Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Energimåling Energi


Anbefalte innlegg

Den måler vel ikke spenning, så man får ikke nøyaktige forbrukstall vil jeg tro? Nå som alle får nye målere med HAN-port, ville jeg mye heller ventet på noe HW som passer til den. Ev. fått montert noe av elektriker som måler strøm OG spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, petersv skrev:

Den måler vel ikke spenning, så man får ikke nøyaktige forbrukstall vil jeg tro?

Nei, det stemmer. Noe avvik får du. Men det spørs hva formålet er: Er det å finne ut når på døgnet det brukes mye strøm, eller er det å rapportere til energiselskapet? Tror mitt avvik på min gamle The OWL CM119 er ca. 2-4%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, petersv skrev:

Kan du stille inn din gjennomsnitts-spenning?

Ja, men det er veldig grovt.

 

26 minutter siden, petersv skrev:

Med et så lavt avvik er du ganske heldig, for nettselskapene har kun krav om å holde seg innenfor +-10%. De fleste ligger på mindre enn dette, men det kan variere mange prosent.

Det er noen år siden jeg har sjekket, men ser ikke poenget med å ha det dødelig nøyaktig så lenge man ikke prøver seg på en automatisk rapportering til energiselskapet (og det skal de jo snart uansett gjøre automatisk for alle).

 

For meg er det viktige å vite sånn cirka hva vi bruker totalt i dag sammenlignet mot f.eks. i går, og å finne hvorfor gikk forbruket opp nå med 5 kW sammenlignet med for 10 minutter siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men da kommer man ofte like langt, og helt gratis, med app fra netteier. Hafslund viser times og døgnoversikt i sin app, regner med de andre netteierne har tilsvarende funksjonalitet. 

 

Jeg er usikker på om TS var ute etter dette, så mitt råd er fortsatt å enten vente på HAN (diagnoseport på alle nye strømmålere) eller installere noe skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, petersv said:

Den måler vel ikke spenning, så man får ikke nøyaktige forbrukstall vil jeg tro? Nå som alle får nye målere med HAN-port, ville jeg mye heller ventet på noe HW som passer til den. Ev. fått montert noe av elektriker som måler strøm OG spenning.

Den måler da spenning? Koblingsskjemaet sier da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aeon Labs Home Energy Meter GEN5 is a energy meter for the entire home. It can wirelessly report instantaneous Power, KWH, Voltage and Amperage measurements to Z-Wave gateway/controller. It can send Z-Wave REPORTS at any time when it receives Z-Wave Get Commands..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje en misforståelse, eller utydelig merking. Men såvidt jeg ser så står det at den har tre klemmer som tilkobling?

 

Edit: du har rett i at koblingsskjemaet sier det, kanskje det er valgfritt? 

 

Hvis den i tillegg har elektrisk tilkobling til alle faser er det jo supert, men man  må da ha inn elektriker for å montere den naturligvis. 

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.