Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av varmepumpe/ valg av controller?


Anbefalte innlegg

Hei, fikk oss ny varmepumpe før jul, kjøpte denne: https://varmepumpeshopen.no/produkt/panasonic-e12gfe-gulvmodell-6-kw/. Fant ut litt sent at den ikke støtter verisure sin styringsmodul. Kjøpte en tado smart ac til å styre den med (før jeg fikk øynene opp for å kunne samle alt i homseer osv.) Selve ideen er god, modulen med synlig temperaturmåling og mulighet for betjening via panel er bra, geofencing er jo supert osv.... Problemet er behandling av ir signaler. når jeg setter en temperatur, på termostat kjører den pumpa på maks til ønsket temp før den kutter ut.... Kan heller ikke justere viftehastighet osv... Vil jeg ha større muligheter med en annen kontroller? eller er det måten ir signalene blir sendt på (fulle setting sett) som er problemet? 

Mvh. En nybegynner... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sondre86 skrev:

Fant ut litt sent at den ikke støtter verisure sin styringsmodul

Det er vel ikke et tap... :P

 

16 minutter siden, Sondre86 skrev:

Vil jeg ha større muligheter med en annen kontroller? eller er det måten ir signalene blir sendt på (fulle setting sett) som er problemet? 

Det er et godt spørsmål. Varmepumper er typisk for "your mileage will vary".

 

Jeg bruker bare en Gobal Caché til å styre selve pumpa og VirtualThermostat til å kontrollere den. Et annet alternativ som burde fungere er ZXT-120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sensibo og med den kan man styre temperatur, modus (varme/kjøle/avfukte) og viftehastighet, men alt må styres fra appen eller gjennom api - det er ikke noe betjeningspanel. Jeg har ikke brukt tado.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Remotec ZXT-120 for mitt bruk, og den var - eh - klønete å sette opp. Funker til dels nå, men ikke superhappy med hvordan det er. Får ikke skrudd av pumpa og får ikke jstert vifte eller svinging. Uansett funker det greit for nåværende oppsett, men jeg var på nippet til å i desperasjon kjøpe Sensibo. Men jeg var ikke gira på å ha en dings tilkoblet nettstrøm for å styre varmepumpa, så da lot jeg være. :)

 

for min LG-pumpe var i hvert fall ikke RemoTec noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

.... blir vel vesentlig dårligere WAF av kaldt hus... .. ... .... .. ..?

Det er sant, men det jeg sliter mest med er å slå AV, så da er det greit. Får satt temperatur, senket når vi er borte og skrudd opp når vi er på vei hjem, etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er min Remotec faset (nesten) ut (trenger bare ekskludering fra HASS). Brukte en måned på å få den til å funke noenlunde, sleit med å få den til å snakke på ZWave, sleit med å få den til å respondere, og batteritiden var ikke noe særlig. Fikk Sensibo i går, og det tok 5 min å få opp og gå, og den styrer varmepumpa mye bedre, med flere funksjoner, og integreringen er vesentlig bedre i Home Assistant. 

 

Når det gjelder kaldt hus, så er remotec mindre til å stole på enn Sensibo for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
16 timer siden, bjornepappa skrev:

Erfaring med å bruke Sensibo mot HS? Har vel fått litt dilla på HS, og kan tenke meg å få styring på varmepumpa. 

Nei, jeg er i mot skytjenester for slike ting. Vil ikke ha det for kaldt (eller for varmt) kun fordi en Internett-tjeneste er nede.

 

Jeg bruker en Global Caché (og en ZXT-120).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
På 9.5.2018 den 16.37, bjornepappa skrev:

Erfaring med å bruke Sensibo mot HS? Har vel fått litt dilla på HS, og kan tenke meg å få styring på varmepumpa. 

Er det noen som kan verifisere at smartercontrol sin plugin fungerer med sensibo i homeseer?

 

Jeg ser også at Tado har en plugin ti homeseer. Er det noen som har testet denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
17 minutter siden, Moskus skrev:

Det ville uansett ikke hjelpe for SmarterControl-fyren bruker sin egen lisens-greie... :( 

Dersom man kjøper pluginen her http://www.smartercontrol.net/product/sensibo/

Vil man da kunne installere den direkte, og vil det fungere, eller må man fortsatt installere det repository greiene for å få den innstallert?

Problemet er at jeg installerte repositoriet, men der lå ikke sensibo, men kun 2 andre pluginer.

 

Har sendt en mail til smarterkontrol, så håper at de svarer.   (Men basert på utseende på websiden og at de er utviklere, så ser det ikke bra ut :) )

 

Ellers så har vi 2 alternativ som jeg ser det.

1. Håpe at vi får inn Sensibo via Tibber sitt API, i Tibberseer ?

2. Selge Sensibo som jeg nettopp har bestillt, og deretter kjøpe Tado Smart AC, siden Homeseer har plugin til Tado som støtter den.

(minuset med alt nr2 er at man ikke har det i Tibber)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frankis78 skrev:

Vil man da kunne installere den direkte, og vil det fungere, eller må man fortsatt installere det repository greiene for å få den innstallert?

Må bruke hans repository.

 

1 time siden, Frankis78 skrev:

1. Håpe at vi får inn Sensibo via Tibber sitt API, i Tibberseer ?

Det er nok et langt håp, for Tibber sitt API eksponerer ikke andre tjenester.

 

1 time siden, Frankis78 skrev:

Selge Sensibo som jeg nettopp har bestillt, og deretter kjøpe Tado Smart AC, siden Homeseer har plugin til Tado som støtter den.

Sikkert den beste løsningen... ;)

... eller en ZXT-600. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Må bruke hans repository.

 

Det er nok et langt håp, for Tibber sitt API eksponerer ikke andre tjenester.

 

Sikkert den beste løsningen... ;)

... eller en ZXT-600. 

Ja nå ble jeg i tvil gitt.

Har 2 stk sensibo på vei, men kanskje selge de da.

 

Jeg har en zxt-120 og den fungerer fint den, men er ikke helt perfekt, og den har litt dårlig kontakt til batteri pakken.

ZXT-600 så mer solid ut.

Så da blir valget mellom den og Tado.   Tado koster litt mer da, men har normalt bra kvalitet, og direkte styring på termostaten.

 

Hmm Hmm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Ser dere har hatt en diskusjon gående en stund her. Jeg har samme behov men gikk for Fibaro HomeCenter 2 siden den virket lettere å bruke enn HomeSeer for en "vanlig" bruker.

Er det noen gode muligheter for å koble HC2 med en mitsubishi varmepumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ofosse skrev:

Jeg har samme behov men gikk for Fibaro HomeCenter 2 siden den virket lettere å bruke enn HomeSeer for en "vanlig" bruker.

Det tror jeg er både og...

 

6 timer siden, Ofosse skrev:

Er det noen gode muligheter for å koble HC2 med en mitsubishi varmepumpe?

ZXT-600. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Moskus said:

Det tror jeg er både og...

I det minste kommer HC2 med ferdig Mac app jeg kan bare laste ned mens med Homeseer var det snakk om serveroppsett som jeg ikke var interessert i å lære meg ?

 

Skal ta en titt på ZXT-600, har sett at det er andre IR sendere fra Remotec som er diskutert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ofosse skrev:

I det minste kommer HC2 med ferdig Mac app jeg kan bare laste ned mens med Homeseer var det snakk om serveroppsett som jeg ikke var interessert i å lære meg ?

"Kjøp en boks, plugg i og åpne find.homeseer.com i en nettleser" tror jeg alle får til. ;)

 

Du kan også bruke en Globac Cache f.eks. IP2IR eller WF2IR, men det er litt mer jobb med Fibaro HC: https://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-66/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.