Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp meg å finne en ny varmepumpe!


Anbefalte innlegg

Så tok varmepumpa kvelden. Kanskje ikke  rart, den er vel sannsynligvis nærmere 10 år gammel. Men skuffende (og kaldt) likevel! :( 

Den gamle er "folkevarmepumpa" fra Panasonic. Vi har styrt den i 5 år med en Global Caché-controller (og en ZXT-120 innimellom). Forsåvidt fornøyd med pumpa, den har alltid gjort jobben.

 

Vi trenger altså en ny varmepumpe. Sannsynligvis ikke en "ekstrem-modell" siden Stavanger tross alt ligger på vestlandet og antall dager med flere minusgrader ikke akkurat er mange.

 

Bonus-poeng for smart styring, men der er vel ikke utvalget så stort for hjemmemarkedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i kontakt med importøren av min pumpe ang. automatisering, og han nevnte en Wifi modul som skulle komme som opsjon på Toshiba pumper ila. Q1 2018, uten at han hadde noen info om den enda. 

 

På høy tid syns jeg! i disse appstyrings dager er det egentlig litt rart at de leveres med IR alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt problem med det jeg har (gammel pumpe og zxt-120) er at jeg ikke får tilbakemelding (annet enn et PIP) om at riktige innstillinger er mottatt. Jeg har heller ikke tilgang på alle funksjonene som er på fjernkontrollen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, PerH skrev:

mitt problem med det jeg har (gammel pumpe og zxt-120) er at jeg ikke får tilbakemelding (annet enn et PIP) om at riktige innstillinger er mottatt

På den annen side: Har du noen gang opplevd at IR-signalene til varmepumpa ikke har kommet frem?

Det har faktisk aldri vært et problem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet, det piper, og den varmer opp rommet, men om riktig setpunkt er satt vet jeg jo ikke. Samme problemstilling som 433 vs Z-Wave, det er fint å få "melding mottatt" på viktige enheter, spesielt når man ikke er hjemme og fjernstyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PerH skrev:

Hvem vet, det piper, og den varmer opp rommet, men om riktig setpunkt er satt vet jeg jo ikke.

Det har vel ingen visst noen gang frem til kanskje nå. Du kan jo trykke på fjernkontrollen til du blir blå, men du får jo ikke lest ut status fra pumpa... Iallfall ikke på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har vært utfordringen med min varmepumpe (IR) er at fjernkontrollen sender ALLE parameterne hver gang du trykker på en tast.

Det blir da veldig vanskelig å spille inn IR signaler for iTach når "silent" signalet også inneholder setpoint osv.

 

Jeg har endt opp med å sette temp til 26 grader og kun spille inn ON, OFF og SILENT og bruke en Oregon/RFXCom termostat til å skru den av og på istedet for å endre setpoint.

Bakdelen med dette er at den da kan miste "avrimings syklusen" og ende opp med masse is på utedelen.

 

Dette har imidlertid blitt bedre med en hysterese på 1 grad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det var den ja. Men det er fremdeles IR den benytter...?

 

Det kommer an på hvilke muligheter varmepumpa byr på.

Her er en tabell der du kan lete deg frem til hva som finnes til forskjellige varmepumper.

https://www.intesisbox.com/en/hvac/solutions/

Ettersom du ikke har valgt maskin ennå så kan det være en hjelp for å se hva du kan få til med forskjellige enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svenske forsikringsselskapet Folksam gjorde en massiv test av varmepumper for et par år siden. Sikkert mye nytt som har kommet siden den gang, men det gir kanskje fortsatt en viss følelse av hvilke merker man bør styre unna. Personlig endte jeg opp på en IVT luft/vann varmepumpe for 1 år siden. Den testen kom i grevens tid for min del, som var i ferd med å kjøpe en av test-taperne ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KnutM skrev:

Daikin er veldig lett å integrere med. Kjøpte for noen måneder siden, og "Online Controller" med wifi fulgte med. API er dokumentert (uoffisielt) her: https://github.com/ael-code/daikin-control  Eneste jeg savner er å kunne sette posisjon på "vingene", APIet nå er av typen sving-frem-og-tilbake og stopp.

 

Daikin anbefales herfra også, jeg har en 5-6 år gammel. Online kom senere men ble ettermontert. NICE.

 

Plug-ins til HomeSeer finnes, men det krever et ekstra kort, håper @Moskus velger Daiking og lager plug-ins til HS3.

 

http://www.realtime-controls.co.uk/index.php/site/product-list/C1#46

 

http://home.indigozest.net/FTP/HomeSeer3/izDaikin/izDaikin.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kris10an skrev:

Det svenske forsikringsselskapet Folksam gjorde en massiv test av varmepumper for et par år siden. Sikkert mye nytt som har kommet siden den gang, men det gir kanskje fortsatt en viss følelse av hvilke merker man bør styre unna. Personlig endte jeg opp på en IVT luft/vann varmepumpe for 1 år siden. Den testen kom i grevens tid for min del, som var i ferd med å kjøpe en av test-taperne ;) 

Godt tips! Takk. :) 

 

7 timer siden, Erling skrev:

Plug-ins til HomeSeer finnes, men det krever et ekstra kort, håper @Moskus velger Daiking og lager plug-ins til HS3.

... så hva er forskjellen på det du fikk montert og  et "ekstra kort" som kreves for plugin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Jeg kan bare anta at "kortet" er for større systemer med flere enheter etc., mens wifi-modulen er for "normale" hjem.

 

Kortet krever "seriell-port" som jeg forbinder med kabel.

 

Ved å bruke appen er jeg (tilnærmet) 100% sikker at signalet kommer frem, mens det samme IKKE var tilfellet med fjernkontroll.

 

Leveradøren kunne levere kortet for et par tusen, men ba meg om å tenke på levetiden... Vil selge nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tukun skrev:

Om man har Verisure alarm kan man integrere Panasonic varmepumpe i deres systemer. Panasonic er datterselskap av Verisure og de har derfor laget en modul man kjøper som integreres i varmepumpen. Fungerer utmerket.

Ja... men... integrasjon via Verisure

Hadde Verisure hatt en åpen API, så kunne jeg gått for den løsningen, men Verisure liker egentlig ikke integrasjon ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta tråden tilbake der den startet så kan jeg selv etter en grundig å tidkrevende runde med meg selv å kona si at Toshiba Daiseikai 9 35 er av de top 3 pumpene på markedet nå i 2018. Den er skreddersydd for norske vintere og tåler ned mot -30 grader (selv om det aldri har skjedd i Stavanger) Bor selv i indre Vestfold å er svært glad pumpa ble installert dagen før vinter kom å har blitt siden midten av November. Om du leser deg opp på de nye pumpene så er det ikke skjedd noe veldige fremskritt siden i fjord men den siste modellen av Daiseikai serien har da A+++ Sertifisering som en generell pekepinne på god effekt i forhold til andre. Strømforbruket vårt har ikke gått ned etter anskaffelsen av VP men den har heller ikke gått opp. Men det har inneklimaet da vi nå kan ha jevn temp igjennom hele dagen uten å måtte være avhengig av fyring. Litt Nattsenking hjelper litt men ikke mye på forbruket. Bruker ZXT-120 i dag for styring av pumpa de gangene jeg reiser bort om ikke bruker jeg programmeringen på fjernkontrollen som er av de mere avanserte da du har inntil 4 program per dag i tillegg til ukeprogram. Så den holder godt til å kunne programmere mitt A4 liv i motsetning til min kones turnusliv da.. Betalte 23 000.- Ferdig montert :)

Endret av Dabis1705
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 13.28, PerH skrev:

Jeg var i kontakt med importøren av min pumpe ang. automatisering, og han nevnte en Wifi modul som skulle komme som opsjon på Toshiba pumper ila. Q1 2018, uten at han hadde noen info om den enda. 

 

På høy tid syns jeg! i disse appstyrings dager er det egentlig litt rart at de leveres med IR alene..

Det er ikke denne løsningen du har blitt fortalt om? https://www.toshibavarmepumper.no/produkter/tilbehor/fjernstyring-av-varmepumpen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.