Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av løsning - komme igang


NiceGuy

Spørsmål

Hei, 

 

Min første post og selvsagt om valg av system :)

 

Har fulgt med forumet en stund og kommet frem til at jeg har lyst til å begynne i det små med å automatisere huset mitt. Grunnet stramt budsjett for tiden har jeg noen begrensninger i forhold til hva jeg kan kjøpe, og har derfor kommet opp med noen muligheter som jeg skulle hatt litt hjelp til å avdømme i forhold til hva som er fornuftig.

 

Jeg har skissert for meg selv følgende behov i prioritert rekkefølge:

  • Alt må kunne kjøres manuelt uansett grad av automasjon. Dvs at ønsker noen å skru opp/ned temperatur, på/av lys eller lignende uavhengig av scener/hendelser så skal dette være mulig uten mobil.
  • Overvåke temperatur i 2 uteboder, og benytte en fjernstrømsbryter til å automatisk koble ut/inn billige panelovner for å holde bodene over frysetemperatur gjennom vinteren. 
    • For å gjøre dette billig ser jeg for meg å benytte 433Mhz til dette.
  • Montere magnetføler på to ytterdører og en bevegelsessensor i stue innendørs for overvåking av hus når vi er bortreist, med varsling til mobil hvis noen bryter seg inn.
    • For å gjøre dette billig ser jeg for meg å benytte 433Mhz til dette.
  • Montere Fjernstrømbryter på kaffetrakter og mobil/PC ladestasjon med "automatisk av" når strømtrekket går ned. Må kunne startes manuelt med trykknapp.
    • Ser for meg Fibaro Smart-plug eller annen Z-wave løsning til dette.
  • Starte opp med smart belysning på noen få frittstående lamper (nattbordslamper og en leselampe). 
    • Ser for meg å bruke IKEA trådfri til dette (Zigbee).
  • På sikt:
    • Har idag Easyaccess Easycode lås. Denne skal det tilsynelatende gå an å anskaffe både BT og Zigbee-kort til, men jeg finner ikke noe informasjon om hvilke systemer som eventuelt støtter disse låsene. Synes prisen opp til IDLock er avskrekkende da det eneste jeg ønsker er å kunne lage og slette midlertidige koder, samt låse/åpne låsen via mobil. 
    • Har i dag 4 varmekabel-soner med Microtemp MCD4 termostater og gulvsensorer som kan stilles inn med 4 dagshendelser. Skulle gjerne hatt disse fire sonene automatisert slik at jeg slipper å "gå runden" når vi reiser bort.
      • Her ser jeg for meg Heatit 2 som sikkert er kommet før dette blir aktuelt. (Z-wave)
    • Har 7 Elko RS315 Plus dimmere spredd litt rundt omkring.
      • Her ser jeg for meg å bruke ELKO sine Smart-dimmere da kone/barn ikke er interessert i å lære seg noe annet enn normale vri-dimmere. Dette drar selvsagt prisen voldsomt opp, men jeg har ikke funnet andre dimmere med tilsvarende funksjon. Er i utgangspunktet ikke interessert i impuls-brytere.
    • Integrasjon mot stemmestyring.
      • Her ser jeg for meg å bruke Sonos One og / eller Echo Spot så Alexa er mest nærliggende per nå. Men er Eple-mann i utgangspunktet.

 

Av løsninger ser jeg etter en billigst mulig løsning, men samtidig med nok fleksibilitet til å kunne utvide noe etterhvert. Jeg har relativt god teknisk bakgrunn med blant annet erfaring som systemadministrator for unix-systemer og tilhørende scripting/programmering. Men det er nå over 10 år siden sist jeg benyttet en root-bruker, og som mange andre spiser hverdagen opp mesteparten av tiden min. Jeg ønsker derfor noe som mer eller mindre virker ut av boksen (jeg innser likevel at dette trolig blir en ny hobby - det er også delvis meningen selv om jeg ikke ønsker/kan bruke all tid på det).

 

Jag har lest mye opp og ned på sidene her og kommet frem til følgende alternativ:

  • Athom Homey. Støtter alle protokollene men har ikke funnet at de klarer Elko eller Easyaccess (altså at noen har laget nødvendig app). Har i tillegg lest litt om rekkeviddeproblemer med 433Mhz. Utebodene mine er ca 5 meter fra huset. Litt dyr i anskaffelse, ca 3200.
  • Verasecure. Skal støtte alle protokollene men samme som over når det gjelder Elko og Easyaccess. Ca 3500.
  • Veraplus (brukt) til zigbee og z-wave, Tellstick Net (brukt) til 433Mhz. Kan få dette for 1500 samlet og uten venting. Ikke Elko/Easyaccess.
  • Veraplus (brukt) med rfxtrx433e, kommer på ca 2500. Ikke Elko/Easyaccess.
  • RPi3 med UZB1, rfxtrx433e og Razbee / Conbee, Domotics eller HASS som system. Ca 2500-3000. Ikke Easyaccess.

 

I utgangspunktet frister løsning nr 3 over, men er usikker på om det går å få de to systemene til å snakke sammen. Vet at begge kan brukes f.eks sammen med HASS "på toppen", men har ikke funnet ut om de kan integreres i hverandre. Er også litt fristet av Homey, men litt blandede anmeldelser. Har i utgangspunktet ikke lyst til å bygge en RPI og benytte open source da mitt inntrykk er at dette krever en del tid for å tilpasse slik du vil ha det.

 

Så spørsmålet blir: Hvilken av løsningene over anbefales, og eventuelt hvorfor. Er det noen løsninger jeg har oversett? Og vil løsning nr 3 kunne brukes i det hele tatt, eventuelt med en fremtidig utvidelse med f.eks en RPI?

 

Er det forresten noen som har fått til å integrere Microtemp sine smart-termostater uten deres egen kontroller/hub? Og er det noen som har integrert EasyAccess låser?

 

Tar gjerne imot alle innspill, som dere skjønner så har jeg aldri gjort dette før :)

 

 

 

Endret av NiceGuy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei og velkommen til forumet! :)

Du har jo gjort hjemmeleksa di... ;) 

 

Skal du ha noe som er billigst mulig men ikke vanskelig å vedlikeholde, så hadde jeg personlig satset på OpenHAB eller Domoticz (hvis jeg av merkelige grunner ikke skulle velge HomeSeer).

 

EasyAccess-låsen er nok et problem uansett. Jeg ville satset på å få tak i et Zigbee-kort, og håpe  at deCONZ kunne finne ut av det.

 

53 minutter siden, NiceGuy skrev:

[...]og som mange andre spiser hverdagen opp mesteparten av tiden min.

Dette er nok et problem du har uansett. Det er en viss lærekurve med HA, men "jo mer opensource" jo mer tid må du nok planlegge å måtte bruke. Det gir deg uansett en del fleksibilitet. Men erfaringsmessig så betaler man med tid istedenfor penger for HA-systemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har også noe bakgrunn fra unix systemadministrasjon, og endte opp med å velge OpenHAB for et år siden. Skulle jeg vurdert omigjen hadde HASS kommet på vurderingslista, men jeg vet ikke om den hadde vunnet. HASS er attraktivt på grunn av Python, som jeg er mer glad i enn Java, som OpenHAB er basert på. Etter et år er jeg fortsatt ikke venn med Xtend, som er språket som OpenHAB sin regelmotor bruker (en overbygning på Java). Men når jeg først kan programmere, så vil jeg egentlig ha et system som tilrettelegger for å bruke den kunnskapen. HASS ser ut til å skrive regler med YAML som jeg kanskje hadde endt opp med å slåss like mye med som Xtend (men håper det går an å kjøre ren Python også som regelmotor i HASS - har bare ikke satt meg helt inn i det). 

 

Hardwaremessig så har jeg endt opp med en råtass av en maskin, sammenlignet med en RPi. Jeg liker at OpenHAB-serveren responderer kjapt ved f.eks. ssh-login, og det er også altfor mye data som kan logges, plottes og analyseres til at jeg ville foretrukket en RPi. Jeg har et selvbygg med komponenter arvet fra andre maskiner i huset, og har nå en Phenom x4, 8 Gb RAM og SSD-disk, begge deler ville jeg ikke vært foruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode svar. Jeg har nå en RPi på vei med z-wave USB-stikk og Domoticz installert. Jeg tenker å kjøpe en z-wave strømbryter og temp.sensor for å starte med den ene boden og se hvordan det fungerer.

Jeg tenker også å utvide med ZigBee og tenker da at conbee er bedre enn RasBee siden jeg eventuelt kan flytte den videre senere hvis aktuelt.

I den forbindelse har jeg dog ett spørsmål. Jeg klarer ikke å finne et definitivt svar på at deconz kan kombineres med Domoticz, er det noen som vet dette? Jeg har brukt lang tid på Google men finner ingen eksempel som bekreftet dette. For hvis det ikke går så prøver jeg Hass med en gang, ser at det også støtter billige xiaomi sensorer som kan erstatte 433 for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.