Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått til anskaffelse av en heatit z-water enhet for å styre vannbåren varme i gulvene.

Er det noen som har erfaring med å inkludere eller sette opp denne enheten i homeseer? 
Jeg får bare opp 2 stk "enheter" når jeg inkluderer den. 

Brukermanual

image.thumb.png.6514902e4e068fbc951fd3346652c1f2.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være du burde oppdatere Z-wave plugin'en til en beta-versjon. Men det gjøres selvfølgelig på eget ansvar. Ekskluder så og inkluder på nytt.

Hva sier logg'en?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å oppdatere til siste versjon(beta)  av z-wave plugin, men får da bare feilmelding ved omstart av homeseer og den klarer ikke å starte plugin...

EDIT:

Feilmelding ved beta plugin:

Initializing plug-in(1): Z-Wave Instance::Error creating web utility pages with the HomeSeer server: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=8.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a*****' or one of its dependencies. The located assembly's manifest definition does not match the assembly reference. (Exception from HRESULT: 0x80131040)

Endret av Mr. Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk installert nyeste beta plugin ved å fjerne Newtonsoft.Json.dll fra homeseer mappo.

Fremdeles ingen endring i antall child devicer..

- Men ser at dette er en såkalt multi-channel device.

Her er en note fra homeseer:
--

Note: This device supports multi-channel associations, which allows for notifications to be sent to a 'channel' or 'endpoint' in the destination device (or HomeSeer interface).
Devices which support multi-channel association can control other devices which have multiple instances (channels or endpoints) of the same functionality, such as a wall switch that can control four lighting circuits.
The destination endpoint is transmitted along with the information frame when the source node is activated to send to the nodes in the association group. If the destination is the HomeSeer interface, the endpoint is used to find the appropriate endpoint device; selecting the wrong endpoint can cause an instant status update to be applied to the wrong device.
If, for example, you wish to have a light at endpoint 2 on a destination device turn on when button 3 of the source (this) device is pushed, then Group 3 should be selected with a destination endpoint of 2.
For multi-channel devices supporting instant status, or the ability to send their status when they are changed, associating the endpoints with HomeSeer allows the device to be updated. Example: If the source endpoint is 2, then use group 2, and HomeSeer endpoint 2.

---

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Mr. Larsen skrev:

Tok en god gammel reset av hele enheten, og plutselig virket den som jeg hadde håpet!   ;-) 

Flott! :)

Screenshot?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så når du trigger Binary 10, så er det en fysisk kobling på Binary 3 også, eller er det bare feil status som rapporteres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøker å inkludere i både secure og none secure mode, men ingen hell...

--------------

Activate the 'Add to Network' function on the device...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 64 Added. 
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Z-Wave manufacturer information for node 64, ID: 411=19BH (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 522=20AH
Node: 64 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, ASSOCIATION_V2, MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION_V3, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, TRANSPORT_SERVICE, VERSION_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, MULTI_CHANNEL_V3, CONFIGURATION_V4, SUPERVISION, FIRMWARE_UPDATE_MD_V2, SWITCH_BINARY
Node 64 is Z-Wave version: Lib: 4,61 App: 1.0
Node 64 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Error: Exception creating Sensor Multilevel child device of node 64, GET for supported sensor types indicated failure.
Error: Exception creating Sensor Multilevel child device of node 64, GET for supported sensor types indicated failure.
All associations for node 64 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2, 3, 4, 5.
Root Node Device Node 64 Z-Wave Switch Binary was created for node 64 on network CEF04A9E
Z-wave.me: Adding association for Z-Wave device Node 64 Z-Wave Switch Binary (Node 64, Group 1, Endpoint 1) to HomeSeer
Z-wave.me: Adding association for Z-Wave device Node 64 Z-Wave Switch Binary (Node 64, Group 2, Endpoint 2) to HomeSeer
Z-wave.me: Adding association for Z-Wave device Node 64 Z-Wave Switch Binary (Node 64, Group 3, Endpoint 3) to HomeSeer
Z-wave.me: Adding association for Z-Wave device Node 64 Z-Wave Switch Binary (Node 64, Group 4, Endpoint 4) to HomeSeer
Z-wave.me: Adding association for Z-Wave device Node 64 Z-Wave Switch Binary (Node 64, Group 5, Endpoint 5) to HomeSeer
10 out of 10 Child devices of node 64 were created successfully.
Finished.
Saving network information to file: ZNet_Z-wave.me_CEF04A9E_2018-01-11_20.33.07.ZWave. Please wait...
Done!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Moskus skrev:

Så når du trigger Binary 10, så er det en fysisk kobling på Binary 3 også, eller er det bare feil status som rapporteres?

tror det er en fysisk kobling også..  skal undersøke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at det funker for meg hvertfall - har dog ikke fått testet alle utgangene men har lest at en del sliter med utgang 7-10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.1.2018 den 9.46, Mr. Larsen skrev:

Tok en god gammel reset av hele enheten, og plutselig virket den som jeg hadde håpet!  😉

Har akkurat samme problemet, kun 2 enheter. Hvordan resettes den? Står ikkeno på lappen i esken...

Hva med de 4 inngangene, har du fått liv i de også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant manualen og reset knappen (trykk "Inclusion" i >10 sek) men det hjalp ikke... Står litt om assosiasjoner i manualen men det hjalp ikke meg, fremdeles bare 2 enheter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde "Non-Secure inclusion" og da kom de 4 feilmeldingene som @Mr. Larsen viste i sitt innlegg lengre oppe i tråden. Men....den dukket opp som 11 enheter så da er jeg nesten i boks. Hadde vært kjekt å fått med de 4 inngangene også da...

Endret av SveinHa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 hours ago, SveinHa said:

Prøvde "Non-Secure inclusion" og da kom de 4 feilmeldingene som @Mr. Larsen viste i sitt innlegg lengre oppe i tråden. Men....den dukket opp som 11 enheter så da er jeg nesten i boks. Hadde vært kjekt å fått med de 4 inngangene også da...

Jeg lurte på det samme. Jeg tenkte å bruke disse til å overvåke tur og retur vann.

Ser i manualen at disse står som disabled. Vet ikke om det gjør noen forskjell å enable disse, for så å gjøre en re-scan. Kommer til å prøve :)

Ellers er det viktig at vi som bruker z-water legger inn et event som triggers når aktuaroter har vært av i 14 dager. Skal de på i 10 minutter og så av igjen :)

Dette er for at ting ikke skal henge seg opp når mann ikke trenger så mye varme i alle rom. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser Z-Water eller koblingen mot HomeSeer har en bug. Når jeg slår på utgang 8 eller 9 kommer utgang 1 på og slår jeg på utgang 10 kommer utgang 2 på. Ikke noe problem for meg pr i dag men det betyr jo at i praksis er der bare 7 utganger...

Den har også en feil mot Fibaro HC2, da dauer den etter en stund (varier, 10 minuttt eller opptil flere timer) og må "sparkes" i gang igjen med en WakeUp-melding. Tok det opp med produsenten men de hadde aldri hørt om at den enheten hadde noen feil, yeah, right...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, SveinHa skrev:

Ser Z-Water eller koblingen mot HomeSeer har en bug. Når jeg slår på utgang 8 eller 9 kommer utgang 1 på og slår jeg på utgang 10 kommer utgang 2 på. Ikke noe problem for meg pr i dag men det betyr jo at i praksis er der bare 7 utganger...

Ja, det er dessverre en kjent feil. :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har spurt om dette ifbm at jeg vurderte å koble google nest rett inn i z-water (altså bruke inngangene)

I følge produsent vil dette fungere, men du treng Z-Water med digitale utgangar. Den er utganspunktet levert med analoge utgangar men kan endrast til digitale ved OTA oppdatering av firmware.

Jeg har den OTA oppgraderingen liggende - men har ikke testet da jeg endelig skjønte hvorfor jeg ikke fikk Google Nest Heat link til å funke (noe som forøvrig fungerer meget bra nå:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutes ago, Farmannsgata said:

I følge produsent vil dette fungere, men du treng Z-Water med digitale utgangar. Den er utganspunktet levert med analoge utgangar men kan endrast til digitale ved OTA oppdatering av firmware.

Hmmmm om dette er svaret fra Leverandør blir jeg litt bekymret....  🤣

Det er vel inngangene som er Analoge som kan endres til digitale med OTA ?? 

image.png.d447a620495ccdf42c0e7cce4b0f4440.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende at svaret var konkret knyttet til Google Nest - det jeg spurte om var hvordan jeg kunne få Heat.It til å reagere på en "call for heat" kommando...

Skal du bruke L/V varmepumpe på dette du kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutes ago, Farmannsgata said:

Skal du bruke L/V varmepumpe på dette du kanskje?

Har bare el-kjele dessverre  😭😭

5 minutes ago, Farmannsgata said:

Det kan hende at svaret var konkret knyttet til Google Nest - det jeg spurte om var hvordan jeg kunne få Heat.It til å reagere på en "call for heat" kommando...

Mulig det. Men jeg synes forsatt at det er rart han kaller innganger for utganger. 

At nest skal styre z-water direkte, er det som en backup om Homeseer er nede. Eller skal du ha varmen som et eget system som Homeseer bare gir settpunkt ? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av BME
      Er det noen som har fått til å kjøre events, stemmestyrt, gjennom Google Home på norsk?

Hvilken kommando brukes i så fall?
      Har prøvd kjør, aktiver og start...
    • Av MagnusBF
      Hei.
      Jeg prøver å sette opp HS3 Pro med Z-Net Eu som jeg fikk tilsendt i dag.
      Jeg får opp Z-net via ip og jeg kan velge mellom dhcp og fast ip, so far so good.

Når jeg legger inn z-wave interface med
      |Name|
      |Interface Model: Homeseer Z-Net ethernet|
      |Choose Interface: Z-net-3|

og skal starte interface så får jeg feilmelding etter ca 20 sekunder så får jeg en feilmelding hvor det står: Interface init failed: Timeout looking for Z-Wave interface.

Under Controller Node Information står det:
        Controller Node Information
      Home ID: 00000000 (Not Valid)    Node: 0
      INIT Status    Failed to connect to interface at 192.168.1.231
      Counters Since Startup
      Request Frames    Response Frames    App Frames Waiting     
      0    0

Slik jeg leser det så får ikke Homeseer kontakt med Z-net/Z-wave interfacet. Noen som har noen tanker om hva jeg gjør feil?
      Jeg har kjører HS3 på en VM med Windows 10, men jeg har også prøvd å legge inn HS3 på en annen fysisk maskin og får akkurat samme feilen der.

😃
    • Av Teza
      Beskrivelse:
      Hvordan legge til en Fibaro vegg plugg i HomeSeer.

Denne guiden er basert på "HomeSeer-skolen #3: Grunnleggende Z-wave".

Dersom Fibaro Vegg plugg har vært tilkoblet et z-wave nettverk tidligere, må den først resettes før den kan legges til et nytt nettverk.

I HomeSeer trykk på "PLUG-INS", "Z-Wave" og "Controller Management"

Under "Z-Wave Interfaces" trykker du på , forran "Name: UZB1 z.wave transceiver"

På rullegardin menyen "Actions:" velger du "Add/include a Node"

Sett Fibaro veggpluggen som du ønsker å legge, til i en kontakt.
      Trykk på 
      På siden av Fibaro vegg pluggen, er det en liten bryter, trykk denne 3 ganger.

Etter at HomeSeer er ferdig med å kommunisere med Fibaro veggpluggen, trykker du på "VIEW" og "Device Management"

Velg "Check all" på filtrene "Eiendom", "Rom" og "Device Type"

Du får da opp en liste med 7 devices, merket med "Node 2".

Dersom det ikke gikk som vist over:

Noen ganger får man opp feilmelding når man legger til en Fibaro veggplugg: "Device may not be added properly to HomeSeer."

Noen av device linjene i HomeSeer kan da mangle.

Trykk da på linken "Fibaro Switch" på linjen:

Trykk på fanen "Z-Wave"

Trykk på 

Trykk "VIEW" og "Device Management"

Det skal da være 7 Devices i listen.

Dersom det fremdeles ikke fungerte, prøv å reset Fibaro veggplugg. Beskrivelse øverst i denne posten.

En Fibaro vegg plugg er en "Node" (fysisk enhet) i HomeSeer, devicen vises som regel med tannhjul icon, som indikerer at det er "root device'en" til noden.
      Det er under denne devicen man konfigurerer noden.

Hver node kan ha mange devices.

Med Fibaro dukker det opp noen devices som ikke styrer noe direkte, men som er en del av hvordan veggpluggen rapporterer..

Merk de devicene som ikke har noen direkte funksjon (avkryssningsboksen på hver linje) og velg "Hide" i rullegardinmenyen under "Device List".
      Alternativt kan du velge "Change Eiendom" i rullegardinmenyen under "Device List" og legge dem i en egen gruppe (IKKE slett dem).

Du skal  da sitte igjen med:

"Root Device", som er den fysiske enheten (noden)

Devicen Switch, som er bryteren i Fibaro vegg plugg

Devicen Power, som viset effekt (P = U x I) som oppgis i watt (W)

Devicen kW Hours, som viser strømforbruk over tid (kWh)

Kontrollere enhetens assosiasjoner
      For at veggpluggen skal kunne kommunisere over z-wave nettverket, må det settes opp assosiasjoner.

Parametre for sending av energi rapporter til HomeSeer

----------
      Før du fortsetter bør du lese gjennom en annen forumstråd, som beskriver anbefalt inndeling og sortering av devicer.
      Denne tråden heter "Organisering og sortering av Devicer".
      ----------

Trykk på linken "Fibaro Switch" 

Endre feltene "Device Name:", "Eiendom:", "Rom" og trykk på  for å endre icon på denne funksjonen.

Dersom du ønsker å bruke egne bilder, kan disse legges til i mappen C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\html\images

Når du er ferding med å endre informasjonen, trykk 

Informasjonen er nå lettere å forholde seg til.

Gjør det samme for de siste 3 devicene.

• Av ReViolent
      TL:DR - https://shop.homeseer.com har startet Black Friday - 50% på software bla.

Hei, jeg er veldig i startgropen på HA og har lest litt rundt angående kontrollere som er aktuelle for meg. 
      En liten stund tenkte jeg Smartthings3 men så fant jeg Vera\Wink .. og nå for et par dager siden har jeg lest litt om Homeseer.

Det at Homeseer kan kjøres på egen maskinvare er stort pluss. Fant frem siden til Homeseer i dag og joda, de har begynt Black Friday salget allerede.. 50% av på programvaren.
      Tenker jeg går for HS3Pro. Ikke at jeg trenger det men da vet jeg at det ikke kommer ekstrakostnader på akkurat den biten (fant ut at plugins og slikt fort koster litt ekstra).

Hvilken Zwave stikke bør jeg bruke?
      Tenker Aeotec Z-Stick Gen 5 Z-Wave må være grei? Eller er det fordeler\ulemper ved denne vs andre? Ser de selger den på komplett.

Vil tro mesteparten av duppeditter jeg kjøper går på zwave for å få toveis kommunikasjon, men ser for meg noen 433MHz enheter.
      Hva trenger jeg for å koble opp 433MHz enheter på egen maskin?
      Får jeg tak i 433MHz usb stick fra noen sted i norge?

• Av Guahtdim
      Dette er en trigger plugin basert på det som gjøres i tråden til @ZoRaC 

Triggeren brukes i eventer mot google kalender. Følgende må oppfylles: Man starter på/er inne i kalendermøtet/event/registreringen (fra nå av CalendarEvent) og kalender teksten (Summary text) er enten lik, starter med eller inneholder en tekst som man setter opp. (3 forskjellige valg som kan gjøres når man legger inn triggeren). Man kan søke i mer enn en kalender.

OBS OBS OBS
      Dette er i Alfa(nivået før beta, som igjen er nivået før man faktisk sier man har en versjon man er fornøyd med) og ser ut deretter Testet ok i Linux og Windows.   
      For nå er linken til siste versjon 
      GCalSeer_v00004

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_GCalSeer.exe og HSPI_GCalSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin skal ha fått en ny underkatalog - GCalSeer - med 30 filer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på GCalSeer Fra maskinen som kjører HomeSeer må du gå inn på linken https://developers.google.com/calendar/quickstart/dotnet Trykk på linken "Enable the Google Calendar API"   Lag ett nytt eller velg ett eksisterende prosjekt   Trykk på Download Client Configuration. Filen "credentials.json" må du legge inn i katalogen (normalt for windows) "c:\program files (x86)\Homeseer HS3\bin\GCalSeer" Konfigurasjon i HomeSeer Gå inn på Plugins=>GCalSeer=>General Config Hvis du ikke har klart å legge credentials riktig vil du få opp dette: Hvis du har lagt inn credentials.json korrekt kommer du til autentisering:
      Her er det rimelig rett fram å følge linken (Trykk på "Link to Google and allow opening...." Velg å godkjenne
      Kopier ut koden som kommer opp
      og lim den inn i feltet Authorization code. Trykk Authenticate. (OBS: Skulle systemet ditt gå ned i over en time må du autorisere på nytt siden en slik autorisasjon er god for kun 3600 sekunder=1 time. Den oppfriskes hver gang det blir gjort ett nytt kall mot Google som skjer innenfor de 3600 sekundene) Hvis alt går bra skal du da få en oversikt over alle kalenderene dine. Personlig så har jeg vistnok 5. Velg den eller de som du ønsker å søke i. 
      Etter dette er på plass kan du Sette opp hvor lenge det skal gå mellom hver gang HomeSeer sjekker kalenderen (formatet minutter:sekunder, på bildet er det hvert 59 sekund)   Velge kalendere som man skal hente fra. I eksempelet har jeg kun haket av for en, men under testing har jeg brukt to. Velge nivå på logger. Debug fyller loggen din veldig fort! Du er nå klar for å sette opp en trigger    
      Gå inn og lag en event som vanlig.
      I dropdown over forskjellige triggere skal du kunne finne GCalSeer

Velger du denne finner du 3 forskjellige muligheter man kan trigge på (egentlig hvor i teksten man skal kikke)

At teksten som man fyller inn er en del av kalender overskriften (contains)
      At teksten er eksakt som det man har fylt ut
      At teksten begynner med et man fyller ut
      Tekstsammenligningene bryr seg ikke om det er små eller store bokstaver. Med andre ord test er det samme som tEsT som igjen er det samme som TEST.

Her er ett eksempel på en trigger som slår til når man er inne i en (eller flere) kalenderoppføringer hvor overskriften starter med teksten "test". Det blir søkt i kun en kalender (man skal kunne søke i flere hvis det er satt opp)

Ansvarsfraskrivelse:
      Laste ned og bruke plugin gjøres på eget ansvar. Skulle jeg ødelegge Homeseer oppsettet ditt så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Planlagte utvidelser
      Egen device for å vise status med tanke på autorisasjon Eget scriptkall for å hente events fra en eller flere kalendere - ref https://forums.homeseer.com/forum/ultilities-plug-ins/utilities-discussion/blgdata-blade/87199-event-listing-in-a-hs-device  
      Kjente feil:
      Mulig å sette tid mellom hver sjekk lenger enn hva en autorisering gjelder (3600 sekunder) For mye logging Autorisering mot google fungerer ikke i Linux - under arbeid.  
      Endringer:
      V 0.0.0.4 - Man kan ikke sette tid mellom ny info fra Google til mer enn 3599 sekunder.
      V 0.0.0.3 - Fungerer mot Linux. Autorisasjon endret.
      V 0.0.0.2 - Logging settes og slik sett får man mindre i HomeSeer loggen hvis det er ønskelig.