Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Wall plug oppgulp


Norseman

Anbefalte innlegg

Opplever stadig problemer med Fibaro wall plugs. Jeg har fire stk i et ellers friskt Z-wave nettverk.

Tre stk har eller har hatt problemer til dags dato.

Andre som opplever lignende?

 

Wall plug 1: Tilkoblet en 1500 watts panelovn.

Firmware: 3.2, Z-wave lib 4.05

 

Dette går stort sett bra, men en dag i høst ble det unormalt varmt i stua. Etter litt rask feilsøking, så oppdager jeg at den er stuck i "on". Z-wave fungerer, watt rapporteres osv. Bare ikke mulig å kommandere den av. Ikke mulig å slå den av/på med den lille fysiske knappen. Den lysende ringen fungerer.

Når jeg tar den ut av kontakta, er den svært varm. Målte ca 40 grader overflatetemperatur med IR-måler. Forsøker å sette den inn igjen. Samme resultat.

Forsøkte en hard reset ihht Fibaro manual, da kvikna den til igjen. Etter det har den fungert feilfritt.

 

Wall plug 2: Tilkoblet en 1000 watts panelovn.

Firmware: 3.2, Z-wave lib 4.05

 

Som Wall plug 1, dette går også stort sett bra, frem til i går.

Da oppdaget jeg mange "Failed sending Z-wave command" i Homeseer-logg til denne enheten, og så at wall plug var stuck i "off". Jeg trykket på den lille fysiske knappen på wall plug, og den slo seg på.

Etter dette opphørte feilmeldingen i Homeseer-logg, og den har fungert som den skal.

 

Wall plug 3: Tilkoblet en 300 watts Halogen lampe

Firmware: 3.2, Z-wave lib 4.05

 

Denne fungerer i ca tre av fire tilfeller. Trenger da ofte en ekstra "på" eller "av" kommando før den lystrer.

 

Wall plug 4: Tilkoblet 4x36 watt lysstoffrør i en garasje.

Firmware: 25.25, Z-wave lib 3.52

 

Ingen problemer! (Enda?!)

 

Endret av Norseman
Lagt til firmware versjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 5.1.2018 den 12.30, Norseman skrev:

Wall plug 1: Tilkoblet en 1500 watts panelovn.

 

 

Dette går stort sett bra, men en dag i høst ble det unormalt varmt i stua. Etter litt rask feilsøking, så oppdager jeg at den er stuck i "on". Z-wave fungerer, watt rapporteres osv. Bare ikke mulig å kommandere den av. Ikke mulig å slå den av/på med den lille fysiske knappen. Den lysende ringen fungerer.

Når jeg tar den ut av kontakta, er den svært varm. Målte ca 40 grader overflatetemperatur med IR-måler. Forsøker å sette den inn igjen. Samme resultat.

Forsøkte en hard reset ihht Fibaro manual, da kvikna den til igjen. Etter det har den fungert feilfritt.

Et (100%) typisk tegn for rele kontakt sammensveising pga. buedannelse ved inn-/utkobling. Alt for høy last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minst 2 forskjellige versjoner av Wall plugen. Kan være greit at du oppdaterer posten med hvilke versjoner og firmware det er snakk om. Hvis jeg minnes rett så har det vel vært rapportert noe rar oppførsel i HS3 da den nye versjonen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, iceball said:

Det er minst 2 forskjellige versjoner av Wall plugen. Kan være greit at du oppdaterer posten med hvilke versjoner og firmware det er snakk om. Hvis jeg minnes rett så har det vel vært rapportert noe rar oppførsel i HS3 da den nye versjonen kom.

 

Godt innspill! Har oppdatert nå. Har ikke tenkt over dette, men ser jo nå at det er den eldste som fungerer best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, hkmod25 said:

Et (100%) typisk tegn for rele kontakt sammensveising pga. buedannelse ved inn-/utkobling. Alt for høy last.

 

Er i utgangspunktet enig i at dette er et typisk tegn for sammensveising, og jeg trodde egentlig dette selv, helt til jeg fikk resatt pluggen.

I dette tilfellet er det flere ting som taler i mot:

 

-Dette lot seg fikse med en software-reset, og ikke et fysisk "kakk" (som ofte hjelper på releer som er sveiset)

-Hvis et relè først har vært sammensveiset skjer det ofte igjen (og det har ikke skjedd enda).

-Varmeovnen er en ren resistiv belastning, strøm og spenning er i fase, som gir minimalt med lysbue kontra reaktive belastninger som f.eks lysstoffrør.

-Pluggen er ratet for 2500 watt. Panelovnen er da kun 60% belastning. Vi får håpe at Fibaro er såpass seriøse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, baronKanon said:

Har du forsøkt å heale nodene? Har hatt litt tilsvarende problemer med mine også, samme med Switch2.

 

Ja, har kjørt full optimize av z-wave nettverket noen ganger.

Opplevde du en bedring etter healing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har akkurat hatt tilsvarende problem med en Fibaro Wall Plug på hytta. En panelovn på 1000w som gikk for fulle mugger, selv om Home Assistant viste 0 w effekt og at den var av. Gikk ikke an å slå den på via Home Assistant heller, noe de 2 andre ovnene ikke hadde noe problem med. Kom opp på hytta til en ovn som gikk på full effekt, en fibaro wall plug som lyste og dermed indikerte at den var på. Fysisk knapp på bryteren fungerte. Tok den ut av støpselet og satte den inn igjen. Da fungerte alt som normalt igjen. Jævlig kjipt å tenke på at dette kan skje igjen og at eneste måten å få slått faenskapet av er å hive seg i bilen og kjøre 13 mil....

Savner en setting i pluggen som sier at den skal slå seg av hvis den har stått på i mer enn x antall timer eller ikke har mottatt ny kommando fra sentral på x antall timer....

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opplever også problemer med en av mine wall plugs som etter å ha fungert fint i lang tid plutselig har slutte å sende oppdateringer. Det går heller ikke an å slå den av og på fra HS3. Men å slå den av og på fysisk med knappen virker (men statusen oppdateres ikke i HS3).

 

HS3 har kommunikasjon med noden og poll, audit, optimize etc fungerer fint. Hvis jeg enten trykker på knappen på wall plug'en, eller endrer on/off i HS3 så ser jeg det blinker i UZB1 interfacet så det er tydelig at "noe" skjer.

 

Noen idé om hva som kan være problemet her? Vil helst ikke resette, eller miste devicene i HS3 på grunn av akkumulert historikk på effektforbruk som er hovedformålet til denne pluggen for min del. (dvs. den står som regel alltid PÅ)

 

Manufacturer: 
Fibaro System
Type:
0x602
ID: 
0x1001
Listens:
Yes
Version: 4.05 (ZDK 6.51.6) Firmware: 3.2Hardware: 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, PerH skrev:

Widom har jo brytere som kobler inn når det er 0 potensiale, lurer på hvorfor ikke de andre leverandørene gjør det slik? Den er jo ikke fysisk større heller..

No er ikkje dette ein plugin-sak, så dette er jo ikkje eit reelt alternativ. Men kan meddele at eg har hatt ein slik i drift sidan i vår og den har fungert 100% knirkefritt frå dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, har den på varmtvannsbereder selv, ikke blir den veldig varm heller.

 

Det jeg mener er at teknologien finnes i lite fysisk format, så det bør ikke være umulig å få til.. Om ikke så smått som de minste plugin versjonene, så hvert fall i den litt større formfaktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har Fibaro Wall plug som plages med rapportering av strømforbruk.

 

Problemet mitt er vel at den ikke rapportere noe forbruk i det hele tatt..

Har sjekket assosiasjoner og de aktuelle parameter settingene(tror jeg).

Har fått til at den rapporterer forbruk èn gang, men da måtte jeg manuelt "Poll'e" fra HS3. 
Den er koblet til en kaffetrakter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JohnMartin skrev:

Er det noen av dere som har Fibaro Wall plug som plages med rapportering av strømforbruk.

 

Problemet mitt er vel at den ikke rapportere noe forbruk i det hele tatt..

Har sjekket assosiasjoner og de aktuelle parameter settingene(tror jeg).

Har fått til at den rapporterer forbruk èn gang, men da måtte jeg manuelt "Poll'e" fra HS3. 
Den er koblet til en kaffetrakter..

 

Kva versjon har du av Z-Wave plugin?

Og har du inkludert secure eller nonsecure?

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, bjornepappa said:

 

Kva versjon har du av Z-Wave plugin?

Og har du inkludert secure eller nonsecure?

 

Plugin: 3.0.1.237

Inkludert nonsecure.

Kom på at jeg har jo 11 wall plug liggende, så pakket nå opp en ny og prøvde med den. Samme opplegget der.

Oppdaterer ikke noe annet enn on/off så lenge jeg ikke poller manuelt ?

 

Litt info om det skulle være av interesse:

image.thumb.png.43e7a99717cd3cd9b59a016ff052da7a.png

image.png.f65aa3f119a106ff3aad75cf87462362.png

image.png.47245a2a5155b9732687e818605be6e3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bjornepappa said:

Du har i alle fall nyare plugin-versjon enn meg, så om ikkje nye feil er introdusert burde ikkje det vere problemet.

Når eg tenker meg om hadde eg litt krøll med assosiasjonar som gav feil oppdateringar på ein wall plug.

Endra til slik, du kan jo prøve å slette nr. 3.

image.png.02ca58bb7bdf1a35d1aa03fc3060ae10.png

 

Takk for tipset, men ble dessverre ikke noe endring etter at jeg fjernet Assosiasjon på gruppe 3.

 

Kjører nå 2 forskjellig plugger og det er ingen som oppdaterer forbruk.

Skal pakke ut èn til, å sjekke om det også er likt med den tredje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/09/2018 at 21:50, Moskus said:

Hvis du også fjerner Gruppe 2-assosiasjonen, da?

 

Ser dårlig ut. 
Fjernet både gruppe 2 og 3, og fortsatt ingen automatisk oppdatering.

Gikk ifra 0 Watt til 248 Watt når jeg nå testet, og vil tro denne økningen skulle trigge rapportering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibaro support var veldig hjelpsomme.

Quote

 

Thank you for your e-mail.

In this case, please try to change parameters 11 and 14 on Wall Plug as shown in below manual (page 13,14).

manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGWPEF-102/FGWPEF-102-EN-A-v2.1.pdf

In case it does not work, I am afraid command classes used by Wall Plug are not supported by your controller. I hope you understand that.

Thank you and have a nice day.

 

 

Er controller, aka Homeseer, sin feil.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du forventet noe annet enn at de skyldte på kontrolleren når de ikke har laget den... ? ;)

 

Dette ER merkelig. Trodde at det muligens var BÅDE noen parametre som måtte settes og og et par assosiasjoner som måtte fjernes, men hvis du har prøvd alt... Kanskje du må høre med HS-folkene på forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.