Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nytt hus og ny ventilasjon, hvilken type?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg bare vært borti standard boligmodell, denne heter Save 500. De har ModBUS ferdig innebygget, ingen ekstrakomponenter å kjøpe. Klart, du må jo kommunisere med den og det kan du med en RPi har jeg forstått. Absolutt alt du kan tenke deg av innstillinger er tilgjengelig og dermed er den veldig fleksibel på styring og varsling. Det viktigste er dog at den eldste jeg har kommunisert med er over 3 år gammel nå og den har aldri feilet på noen som helst måte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg sjekket litt opp mot Systemair og de kunne bekrefte at z-wave ikke var kompatibelt med de nye aggregatene.

Quote

De nye SaveCair aggregatene kan ikke bruke Z-wave. Du kan kjøpe IAM-modul og styre det via app på telefon.

 

Så da var det enda en app man er nødt til å ha på telefonen å styre individuelt..

Skjønner ikke hvorfor de skal gå tilbake i tid og utvikling og begynne med en app...!

 

Løsningen er vel å bruke modbus, men der kommer kunnskapene til kort.

Fikk tilsendt modbusprotokollen(vedlagt), men hjelper jo ikke når man ikke har kompetansen..

Er det veldig mye jobb og sette opp modbus <-> HS3?

 

Etterspurte om de ikke hadde et åpent API for å kunne bruke mot HS3, men har ikke fått svar på det.

88500-SAVECAir Modbus variable list_EN (A001) (1).pdf

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, JohnMartin skrev:

Da har jeg sjekket litt opp mot Systemair og de kunne bekrefte at z-wave ikke var kompatibelt med de nye aggregatene.

Øh... de har et fungerende Z-wave interface, men nyere aggregater kan ikke bruke dem?

Hva tenker de med?!

  • Like 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Moskus said:

Øh... de har et fungerende Z-wave interface, men nyere aggregater kan ikke bruke dem?

Hva tenker de med?!

 

Nei, det kan du si..
Spurte om det samme, med en litt annen formulering..
Men de nyeste aggregatene fungerer ikke med Z-wave. Virker som at de har modernisert grensesnittet til lokal styring og at det er det de satser på. https://www.systemair.com/no/Norge/Bolig/intelligent-savecair-betjeningspanel/
Evt. å kjøpe en ekstra modul for å koble den opp mot internet og app ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Systemair sin z-wave modul henter jo via modbus utgangen og omgjør til z-wave. Den henter riktig nok ut kun en brøkdel av tilgjengelig informasjon. De må ha endret store deler av modbus oppsettet hvis den ikke fungerer lenger...eller så sier de bare offisielt så fungerer den, i håp om at nye kunder kjøper og binder seg til skyløsningen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, iceball said:

Systemair sin z-wave modul henter jo via modbus utgangen og omgjør til z-wave. Den henter riktig nok ut kun en brøkdel av tilgjengelig informasjon. De må ha endret store deler av modbus oppsettet hvis den ikke fungerer lenger...eller så sier de bare offisielt så fungerer den, i håp om at nye kunder kjøper og binder seg til skyløsningen deres.

 

Systemair har bekreftet at z-wave modulen ikke fungerer med de nye aggregatene. Fikk dokumentasjon på modbus på de nye aggregatene, men jeg vet ikke om det er noe forskjell mot de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modbus er en protokoll som kommunisere med RS485, produsent uavhengig og merke.

 

Vil aggregatet være i nærheten av en PC/RPi så er det bare å kjøpe USB RS485. Hvis ikke skal det ikke være vanskelig å lage en liten dings som leser modbus med MAX485 og sender trådløst med ESP8266 . Er nok av kloke hoder her på forumet som kan sikkert bistå i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar: 

Modbus er en protokoll som kan kommunisere over RS485 eller TCP/IP. Dette kalles HHV "Modbus RTU" og "modbus TCP".

Regner dog med at Systemair bruker Modbus RTU. Om du har mulighet for å bruke TCP, er dette endel enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, com2 said:

Vil aggregatet være i nærheten av en PC/RPi så er det bare å kjøpe USB RS485. Hvis ikke skal det ikke være vanskelig å lage en liten dings som leser modbus med MAX485 og sender trådløst med ESP8266 .

 

Aggregatet vil stå 1-2 meter ifra serveren som kjører HS3, så slipper forhåpentligvis å lage en liten dings. =)

15 minutes ago, Tverfyll said:

Regner dog med at Systemair bruker Modbus RTU. Om du har mulighet for å bruke TCP, er dette endel enklere.

 

Sjekket med Systemair og de har RTU, ja..

 

Men etter hva jeg har forstått, så kommer de nye Systemair aggregatene med inkl modbus modul, mens man må kjøpe en ekstra modul til Flexit.

Så da tror jeg vi går for Systemair.

De nyeste aggregatene er vel kanskje litt bedre enn Flexit siden de er nyere og kanskje har litt nyere finesser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 18.1.2018 den 18.57, JohnMartin skrev:

Nærmer seg slutten av planleggingsfasen på det nye huset.

Idag er det ventilasjon jeg kom til å tenke på.

 

Er det noe merk/type som er mer brukervennlig med tanke på å styre/få status i HS?

Litt sent på banen her, men sjekk Blauberg Vento Expert A50-1 W ventilatoren med varmegjennvinning( opp til 97% virkningsgrad)

Har selv lagt ut en beta plugin for Hs3 for styring av disse samt Vents Twinfresh sin vifte.

Da får man styrt alle viftene slik at de går fra å være enkeltromsventilasjon til å bli et balansert ventilasjonssystem.
Disse får du 25% støtte(fradrag) for hos Enova. -) Og de funker ned til -30 grader Celsius.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rogerbl said:

Litt sent på banen her, men sjekk Blauberg Vento Expert A50-1 W ventilatoren med varmegjennvinning( opp til 97% virkningsgrad)

Har selv lagt ut en beta plugin for Hs3 for styring av disse samt Vents Twinfresh sin vifte.

Da får man styrt alle viftene slik at de går fra å være enkeltromsventilasjon til å bli et balansert ventilasjonssystem.
Disse får du 25% støtte(fradrag) for hos Enova. -) Og de funker ned til -30 grader Celsius.

 

Takk for tipset, men når jeg nå bygger huset, så ønsker jeg å ha et fullverdig balansert ventilasjonsanlegg.

Hadde slike twinfresh vifter i det gamle huset, og de fungerte bra, men syntes støyen var litt for sjenerende. Vil heller ha en konstant "støy" isteden for en vifte som endrer retning hver 90 sekund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2018 den 17.57, JohnMartin skrev:

Takk for tipset, men når jeg nå bygger huset, så ønsker jeg å ha et fullverdig balansert ventilasjonsanlegg.

Hadde slike twinfresh vifter i det gamle huset, og de fungerte bra, men syntes støyen var litt for sjenerende. Vil heller ha en konstant "støy" isteden for en vifte som endrer retning hver 90 sekund :)

joda, men 11db er ikke mye støy, knapt hørbart spør du meg! :-)

Fordelene med disse er jo store i forhold til det tradisjonelle ventilasjonsanlegget. Varmegjenvinning på opptil 97% virkningsgrad, vaskbare filtre, du slipper å føre kanaler gjennom hele huset som er vanskelig å rengjøre. Dette kan føre til at mugg og sopp trives sammen med støv og pollen. Og du sparer strøm også om sommeren da viftene kan styres til å hente kald luft fra skyggesiden av huset. Med Blauberg's vifter får du også mulighet for Cloud styring, noe Twinfresh ikke støtter. Og med min ECoFan plugin for HS3(Homeseer) kan du også styre anlegget gjennom IFTTT, HSTouch, Apple Homekit mm.

Endret av Rogerbl
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rogerbl skrev:

joda, men 11db er ikke mye støy, knapt hørbart spør du meg! :-)

11 dB er omtrent ikke hørbart i de fleste soverom. Bakgrunnstøyen ligger vanligvis ned mot 20 dB og det oppleves som veldig stille. En vifte har likevel en litt annerledes frekvenskarakteristikk, så det er nok mulig å "skimte" den.

 

Er den opplyst til å måle 11 dB? På hvilken avstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 dB er omtrent ikke hørbart i de fleste soverom. Bakgrunnstøyen ligger vanligvis ned mot 20 dB og det oppleves som veldig stille. En vifte har likevel en litt annerledes frekvenskarakteristikk, så det er nok mulig å "skimte" den.

 

Er den opplyst til å måle 11 dB? På hvilken avstand?

11 dB er vel på 3m på laveste innstilling.

Av egen erfaring, så er laveste innstilling og kun 15m3/h for lite for å få frisk luft igjennom natten.

Enkelte rom er også såpass små at senger blir ganske nærme ventilen.

Er en god løsning for renovering eller enkelte nyhus, men når vi nå bygger nytt, så blir det nok fullt balansert ventilasjonsanlegg. [emoji4]

Rørene er allerede på plass i taket, så for sent å snu uansett[emoji13]

 

Hadde selv slike vifter i det gamle huset, og de utførte sin funksjon godt.

 

Mtp kobling opp mot HS3, så er det vel enklest å bruke @rogerlb som løsning. En å skulle begynne å sloss med modbus [emoji39]

 

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

 

 

df2b430c81e24e24a136d8c3684f7b9d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

11 dB er omtrent ikke hørbart i de fleste soverom. Bakgrunnstøyen ligger vanligvis ned mot 20 dB og det oppleves som veldig stille. En vifte har likevel en litt annerledes frekvenskarakteristikk, så det er nok mulig å "skimte" den.

 

Er den opplyst til å måle 11 dB? På hvilken avstand?

3 meter avstand ifølge reklamen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynlig at ikke alle vet, men det er forskjell på årsgjennomsnittlig varmegjenvinningsgrad som typisk Flexit/Systemair oppgir etter og "gjenvinningsgrad" eller "energi gjenvinningsgrad" osv. De sistnevnte er typisk enten momentanverdier ved et test kriterie eller med forutsetning man ikke har i den virkelige verden. EN-308 standarden er mest normal og riktig. Aller helst skal oppgitte verdier når vi snakker om ventilasjon oppgis korrigert for frostsikring ved det aktuelle stedet (eventuelt benyttes -20 gr.C som tilsvarer Oslo som referanse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2018 den 10.34, JohnMartin skrev:

 

Systemair har bekreftet at z-wave modulen ikke fungerer med de nye aggregatene. Fikk dokumentasjon på modbus på de nye aggregatene, men jeg vet ikke om det er noe forskjell mot de gamle.

 

Hei JohnMartin, Har du denne dokumentasjonen liggende enda ? jeg har funnet modbus dokumentasjon på de gamle aggregatene på nett, men det ser ikke ut til å stemme mot de nye anleggene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.