Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nybegynner (sette sammen z-wave komponenter)


RuneW

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har følgende oppsett:

 

- En normal (ikke fjærbelastet) av/på bryter som styrer et sett med lys i garasjen

 

- TellStick ZNet Lite (V1)

- Fibaro Bevegelsessensor

(https://www.elektroimportoren.no/fibaro-bevegelsessensor-2-zw5/4512367/Product.html?Event=pathlist)

- Nexa AN-179 av/på mottaker

 

Beklager dumt spørsmål, men før jeg begynner å engang prøve, er følgende mulig?

 

1. Når den gamle bryteren er PÅ skal lysene alltid være på

2. Når den gamle bryteren er AV skal lysene slås på i et gitt antall minutter etter at Fibaro-sensoren har registrert bevegelse.

 

Er dette i det hele tatt mulig med programmering av Tellstick/TelldusLive! (ikke pro) ?

 

Endret av RuneW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at sånne av/på mottakere ikke er så glad i noe annet enn "på puls"  og "av puls"(altså med fjær på bryteren) 

Og tellstick biten har jeg ikke peiling på men kriteriene blir vel 

"if switch is on then... "

&

"if switch is off then.... " 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, RuneW skrev:

1. Når den gamle bryteren er PÅ skal lysene alltid være på

2. Når den gamle bryteren er AV skal lysene slås på i et gitt antall minutter etter at Fibaro-sensoren har registrert bevegelse.

 

Er dette i det hele tatt mulig med programmering av Tellstick/TelldusLive! (ikke pro) ?

Du trenger ikke pro.


Ikke så lett å forklare men her er ett forsøk.

Ikke så vanskelig som det ser ut til.

Litt elektrikerjobb og så noen få museklikk.

 

Hvis du ikke har laget "Hendelser" (Events) i TelldusLive før:

Dra aktuelt ikon opp på linjen rett over.

Se litt på ikonene først, prøv litt forskjellig for å bli kjent. Slett etterpå.

Du skal kun benytte ikon under "Triggere" (det helt til venstre) og tilsvarende ikon under "Handlinger"

 

......

-Begynn med å montere AN179 og Fibaro  (elektrikker jobb).   NB!  Ikke sett strøm på  AN-179enda!

 

-Legg til AN179 i TelldusLive slik:

Velg "Legg til ny enhet".

Velg kontroller (TellStick ZNet Lite (V1))

Sett samtidig/straks etter strøm på (N og L) på AN179.

Inkluderingen gjør seg nå selv.

Når ferdig, Gi den et navn.

Legg til (Inkluder) Fibaro på samme måte.


Legg inn Event (under Utløs Hendelse),

Trigger,  velg Fibarosensor, Velg handling: ON.

Helt til høyre, under Handlinger:

Velg AN-179 Handling ON, (Dette vil slå på lys)

Velg AN-179 én gang til, (på samme linje) men denne gang OFF og delay, Velg "Avanserte innstillinger", "Forsinkelse" i sekunder, dvs den tiden du vil at det skal lyse.

 

Når Fibarosensor aktiviseres vil det vises i TelldusLive som på "ON" og vil utløse Trigger.

 

AN-179 har et "isolert" Rele.

N og L, skal alltid ha spenning, altså "foran" bryter.  

Koble ekstra L-leder til "IN"

Koble LS til L-utgang på bryter. (MÅ være samme leder som L, inn på bryter. NB VIKTIG).

 

Lykke til!

 

 

 

Endret av arneolav
!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke behøve, men anbefales og koster ikke stort. 25€ /år:

Da kan du f. eks lage et event som sender push-melding på tlf eller mail hvis lyset står på sent på kvelden.

Som Telldus Live! Pro-bruker, får du tilgang til disse funksjonene:

 

Send SMS-meldinger

Send automatiserte SMS-meldinger fra din Telldus Live!-konto. Det følger kreditter med abonnementet, og du kan når som helst fylle på mer.

Send E-post meldinger

Send automatisert e-post når hendelser utløses fra din Live!-konto. For eksempel som et sikkerhetstiltak for temperaturen i fryseboksen?

Motorvarmer

Sørger for at motoren er varm når du trenger det. Med denne funksjonen vil motorvarmeren starte på rett tidspunkt, med utendørstemperaturen som beregningsgrunnlag.

URL-handlinger

Send til valgfri URL fra dine hendelser

Bruk OG i hendelsesvilkår

Kombiner flere vilkår ved hjelp av OG

Sensorverdiene oppdateres oftere

Sensorverdiene oppdateres oftere i databasen. Brukere UTEN Pro-abonnement begrenses til lagring i database én gang hvert 10. minutt, mens Pro-brukere får lagre hvert 5. minutt. Alle verdier blir uansett oppdatert til websiden og tredjeparts programvare.

Rask tilgang

Få rask tilgang til ny funksjonalitet

Endret av arneolav
anbefalse,...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.1.2018 at 00:09, arneolav said:

Velg AN-179 Handling ON, (Dette vil slå på lys)

Velg AN-179 én gang til, (på samme linje) men denne gang OFF og delay, Velg "Avanserte innstillinger", "Forsinkelse" i sekunder, dvs den tiden du vil at det skal lyse.

 

Kom plutselig på en ting:

 

Hvordan vil egentlig dette fungere om jeg setter f.eks. 10 min delay på OFF og er inne i garasjen (og beveger meg) i f.eks 15 minutter? Vil lysene slukkes etter 10 min selv om jeg beveger meg? Eller blir det gjort en ny trigger hele tiden når jeg beveger meg?

 

Dette kommer kanskje an på Fibaro-sensoren?

 

Det hadde jo vært praktisk at ikke lyset ble slukket mens jeg holdt på inne i garasjen :-)

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, RuneW skrev:

Hvordan vil egentlig dette fungere om jeg setter f.eks. 10 min delay på OFF og er inne i garasjen (og beveger meg) i f.eks 15 minutter? Vil lysene slukkes etter 10 min selv om jeg beveger meg? Eller blir det gjort en ny trigger hele tiden når jeg beveger meg?

Slik jeg har beskrevet vil du kunne få et mørkt sekund eller to.

 

Men...

Dette er z-wave og da kan du gjøre det enklere, behøver ingen event i TelldusLive.

Fibaro-sensoren kan assoieres med AN-179 direkte, finnes en god forklaring her

"Associating the motion detector with the power switch, enables it to send signals directly to the power switch without involving the controller.

This saves time, reduces the complexity of the communication and the amount of airtime taken. It also allows sensors to be used in networks without a static controller"

 

Jeg har ikke kommet så langt med z-wave, men her på forum bør finnes nok av folk som kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.