Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Måling av strøm, 3-fase ute N-leder


AldriFerdig

Spørsmål

Jeg har lenge hatt lyst til å få presis måling av strømforbruket. Har fått ny måler, men den er bare provoserende.

Tilkoblingen min er 3-fase, uten N-leder (110V på hver leder, 220V mellom hvert par, om jeg skjønner det rett).

Jeg spurte Tronika hva som var korrekt sensor, som også er tilknyttet strøm slik at jeg får sanntidsmålinger. 

De anbefalte https://www.tronika.no/no/forbruksmalere/63-energimaler-dsb28-2c.html, og den ser bra ut.

 

Koblingsskjemaet for mitt anlegg ser ut som figuren nedenfor.

 

Siden jeg er nesten helt blank på området så har jeg to spørsmål i håp om at noen her er elektrisk kyndig. :-)

  1. (Bare for å verifisere før jeg bruker 1.400 på leketøy ;-)) Er dette riktig?
  2. Finnes det en kort forklaring et sted som beskriver hvordan/hvorfor dette virker?

 

image.png.708627ea885315784d9809d915adaa2f.png 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

 

skjemaet du kommer med skal stemme.

 

image.png.32647e6fb273ab2826dfe6fe64ff090f.png

 

dette er et koblingsskjema jeg fant på nettet av prinsippet man gjør det på med 230v anlegg med strømtrafoer. (L2 (B) er normalt tilkoblet klemme 5 på norske målere, 10/11 bruker å være N, samt at målesløyfa bruker ikke å være jordet her til lands.)

 

strømtrafo for L1 er koblet mellom 1 og 3, mens spenning er tilkoblet klemme 2. dette måler strøm på L1

strømtrafo for L3 er koblet mellom 7 og 9, mens spenning er tilkoblet klemme 8. dette måler strøm på L3

 

stømtrafo brukes ikke på L2, dette fordi det som ikke går via L1-L3 er nødt å komme fra/gå til L2. Dette regner måleren ut selv med bare 2 strømtrafoer. På et 400v anlegg med N-leder må det være strømtrafo på alle faser men ikke på N. dette er samme prinsipp, siden strøm som ikke går via L1, L2 eller L3 må gå via N-lederen

spenning er tilkoblet alle faser og en eventuell N-leder, for det vil avgjøre hvor mye måleren leser i watt, (10a på 12v er 120 watt, mens 10a på 230v er 2300 watt. 10a på 230v 3-fas er 3979 watt)


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Supert - og betryggende.

Jeg må vel innrømme at det var detaljer i forklaringen jeg ikke helt skjønte, men det var vel som forventet. Jeg kan som sagt lite om dette. 

Tusen takk for at du tok deg tid!

 

Jeg prøver å finne ut av hvor strømmen forbrukes, og en kombinasjon av sentral måling og punktmålere en del steder (Fibaro Wall PLug, eller tilsvarende) bør gjøre det mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
43 minutes ago, ZoRaC said:

Kan ikke mye av det du er ute etter leses ut fra HAN-porten på den? Høres billigere ut enn å kjøpe en dings + elektriker.

 

Det er vel ønsket/teorien, men jeg har ikke lest noe sted at det faktisk er mulig enda. Og når det blir mulig så må utstyr lages for faktisk å gjøre det. Jeg har ingen tro på at det blir enkelt å få til i år.

Men så vidt jeg skjønner så er det derfor HAN-porten er der.

 

Hvis noen har informasjon om når Hafslund åpner porten, og vet om utstyr (helst Z-wave) som kan brukes for å lese den, så vil jeg svært gjerne høre om det. I så fall kan jeg flytte Aeotec-måleren til et annet sikringsskap. Jeg har 6 av dem bare her i huset, men bare ett med måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, ZoRaC skrev:

Kan ikke mye av det du er ute etter leses ut fra HAN-porten på den? Høres billigere ut enn å kjøpe en dings + elektriker. :) 

Problemet er at det er bare for spesielt interesserte som også har den nødvendige tekniske innsikten det faktisk er enklere for... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er HAN-port, men jeg finner ingen informasjon om at den kan brukes til noe.

Figuren var lik, med unntak av koblingen, for alle strømmålerne til Aeontec. Så selv om figuren er litt misvisende så håper jeg at koblingen vil virke. Fikk beskjed av forsikringsselskapet et det er tid for 5 års-kontroll, og da kan elektrikeren min se på det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Uten at jeg kjenner så godt til prinsippet til måleren så er det vel et problem med nøyaktighet når bare 2 faser måles på IT system. Alt som går på 1 og 3 skal ikke gå gjennom 2. Det kan også gå fra 1 til 3 slik at du får dobbelt måling.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Andreas skrev:

Jeg tror ikke det der er riktig måler for deg. Du har jo it-anlegg ikke tn, slik som avbildet.

Har du fåttmontert han-port på.måleren din? Det er første steg, uansett, og gratis er det også!

skjemaet er rett for 230v IT anlegg, teksten er misvisende.(+ en n-leder-skinne som ikke er i bruk.) skulle det vært for 400v skulle det vært 3 stk strømtrafoer og spenningsmåling mot N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Papps skrev:

Uten at jeg kjenner så godt til prinsippet til måleren så er det vel et problem med nøyaktighet når bare 2 faser måles på IT system. Alt som går på 1 og 3 skal ikke gå gjennom 2. Det kan også gå fra 1 til 3 slik at du får dobbelt måling.


Sent from my iPad using Tapatalk

nope, det er slik nettselskapene måler det, selv inne i vanlige husmålere uten strømtrafo.

for å omformulere det du sier litt: alt som IKKE går igjennom 1 og 3 kommer via 2.

 

(er elektriker av yrke ;) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
nope, det er slik nettselskapene måler det, selv inne i vanlige husmålere uten strømtrafo.
for å omformulere det du sier litt: alt som IKKE går igjennom 1 og 3 kommer via 2.
 
(er elektriker av yrke [emoji6] )


OK, da blir jeg jo nysgjerrig på hva som skjer med det som går fra 1 til 3, feilmåling? Eller klarer måleren å fange opp det.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutes ago, Papps said:

 


OK, da blir jeg jo nysgjerrig på hva som skjer med det som går fra 1 til 3, feilmåling? Eller klarer måleren å fange opp det.


Sent from my iPad using Tapatalk

 

Det er ikke så nøye hvor den går, poenget er at du kan måle hvor mye det er i den siste ved å måle de to første da 

I1+I2t+I3 = 0

Feks vi måler

I1 = 40A

I3 = 10A

 

Da kan vi regne oss til at I2 = -50A i det øyeblikket vi måler. Dette er jo vekselstrøm så den veksler jo hele tiden.

Og spenningen måler vi jo på alle tre fasene. (tallene over er bare eksempler)

 

Lenge siden jeg lærte dette på skolen så her må noen gjerne sjekke :) (har ikke vært nødt til å forklare det til noen tidligere)

 

Edit: Dette gjelder kun på trefase IT og TT-nett ikke TN-nett

Endret av Christoffer
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har elektrikeren vært her og sett over anlegget. Siden han har montert mesteparten så gikk det greit nok, selv om det var noen småting.

Han så også på skjemaene øverst i denne tråden og bekreftet at det så greit ut. Tror jeg satser på at det vil fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 02/01/2018 at 20:21, Christoffer said:

Det er ikke så nøye hvor den går, poenget er at du kan måle hvor mye det er i den siste ved å måle de to første da 

I1+I2t+I3 = 0

Feks vi måler

I1 = 40A

I3 = 10A

 

Da kan vi regne oss til at I2 = -50A i det øyeblikket vi måler. Dette er jo vekselstrøm så den veksler jo hele tiden.

Og spenningen måler vi jo på alle tre fasene. (tallene over er bare eksempler)

 

Dette er vel ikke nødvendigvis helt korrekt?

 

hvis vi bruker tallene du bruker som eksempel:

iL1 = 40A

iL3 = 10A

 

Hvis all last fra disse tallene er koblet mot iL2 kan du si at den er 50A ja, men f.eks. om all last fra iL3 er koblet mot iL1 vil jo iL2 kun bli 30A.

Så for å finne iL2 kreves det flere parametere som effekt og spenning enn bare iL1 og iL3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutes ago, tater said:

 

Dette er vel ikke nødvendigvis helt korrekt?

 

hvis vi bruker tallene du bruker som eksempel:

iL1 = 40A

iL3 = 10A

 

Hvis all last fra disse tallene er koblet mot iL2 kan du si at den er 50A ja, men f.eks. om all last fra iL3 er koblet mot iL1 vil jo iL2 kun bli 30A.

Så for å finne iL2 kreves det flere parametere som effekt og spenning enn bare iL1 og iL3

 

Nei, det er så enkelt.  All strøm som kommer inn skal også ut så total strøm i alle faselederene er null (og N-leder der hvor den er aktuell). Det er feks slik jordfeilbryterene virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, tater skrev:

om all last fra iL3 er koblet mot iL1 vil jo iL2 kun bli 30A

 

Du må passe på dette med fortegn på strømmen og ikke bare trekke fra eller summere opp alt ettersom.

 

Det er faktisk så enkelt som Christoffer skriver at i1+i2+i3=0

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, erikolaulvestad skrev:

Dette forutset vel at ein brukar vektorregning?


Ja. Jeg har vel egentlig ikke studert hele tråden og har ikke klart for meg hva trådstarter ønsker. Mitt svar var bare en kommentar til det som ble diskutert nyligt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis jeg forstod det opprinnelige spørsmålet rett så blir min vesjon av spørsmålet:

Hvis man har en trefasmåler for TN nett kan man da koble inn den, og legge N lederen til jord og få risktig resultat i IT Nett?

Eller skal man bare benytte måling på to faser og la den tredie bare være tilkoblet for å få spenningen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det var fint med denne tråden, da må jeg jo tenke på nytt 🙂
Jeg ser for meg at jeg har en strømmåler i et TN nett, og plutselig så mister jeg spenningen på 1 fase. (L3)  f. eks fordi vinden har revet ned en tråd.  Måleren vil jo ikke stoppe å måle, eller måle feil. Hvis jeg da bare har last mellom lederne L1, L2 og N så vil den fortsatt måle rett, siden det er storm ute så oppfører spenningen seg litt rart og spenningen blir 230V mellom L1 og L2, og selvsagt det samme mellom N og disse.   Måleren virker  🙂   Jeg har faktisk plutselig et nett som ligner til forveksling på 230 trefase (IT eller TT). Måleren aner ingenting om spenningene mellom N og jord men den kan jo ha blitt 127V.

Dersom dette stemmer så måler man bare 2 faser i trefasemåleren for TN, mens den tredje fasen kobles innom N terminalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.