Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fins det en aktiv høyttaler som jeg kan sende tokanals lyd fra minijack/rca over wifi til?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem. Jeg har to bad som jeg vil innlemme i multisonesystemet mitt, og de er begge flisrom og altfor dyre og fine til å begynne å hakke opp, og i tillegg vanskelig tilgjengelig fra alle kanter. Så da er det bare én måte jeg kan tenke meg at det kan funke på: Trådløs sending til en høyttaler (eller en mottaker plugget inn i en aktiv høyttaler). All lyden må og skal komme fra serveren min, for det skal styres i et helhetlig system med en nettside for valg av musikkavspiller (J.River Media Center), strømming, nettradio osv. og en IR-fjernkontroll på hvert som, så det bare er å trykke på 1 for å få P1, 5 for å få NRK MP3 og hva som ellers ligger i system. Med andre ord et system som Julius kan lære å bruke på et halvt minutt. Grunnen til det er at jeg leier ut og vil ha det enda mer eksklusivt enn det er i øyeblikket, så dermed blir det en eller annen hvit og elegant høyttaler på badene. Alle rommene i huset er innredet og pusset opp av en møbelsnekker, så det ser mer enn strøkent ut:

 

https://www.finn.no/reise/feriehus-hytteutleie/ad.html?finnkode=96329036&fks=96329036

 

Det beste ville vært hvis det fantes noe i retning av Samsungs multirom-HUB der man kunne kjøre inn et linjesignal over WiFi (Samsungen tar bare signaler fra Samsung-utstyr, ikke linjesignal), men jeg har ikke klart å finne det. Fins det noe sånt? Jeg kan ikke komme nærmere rommene enn ca. 10 meter i noen retning, med flere vegger imellom. Og som sagt er det flisrom, og fliser svekker jo signalet enda mer. Derfor er jeg usikker på om det går an med noe Bluetooth-overføring. Wifi har jeg inn i rommene ved hjelp av kraftige rutere (sånne som ser ut som et insekt fra verdensrommet som har landet i stua), så hvis det kunne overføres over dem, ville alt vært løst. Er det noen som kan tenke seg noe som kan brukes til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den var interessant!  Kan den plug-in-en spille direkte til en Squeezebox Duet? De er jo grisebillige på Finn, og det burde være enkelt å gjemme en sånn et eller annet sted i et skap med kabel opp til en aktiv høyttaler. Og kan man da kjøre flere utgaver av plug-inen koblet til hver sin Duet? For da kan jeg jo faktisk slippe å legge opp kabel til flere forsterkere, og bare kjøpe en Duet til hvert av rommene som jeg egentlig skulle legge CAT6 for å kjøre phono over CAT6-adaptere til. Det vil spare meg for en god del arbeid, hvis det bare er like stabilt og pålitelig som en kablet kobling (så lenge det trådløse nettet kjører, selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mastiff skrev:

Takk, den var interessant!  Kan den plug-in-en spille direkte til en Squeezebox Duet?

Ja, det skulle jeg mene, men jeg ikke har verifisert at det virker sånn.

 

Jeg skulle prøve meg på et slikt prosjekt, men fant ut at jeg heller utvidet å kjøre Squeezebox over alt istedenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det motsatt. Jeg har aldri hatt bruk for noe lignende, men nå har jeg vridd hjernen i noen måneder for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det (det er ikke noe hasteprosjekt, og jeg vil gjøre det riktig på første forsøket). Hvordan er lydkvaliteten på det der? Det må jo ikke være noe merkbart dårligere enn kilden, altså høyeste kvalitet nettradio og MP3 på minimum 192 kbps og oppover. Det enkleste blir vel bare å kjøpe et par av de som ligger ute på Finn og teste litt. Hvordan er mottaket på wifi på boksene? Trenger de bedre signal enn en mobiltelefon eller noe sånt får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda et dumt spørsmål:  Kan man styre volumet på Squeezeboxen over nettverk på noen måte? Jeg ser en Slim Devices V3 på nettet, som sikkert også funker til opplegget. Men det er fint å kunne ha volukontroll på nettsiden i tillegg til på IR-fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mastiff skrev:

Men hva med signalstyrken, er den veldig kresen på det, eller som en normal wifi-enhet?

Normal, vil jeg si.

 

5 timer siden, Mastiff skrev:

Kan man styre volumet på Squeezeboxen over nettverk på noen måte?

Ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Moskus said:

Ja.

 

? Kort og konsist, verken mer eller mindre enn det jeg spurte om. Så da får jeg spørre mer utførlig: Hviken løsning vil fungere med kommandoer fra et annet program, enten det nå er Windows messages eller bedre TCP/IP-styring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mastiff skrev:

1f602.png Kort og konsist, verken mer eller mindre enn det jeg spurte om. Så da får jeg spørre mer utførlig: Hviken løsning vil fungere med kommandoer fra et annet program, enten det nå er Windows messages eller bedre TCP/IP-styring?

Jeg tenkte ikke å si mer for å være helt ærlig. Jeg bruker jo som kjent det fullstendig overlegne programmet "HomeSeer" og "HomeSeer Master Race" har tilgang til en Squeezebox-plugin. Hvis jeg vil styre volumet over nett, så gjør jeg det!

 

:P

 

Men seriøst: Her står det noe om mange kommandoer. Her er det sikkert enda mer.

Squeezebox har fremdeles vanvittig mange brukere, og en stor del av dem er nerder. I tillegg er Squeezebox-universet nesten helt åpent, og til sammen gir det vanvittig mange muligheter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jeg jo visst... HomeSeer har vel også fått til den eneste plug-in som ingen andre fikser, WifeControl? Det er egentlig det eneste jeg savner i mitt system...

 

Og seriøst, den første lenken ser faktisk ut til å inneholde absolutt alt jeg trenger. Veldig lett og greit, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Mastiff skrev:

Det burde jeg jo visst... HomeSeer har vel også fått til den eneste plug-in som ingen andre fikser, WifeControl? Det er egentlig det eneste jeg savner i mitt system...

Med HomeSeer trengs den ikke. HS stiller volumet automatisk til 0 fordi alt fungerer. :P 

 

32 minutter siden, Mastiff skrev:

Og seriøst, den første lenken ser faktisk ut til å inneholde absolutt alt jeg trenger. Veldig lett og greit, takk!

Det var tanken, ja. Squeezebox ER enkelt å ha med å gjøre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, problemet hos meg er at volumet har en tendens til å gå til 0 de (i de senere årene svært få) gangene noe ikke virker! På engelsk kalt "the silent treatment". Så jeg får ikke vite det før etter noen dager hvis noe har køddet. Tror hun anser det som å lide i stillhet...

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så jævla typisk... Jeg fant en bedre løsning etter at jeg hadde kjøpt den V3-en. ? Jeg har allerede TuneBlade, som kan sende lyd fra et hvilket som helst lydkort som AirPlay-strømmer, med så mange soner som man har lydkort til. Og jeg er total iHater, så jeg vil ikke ha noe fra crApple i huset, hvis jeg kan unngå det. Men likevel er en AirPort Express veldig lokkende. De koster jo ikke mange kronene brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og løsningene strømmer på når jeg først klarte å pense huet inn på AirPlay: http://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/audio-pro-allroom-air-one

Den kostet 5000 da den ble testet, og nå selger Elkjip den for halvparten (selv om bare én butikk har den inne), og man får den brukt for godt under 2000 kroner.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.