Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mistet kontakt med flere av nodene i mitt nettverk


slinings

Anbefalte innlegg

Jeg skule legge til en node (Fibaro Motion Sensor), etter at den hadde mistet forbindelsen til kontrolleren. Jeg brukte funksjonen “Z-wave | Replace Node” som feilet. Etter det har jeg fått mange feilmeldinger og warnings.  

 

Noen observasjoner: alle mine noder som er koblet til strøm er utilgjengelige (lysbrytere, powerspluger).

 

Det ser ut som om flere noder som ikke er koblet til strøm, fortsatt kommuniserer med kontrolleren, f.eks røkvarslere og bevegelsessensorer sender temperatur og luminance til kontroller.

 

Jeg har forsøkt å slette enkeltnoder, og legge til nye, det fungerer ikke.

 

Jeg har lagret feilmeldinger og noen skjermdumper fra forskjellige funksjoner i denne filen på google docs.

https://docs.google.com/document/d/1U9pNvUKueE33cVd70Hg-ATo-ui2tVdNU93TcjImwn7M/edit?usp=sharing

 

Fint om noen av dere ekspertene her kan ta en titt på feilmeldingen og forhåpentligvis gi meg noe tips om hvordan fikse dette, før jeg må slette hele nettverket og starte på nytt (dessverre ikke først gangen det skjer),

 

Jeg kjører HS3 (Version 3.0.0.368) på en laptop med Windows 10. Kontolleren er av typen UZB1. De fleste nodene i mitt netverk er av typen Fibaro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det første først:

Har du deaktivert Z-wave pluginen, tatt ut UZB1, satt den i igjen og aktivert plugin'en igjen?

Restartet maskinen?

 

Andre sak:

Hvis du trykker på root devicen på en enhet og går til Z-wave tab'en: Får du noen feilmeldinger der? Nodenummer som ikke vises i nedtrekksboksen, f.eks.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Moskus. Ja jeg har prøvd å deaktivere, ta ut Z-vave plugin, satt den inn igjen og aktivert. Fungerer fortsatt ikke Når jeg prøver å teste nodeconnectivity i ett netverk, får jeg ingen kontakt med de nodene som er koblet til strøm.

 

Det som jeg synes er rart, er at flere av nodene sender data til kontrolleren (e.g, strømforbruk, lys, e.t.c). Også de nodene som er listet under som feiler.

 

Jeg har en UZB1 Stick - hvilket interface model skal man bruke i opsetter. Jeg bruker "Z-Wave.me UZB", er det korrekt? Mulig jeg har rotet litt her i feilsøkingen.

Capture.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om UZB1 er satt opp riktig, men har du en grønn hake ved siden av "Name: UZB1". Menyen skjuler den.

image.png

 

Du sier at du ikke får kontakt med nodene som er koblet til strøm... får du i det hele tatt noe Z-wave data? Får du data fra de nodene som går på batteri?

 

Og har du sjekket Z-wave tab'en på en Root device?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, slinings skrev:

Ja jeg har prøvd å deaktivere, ta ut Z-vave plugin, satt den inn igjen og aktivert

Men har du også fysisk tatt ut UZB1-sticken ut av USB-porten etter at du har deaktivert plugin-en? (Så sett den inn igjen og aktiver plug-in.)

 

10 timer siden, slinings skrev:

Jeg bruker "Z-Wave.me UZB", er det korrekt?

Ja, er det jeg har hos meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gaute skrev:

Men har du også fysisk tatt ut UZB1-sticken ut av USB-porten etter at du har deaktivert plugin-en? (Så sett den inn igjen og aktiver plug-in.)

 

Ja, er det jeg har hos meg også.

 

@Gaute, Ja jeg har fysisk tatt ut sticken fra USB porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, bare for å vise litt hva jeg sliter med har jeg lagt ved en skjermdump av loggen. Masse feilmeldinger, sammen med noen vellykkede signaler fra noen av devicene (Lux, temp, etc.).

 

Håper noen kan hjelpe. Rimelig frustrert nå!

 

Rune

 

 

image.thumb.png.935ae3eec96af0de0dae3195fb37e4d2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slinings skrev:

Hei igjen, bare for å vise litt hva jeg sliter med har jeg lagt ved en skjermdump av loggen. Masse feilmeldinger, sammen med noen vellykkede signaler fra noen av devicene (Lux, temp, etc.).

 

Håper noen kan hjelpe. Rimelig frustrert nå!

 

Du har ikke tilfeldigvis hatt en ufrivillig omstart av maskinen? Strømbrudd, Windows Update, etc?

Har du backup'er? F.eks. ferdig oppsatt BLBackup?

 

 

Uansett, dette hadde jeg prøvd:

Først ta en backup av Z-wave interfacet (Plugins -> Z-wave -> Controller Management -> Controller -> "Backup This Interface".

Avslutt HS3.

Gå til c:\program files (x86), høyreklikk på HS3-katalogen (heter typisk "HomeSeer HS3") og send den til en ZIP-fil. Da har vi backup av den.

 

Gå til c:\program files (x86)\HomeSeer HS3\Data\Z-wave og gi "Z-wave2.db" et nytt navn, som f.eks. "Z-wave2_old.db_old"

Denne filen blir gjenopprettet av HomeSeer når den starter opp.

 

Start opp HS3 og meld tilbake hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gjorde som du foreslo. Jeg tok backup, slettet db og erstattet. Dessverre ble det ikke nye bedre. Fortsatt mange feil. Ja jeg har hatt strømbrudd. 

 

Kan det være HW (kontroller) problem etter strømbrudd?

 

Her er en link til en fil som inneholder loggen etter oppstart

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EwYXJ9tEdd58CprwYqpW25jiOZpxn9CQwrBjdNa7LSU/edit?usp=drivesdk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.