Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ESPeasy - Wifi til RS232


PerH

Anbefalte innlegg

Jeg har nå montert TTL/RS232 modul på en WEMOS D1 Mini som har ESPeasy installert. Denne ønsker jeg å koble til prosjektoren for av/påslag og diverse annen kommunikasjon. 

Nå snakker jeg med enheten via både wifi og RS232, men jeg klarer ikke å finne riktig http syntax som får wemos'en til å sende kommando ut på RS232 porten. Den sender derimot en rapport hvert minutt som sier oppetid og minnebruk.

 

1. Hvordan får jeg sendt en kommando via http syntaks?

2. Hvordan får jeg ESPeasy til å slutte å sende rapporter? prosjektoren trenger ikke å vite dette.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ESPeasy støtter så avanserte ting?

 

Jeg har holdt litt på med ESPeasy selv og det vanlige er å lese sensordata eller slå av/på GPIO-pinner via HTTP.

 

ESPeasy v2 eller ESPmega (vet ikke hva de landet på) har litt mer funksjoner, f.eks. klarte jeg å sende ut IR-kommandoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er egentlig bare en proxy som gjør at du kan kommunisere med RS232-modulen med telnet eller lignende via nettverket (her kommer Wemosen inn).

 

Det står ingenting der som får meg til å tro at du kan bruke HTTP-interfacet til ESPeasy for å sende kommandoer ut på serial interfacet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikkesant, jeg lurer på om det kanskje er "plugins" man kan laste inn sammen med ESPEasy eller noe? jeg skal forske litt mer etter jobb.. Jeg har koblet serieporten til en PC, så jeg ser hva som sendes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Vera har mulighet til å opprette telnet forbindelser kommer jeg til å bruke det. Jeg monterte denne på prosjektoren, og kommuniserer nå med den (Putty). Eneste som er litt dumt er at ESPeasy pusher ut loggen på seriellbusen med jevne mellomrom, og jeg finner ikke av bryteren på den funksjonen.. Prosjektoren svarer med "ERR".. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme løsning, dvs. en serial2IP converter kjøpt fra ebay, men fungerer på samme måte. Bruker den til å styre en BenQ projektor.

Laget et enkelt python script for å sende kommandoer og hente info, har fungert stabilt for mitt formål (det henter kun lampetid og powerstatus samt sender OFF/ON, har ikke behov for mer, men enkelt å legge til kommandoer).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flashet inn ESP Link, som er en mer dedikert Serial2IP kode.. Den fungerer veldig bra. :)

 

Det frister litt å lage egen kode, hvor tallene som prosjektoren svarer med oversettes til hva de betyr i ESPen.. Feilmeldinger hadde det vært fint å få i klartekst.. Får se om jeg finner tid (og evne!).

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.