Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ASPX-problemer - Ubuntu


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med feilmeldinger på ASPX-sider på min HS3. Litt usikker på når det startet...

Kjører Ubuntu 16.04 med Mono 5.4.1.6.

Med "test.aspx" (og andre ASPX-sider) får jeg denne:

image.thumb.png.61d1fa0c1ee9660769bd1ede04d4d23c.png

 

Noen andre med samme problem, evt har tips til feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.1.2018 den 17.00, Hilmar skrev:

Jeg ville tittet om dette mangler et sted i global.asax.

 

Her er hele inholdet i Global.asax:

<%@ Application Language="VB" %>

<script runat="server">

    Public Shared hs As object

    Sub Application_Start(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs)
        ' Code that runs on application startup
    End Sub

    Sub Application_End(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs)
        ' Code that runs on application shutdown
    End Sub

    Sub Application_Error(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs)
        ' Code that runs when an unhandled error occurs
    End Sub

    Sub Session_Start(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs)
        ' Code that runs when a new session is started
    End Sub

    Sub Session_End(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs)
        ' Code that runs when a session ends.
        ' Note: The Session_End event is raised only when the sessionstate mode
        ' is set to InProc in the Web.config file. If session mode is set to StateServer
        ' or SQLServer, the event is not raised.
    End Sub
</script>

 

På 19.1.2018 den 17.00, Hilmar skrev:

Skjer det samme hvis du får renamer global.asax midlertidig?

 

Renamet filen, får ganske lik feilmelding:

image.thumb.png.324638f7e8494831e90e23e8bd9ebd44.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
19 timer siden, cp1983 skrev:

Det er vistnok ikke alle versjonene av mono som fungerer med ASPX.

 

5.0.1.1 er nyeste som fungerer i følge diverse søk. Installerte den versjonen og fikk ASPX sidene til Jon00 til å fungere igjen.

 

Takk, det var helt ukjent for meg og hadde ikke engang falt meg inn...

 

Fant denne tråden om temaet nå:

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=193110&page=2

 

Det er jo både fordeler og ulemper med å låse seg til en fast versjon... må vurdere litt hva jeg gjør... kanskje en senere Mono fikser det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Kan installere 5.0.1.1 på Ubuntu 18.04. Det har jeg gjort.

 

Tror jeg følgte denne guiden, mulig jeg også måtte installere noen nøkler for å kunne laste det ned.

https://stackoverflow.com/questions/33763177/install-older-version-of-mono

 

Vær oppmerksom på att du kan få en memory leak dersom du installerer 5.0.1.1, litt avhengig av hvilke plugins du bruker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Svar fra HS-support:

Sitat

As of right now we are not officially supporting ASPX. Microsoft will not support us on hosting ASPX on anything other than a server OS. We have taken a look at it and we cannot get it to work reliably on all hardware. Our alternative solution to this was added in HS3 and is to use our jquery library. This gives you all the same features as ASPX but in a more standardized way. Its also much faster and uses far less system resources. Is there a reason you need aspx support?

Also, note that all the API's that we use for ASPX have been deprecated by Microsoft so I am surprised they are still working at all.

-Rich

 

Må kanskje høre om Jon00 har planer om å "porte" noen av sine plugins fra ASPX til jQuery... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye enklere å lage aspx-sider enn Jquery, hvor du i praksis må kode hele greia. ASPX kan du faktisk få designere til.

Og du kan vel ikke bruker jQuery-implementeringen når du lager scripts...?

 

Hvis Jon00 går over fra aspx til jQuery burde han snart gå over til managed plugins...

Lenke til kommentar
Del på andre sider




Is there a reason you need aspx support?


Har han ikke hørt om Jon00? [emoji6]

Men seriøst, HS har et enormt dokumentasjonsproblem. Jeg viste ikke at det fantes noe jQuery API, ikke at jeg er noen HS3 ekspert (langt i fra [emoji14] ), men jeg trodde faktisk at jeg hadde funnet det meste av relevant dokumentasjon.


Sent from my F5121 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik skrev:

Jeg viste ikke at det fantes noe jQuery API, ikke at jeg er noen HS3 ekspert (langt i fra emoji14.png ), men jeg trodde faktisk at jeg hadde funnet det meste av relevant dokumentasjon.

Den står fint beskrevet i plugin SDKet. Skriver du ikke plugins har du ikke bruk for informasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står fint beskrevet i plugin SDKet. Skriver du ikke plugins har du ikke bruk for informasjonen...

Jeg har vist totalt oversett den delen. Men da skjønner jeg ikke hva han mener med at dette er en god erstatter for aspx sider. Den delen av dokumentasjonen begynner med å si at dette bare fungerer som en del av en plugin.
En av grunnene til å bruke aspx sider er jo at man ikke trenger å lage en plugin.

Etter å ha lest det han skriver en gang til så tror jeg faktisk jeg ikke skjønner noe av det han skriver [emoji44]
Jeg tror Microsoft aldri har supportet ASPX utenfor IIS noen gang, men IIS kjører (og har kjørt) på de fleste typer Windows (kanskje med unntak av noen Home-editions) ikke bare Windows Server.
Hvordan får ressursbruken blitt bedre når man må kjøre en egen plugin for å lage sidene?

Kjenner irritasjonen vokser.. [emoji36] Må passe meg ellers kommer jeg til å sitte hele helgen og grave i dekompilert kode for å finne ut hva som gjør at dette ikke fungerer [emoji851]?



Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tor-Erik skrev:

Jeg har vist totalt oversett den delen. Men da skjønner jeg ikke hva han mener med at dette er en god erstatter for aspx sider. Den delen av dokumentasjonen begynner med å si at dette bare fungerer som en del av en plugin.
En av grunnene til å bruke aspx sider er jo at man ikke trenger å lage en plugin.

Som jeg sa i en post lenger oppe. :) 

 

19 timer siden, Moskus skrev:

Og du kan vel ikke bruker jQuery-implementeringen når du lager scripts...?

 

Jeg mener ikke at det er en god erstatter for aspx-sider. For den fungerer i praksis kun med plugins. :(

Jeg har selv scripts som kunne ha godt av en frontend, men som ikke får det pga. denne (idiotiske) mangelen. 

 

Enda en grunn til at jeg håper HS4 går over på .NET Core, for det har ikke slike tåpelige problemer. ASP.NETkan fint kjøres på .NET Core.

 

 

 

5 timer siden, Tor-Erik skrev:

Hvordan får ressursbruken blitt bedre når man må kjøre en egen plugin for å lage sidene?

Fordi plugin'en ikke kjører KUN for å lage sidene. ;)

 

Den ekstra kraften som plugin'en bruker for å lage den enkle teksten som nettsiden egentlig er, er veldig beskjeden. Den er sikkert ikke målbar engang.

ASPX-sider er mer krevende, rett og slett, iallfall med den eksisterende web serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 4.8.2019 den 23.52, ZoRaC skrev:

Dette er nå fikset i Mono 6.0.0! :D 

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/1261742-linux-mono-and-aspx-page-compilation?p=1316430#post1316430

 

For de med eldre Mono og som ikke kan oppdatere, så finnes en workaround/patch i innlegg nr 3 i den posten. :) 

 

Dette er feil...

Man må manuelt endre /usr/bin/vbnc på 6.x også, jeg hadde misforstått. 

 

Hva som må endres:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/1261742-linux-mono-and-aspx-page-compilation?p=1319669#post1319669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.