Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva bruker dere Alexa til bortsett fra HA?


Fermate

Anbefalte innlegg

Når først Alexa er i hus er det jo greit å bruke andre av funksjonene hennes som er praktiske. -Dama sier "Vi har fått ett nytt familiemedlem".

 

Det hadde vært interessant å høre hvilke av Alexa funksjonene / Skills som dere bruker som IKKE er automasjons funksjoner.

 

Selv bruker jeg:

  • TO DO list
    Det er veldig enkelt å slenge på noe i farten når en kommer på noe og jeg har en Echo Show på kontoret jeg kan sjekke også
  • Automation List.
    Som @iblis sa på smarthustreffet er det kjekt å kunne legge ting på denne listen når en er rundt i huset og ser ting som ikke fungerer optimalt.
  • Shopping list
    Når jeg og dama tar lørdagshandelen vandrer vi ofte litt hver for oss i butikken og krysser av ting på hver våre mobiler. Ved å refreshe listen synkes dette så vi slipper å spørre hverandre om hva som er tatt.
  • News fra NRK
    Når jeg tar morgenkaffeen i stua eller står foran speilet på badet er det fint å få en kjapp nyhets oppdatering.
  • Været
    Nå som vi kan få (nesten) lokalt vær blir det en del av nyhetene over

 

Jeg bruker også Spotify for musikk og hører Norsk (og andre i husstanden Bulgarsk og Russisk :) ) radio fra TuneIn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fermate said:

Når først Alexa er i hus er det jo greit å bruke andre av funksjonene hennes som er praktiske. -Dama sier "Vi har fått ett nytt familiemedlem".

 

Det hadde vært interessant å høre hvilke av Alexa funksjonene / Skills som dere bruker som IKKE er automasjons funksjoner.

 

Selv bruker jeg:

  • TO DO list
    Det er veldig enkelt å slenge på noe i farten når en kommer på noe og jeg har en Echo Show på kontoret jeg kan sjekke også
  • Automation List.
    Som @iblis sa på smarthustreffet er det kjekt å kunne legge ting på denne listen når en er rundt i huset og ser ting som ikke fungerer optimalt.
  • Shopping list
    Når jeg og dama tar lørdagshandelen vandrer vi ofte litt hver for oss i butikken og krysser av ting på hver våre mobiler. Ved å refreshe listen synkes dette så vi slipper å spørre hverandre om hva som er tatt.
  • News fra NRK
    Når jeg tar morgenkaffeen i stua eller står foran speilet på badet er det fint å få en kjapp nyhets oppdatering.
  • Været
    Nå som vi kan få (nesten) lokalt vær blir det en del av nyhetene over

 

Hvordan fungerer Shoppinglisten når du skal legge til Nugatti, fiskeboller etc. Regner med du må lage deg noen finurlige ord :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, havnegata skrev:

 

Hvordan fungerer Shoppinglisten når du skal legge til Nugatti, fiskeboller etc. Regner med du må lage deg noen finurlige ord :-)


Tja fishballs og chocolate spreading går jo greit men lomper blir ofte potato-pancakes ;) 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Moskus, gutter på 3 & 4, 4 åringen ønsker seg "girls" av Markus&Martinus, "Play Girls", mens når 3åringen ønsker seg "Light it up" "Play laiditøp" så ender det fort med "PLAY LAIDIDØP" for Alexa takler dårlig 3åring engelsk, enda verre når vi skal høre på Knutsen og Ludvigsen eller norsk svartmetall. 

Kjøkkenechoen brukes flittig til å sette timer på diverse middagsretter, savner bare det å kunne se gjenstående tid og ikke måtte spørre om det, men der har det jo kommet en ny sak :)

Tunein har og blitt brukt, men hakke fått den til å spille P1, den går bare på P1+

 

Tror jeg må sjekke ut den handlelisten, høres greit ut, så slipper en å glemme listen igjen på kjøkkenbordet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.