Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Garasjeport: Status og styring


Erlend1963

Spørsmål

Vi har en garasjeport med elektrisk åpne/lukkemekanisme, denne styres med fjernkontroll. Jeg kan ikke se porten fra huset, selv om garasjen ligger bare 10-12m unna. Av og til glemmer jeg å lukke porten etter meg, da blir den stående åpen over natta til neste dag, ikke helt ideelt. 

 

Jeg trenger noe som inne fra huset kan gi meg status på porten (åpen, lukket) og mulighet for å endre status på porten (åpne, lukke). 

 

Jeg starter fullstendig på bar bakke når det gjelder utstyr, det eneste som kan minne om hjemmeautomasjon hos oss i dag er en Harmony One fjernkontroll som har fungert prikkfritt i mange år. Jeg begynte å søke etter løsninger på garasjeproblemet for et par dager siden, fant så dette forumet og har lest en god del siden - dette er jo en hel liten verden jeg ikke har vært klar over. 

 

Hva ville du foreslått? Jeg vil gjerne ha et anlegg som i starten løser mitt problem med garasjeporten, men som også senere kan utvides til å gjelde for eksempel røykalarm, inngangsdør, ringeklokke osv.  Jeg ser at det er flere spørsmål når det gjelder garasjeport på forumet, men det er egentlig faktisk litt underordnet her; jeg kunne tenke meg å starte med hjemmeautomasjon som hobby og trenger derfor noe som kan bygges ut og er framtidsrettet.

 

Jeg kan legge til at jeg oppegående på datautstyr; mest Windows, men er ikke redd for verken Linux eller Solaris om det skulle knipe, og kan godt snekre sammen løsninger på skriptnivå (Bash, Perl, og  Python om det kniper; XML, JSON).

 

/Erlend

Endret av Erlend1963
Fikset trykkfeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Sjekk hvilken garasjeportåpner, mulig de har egen tilkobling som feks MyQ.
Hadde tidligere løsning som dette, http://www.duppeditten.com/blog/z-wave-garage-door , men endret til MyQ sin egen da jeg fant ut det var plugin til homeseer.
Fordelen med denne i motsetning til sensorer for åpen lukket er at den også viser status åpner/lukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Erlend1963 said:

Jeg trenger noe som inne fra huset kan gi meg status på porten (åpen, lukket) og mulighet for å endre status på porten (åpne, lukke). 

 

2 hours ago, Erlend1963 said:

Jeg kjøpte meg en slik før jul, og den gir meg god status på min garasjeport. (Jeg ser heller ikke porten fra huset)

Sender meg varsler med Pushover, om porten åpnes.

Enkelt og greit koplet opp mot en Hometroller Sel Pro med UZB1. Anbefaler Homeseer, da du kan utvide i det uendelige.

https://www.tronika.no/en/zwave-security/144-garage-door-sensor-zg8101.html?search_query=ZG8101&results=1

 

image.png.05db6d44aab48d7ac79261ee719c280a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 1/1/2018 den 16.13, Ronny skrev:

 

Takk for det. Hvis jeg skjønner dette riktig, så skal denne sensoren skrus fast på selve portbladet, så sender den signaler for åpen eller lukket avhengig av om den står loddrett eller ligger. Er dette riktig?

 

Jeg ser den kommuniserer via Z-Wave. Jeg har jo ingenting av utstyr ellers, men jeg har en Win10 PC som alltid er på - hvis jeg kjøper en Z-Wave USB-pinne (for eksempel Aotech Z-Wave USB stick), så kan jeg bruke for eksempel openHAB for å vise meg status for denne sensoren. Er det korrekt? Som sagt, helt nybegynner på dette...

 

/Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, PerH skrev:

Hvis du har Wifidekning der ute er kanskje NodeMCU noe å se på? Denne med noen mikrobrytere kan jo bli et greit prosjekt å få til, jeg skal i hvert fall prøve på det. :)

 

Takk for den, men det er nok litt for avansert for meg å begynne med kretskort, får lære meg å krype først, hehe...

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
43 minutes ago, Erlend1963 said:

 

Takk for det. Hvis jeg skjønner dette riktig, så skal denne sensoren skrus fast på selve portbladet, så sender den signaler for åpen eller lukket avhengig av om den står loddrett eller ligger. Er dette riktig?

 

Mer riktig kan det ikke bli :)

Selv kan jeg ikke styre min port (ennå), så må bare vite status på Åpen/lukket.

 

43 minutes ago, Erlend1963 said:

 

Jeg har jo ingenting av utstyr ellers, men jeg har en Win10 PC som alltid er på - hvis jeg kjøper en Z-Wave USB-pinne (for eksempel Aotech Z-Wave USB stick), så kan jeg bruke for eksempel openHAB for å vise meg status for denne sensoren. Er det korrekt? Som sagt, helt nybegynner på dette...

 

Denne sticken bør gå fint, selv om jeg ble anbefalt UZB1. Ikke vet jeg hvorfor, men jeg lyttet på erfarne fjellfolk.

Av andre råd jeg fikk var også å gå rett på Homeseer, men dette er jo en smakssak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OK, da har jeg følgende plan for mitt anlegg:

Jeg kunne nå tenke meg noe som viser meg status på porten (åpen, lukket), for eksempel en liten diode som er rød/grønn eller av/på avhengig av portens stilling. Jeg kunne også tenke meg en bryter jeg kan montere inne i huset som kan åpne/lukke porten. Noen tips til enheter jeg kan bruke til dette?
 
/Erlend

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 1/3/2018 den 20.52, Erlend1963 skrev:

 

  • Pushover (etter tips fra @Ronny, skikkelig artig å sende meldinger fra kommandolinja i Cygwin med curl, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette fra openHAB).
 

Pushover er støttet i OpenHAB - bruker det selv, en  "Action Add-on" som man klikker på for å installere, og så har man kommandoen pushover("melding") tilgjengelig når man skriver regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 1/5/2018 den 21.18, berland skrev:

Pushover er støttet i OpenHAB - bruker det selv, en  "Action Add-on" som man klikker på for å installere, og så har man kommandoen pushover("melding") tilgjengelig når man skriver regler.

Heh, det virket jo helt strålende - min første regel ("Hello world") virket fint med Pushover, denne sender meg en melding hvert 20 sekund:

rule cronTest
when
	Time cron "0/20 * * ? * * *"
then
	logInfo("cronTest","Hello world")
	pushover("cronTest: Hello world", 1, null, null, "none")
end

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 3.1.2018 den 20.52, Erlend1963 skrev:

Har du fått oppsettet til å fungere?   
Sensoren du refererer til detekterer tilt, eller tar jeg feil?   I så fall, hvordan fungerer dette på leddporter?

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 hours ago, Øyvind said:

Sensoren du refererer til detekterer tilt, eller tar jeg feil?   I så fall, hvordan fungerer dette på leddporter?

Du har rett. Jeg har min på øverste leddbladet. Det beveger seg først ved åpning av port. Og ved tilt  endrer den status når porten er ca 20cm over bakken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 3/19/2018 den 9.19, Øyvind skrev:

Har du fått oppsettet til å fungere?   
Sensoren du refererer til detekterer tilt, eller tar jeg feil?   I så fall, hvordan fungerer dette på leddporter?

Dette fungerer fint, jeg har nå god oversikt over status på denne garasjeporten. Jeg måtte sette inn en rekkeviddeforlenger (fra Kjell&co) for å nå ut til garasjen, med den på plass fungerer dette veldig bra.Jeg har satt det opp slik at jeg får en PushOver melding på mobilen hver gang porten lukkes eller åpnes, i tillegg får jeg et varsel hvis porten er åpen om kvelden (kl 20,21,22,23); OpenHAB maser altså litt om jeg har glemt å lukke porten.

 

Jeg har ikke noe opplegg for å fjernstyre porten; det får komme litt etterhvert, jeg vet ikke helt hva jeg trenger; det bør jo være enkelt, trenger bare å kortslutte mellom to ledere for å trigge den. Forslag mottas med takk.

 

/Erlend

Endret av Erlend1963
Trykkfeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, Erlend1963 skrev:

Dette fungerer fint, jeg har nå god oversikt over status på denne garasjeporten. Jeg måtte sette inn en rekkeviddeforlenger (fra Kjell&co) for å nå ut til garasjen, med den på plass fungerer dette veldig bra.Jeg har satt det opp slik at jeg får en PushOver melding på mobilen hver gang porten lukkes eller åpnes, i tillegg får jeg et varsel hvis porten er åpen om kvelden (kl 20,21,22,23); OpenHAB maser altså litt om jeg har glemt å lukke porten.

 

Jeg har ikke noe opplegg for å fjernstyre porten; det får komme litt etterhvert, jeg vet ikke helt hva jeg trenger; det bør jo være enkelt, trenger bare å kortslutte mellom to ledere får trigge den. Forslag mottas med takk.

 

/Erlend

 

 

Denne bør fungere

https://www.elektroimportoren.no/qubino-rele-flush-10a-230v-og-240w-24v-z-wave/4512308/Product.html?gclid=Cj0KCQjwy9LVBRDOARIsAGqoVntFjIRWYad4g4WcRGIpgnpkfY0AJQdyw7COC21bCigkdxuhLF-0yoYaAqiFEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

53 minutter siden, Øyvind skrev:

Det Qubino-releet ser jo ut til å kunne gjøre dette ja. Det står at det er beregnet på montering bak en bryter - jeg antar det er slik den får strøm (220v) og så må jeg trekke en liten kabel opp til garasjeporten. Dette er jo en garasje med åpen kabling, jeg er ikke sikker på om det er plass til noe slikt bak disse bryterne - hva gjør jeg da?

 

/Erlend

 

 

 

2018-03-23-10_40_25-Photo - Google Photos.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva slags portåpner har du? Noen av dem kan du koble på en enkel ESP8266 og hente strøm ut fra en terminalkobling på portåpneren. Da trenger du ikke legge opp egen strøm til den + at det er en mye billigere løsning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 1.1.2018 at 14:35, gullfrode said:

Sjekk hvilken garasjeportåpner, mulig de har egen tilkobling som feks MyQ.
Hadde tidligere løsning som dette, http://www.duppeditten.com/blog/z-wave-garage-door , men endret til MyQ sin egen da jeg fant ut det var plugin til homeseer.
Fordelen med denne i motsetning til sensorer for åpen lukket er at den også viser status åpner/lukker.

Hei!

Har tenkt å sette opp en Qubino Flush 1D Relay ref. "duppeditten" men i tillegg ha en kablet magnetsensor til selve porten isteden for en trådløs enhet på batteri, dette for å bekrefte portstillingen.

Hadde da tenkt å mate Qubino med 24VDC sånn at magnetsensoren da vil gå på samme spenningen da jeg kun sett disse magnetkontaktene på 24 -100 VDC.

 

MEN det kan se ut som at Input 2 i Homeseer ikke virker....

 

Ønsker meg også fotocelle mtp barn/utstyr og så da en Liftmaster MyQ Gateway med fotocelle pakke og som du da nevner, MyQ plugin i Homeseer. 

-Men hvordan gjør jeg med å kunne garantere status på porten uten å bruke en trådløs sensor på batteri?

-Hvilke meldinger kommer ut fra denne MyQ Gateway?

-Virker denne på alle typer porter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Hei!
Har tenkt å sette opp en Qubino Flush 1D Relay ref. "duppeditten" men i tillegg ha en kablet magnetsensor til selve porten isteden for en trådløs enhet på batteri, dette for å bekrefte portstillingen.
Hadde da tenkt å mate Qubino med 24VDC sånn at magnetsensoren da vil gå på samme spenningen da jeg kun sett disse magnetkontaktene på 24 -100 VDC.
 
MEN det kan se ut som at Input 2 i Homeseer ikke virker....
 
Ønsker meg også fotocelle mtp barn/utstyr og så da en Liftmaster MyQ Gateway med fotocelle pakke og som du da nevner, MyQ plugin i Homeseer. 
-Men hvordan gjør jeg med å kunne garantere status på porten uten å bruke en trådløs sensor på batteri?
-Hvilke meldinger kommer ut fra denne MyQ Gateway?
-Virker denne på alle typer porter?

Du må ha en portåpner som støtter MyQ. Jeg har en Chamberlainport som støtter MyQ. Så app og plugin(samt Home gjennom Homebridge) viser også status på porten. Blir den ikke lukket så vises det i homeseer, og App kommer med pushvarsel.
Jeg ruker egentlig bare plugin mest til å skru på taklyset mens porten er oppe.
Har ikke koblet til irsensorene, har vippeport(type 70-talls)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du må ha en portåpner som støtter MyQ. Jeg har en Chamberlainport som støtter MyQ. Så app og plugin(samt Home gjennom Homebridge) viser også status på porten. Blir den ikke lukket så vises det i homeseer, og App kommer med pushvarsel.
Jeg ruker egentlig bare plugin mest til å skru på taklyset mens porten er oppe.
Har ikke koblet til irsensorene, har vippeport(type 70-talls)
Ah, skjønner. Det støtter nok ikke min da dessverre [emoji23]

Takk for snabbt svar!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.