Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hus-modus og tidsstatus etc - best practice?


Anbefalte innlegg

Lager denne tråden i håp om at flere av automasjonsguruene på forumet vil dele sine erfaringer.

 

Etter jeg begynte med Homeseer for halvannet år siden, oppdaget jeg raskt av det lønte seg å ha forskjellige "hus-modus". (Kan jeg foreslå operasjonsmodus?)

I mitt system ble det tre forskjellige modus; hjemme, borte og natt.

Det dekker jo mange behov, men når man begynner i legge inn diverse klokkeslett inn i noen dusin med eventer, blir det fort rot.

 

I tilegg, når man har automatiske lys kan det dukke opp problemer hvis man vil stille de manuelt av og til.

@DiderikFrom ser ut til å ha en smart løsning på dette her som "disabler" automatiske frem til neste dag, hvis de er blitt tuklet med.

 

Jeg har plukket opp at bla @Moskus  og andre har en virtuell device, kalt "tidsstatus" i flere tråder, som jeg vil tro forenkler en del oppsett av events.

 

@Automatikk ser ut til å bruke 8 forskjellige hus-statuser.

 

Hva fungerer/fungerer ikke for ditt oppsett?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har basert meg på statusene til Verisure-alarmen:

 

Alarm Helsikring = Borte

Alarm Delsikring = Hjemme/Natt

Alarm Av = Hjemme/Dag

 

Funker forsåvidt greit, men nå er jeg kanskje dårligst her inne på automatiske saker siden jeg bare styrer lys og alt av varme går på "lokale" termostater.

 

Småting som jeg har måtte legge inn er forsinkelse på blant annet at når alarmen blir slått på så går det 15 minutter før huset foretar seg noe i tilfelle jeg har glemt noe inne å må slå av alarmen igjen. Hadde en fin jojo-periode før jeg tok dette grepet :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, xibriz said:

Småting som jeg har måtte legge inn forsinkelse på er blant annet at når alarmen blir slått på så går det 15 minutter før huset foretar seg noe i tilfelle jeg har glemt noe inne å må slå av alarmen igjen. Hadde en fin jojo-periode før jeg tok dette grepet :)

 

Måtte smile når jeg leste dette. Har akkuratt samme selv, men har holdt med fem minutter så langt! :)

Endret av Norseman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidsmoduser som er følgende: Natt - Morgen - Formiddag - Ettermiddag - Kveld.

Samtidig har jeg Hjemme - Borte modus på meg og fruen.

 

Klokkeslettene for de forskjellige modusene endres ut fra om det er ukedag eller helg, da f.eks natt starter litt seinere i helgen. Ut fra dette kan jeg enkelt sette opp eventene utfra når på døgnet det er, og hvem som er hjemme.

Et eksempel på dette er at når det blir morgen, slår varmen seg på om vi er hjemme. Hvis ikke noen er hjemme, slås den på først når vi kommer til ettermiddag/noen kommer hjem.

 

 

Endret av Tverfyll
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Norseman skrev:

Jeg har plukket opp at bla @Moskus  og andre har en virtuell device, kalt "tidsstatus" i flere tråder, som jeg vil tro forenkler en del oppsett av events.

Ja, min tilnærming er enkel, har kun fire modi for tidsstatus:

  • Morning
  • Day
  • Evening
  • Night

Forkortes "MDEN".

Kombineres med en alarm-status "Home" & "Away".

 

Klart man kan ha flere, men det spørs om det har noe for seg. Hadde veldig detaljert tidligere, men startet fra scratch og endte opp med MDEN. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at jeg operer med flere statuser. De som er mest brukt er følgelig Morgen - Dag - Kveld - Natt, Borte og Bortreist. De andre, feks. brann og vaskelys, er i mer spesialiserte tilfeller ? 

 

Vi har lagd en funksjon som kalles hver gang ett lys skal på eller av og denne funksjonen gir da beskjed til pir/bryter om hvilke innstillinger som er satt i henhold til døgnet. Disse innstillingene har vi lagd en webside for slik at man slipper å fikle i skript om man ønsker endringer. Samme gjelder for temperaturer selvfølgelig. 

 

Det gjør at om huset feks er i Vaskemodus, så vil alt manuelt lys gå til 100% og i rom med pir vil lyset tenne og «slukke» til 100%. Samme ved brann følgelig. 

 

Veldig oversiktlig og greit å jobbe med synes jeg. 

Endret av Automatikk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 devicer: hjemmestatus (hjemme, borte og ferie) og nattmodus (morgen, dag, kveld, natt). 

 

Hjemme/borte styres via geofence på mobilene våre, evt manuelt via bryter i gangen/app. Har også en setting i appen for å slå av automatisk modus (så det ikke blir mørkt til barnevakta når vi drar bort :P). Ferie settes manuelt i app. Den gir ytterligere temp-senking og «sikkerhetslys» noen timer på kveldene. 

 

For nattmodus er det vel egentlig mest natt eller ikke jeg skiller på. Natt/morgen settes av en bryter på nattbordet (eller i app). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera har innlagt house modes - Home, Away, Night, Vacation. Den siste bruker jeg når jeg skal være borte over mange dager, og kan senke temperaturen, samt kjøre en plugin som leker med lysene så det ser ut som man er hjemme. 

 

Kan noen ta et eksempel på bruk av tidsstatus kontra å sette kalendersettings(når på døgnet og hvilke dager) på hver scene? Sikkert lurt, har ikke tenkt sånn på det før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har våken, ikke våken, borte og hjemme. Våken styres nå med knapp, men borte styres automatisk. Trækker telefonene til meg fruen og eldsten. Om telefonen ikke har vært registrert på nettet siste halvtimen så går den personen i bortemodus. Når bev sensor i gangen har vært uten bevegelse siste halvtimen og ingen andre bev sensorer er aktive/ har vært samt at ingen telefoner er obline, så går huset i bortemodus. Aktiverer alarm og låser døren også. Har også en manuell knapp for aktivering, så dette er mer for hvis man glemmer det. Har fungert til nå


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et salig system. som sikkert kunne vært enklere, men kona jobber  nattevakter inkl. hver tredje helg så det har komplisert ting mye.

 

Tidsmodus (MDEN, som også inkluderer sovemodus kan aktiveres på min kone om dagen når hun jobber nattevakter)

Modus - hjemme/borte/ferie/vaskemodus/gjestemodus.

I tillegg status på hvor kona er (hjemme/borte/jobb), samme på meg. Har også andre 

Også en kombinert status for hvem som overordnet er hjemme (ingen, begge, mr eller mrs). Huset oppfører seg forskjellig om kona er alene hjemme eller om jeg er alene hjemme.

Våken/sover per person har jeg også forsøkt automatisert, men det er ikke fult så enkelt/stabilt foreløpig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt fersk innen HA, men er i gang med å implementere MDEN-statuser og styring av disse.

Jeg har ikke kommet lengre enn at statusen settes til "Natt" enten manuelt av meg eller, om den ikke allerede er satt manuelt, på et gitt klokkeslett. Statusen settes så til morgen ved første detekterte bevegelse etter et bestemt klokkeslett (forskjellig klokkeslett i uke og i helgen)...

 

Følger spent med i denne tråden. Ser at det allerede har dukket opp flere smarte løsninger jeg noterer bak øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også MDEN (i tillegg til annet) og har også lurt en del på overgangen mellom periodene. Nå er det noe slikt som dette:

 

Overgang til Morning er at sleep_state for en av oss går av.

Overgang til Day er soloppgang eller kl 09:00, avhengig av hva som kommer først.

Overgang til Evening er kl 20:00.

Overgang til Night er at alles sleep_state er på.

 

Da jeg hadde Fibaro HC2 var Morning etter første bevegelse i garderobe etter vekkerklokke, og det skal tilbake til det i Home Assistant. Videre må jeg behandle automasjon i soverom litt anderledes enn automasjon til andre rom fordi man ønsker f.eks. ikke alt lys i soverommet vårt på når kona står opp tidlig og jeg purker og sover en time til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker HAN-systemet© (Patent pending, Squirrel) som baserer seg på 3 modus: Home, Away, Night. ;)

Home dersom det befinner seg minst én våken person i huset, Away dersom det ikke befinner seg noen i huset, og Night dersom alle husets aktuelle okkupanter sover.

Bytter manuelt mellom modusene, som er relativt greit ettersom vi har soveromsdøren og ytterdøren veldig nært hverandre, og har et nettbrett hengende på veggen der.

 

Modusene styrer hovedsaklig lys. F.eks. alt av etter 10 min etter man har satt huset i away, eller på med noen standard lys scenes når man setter huset i home, og lys i gangen automatisk på dersom noen kommer inn i gangen og huset står i away og det er mørkt ute.

Enklere forklart: Hus-modusene avgjør hva slags eventer(hvis noen) som trigges av forskjellige bevegelsessensorer i huset. Dette skal utvikles til å også gjelde en alarm-funksjon sammmen med BLsecurity.

 

Min smarthus-ideologi følger dette ordtaket: "Keep it practical, keep it simple".

Jeg prøver å unngå fintuning som skaper 200 events ala: Tune baderomslyset til 15% hvis klokka er 07:15 og humiditity-sensoren øker til over 50% og kaffetrakteren bla bla bla. Men det er jo høyst personlig, og friheten med å programmere smarthuset i hytt og gevær akkurat slik man vil ha det er jo hærlig. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det med lys de forskjellige rommene?

Her har jeg forskjellige moduser for lysene i de forskjellige lyse som trigges fra døgnmodus.

 

Av, På, Auto dag og Auto natt går igjen i de fleste rommene. Liker å ha det på denne måten da det er lettere å referere til de fra andre eventer.

Samt at hvis jeg legger til eller fjerner en enhet så er det lettere å endre en event enn fire forskjellige steder

 Når alarmen blir aktivert fullt settes alle lysene tilbake til auto slik at de er klare til vi kommer hjem. Vil ikke at innbruddstyver skal få tro at de ikke er alene hvis de kommer på besøk ;) 

 

Feks baderom:

Av  : Alt lys av.

På: Alt lys på.

Auto dag: Alt lys på ved bevegelse.

Auto kveld: Litt mindre lys i taket, lys under speil mot vask på og lys rundt speil som lyser midt i ansiktet går ikke på for å ikke våkne før man skal legge seg. Blir aktivert 21:30

Auto natt: Kun lys som lyser opp vask for å ikke våkne.

 

Har og like values på alle lysmodus devicene slik at det er lett å referere til de i scripts osv 

 

Av = 0

På = 1

Natt = 2 Brukt på soverom, da endres ikke modusen på det rommet før alarmen blir aktivert fullt eller bryteren på veggen brukes.

Auto dag = 10

Auto natt = 11

Auto kveld = 12

TV = 20

Film = 21

Middag = 30

 

Jeg bruker Homeseer

Endret av Christoffer
La til litt info
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.1.2018 at 20:30, Moskus said:

Hvor kommer sleep_state fra?

 

Det er bare en bool (https://home-assistant.io/components/input_boolean/) som jeg har satt opp for hver av oss. Jeg har også to stykker for gjester. En om vi har gjester og en til for å sette de i sleep state. Dette kan de selv slå av og på med å trippeklikke en bryter (for nå).

 

image.png.d0a065a5a02786099e1c44062b1c42ea.png

Endret av Tor Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bruker jeg bare ett flagg for hjemme, er det av er jeg borte. Også har jeg ett natt flag for å dekke de periodene jeg er hjemme, men det er natt så ting må fungere på en "annen" måte enn når jeg er hjemme og det er dag. 

 

fungerer forøvrig helt fint for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Moskus said:

Aha. Pokker. Håpet på noe automatisk! :P 

Automatisk i hvilken forstand?

De er alle koblet til en "vekkerklokke", som vist i bildet over slik at den blir false automatisk om morgenen. På datterens rom blir den true når vi slår av lyset på rommet hennes. For oss voksne så er det litt værre. Jeg har brukt en Fibaro Button, men den er noe ræl og jeg har gitt opp å bruke den. For nå så slår jeg på sleep_state manuelt når vi legger oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

Ja. Det er det jeg vil gjøre automatisk. Huset skal detektere når vi sover og når vi ikke gjør det. :) 

Hva med en sensor på nattbordet som detekterer at du legger fra deg noe som du alltid gjør når du legger deg, f.eks. mobilen...?
Eller at mobilen settes på lading etter f.eks. kl 22...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Ja. Det er det jeg vil gjøre automatisk. Huset skal detektere når vi sover og når vi ikke gjør det. :) 

 

Har ikke du en slik fancy madrass som detekterer dette da ?:) 

 

Forøvrig gjør jeg dette manuelt med Alexa, som holder i lange baner for min del. Jeg har en del info som jeg vill bli opplest før jeg sovner, som batterinivå på bil, tilstand på låser(hus og bil) osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Det skulle jeg hatt til min bil og Salvesen, ingenting er som å komme til en bil som ikke har ladet når du forventer 100% :P

 

Ja utrolig praktisk, jeg har batterinivå, tid til den er ferdig som info før jeg hviler hodet på puten. Det er betryggende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.