Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-waveløsning til vannbåren varme


Anbefalte innlegg

Bygger nytt hus. I den forbindelse ser jeg på løsninger for å kontrollere den vannbårne varmen. Dette har ført meg inn i smarthusverdenen. Har lekt meg litt med Home Assistant og z-wave. Tenker at det er noe jeg kan få til en kurrant løsning med.

 

Kort fortalt er huset planlagt med vannbåren varme i alle rom. Noen av rommene får parkett. Det er da ønskelig å registrere gulvtemperaturen for ikke å varme opp parketten for mye. Noen rom blir brukt oftere og en vil gjerne regulere varmen med en fysisk kontroller. Andre rom trenger minimalt med overvåking av temperatur. Jeg har sett for meg at jeg kan løse dette med følgende løsninger, MEN jeg er absolutt åpen for å endre det til andre, bedre løsninger.

 

Her er det jeg har tenkt så langt:

 

Smarthussystem: Home Assistant. Det er det jeg har startet med og nå kjenner litt. Har prøvd termostatfunksjonen med en hjemmebygd temperaturmåler og z-wave strømstikk opp mot en vanlig panelovn - det fungerer bra. Jeg har ikke opplevd at systemet låser seg skikkelig enda, bare mindre problemer med rekkevidde/murvegg-problematikk. 

-Hvilke tiltak kan en gjøre for at systemet blir så stabilt som mulig?

 

Styring av aktuatorer:  Heatit Z-water.

Ser også at Danfoss har et tilsvarende produkt, men er usikker på hvor "fri" den er mtp implementering og kompabilitet i HA.

-Noen nye produkter jeg burde ha fått med meg, eller erfaringer med Home Assistant og Z-water?

 

Noen tenkte løsninger for å registrere og kontrollere temperatur, og som jeg ser for meg satt sammen i kombinasjon etter rombehov:

Fysisk termostat med gulvføler: Heatit Z-Therm2 eller Heatit Z-Wave Thermostat

I noen rom ser jeg for meg at en fysisk termostat er praktisk og mer håndterbart, samt mer forståelig for de andre som skal bo i huset. For stue, bad og gang tenker jeg at det er nødvendig med en fysisk enhet som viser det som er relevant for "vanlige" brukere. Rent estetisk og praktisk ser Heatit Z-Therm2 eller Heatit Z-Wave Thermostat ut som et bra alternativ. Det negative er at jeg ikke får brukt den som relé når jeg har vannbåren varme. Det positive er at den har NTC følere for gulvet og kan bygges inn i veggen sammen med de ordinære bryterene.

- Får jeg hentet ut "set temperature" fra termostatet til HA, samt oppdatert den tilbake når jeg justerer "set temperature" i HA til termostatet?

- Kan jeg i praksis få lest av gulvtemperaturen i to rom fra én termostat dersom jeg kobler på ekstern føler sammen med gulvføleren, eller vil den bare kombinere de to temperaturene?

 

Heatit sin Z-Temp er også aktuell. Den blir ikke så sømløst integrert i veggen sammen med vanlige brytere.

 

Bare gulvføler: Qubino flush on/off eller lignende

I rom som ikke blir brukt så ofte, men som trenger gulvføler på grunn av parkett. Tenker da å ha en gulvføler i gulvet og noe som kan sende signalet via z-wave inne i en kontaktboks. Dersom jeg har et "big box" kontaktpunkt bør det være grei plass til det jeg trenger. Litt overkill med ett relé (nok en gang). Tenker da at en kan justere temperaturen i software, og at det holder med tanke på brukervennlighet.

-Er det noen som har prøvd dette, eller har erfaring med lignende løsninger?

 

Bare lufttemperatur: Aeotec Multisensor 6 eller tilsvarende.

For rom som ikke har samme krav til å kontrollere temperaturen i selve gulvet tenker jeg at en kan måle temperaturen i lufta, og at det bør holde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ewergeland skrev:

Får jeg hentet ut "set temperature" fra termostatet til HA, samt oppdatert den tilbake når jeg justerer "set temperature" i HA til termostatet?

Det burde ikke være et problem, det er iallfall støttet av Z-wave.

 

11 timer siden, ewergeland skrev:

Kan jeg i praksis få lest av gulvtemperaturen i to rom fra én termostat dersom jeg kobler på ekstern føler sammen med gulvføleren, eller vil den bare kombinere de to temperaturene?

En termostat for et rom er nok idéen. Tror ikke du får lest ut den eksterne temperatursensoren direkte, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, ewergeland said:

Styring av aktuatorer:  Heatit Z-water.

Ser også at Danfoss har et tilsvarende produkt, men er usikker på hvor "fri" den er mtp implementering og kompabilitet i HA

Vi diskuterer dette i en annen tråd også. 

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/999-styring-av-vannbåren-gulvvarme/?page=5

 

Z-water er bare 10 Releer uten styring. Z-temp kan parres og styre releet med hysterese. 

 

Det er en som har en HC-5 i Homeseer, men vet ikke om noen i HASS enda. Noen må bli den første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.