Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave-kommandoer når ikke alltid helt frem


Anbefalte innlegg

Jeg har noen Fibaro-dingser (Switch2 og socket-ting) oppkoblet til Hass.io. Det er spesielt to dingser jeg sliter med å pålitelig sending av kommandoer på. En dings står rett vegg i vegg med en annen, rutende dings, mens den andre står litt vekk fra resten, selv om den har flere naboer i mesh-nettet. Jeg har fått flere feil der jeg ikke får bekreftet kommandoen, slik at f.eks. en generisk termostat ikke funker (har settpunkt på 15 grader, men siden termostaten tror at bryteren er av, er temperaturen opp i 28°C). Den andre er for utelys, der lyset ikke alltid lystrer.

 

Noen som har vært borti noe lignende og har triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Prøv "Optimize" eller "Heal" (eller hva det nå heter i HASS) på disse to nodene.

"Heal" heter det, og har kjørt det med større suksess etter det - men problemet kommer etter en dag eller to likevel. Det KAN være at noe skjer i forbindelse med nye oppsett, men skal prøve å kjøre systemet statisk en stund nå.

 

Ofte funker det å resende kommandoen, men det er ikke så greit når automasjonsmodulen ikke skjønner at kommandoen har kommet frem (wall plug), men ingen tilbakemelding eller at den ikke er kommet frem (switch2) heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Kan du finne ut hvilke routinger som noden bruker i HASS? Kan være en annen node på veien som trøbler. En løsning kan da være å heale denne også.

Kan være at den andre switch 2-dingsen som sitter imellom trøbler det til.

 

Det som er litt snodig er at HASS har autoheal som default i zwave-konfigurasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.