Gå til innhold
Moskus

Hjelp meg å finne en ny varmepumpe!

Anbefalte innlegg

Snart klar med ny verssjon av Verisure pluginen og har der full kontroll over varmepumpe.

Screenshot fra testing:

19619409_10214975877774865_1388333741_o.png.847a2886bc5cc28c4c3e192a0cac41d4.png

Nye løsningen benytter samme gateway som mobil appen, og er mye mer stabilt og responsivt. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm! Kanskje Verisure-integrering av varmepumpe ikke er så dumt likevel...

Hvordan er det med kommandoer i HStouch som du bruker bilde på? Fungerer det fint?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, lilfire skrev:

Har ikke testet noe mot HSTouch enda, men burde fungere som en hver annen device.

Tja.... hvis du bruker "device list" (som mange av oss gjør) er jeg ikke sikker på den støtter bilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagde bare en enkel test.

en element for status tracking og en knapp for å endre 

image.png.850e5c78060f553dfa8e7a389a4ab612.png

Fungerte som forventet. Å benytte bildene jeg har lagt inn på knappene i HS tror jeg ikke går. men de ligger jo med pluginen så de kan man dra inn i HSTouch om man ønsker det.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut! :D

Da burde det fungere i Device Browser eller Selector eller hva den nå heter også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende dette her og med fare for kapring av tråden, håper jeg det også kan være innspill til @Moskus.

Står selv i startgropen på valg av kontroller i huset, men må prøve ut mer. Oppi det hele skal vi nå ha ny varmepumpe og pga. estetikk og mulighet i huset, har vi valgt å gå for en takkassett. Står derfor mellom Panasonic CS-E12PB4EA og Mitsubishi SLZ-KA35VA fra lokal leverandør. Ser ut for at IntesisHome IS-IR-WIFI-1 kan brukes mot begge modeller og velger jeg HS er det vel ikke noe problem med kommunikasjonen(?).

Det koker vel dermed ned til hvilken enhet skal jeg velge for styring mot en fremtidig kontroller, med antakelsen at den samme enheten vil håndtere Panasonic/Mitsubishi og HS/Fibaro/Domotics/m.fl.

Kanskje noen kan hjelpe meg med å styre tanker og vurderinger på riktig vei?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg glemt å skrive... Endte opp med en Fujitsu General Fujitsu 12LMCB, og vi er veldig fornøyde.

Den gamle pumpa var svakere og gikk hele tiden på bånn fyring. Denne må faktisk justeres med forskjellige modi!

Økt komfort, høyere temperatur og lavere strømforbruk er kjekt å se på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, WelshViking skrev:

Ser ut for at IntesisHome IS-IR-WIFI-1 kan brukes mot begge modeller og velger jeg HS er det vel ikke noe problem med kommunikasjonen(?).

Vel... jeg tror ikke du kan anta at "det bare virker", dessverre. Her er det forarbeid som må gjøres.

Er APIen åpen f.eks.?

Det enkleste fremdeles er IR. Det tok meg kun 10-12 minutter å lære alle kodene jeg trengte for å detaljstyre pumpa (ble vel ca. 50 koder tilsammen). Så jeg styrer den med en Global Caché IP2IR.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutes ago, Moskus said:

Global Caché IP2IR

Dette så virkelig spennende ut. Ikke helt gratis bokser, men PoE fra mine Unifi switcher er veldig fristende her.

Ser at emitters/blaster er inkludert i pakken. Ikke erfaring med dette, men hvordan "kopler" jeg dette fysisk mot varmepumpa og hvordan ser disse enhetene egentlig ut (WAF😳)?

Endret av WelshViking

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, WelshViking skrev:

men hvordan "kopler" jeg dette fysisk mot varmepumpa

Du plasserer blasteren sånn at den har direkte "syn" mot pumpa. Så er det bare  skjule den så godt du kan. Den er absolutt ikke stor, ca. 5 cm x 1 cm eller noe sånt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av baronKanon
      Da Remotec ikke gjorde jobben godt nok med min LG-varmepumpe, så har jeg funnet en erstatter. Selger derfor lite brukt Remotec ZXT-120 med siste firware.

Pris: 450,-
      Lokasjon: Oslo Øst
      Sendes i posten: du betaler.
      Kontakt: PM
    • Av larskheg
      Hei!
      Jeg har blitt bitt av basillen med z-vawe, og har nylig gått til innkjøp av Fibaro Home Center Lite.
      Den nye strømmåleren kom i hus, og tenkte at jeg må dermed få kjøpt noe til varmestyring. Budsjettet er litt begrenset for tiden, så må bygge ut systemet etterhvert.

Trinn 1: Varmestyring
      Tenkte å begynne med 4 panelovner og 1 varmepumpe (Mitsubishi).
      Ut i fra hva jeg har funnet ut, kan jeg styre ovnene med en wall plug, slik at jeg kan få til nattsenking osv.
      Hva er forskjellen mellom Wall Plug 2 (Wall Plug 2 FGWPF-102 på https://www.prisjakt.no/product.php?p=3119771 og den som slutter med ZW5 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4083996? Evt noen andre som anbefales? Lønner det seg å kjøpe produktene på nett i utlandet? (Da er det europeisk frekvens en må sjekke?) Denne kan brukes til å styre varmepumper? https://www.prisjakt.no/product.php?p=4625494 Noen erfaringer med det? Tenker at det må kunne gå an å styre varmen i rommet på veggen.  Er dette noe å satse på? https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/829-temperatur-sensor-link-rs-z.html  
      Trinn 2: Røykvarslere:
      Har 5 CLSF røykvarslere som er seriekoblet. Er det mulig å få dem inn i systemet med Fibaro? For da kan fibaro sende sms hvis alarmen går og vi ikke er hjemme? Forstod at det kom an på hvilke protokoller de bruker, men hvordan kan jeg finne ut av det? På Fire-angel røykvarsleren, må du ha en z-wave modul på alle, eller bare på noen?  
      Beklager, sikkert litt basic spørsmål, men nyttig å få høre noen erfaringer når en skal investere en del i det over tid

• Av backspace
      Deler litt bilder og hva jeg gjorde for å få Mitsubishi varmepumpe online med ESP8266 WIFI modul. 

Utgangspunket var å få noe bedre en zxt-120 til å styre varmepumpa og noterte meg at det kan kjøpes diverse plugin moduler fra Mitsubishi for dette (blant annet MelCloud WIFI adapter). Så da tenkte jeg at det måtte være noen terminaler eller plug som en kunne koble seg til. Heldigvis så er det noen som har trakka løypa først så noen kloke hoder har reversert kommunikasjonen på CN105 porten på disse varmepumpene og laget hardware oppsett og software bibliotek for dette; https://github.com/SwiCago/HeatPump. 

I korte trekk så er det en kontakt, CN105, som har seriell kommunikasjon og 5V på ene pinnen så da sier det seg selv at en ESP8266 modull er rette valget her. Denne porten finnes på de fleste Mitsubsihi varmepumper, hvis varmepumpen søtter MelCloud så har den denne kontakten slik jeg har forstått det.

Jeg har en Mitsubishi FD-Heat Kirigamine (MSZ-35FD).

Så da er det bare å trekke ut strømkontakten til varmepumpa og åpne opp. Finner hovedkortet og i mitt tilfelle så må en ta ut flere kontakter for å få ut hovedkortet. CN105 kontakten ser ut til å være brun i det fleste tilfeller. Den har 5 pinner.

Type kontakt som passer er PAP-05V-S, jeg kjøpte min fra Elfa: "Krympehus Poles 5 300-21-706" og klemmkontaker som passer "Klemkontakt Hunn 300-21-733". Bruker kontakter 2-5 (TX,RX,5V,GND).

Siden jeg har min pumpe opp under taket laget jeg en lang ledning slik at jeg kan ha kontroll modul på toppen. Laget et lite hakk i kabinett for ledning ut. Har en liten nedfelt "hylle" på toppen hvor jeg til slutt skal ha kontrolleren med borrelås er planen.

Sjekket at det var 5V på plus leding etter mod (NB! pinne 1 har 12V) så en slipper uønsket grill party.

Så jeg tok det jeg fant av komponenter i skuffen og hev det på et breadbord med en ESP8266-01 etter beste evne. 

Jeg har vært igjennom Arduino skolen (kit) så jeg hadde en "programmerings rig" for ESP8266-01 liggende så det passet bra for dette prosjektet (men nodemcu ESP8266-12) virker også fint for dette (den enkle varianten å gjøre dette på).

Og så laget jeg et breadboard #2 som ble montert på varmepumpen for testing. Flyttet da bare ESP'en frem og tilbake når kode måtte oppdateres. 

Jeg brukte Arduino IDE med ESP8266 og PubSubClient MQTT biblioteker. På Homeseer brukte jeg mcsMQTT plugin da denne parser JSON direkte og lager egne devicer for hver parameter i JSON strengen. Tick av "A" for de lesingene du ønsker og den lager devicer i Homeseer.

Modifiserte MQTT eksempelet med fixed IP og laget egne MQTT subscriptions for de ulike kommandoene da mcsMQTT plugin for Homeseer ikke sender JSON for kommandoer. Noter de ulike topics f.eks heatpump/set/fan nedenfor i settings for mcsMQTT som en må sette for hver device som skal sende data. I utgangspunktet er eksempel kode på ESP'en satt opp med å motta alle parameter på same topic, må da sende MQTT payload som JSON streng f.eks {temperature: 24}. Så derfor tok jeg en "kjapp" update med egen topic for hver setting og tar da bare verdi rett fra device i homeseer som payload for raskt få det til å virke. Men her kan en lage det som en vil uansett.

Jeg la til disse som nye topics i .h filen, måtte også oppdatere litt i "void mqttCallback(...) samt registere de nye MQTT topics.

// new topics for Homeseer/mcsMQTT const char* heatpump_set_power_topic = "heatpump/set/power"; const char* heatpump_set_mode_topic = "heatpump/set/mode"; const char* heatpump_set_temperature_topic = "heatpump/set/temperature"; const char* heatpump_set_fan_topic = "heatpump/set/fan"; const char* heatpump_set_vane_topic = "heatpump/set/vane"; const char* heatpump_set_widevane_topic = "heatpump/set/widewane";  
      Får da hver gang det er en forandring  på varmepumpe settings (enten via MQTT eller fjernkontroll) så oppdateres MQTT topic "heatpump" som JSON streng:

{"power":"ON","mode":"HEAT","temperature":25,"fan":"2","vane":"SWING","wideVane":"SWING"}

Ellers leser den temperatur hver 60 sekunder (kan justeres i kode) på topic "heatpump/status:

{"roomTemperature":25,"operating":true}

...og det var en kort update på hvordan jeg fikk min varmepumpe online 😄

• Av Dabis1705
      O store orakler! Jeg har en teori jeg lurer på om bare er tøv eller mulig fakta basert på diverse faktorer.. 

Jeg har lengre borteperioder og prøver å få ned strømforbruket under disse periodene. 
      Mitt tilfelle er at jeg har en enebolig med ca 160 kvadratmeter over 2 plan huset er fra 1988 og har 20cm i veggene og 25 i tak til kaldtloft. Har en del kvadrat vinduer som er fra byggeår kun dobbeltglass. Varmekabler i underetasje og nyinstallert Varmepumpe oppe. Tanken er at den skal holde en lunk i hele øvre etasje når jeg er bortreist. Nå har jeg normalt satt pumpen på 17 grader (ja det er litt høyt skal kjører lavere neste gang) å ser på forbruksmåleren at den jobber å holder relativt jevn temp i hele etasjen. Varierer mellom trekk på 250W ved ute temp på 8 Grader til 1200W ved -6 Grader. Ca forbruk per døgn er mellom 5 og 10 Kwh. Den har hvert  rundt 7,2Kwh den siste uka ved en innetemp på konstant  17 Grader og varierende utetemp. Så i mitt hode et varmetap på i hvert fall 7Kwh i døgnet muligvis høyere da jeg ikke har tatt med varmekablene. Totalt forbruk i huset er opp mot 40Kwh i døgnet. 

Så kommer teorien min. Jeg vurderer å programmere opp slik at ved + grader så vil tempen sette opp slik at huset brukes som et varmemagasin utover kvelden. Altså jeg vil høste varme når varmepumpen har størst effekt ideelt over 0 grader. Pumpen har en SCOP på 5,0 ved +7 Grader og 2,41 ved -7 Grader.  En Toshiba Daiseikai 9. 35. 

Noen flere som har erfaring med dette å prøvd det? Vil det bare skape mer slitasje på pumpe en det vil gi meg sparte kilowatt? 
      Om dere har en matteformel som kan regnes på så hadde det vært artig! 
    • Av Elmu
      Hei, Har ei Toshiba varmepumpe som eg prøver å styre med ZXT-120 frå Homeseer. Fått til kommunikasjonen mellom Homeseer og ZXT-120, men får ikkje til å styre temperaturen på varmepumpa. Kan slå av og på varmepumpa, sette til kjøling eller berre vifte. Men temperaturinstilling får eg ikkje til. I Homeseer ser det ut som vedlagt bilde, og eg har antatt at ein då kan styre berre temperatur direkte. Har testa alle kodane for ZXT-120 som skal passe på Toshiba, men ingen forskjell. Nokre av dei fungerer ingenting på,  mens nokre får eg det som beskreve over. Nokon som har tips her eller må eg til å manuelt  lære kodane på dei instillingane eg vanlegvis skiftar mellom i ZXT-120 ?
      Klarte ikkje å finne noko løysing med litt googling så no testar eg ekspertisen her :-) Forum og guidane her har vore til mykje hjelp tidligare:-)