Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Fjosepose skrev:

Tror nok dessverre det er et snev av sannhet rundt disse prioriteringene, tipper nok at volumet av (fremtidige) brukere finnes sentrert rundt app-baserte løsninger  og ikke på verken HC2 eller HS3...

 

På kort sikt er det riktig: Vi er i "The Age of the Hubs" (som jeg har døpt det), der alt skal ha sin egen hub som hver leverandør har kontroll på.

Men de aller fleste sluttbrukere kommer til å bli drittleie av disse hub'ene, som heller ikke kommer til å snakke sammen på andre måter en IFTTT, og som, etter noen år, ikke kommer til å bli oppdatert. For det er jo ikke bare Airthings som skal ha egen hub, alle skal jo ha det.

 

På lengre sikt er de altså best tjent med å lage ferdig Z-wave versjonen. Da er de allerede på banen når "mannen i gata" har våknet, og fått fart på sitt eget smarthus. Er du klar da, kan du høste med en gang. Hvis ikke må du starte utviklingen når du har innsett det.

 

Smarthus er riktignok helt i startgropa. Men når det endelig løsner for folk flest, og det er nok ikke så lenge til, så går toget fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Har fulgt tråden en stund, og det hadde vært fint å få knyttet Nobø-systemet til HomeSeer, og sikkert andre systemer også ;)

 

Jeg kikket litt på dataene som kom ut på serieporten, og så vidt jeg kunne se var det fint for overvåkning, det kom masse interessant. Likevel kunne jeg ikke finne ut hvordan jeg kunne sende kommandoer inn, gjennom serieporten.

 

Så jeg prøvde meg på å sniffe det som ble sendt på lokalnettet, og det var ikke veldig kryptisk. Jeg har begynt på ett lite python program for å tolke dataene, men kan ikke si jeg rekker å jobbe mye med det, men la meg dele litt her, så kanskje flere blir inspirert til å se på det...

 

 

 

EcoHub ser ut til å sende her-er-jeg multicast meldinger ganske ofte på port 10000 (sånn at app'en kan finne den, antar jeg):

__NOBOHUB__[SERIENUMMER_UTENOM_TRE_SISTE_SIFFER]

Basert på avsender IP og serienummer er det da lett å skille mellom ulike EcoHub'er på samme nettverk.

 

For å koble til sender man:

HELLO 1.1 [FULLT_SERIENUMMER_INKL_TRE_SISTE_SIFFER] YYYYMMDDhhmmss\r

hvor det siste er dagens dato og klokkeslett, og forventer å få en 

HELLO 1.1\r

tilbake.

 

Man blir kasta ut etter 30? sekunder eller deromkring, men mindre man jevnlig sender:

 

HANDSHAKE\r

(og får det samme til svar)


Dersom man nå sender

G00\r

Får man en full dump av soner, temperaturinnstillinger, hva som er tilordnet hvilken sone, alle programmene, og hvilke overrides som evt er aktive og noen signatur linjer jeg ikke er helt sikker på akkurat hva betyr.

 

Sette en override kan gjøre ved:

A03 -1 [OVERRIDE] 0 -1 -1 0 -1

Hvor override er et tall der 0=Normal, 1=Comfort, 2=Eco og 3=Away. EcoHub'en spiser andre verdier (jeg vet ikke hvordan de tolkes), men sist jeg sjekka krasjet appen hvis du hadde satt noe ugyldig, så ikke prøv...

 

Jeg er sikker på det er mulig å styre alt med tilsvarende kommandoer (lage soner, endre programmer, etc), men jeg har ikke lyttet til noe mer trafikk, da jeg knapt nok tid til å leke med det jeg har.

 

Det hadde vært kult å putte dette inn i et HomeSeer plugin. Dessverre har jeg aldri programmert C#, eller skrevet plugins for HomeSeer, så jeg har bare lekt med dette i python.

 

mhv

CPL

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg er ny her inne, flott tråd...

 

Har fått problemer med min HUB, blinker tre ganger (3 x blink: Tilkoblet lokalt nettverk og tilkoblet Nobø Oppdateringsserver, men ikke Nobø Proxyserver). Jeg har resatt alt av utstyr flere ganger, men jeg antar at proxyserveren til Nobø er ute av drift ... Har dere samme problem?

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil spørre dere om hvilke erfaring har dere har med NOBØ termostater og annet utstyr? Jeg har hatt NOBØ systemet i veldig mange år og er generelt fornøyd, men er noe bentenkt med den korte levetiden. Slik det ser ut for meg så feiler utstyret rett etter fylte 5 år, da garantien går ut. Jeg har ikke reagert på dette tidligere, men når jeg ser på kvitteringer og kjøpsdatoer så er det en magisk grense på 5 år. Kanskje det er justert slik at det skal feile etter 5 år for å få flyt i salget :-)

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de inneholder en mikrokontroller med RTC så kan jo det være i overkant fristende for noen produsenter. Men om slikt skulle bli oppdaget så er det jo så nær kommersiellt selvdrap man kan komme. Så det er vel litt konspiratorisk å tro det? ( Eller ikke? Mange printerpatroner er jo preprogrammert til å dø før tiden.)

 

Slikt kan man i de fleste tilfeller finne ut av med en obduksjon av flere avdøde identiske dingser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 1/17/2018 at 13:03, Terje said:

Hei,

 

Jeg skal høre på nytt med ledelsen i Glen Dimplex Nordic om det er mulig å offentliggjøre API for kommunikasjon. Tror de er på gli.. :-) Mitt inntrykk er at Glen Dimplex Nordic ønsker å dele mest mulig, så lenge det fremstår tydelig at evt integrasjoner laget av entusiaster ikke er offisielt støttet og ikke medfører økt support for Glen Dimplex.

 

Mvh

Terje (en av utviklerne av Nobø Energy Control inkl. Nobø Hub)

Noe mer info her? Har en del ovner jeg helst vil integrere i HA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager at det tar tid å få en avklaring. Prosessen pågår enda i Glen Dimplex Nordic. Håper på en avklaring rett over påske. 

 

Jeg kan forøvrig med hånden på hjertet si at alle produktene som lages av Glen Dimplex Nordic blir designet med sikte på minst 20 års levetid. 

 

Mvh Terje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask tilbakemelding! Fint om du legger en melding her når du får svar. 

 

Håper virkelig de tar til fornuften og åpner api. Mine ovner varer dessverre  ikke i 20 år hvis de tviholder på egen app. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

20 år holder det ikke, jeg bygde huset i 1992 og startet opp med Nobø systemet da, husker ikke helt hva systemet heter, husker bare det var masse lysdioder. :-) Siden den gangen har jeg hatt flere generasjoner av alt mulig utstyr fra Nobø og har egentlig vært fornøyd. Tar man en liten betraktning hva alt dette har kostet og hva jeg har spart i strøm så vet jeg ikke om jeg har spart så mye. I den senere tid med 700 systemet så ryker mine komponenter etter at de har passert 5 år, det ser ut som om releene som ryker. Har måtte erstattet de av egne midler. Kjører HUB i dag med nye termostater, bedre det med app en boksen på veggen... God Påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 22.18, olloe skrev:

Noe mer info her? Har en del ovner jeg helst vil integrere i HA. 

 

Hei!

 

Jeg bruker også HA; og har Nobø Hub. Dersom du tenker å gjøre en jobb for å integrere dette så si fra, så kanskje vi kan hjelpe hverandre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har hacket sammen et lite NodeJS-program for privat bruk som kommuniserer med Nobø Eco Hub.

 

Features:

- Definerer "Scener" (ECO, Normal, Comfort Away)

- Henter ut soner (rom),

- Henter status (on/off) på rom

- Innrapportering av temperatur for Nobø Switch

- Kommuniserer info til HA via MQTT.

- Kan aktivere scener via MQTT (Hassio).

- Autoregistrering (Discovery) i hassio

- Detekterer state endringer via Appen / Switch og publiserer disse (også temperaturendringer)

- Også lagt inn support for å finne devicer og kategorisere de, men ettersom jeg ikke har sniffet mer på trafikk for å aktivisere override ting direkte har jeg ikke registrert disse i Hassio.

 

Jeg kjører det på en liten Raspberry PI som kommuniserer med Hassio på en annen RPI. :-)

 

Det åpner også opp for terminal input for å sende direkte kommandoer for ECO-HUB også, hvis man føler seg eksperimentell. Var redd for å ha bricket min et par ganger. ;-)

Hvis noen vil leke litt med det, evt. opensource det er det bare å si i fra, men jeg har ikke tid til å maintaine/supportere det.

 

Kudos til @cplevy for å dokumentere kommandoene han sniffet, som ga meg mot til å sette ut på reisen. :-) 

Bildet under viser hvordan dette ser ut (bad, kjøkken og stue, gang/entre er på, hems / soverom er av.). Switchene er scenene som kan aktiviseres.

 

image.thumb.png.450d63ac9bed247653e48b5e89d73685.png

 

Endret av mrmp
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Gode nyheter! Glen Dimplex Nordic har i dag publisert sitt API for kommunikasjon med Nobø Energy Control. API-dokumentet finner dere under "Dokumentasjon" på produktsiden til Nobø Hub:

https://www.glendimplex.no/produkter/varmestyring/11123610/noboe-hub/c-77/p-330

 

Jeg synes dokumentet er relativt grundig og lettlest, men dersom dere har noen spørsmål så oppfordrer jeg dere til å spørre via denne tråden på dette forumet, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Mvh

Terje

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Må spørre; hvem er det som har behov for dette API-dokumenet og hva skal vi med det? Beklager jeg har rett og slett ikke forstått ...

Jeg er fornøyd med APPn, den styrer det jeg vil til mange forskjellige tidspunkter, vellfungerende.

 

Dersom det er ment til å eksperimentere på ny firmware så kan jeg kanskje forstå, men jeg tror jeg forholder meg til auto update.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, John Kr skrev:

Må spørre; hvem er det som har behov for dette API-dokumenet og hva skal vi med det? Beklager jeg har rett og slett ikke forstått ...

Jeg er fornøyd med APPn, den styrer det jeg vil til mange forskjellige tidspunkter, vellfungerende.

Fordi det er en forferdelig uting alt skal ha sin egen app. Veldig lite blir smart av å ha en app. Det blir fjernstyrt.

 

Jeg ikke interessert i å sjekke 12-15 apper før jeg f.eks. går ut av huset. Jeg vil skru på alaramen, og så skal huset ta seg av resten. Da skal temperaturen senkes, dører og vinduer skal sjekkes at de er lukket, kaffetrakteren skal sjekkes er av, etc, etc etc. Hvis en egen dings kun har en egen app, så kan den ikke integreres skikkelig. 

 

Smarte hus handler mye om kommunikasjon mellom enheter. Jo flere av dingsene dine snakke sammen, jo større er potensialet for å gjøre heimen smart i ordets rette forstand. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, John Kr said:

Hei

Må spørre; hvem er det som har behov for dette API-dokumenet og hva skal vi med det? Beklager jeg har rett og slett ikke forstått ...

Jeg er fornøyd med APPn, den styrer det jeg vil til mange forskjellige tidspunkter, vellfungerende.

 

Dersom det er ment til å eksperimentere på ny firmware så kan jeg kanskje forstå, men jeg tror jeg forholder meg til auto update.

 

:-)

De som har lyst til å lage integrasjoner med Nobø varmesystemet med andre løsninger, som kontroller enda flere ting har lyst på en slik innsikt. 

Undertegnede har f.eks. nå muligheten til å kontrollere mitt Nobø anlegg på hytta iht. vær og vind ute, eller skru av anlegget helt på hytta, dersom jeg glemmer det (har skjedd før.) hvis jeg ikke har registrert at noen er der på et par dager. I tillegg kan jeg også nå lese av temperatur fra Nobø Switchen osv. 

 

Kudos til Terje og Nobø for å åpne dette opp! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da forstår jeg litt mere, dette var jeg ikke klar over var mulig.

Det er sant som dere sier, man må gå gjennom flere sjekkpunkter for man skal forlate huset. Det nye her nå er vann av/på...

 

Men, takk for infoen.

Endret av John Kr
Glemte takk for infoen....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terje skrev:

Hei!

 

Gode nyheter! Glen Dimplex Nordic har i dag publisert sitt API for kommunikasjon med Nobø Energy Control. API-dokumentet finner dere under "Dokumentasjon" på produktsiden til Nobø Hub:

https://www.glendimplex.no/produkter/varmestyring/11123610/noboe-hub/c-77/p-330

 

Jeg synes dokumentet er relativt grundig og lettlest, men dersom dere har noen spørsmål så oppfordrer jeg dere til å spørre via denne tråden på dette forumet, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Mvh

Terje

 

 

Kjempebra!

 

Har skummet API dokumentet, og det ser ut til å dekke det man trenger. Da trenger vi bare tid til å implementere dette :)

 

mvh

CPL

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Eg har starta på eit python-prosjekt for APIet: https://github.com/echoromeo/pynobo

Akkurat no har eg støtte for broadcast discovery, tilkobling med keep-alive, parsing av info i dictionaries og sending av overrides.   

Målet mitt er å få laga til ein komponent for Home Assistant, men sidan eg heilt fersk på HA så tenkte eg det var best å starte med noko meir generelt først.

Kom gjerne med tilbakemelding og bidrag til forbedring og utviding!

 

Terje, når det gjeld APIet så har eg eit par spørsmål:

Gjer eg korrekt i å påstå at en local override har prioritet over global?

Det virkar som at den einaste måten å disable ein override er å lage ein ny override med Mode 0(Normal), eller har eg misforstått? Er det ein tanke å legge inn R03 - "Removes an override"?

Og kvifor er Active override id deprecated i zones? Den hadde gjort det mykje enklare for meg å holde styr på kva soner som er overstyrt på kva måte.

 

Ellers synest eg så langt at det meste er oversiktig og greit, bortsett ifrå at Command Set ikkje er søkbart, relativt frustrerande for ein flittig brukar av ctrl-f.

 

Mvh,

ER

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Så bra at du er i gang med utvikling!

  • Ja, en lokal overstyring (local override) har prioritet over en global.
  • Ja, ved å lage en ny overstyring (for samme ID) med Mode = Normal (0) så blir den gamle overstyringen fjernet, og den nye overstyringen overstyrer ikke fordi den har Mode = Normal. Beklager om det er litt forvirrende :-) Men da trenger man dermed ikke en egen kommando for å slette overstyringer.
  • Active Override ID er deprecated i Zone-structen fordi det ville ha vært dobbeltlagring av informasjon og dermed en kilde til mulige feil. Så man må nok i slike tilfeller gå gjennom listen av alle overstyringer for å sjekke om noen av dem er satt for den Zone ID'en som er aktuell.

Mvh

Terje

 

 

22 timer siden, echoromeo skrev:

Hei,

 

Eg har starta på eit python-prosjekt for APIet: https://github.com/echoromeo/pynobo

Akkurat no har eg støtte for broadcast discovery, tilkobling med keep-alive, parsing av info i dictionaries og sending av overrides.   

Målet mitt er å få laga til ein komponent for Home Assistant, men sidan eg heilt fersk på HA så tenkte eg det var best å starte med noko meir generelt først.

Kom gjerne med tilbakemelding og bidrag til forbedring og utviding!

 

Terje, når det gjeld APIet så har eg eit par spørsmål:

Gjer eg korrekt i å påstå at en local override har prioritet over global?

Det virkar som at den einaste måten å disable ein override er å lage ein ny override med Mode 0(Normal), eller har eg misforstått? Er det ein tanke å legge inn R03 - "Removes an override"?

Og kvifor er Active override id deprecated i zones? Den hadde gjort det mykje enklare for meg å holde styr på kva soner som er overstyrt på kva måte.

 

Ellers synest eg så langt at det meste er oversiktig og greit, bortsett ifrå at Command Set ikkje er søkbart, relativt frustrerande for ein flittig brukar av ctrl-f.

 

Mvh,

ER

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.4.2018 at 22:52, Terje said:

Hei,

 

Så bra at du er i gang med utvikling!

  • Ja, en lokal overstyring (local override) har prioritet over en global.
  • Ja, ved å lage en ny overstyring (for samme ID) med Mode = Normal (0) så blir den gamle overstyringen fjernet, og den nye overstyringen overstyrer ikke fordi den har Mode = Normal. Beklager om det er litt forvirrende :-) Men da trenger man dermed ikke en egen kommando for å slette overstyringer.
  • Active Override ID er deprecated i Zone-structen fordi det ville ha vært dobbeltlagring av informasjon og dermed en kilde til mulige feil. Så man må nok i slike tilfeller gå gjennom listen av alle overstyringer for å sjekke om noen av dem er satt for den Zone ID'en som er aktuell.

Mvh

Terje

 

 

 

 

Takk for svar! Litt forvirrande, men eg skal nok klare å komme meg rundt det på eit vis.

 

21 hours ago, arneram said:

Utrolig bra jobbet!

 

Har du planer om å gjøre dette til en ADDON til Home Assitant?

 

Takk, med god hjelp frå cplevy ser det ut til at vi har noko som kjører relativt fornuftig i python no.

 

Mine ovnar har dessverre ingen termostatar med rapportering/kontroll av temperatur, så i utganspunktet er målet få til ein custom component i Home Assistant som kan vise Mode for kvar sone, med muligheit for å overstyre til Comfort/Eco/Away.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.