Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

John Olav

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å lage knapper som styrer "slider" i HSTouch Designer?

Det jeg ønsker å oppnå er at når jeg. f.eks trykker på Stue knappen, så styrer "slider" Lys i Stue.

Ved å trykke på Gang eller Bad, så endrer den seg, slik at den styrer lys der jeg angir det. (Se illustrasjon)

 

Har forsket litt på dynamiske screens og forsåvidt fått til å lage en knapp med et filter f.eks Stue*, enheter som starter på Stue blir da listet opp, men om jeg velger en device her, så får jeg "No Data" i retur. Vet ikke helt hva man kan bruke disse filtrene til, håper det er noen andre som har vært borti dette.

 

Tar gjerne imot tips til andre måter å enkelt kunne raskt styre lys i soner på, helst dynamisk slik at en slipper å skreddersy hver gang man skal ha inn en komponent.

 

illustrasjon.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måte jeg kommer på:

Lag 2 nye devicer - lysstyrer og slider. 

Lysstyrer får verdiene 1-3 som hhv stue, gang og bad. Og slider 0-100. 

 

Så trigger du en event bed trykk på «stue» som kloner verdien for lyset på «stue» til «slider»-devicen. Så må du ha en event som sier at ved endring av slider og lysstyrer=stue, klon slider til stue. Og tilsvarende for gang og bad da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

Eneste måte jeg kommer på:

Lag 2 nye devicer - lysstyrer og slider. 

Lysstyrer får verdiene 1-3 som hhv stue, gang og bad. Og slider 0-100. 

 

Så trigger du en event bed trykk på «stue» som kloner verdien for lyset på «stue» til «slider»-devicen. Så må du ha en event som sier at ved endring av slider og lysstyrer=stue, klon slider til stue. Og tilsvarende for gang og bad da. 

 

Takker for rask respons, høres jo ut som løsning dette. Har prøvd å sette opp eventer med script som kloner verdiene, men står litt stuck her, har du noen eksempler på hvordan det kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en måte til: Å lage "screens" uten rammer som dukker opp på et bestemt sted. Disse "screens'ene" vil i dette tilfellet inneholde kune en ting: En slider for et lys.

 

Når du trykker på "Stue" så velger du "Show screen" (husker ikke hvilken) bestemmer sted den skal dukke opp, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 1/16/2018 at 09:46, Moskus said:

Det finnes en måte til: Å lage "screens" uten rammer som dukker opp på et bestemt sted. Disse "screens'ene" vil i dette tilfellet inneholde kune en ting: En slider for et lys.

 

Når du trykker på "Stue" så velger du "Show screen" (husker ikke hvilken) bestemmer sted den skal dukke opp, etc.

 

Denne metoden har jeg forsøkt å bruke. 1 "bakgrunn" screen som viser alle lys. Når en så klikker på et lysknapp så kommer det opp en ny screen uten ramme med en slider. Denne slider styrer så lampen. Trykker en så på en annen lampe så dukker en ny screen opp på akkurat samme plass med ny slider. 

 

Et problem med dette er at grafikk på underliggende screen (bakgrunn) ikke oppdaterer seg "live" når slider beveges. Dette er et problem hvis du f.eks. har en lampe som har forskjellig ikon etter dim nivå. Grafikken oppdateres ikke før du trykker på lampen på nytt. Hvis noen har en løsning på dette så rop ut. 

 

En "brute force" løsning er jo å lage masse actions på hver lampeknapp. Når du trykker på knappen så "hider" du alle slidere for alle andre lamper så "un-hider" du slider for lampen du trykket på. Da vil grafikken oppdateres live, men ved mer en 5-6 lyskilder så blir det veldig mye repetetivt arbeid. Og MYE jobb om du skulle f.eks endre en liten ting eller legge til ett ekstra lyspunkt. 

 

Dette kan jo kanskje løses med script. Når du trykker på en lampe så kjøres et script som hider ALLE sliders. Så en ny action som "un-hider" slider for nevnte lampe. Da vil du klare deg med to actions per knapp. Jeg er dog ikke flink på scripting så har ikke utforsket dette. 

 

 

Endret av Kahrax
Masse scripting tutorials her på forumet, ingen vits å spørre om det i post :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/10/2018 den 15.12, Kahrax skrev:

Et problem med dette er at grafikk på underliggende screen (bakgrunn) ikke oppdaterer seg "live" når slider beveges. Dette er et problem hvis du f.eks. har en lampe som har forskjellig ikon etter dim nivå. Grafikken oppdateres ikke før du trykker på lampen på nytt. Hvis noen har en løsning på dette så rop ut. 

Det er (minst) to måter å legge en skjerm oppå hverandre. Skjer det samme med begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.