kan kanskje tyde på at folk har droppet sikring...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har ikke tenkt å si så mye om problemstillingen, utenom at jeg synes det er rart at Fibaro har slikt i manualen men Qubino ikke har. Nå er jeg ikke elektriker, men jeg kan ikke se den store forskjellen på en 10A kurs og en 16A kurs i denne sammenhengen, da begge deler representerer mer strøm enn modulen er laget for.

 

Kanskje vil skal pinge @Håvardgj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I lenken til diskusjon.no vises det til at en qubino-dimmer (ikke av de nyere plus-versjonene) må beskyttes med en lokal sikring med 1A (ikke 10A). Da må man ha en sikring.

 

Jeg har en av pre-PLUS qubino-dimmerne installert. Elektrikeren så aldri noe om sikring.

 

Jeg finner nedlastede manualer til Qubino_ZMNHDD1_V1.5. Der kreves det 1A sikring. I Qubino_ZMNHDA2_v6.5 kan jeg ikke finne noe om at det kreves ekstra sikring. Usikker på hvilken jeg har, men tror nok at jeg ville sett referanse til sikring i manualen som fulgte med. Jeg kommer i hvertfall ikke til å kjøpe noe som krever installasjon av ekstra sikring, det er dårlig nok plass i tabbeboksene allerede.

 

Nå ser jeg forresten at 1A (ikke 10A) sikring kreves for Qubino PLUS dimmer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Nå ser jeg forresten at 1A (ikke 10A) sikring kreves for Qubino PLUS dimmer også.

Hvor da? Jeg ser det ikke.

 

Hvis det var så viktig å ha en 1A(!!!) sikring, hvorfor er den ikke integrert? Det er jo ingen som har 1A sikringer i huset.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det fins ikkert flere versjoner av PLUS-dimmeren også, men i min nedlastingsmappe finner jeg «Qubino_Flush-Dimmer-PLUS-user-manual_V1.5.pdf»

 

der står det: «Electrical installation must be protected by directly associated over current protection fuse 1A, gG or Time lag T, rated breaking capacity 1500A (ESKA 522.717) must be used according to wiring diagram to achieve appropriate overload protection of the module.»

 

Helt nederst (versjonskontroll): «Date: 12.04.2016 Document: Qubino_Flush Dimmer PLUS user manual_V1.5_eng»

 

 

Men som hkmod25 lenker til i tråden fra diskusjon.no

kan man jo kjøpe denne: https://www.123elektronikk.no/glassikring-5x20mm/sikringsholder-med-ledning-5x20mm.asp

og en slik med passende styrke: https://www.123elektronikk.no/glassikring-5x20mm/

 

Edit: Nå kan det jo være at det som kommer etter 1A (gG or Time lag T, rated breaking capacity 1500A (ESKA 522.717) er elektrikerspråk for «en vanlig sikring duger», men det vet ikke jeg.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, DiderikFrom skrev:

Men som hkmod25 lenker til i tråden fra diskusjon.no

kan man jo kjøpe denne: https://www.123elektronikk.no/glassikring-5x20mm/sikringsholder-med-ledning-5x20mm.asp

og en slik med passende styrke: https://www.123elektronikk.no/glassikring-5x20mm/

Joda, det er mulig med en ekstern sikring, men hvis det var slik burde den være integrert.

 

"Vi har en kjempeliten dimmer som passer i alle bokser, men vent: Du må ha denne ekstra klumpen i boksen i tillegg!"

- "Men da får jeg jo ikke plass"

"... men det er ditt problem."

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, DiderikFrom skrev:

Men som hkmod25 lenker til i tråden fra diskusjon.no

kan man jo kjøpe denne: https://www.123elektronikk.no/glassikring-5x20mm/sikringsholder-med-ledning-5x20mm.asp

og en slik med passende styrke: https://www.123elektronikk.no/glassikring-5x20mm/

 

Den kan duge til Qubino (1A), men ikke for Fibaro (10A):

"Maks strømstyrke: 6 Amp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutes ago, ZoRaC said:

 

Den kan duge til Qubino (1A), men ikke for Fibaro (10A):

"Maks strømstyrke: 6 Amp."

Gjør det noe, da? Du beskytter Fibaro'en med en 6A-sikring eller lavere, enda bedre?

13 minutes ago, Moskus said:

Joda, det er mulig med en ekstern sikring, men hvis det var slik burde den være integrert.

 

"Vi har en kjempeliten dimmer som passer i alle bokser, men vent: Du må ha denne ekstra klumpen i boksen i tillegg!"

- "Men da får jeg jo ikke plass"

"... men det er ditt problem."

 

1f612.png

Ja, helt enig. Lurer på hva om gjør at det er så forskjellig fra modell til modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, ZoRaC skrev:

Den kan duge til Qubino (1A), men ikke for Fibaro (10A):

"Maks strømstyrke: 6 Amp."

Det er lov å ha mindre sikringer enn de anbefaler. Du risikerer bare at sikringen ryker oftere (sannsynligvis ikke et problem).

 

1 minutt siden, DiderikFrom skrev:

Ja, helt enig. Lurer på hva om gjør at det er så forskjellig fra modell til modell.

Jeg setter en 10er på at det ikke er noen fysiske forskjeller mellom versjonene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, ZoRaC said:

Ja, jeg var litt uklar - mente at hvis du vil belaste kretsen med mer enn 6A (som Fibaro'en tåler), så vil ikke den kunne brukes. :)

Hvor har du det fra at du kan belaste den med 6A? Den tåler vel 200-250W avhengig av hva slags type lyskilde den brukes med. Langt under 6A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Hvor har du det fra at du kan belaste den med 6A? Den tåler vel 200-250W avhengig av hva slags type lyskilde den brukes med. Langt under 6A.

Jeg bare antok at siden den skal beskyttes av maks 10A sikring, så tåler den opptil 10A...
Men, ser jo nå at det står 50-250W, 50-200VA, 50-220VA, avhengig av lasttype i manualen! :o Da skjønner jeg i hvertfall ikke hvorfor det står at den skal ha en 10A-sikring. Og da burde det heller ikke være noe problem å bruke den sikringsholderen og en 6A-sikring. :) Så oppsummert, bare glem alt jeg sa! :P 

 

Noen som vet om en slik faktisk får plass i en standard veggboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, ZoRaC skrev:

Da skjønner jeg i hvertfall ikke hvorfor det står at den skal ha en 10A-sikring.

Nei, det er akkurat det. I følge papirene blir jo Fibaroen svidd lenge før sikringen skal ryke...

 

I en vanlig, standard veggboks burde det i utgangspunktet ikke være noe problem å få plass til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 timer siden, Håvardgj skrev:

jeg har ikke vært borti at det kreves maks 10a sikring på komponentene, men hvis brukermanualen krever det, er man nok fint nødt til å sette inn en sikring. Elko sine dimmere har som regel enten innebygd sikring, eller elektronisk overbelastningsvern.

 

Bare synd at Qubino ikke klarer å være konsekvent i sine manualer, noe som setter spørsmålstegn med nødvendigheten av sikringen for jeg er ganske sikker på at hardware-biten er lik. Og Fibaro har 10A? Som nevnt har man jo helt sikkert svidd Fibaroen før sikringen ryker.

 

Høres mer ut som ansvarsfraskrivelser for meg. Men det må man jo ta med de respektive produsentene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er ganske sikker på at jeg har den Qubio Plus-dimmeren, men at det i min manual ikke sto noe om ekstra sikring, og elektrikeren nevnte ikke noe om det. Jeg skal se om jeg finner papirmanualen som fulgte med.

Som deg,@Moskus, kan jeg ikke tenke meg at selve modulen er forskjellig. Mener Qubino at jeg skal tilkalle elektriker igjen og få satt inn en 1A glasssikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Sitat

According to the manual:
"Dimmer 2 must be protected with an overcurrent protection (fuse) with a
value not higher than 10A."

But, it also states that max load is approx. 250W (depending on load-type).
That is just above 1A.

Why does the device have to be protected with a 10A fuse, when it only
supports 1A load?
Here in Norway, 16A fuses are mostly used. Does that mean we have to add a
glass fuse holder with a 10A fuse in the wallbox along with the FGD-212?
Or, is the 16A fuse for the whole circuit good enough?

 

Sitat

Hello,
This type of protection is required by standards.
Further housing of the dimmer is closed and you can not do anything in case of damage
Without a fuse, it could be damaged dimmer.
If You have a small installation (with two/three light of source) You are obliged to use 10A fuse.
16A fuse will be sufficient for the entire lighting system and dimmer will work properly.
Regards

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, ZoRaC skrev:

This type of protection is required by standards.

Ok, men HVILKE standarder i så fall? Er det en Polsk eller EU greie, kanskje?

 

4 timer siden, ZoRaC skrev:

If You have a small installation (with two/three light of source) You are obliged to use 10A fuse.

... fordi? Er alternativet å ikke bruke en sikring?

 

4 timer siden, ZoRaC skrev:

16A fuse will be sufficient for the entire lighting system and dimmer will work properly.

Mer Polsk standard? En 16A kurs for alt lys?

 

Vet ikke om vi ble så mye klokere, egentlig. Kun en halv forklaring, på ikke bare godt engelsk.

 

 

(Et byggeprosjekt med Polsk byggherre som bygger hus i Norge ble overrasket over at det faktisk var så vanlig med gulvvarme på badet i norske nybygg at det måtte opplyses i salgsoppgaven hvis de ikke skulle ha det. Jeg kjenner Polakker som er meget dyktige, så ikke et vondt ord om dem, men det ER en viss forskjell mellom gjennomsnittlig boforhold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.