Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp meg å finne en ny varmepumpe!


Anbefalte innlegg

26 minutter siden, lilfire skrev:

Har ikke testet noe mot HSTouch enda, men burde fungere som en hver annen device.

Tja.... hvis du bruker "device list" (som mange av oss gjør) er jeg ikke sikker på den støtter bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde bare en enkel test.

en element for status tracking og en knapp for å endre 

 

image.png.850e5c78060f553dfa8e7a389a4ab612.png

 

Fungerte som forventet. Å benytte bildene jeg har lagt inn på knappene i HS tror jeg ikke går. men de ligger jo med pluginen så de kan man dra inn i HSTouch om man ønsker det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spennende dette her og med fare for kapring av tråden, håper jeg det også kan være innspill til @Moskus.

Står selv i startgropen på valg av kontroller i huset, men må prøve ut mer. Oppi det hele skal vi nå ha ny varmepumpe og pga. estetikk og mulighet i huset, har vi valgt å gå for en takkassett. Står derfor mellom Panasonic CS-E12PB4EA og Mitsubishi SLZ-KA35VA fra lokal leverandør. Ser ut for at IntesisHome IS-IR-WIFI-1 kan brukes mot begge modeller og velger jeg HS er det vel ikke noe problem med kommunikasjonen(?).

 

Det koker vel dermed ned til hvilken enhet skal jeg velge for styring mot en fremtidig kontroller, med antakelsen at den samme enheten vil håndtere Panasonic/Mitsubishi og HS/Fibaro/Domotics/m.fl.

Kanskje noen kan hjelpe meg med å styre tanker og vurderinger på riktig vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg glemt å skrive... Endte opp med en Fujitsu General Fujitsu 12LMCB, og vi er veldig fornøyde.

Den gamle pumpa var svakere og gikk hele tiden på bånn fyring. Denne må faktisk justeres med forskjellige modi!

 

Økt komfort, høyere temperatur og lavere strømforbruk er kjekt å se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WelshViking skrev:

Ser ut for at IntesisHome IS-IR-WIFI-1 kan brukes mot begge modeller og velger jeg HS er det vel ikke noe problem med kommunikasjonen(?).

Vel... jeg tror ikke du kan anta at "det bare virker", dessverre. Her er det forarbeid som må gjøres.

 

Er APIen åpen f.eks.?

 

Det enkleste fremdeles er IR. Det tok meg kun 10-12 minutter å lære alle kodene jeg trengte for å detaljstyre pumpa (ble vel ca. 50 koder tilsammen). Så jeg styrer den med en Global Caché IP2IR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Moskus said:

Global Caché IP2IR

Dette så virkelig spennende ut. Ikke helt gratis bokser, men PoE fra mine Unifi switcher er veldig fristende her.

Ser at emitters/blaster er inkludert i pakken. Ikke erfaring med dette, men hvordan "kopler" jeg dette fysisk mot varmepumpa og hvordan ser disse enhetene egentlig ut (WAF?)?

Endret av WelshViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WelshViking skrev:

men hvordan "kopler" jeg dette fysisk mot varmepumpa

Du plasserer blasteren sånn at den har direkte "syn" mot pumpa. Så er det bare  skjule den så godt du kan. Den er absolutt ikke stor, ca. 5 cm x 1 cm eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Da er montasje av Panasonic varmepumpe på gang. Har valgt et multi-split anlegg med 2 inneenheter, hvorav den ene er takmontert (CS-Z35UB4EAW) 60x60 enhet. Ble veldig fint med nesten flush montasje i taket. Denne enheten har også mulighet for å kople til en nettverksadapter (CZ-TACG1) og styres med app via Panasonics Comfort Cloud. Har i utgangspunktet bestilt slik til begge inneenheter pga. waf, men prisen passerer fort 5000,- for 2 adaptere. Det synes jeg er i meste laget og vurderer sterkt å heller bruke pengene på 'Global Caché IP2IR-P' mot en kontroller. Er fortsatt ikke veldig bevandret i IR-verdenen, så noen kan kanskje fortelle meg om jeg faktisk kan få styrt 2 varmepumper med en Global Caché IP2IR-P?

Ser at den har '3 Independent selectable IR outputs or sensor inputs' så det burde være mulig(?), eller må jeg ha en ir blaster for hver inneenhet?

 

Har fortsatt ikke valgt kontroller og vurderer sterkt en Homey, men er ikke helt sikker på om HW er kompetent nok til å behandle mange enheter og styringer. Vurderer den som relativt god på waf, men uten å ha testet er det vanskelig å uttale seg godt om disse tingene.

En annen ting er jo da at kontrolleren også må kunne håndtere IP2IR-P.

Kom gjerne med synspunkter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 13.1.2018 den 21.14, Tukun skrev:

Om man har Verisure alarm kan man integrere Panasonic varmepumpe i deres systemer. Panasonic er datterselskap av Verisure og de har derfor laget en modul man kjøper som integreres i varmepumpen. Fungerer utmerket.

 

https://www.verisure.no/smart-hjem/varmepumpestyrer.html

 

 

Ser at posten er ett år gammel, men likevel trigget det nysgjerrigheten min:

hvilket belegg har du for å hevde at Panasonic er datterselskap av Verisure??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
13 timer siden, Cali skrev:

Fortsatt ZXT-600 som gjelder når det kommer til styring? Hvordan er denne iforhold til fks Sensibo?

Eg har ein ZXT-120 og ein Sensibo. Angrar på Sensibo, då eg slit med å få styrt denne skikkelig frå HomeSeer. ZXT-120 har fungert supert frå første stund på vår Toshiba VP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Cali skrev:

Fortsatt ZXT-600 som gjelder når det kommer til styring? Hvordan er denne iforhold til fks Sensibo?

 

Jeg har en ZXT-600 og en Panasonic varmepumpe. Panasonic finnes det selvfølgelig haugevis av koder til, så det er et mareritt å finne riktig. Den jeg bruker funker nesten 100%, bortsett fra at den på død og liv skal sette horisontal vifteretning til auto hver gang det sendes en kommando. Med vår plassering av pumpe, er dette lite ideelt, så jeg har sluttet å bruke den enn så lenge. Om dette kan løses med annen kode, eller eventuelt å lære den kommandoer fra fjernkontroll, er jeg usikker på.

 

Innbiller meg at Sensibo er enklere, men blir skeptisk basert på det @bjornepappa skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 12/01/2018 at 13:47, KnutM said:

Daikin er veldig lett å integrere med. Kjøpte for noen måneder siden, og "Online Controller" med wifi fulgte med. API er dokumentert (uoffisielt) her: https://github.com/ael-code/daikin-control  Eneste jeg savner er å kunne sette posisjon på "vingene", APIet nå er av typen sving-frem-og-tilbake og stopp.

Etter å ha fått Daikin varmepumpe montert idag så blir det å kikke på dette. Enda ett sommerprosjekt på gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2019 den 7.21, bjornepappa skrev:

Eg har ein ZXT-120 og ein Sensibo. Angrar på Sensibo, då eg slit med å få styrt denne skikkelig frå HomeSeer. ZXT-120 har fungert supert frå første stund på vår Toshiba VP. 

 

Etter ein del om og men vart Sensibo bra med plugin frå @Frankis78!

Derimot har vår ZXT-120 fungert knirkefritt frå første dag, så med Toshiba og HomeSeer vil eg omsider sidestille dei to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.