Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rapportere verdier fra HS med Alexa / Jon00


Anbefalte innlegg

Alt som kan slås av og på eller dimmes i prosent kjøres nå direkte i Alexa  HomeSeer skillen.

Alt som har andre verb (open/close osv) kjøres med Alexas Routines.

Men for å få rapportert verdier må jeg fremdeles bruke "Alexa, Ask HomeSeer ..." Sammen med "HomeSeer HomeAutomation Skill" skillen og Jon00 sin Alexa Helper.

 

For å få rapportert tempen ute, målt med en Oregon sender sier jeg 

"Alexa, Ask HomeSeer the Outside Temperature"

 

Denne trigger Jon00 Helperen slik:

 

image.png

 

Men i det siste har minus tegnet blitt borte fra opplesningen og det er jo litt vesentlig på ute temperaturer.

 

 

Jeg jeg skrev derfor et lite script som tester på negative verdier og legger på teksten "minus " som Alexa kan lese.

 

Først brukte jeg en Global Variabel for å få teksten tilbake men da måtte jeg legge inn (minst) ett sekunds ventetid og allikevel hendte det at jeg fikk forrige måling sin verdi opplest :( 

 

Men så fant jeg ut at en  kan skrive scriptet som en funksjon som returnerer teksten og dette vil jeg dele med dere her.

 

Det blir da slik:

 

image.png

 

Legg merke til $ tegnet foran script navnet.

 

Og scriptet ser slik ut:

 

Sitat

 

Public Function Main(ByVal Params As String) as string
  Dim dev As String = Params
  Dim d as double = hs.DeviceValueEx(dev) 

    if d < 0 then
       Main="minus " & -d.tostring
    else
       Main=d.tostring
    end if
End Function

 

 

Have fun!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS

Om du skriver en rutine som skal sjekke om en dør er lukket, og ikke ønsker noen tekst dersom den er lukket må du passe på å returnere en blank (= " ")

Returnerer du en tom streng ( = "") henger Jon00 systemet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hehe Det ser ut til at Jon00 har begynt å lese forumet vårt, -jeg fikk denne mailen fra ham i dag:

 

 

Sitat

 

This is a message from jon00 at HomeSeer Message Board ( http://board.homeseer.com/index.php ). The HomeSeer Message Board owners cannot accept any responsibility for the contents of the email.

 

To email jon00, you can use this online form:

http://board.homeseer.com/sendmessage.php?do=mailmember&u=38071

 

This is the message:

 

Regarding this post:

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2608-rapportere-verdier-fra-hs-med-alexa-jon00/

 

No script function needed. You can use the Replace Command:

 

The temperature outside is [Devicevalue 795] degrees [replace "-","minus"]


 

 

Hele greia lar seg altså løse med denne ene linjen:

The temperature outside is [Devicevalue 795] degrees [replace "-","minus"]

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.