Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mogge`s Bolig


Mogge

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et system bygget på GIRA sitt KNX system. Har også en homeserver fra GIRA.

Brytere har innebygget tempføler og mulighet for gulvføler. Lite display som viser temperatur.

Værstasjon også fra GIRA som har regn, fukt, temp, vindmåler og lux måler

Styrer følgende;

  • Zipscreen utvendig
  • Lameller innvendig
  • Lys
  • Vannbåren varme
  • Varmekabel på trapp

 

Utbygging av anlegg etterhvert;

  • Styre garasjeport
  • Integrere sonos
  • Integrere alarm fra verisure
  • Magnet kontakter på dører og vinduer om det finnes løsninger for dette
  • Mulig bevegelses følere i div rom
  • Temp overvåking av varmepumpe anlegg

 

Hus bygget for 2-3 år siden. Merker at jeg skulle vært mer gjennomtenkt da jeg dro i gang med hus prosjektet. Men man lærer så lenge man lever :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

Hvis det er en trøst: Slik er det alltid. :) 

Er så kjedelig da vegger og alt er tettet for så å komme på ting som skulle vært gjort annerledes. Skulle gjerne ha vist om det fantes trådløse komponenter som går å bruke til KNX. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre om flere med KNX her! :)

 

Veien til trådløse produkter i samarbeid med kablet KNX kan gå i flere retninger og her er et par løsninger som du kan vurdere:

 

KNX - Enocean:

 

Du har da en gateway mellom KNX og Enocean-produkter. Weinzierl er flinke på GW (f.eks https://weinzierl.de/index.php/en/all-knx/knx-devices-en/knx-eno-626-en) og Thermokon har forskjellige produkter. (https://www.thermokon.de/en/products/)

 

KNX - Z-Wave: 

 

Denne løsningen er som oftest en del av en større serverløsning da det, så vidt jeg vet iallfall, ikke finnes rene GWs. Leverandører og produkter kan da være Thinknx Micro Z-Wave, Embedded Systems sin LM5 eller Comfortclick sin Jigsaw.

 

KNX - KNX RF:

 

Dette blir vel det mest riktige om  man skal være tro til protokollen. Du trenger her en TP - RF linjekobler som f.eks Elsner har (https://www.elsner-elektronik.de/shop/en/produkte-shop/knx-bussystem/knx-rf.html) og ellers er det forskjellige leverandører som MDT og Gira som har. Det jeg synes er viktig her, er å bruke produkter som er tro til tanken om at alle produkter skal passe med andre produkter. Du må da styre unna produkter som er avhengig av samme leverandør sin linjekobler.

 

Som tidligere nevnt her, dette er et voksende marked og vi venter spent på hva som kommer av produkter på KNX RF framover. :)

 

Lykke til med valg av produkter og programmering av egen bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bolig er litt testbolig, så jeg har Z-Wave, Ikea Trådfri, Philips Hue som trådløse produkter.

 

Sitter på gjerdet både når det kommer til KNX RF og Enocean, tror nok magnetkontakter på KNX RF vipper meg over til den siden når de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bronson said:

Min bolig er litt testbolig, så jeg har Z-Wave, Ikea Trådfri, Philips Hue som trådløse produkter.

 

Sitter på gjerdet både når det kommer til KNX RF og Enocean, tror nok magnetkontakter på KNX RF vipper meg over til den siden når de kommer.

Bare håpe de slipper noen produkter snart så vi kan få testet ut knx rf. Har hørt snakk om de lenge nå ten at det er særlig bra utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.