Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dørlåser for automatisering (igjen?)


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få tak i en dørlås til en utvendig dør. Døren er på deling mellom 4 boenheter.

 

Ikke alle i huset vil bruke noen automasjonfunksjoner, personlig ønsker jeg å kunne åpne døra remote. Andre i huset ønsker en kode, og det er også ønskelig med nøkkel som fallback om greia går på batteri. Døra har en en sånn lukkearm om det er relevant på noen måte.

 

Er det noe særlig med produkter som oppfyller disse kravene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til denne siden.

http://mpc.trioving.oneshop.production.assaabloy.com/selection/Selection.aspx

Velg Elektrisk lås bedrift. Kryss av for motorlåser. Da vil jeg tro du finner noe som passer. Men ikke forvent Yale Doorman priser. Jeg tror de er laget av unobtaineum med innlegg av hønetenner! Jeg har en gaammel versjon og den er toppers. Med tilbakemelding og om den ikke klarer å låse vil den prøve flere ganger før den gir opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, liker forsåvidt slike låser, men i denne omgang er jeg på utkikk etter noe i fellesområdet, så vil gjerne ha noe med innebygd kodepanel og helst ikke noe der man må bore opp døra for strømtilførsel.

 

Ellers må jeg innrømme at jeg tenker en motorlås egentlig er litt overkill uansett, er virkelig en solenoid-lås i praksis noe som senker sikkerheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID Lock 150 oppfyller alt, dersom du godtar å løse "tom for batteri" med å holde eit røykvarslerbatteri inntil låsen på utsida for å få liv i den. Du må då sjølvsagt bytte batteriet når du kjem deg inn. Eg antar at den lar seg låse opp frå innsida sjølv med tomt batteri. Den sender prosent på batteriet via Z-wave, så du skal klare å unngå å gå tom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, autoola said:

ID Lock 150 oppfyller alt, dersom du godtar å løse "tom for batteri" med å holde eit røykvarslerbatteri inntil låsen på utsida for å få liv i den. Du må då sjølvsagt bytte batteriet når du kjem deg inn. Eg antar at den lar seg låse opp frå innsida sjølv med tomt batteri. Den sender prosent på batteriet via Z-wave, så du skal klare å unngå å gå tom også.

 

Takk for tips, det er som du sier uten nøkkel-fallback dog (noe det overrasker meg litt at ikke flere har, det er da jævlig praktisk, er det ikke?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 9v batteri som fallback er noe dårligere enn fysisk nøkkel. Mye lettere å få tak i ett 9v batteri enn å gå rundt å drasse rundt på en nøkkel i tilfelle låsen går tom for strøm.

 

Og dersom det skulle gå så langt, så har faktisk låsen mast i flere uker om at du må bytte batteri.

 

Yale Doorman med Verisure sin modul oppfyller også alle krav unntatt fysisk nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ATWindsor skrev:

Jeg er ikke enig, en nøkkel er multifunksjonell og (om man vil) fungerer på mange dører, og er mye mindre, og har ingen holdbarhet. Ikke bare det, det er en mekansik fallback, som ikke er avhengig av at selve motoren må fungere også.

Men hvorfor ha elektronisk dør med PIN/RFID da? Om nøkkelen funger bedre?

Om du da uansett går med nøkkel i tilfelle låsen ikke virker så kan en jo like godt ha vanlig lås, en slik som smekker igjen og alltid er låst f.eks.

 

RFID brikke/PIN-kode kan også fungere på mange dører/andre steder. Og er holdbare(selv om de jo selvsagt er avhengig av at elektronikken i låsen fungerer)-

 

Har aldri blitt låst ute med min ID-Lock, men har vært litt sent ute med å bytte batterier ja...men da har den jo mast om nye en stund(en annen melodi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt vil ha nøkkel som reserve så har Easyaccess låsene dette. Jeg har en dum modell med fingeravtrykk og kode, og den fungerer utmerket. De nyeste skal det gå å kjøpe ZigBee og Bluetooth kort til. Hvorvidt noen faktisk har klart å integrere de vet jeg ikke, jeg har bare lest litt her: https://community.smartthings.com/t/easy-access-easycode-door-lock-zigbee-module-compatible-with-smartthings-hub/86418/10

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ATWindsor skrev:

Nøkkelen fungerer bedre som fallback enn et batteri gjør.

 

Ja, skjønner det i prinsippet. Men i praksis trengs det nesten aldri, kun om alle da er ute av huset akkurat da batteriet i låsen gikk tomt og alle advarsler fra låsen om lite batteri er oversett. 

 

2 timer siden, ATWindsor skrev:

Og er det så lett å få denne rfiden til å fungere andre steder? Er det bare å kopiere den opp? Hvordan får man den til å fungere på et annet produkt?

Altså når du legger in RFID kort/nøkkelringer/implantat/osv så registrerer låsen kun at den ID-en er godkjent til å låse opp denne døra. Så dersom du har andre låser og slikt på RFID så legges det inn der også. Du registrer ikke noe på selve RFID-brikka. Implantatet mitt låser opp døra, postkassa, pc-en og bilen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎24‎.‎01‎.‎2018 at 18:04, Gaute said:

Ja, skjønner det i prinsippet. Men i praksis trengs det nesten aldri, kun om alle da er ute av huset akkurat da batteriet i låsen gikk tomt og alle advarsler fra låsen om lite batteri er oversett. 

 

Altså når du legger in RFID kort/nøkkelringer/implantat/osv så registrerer låsen kun at den ID-en er godkjent til å låse opp denne døra. Så dersom du har andre låser og slikt på RFID så legges det inn der også. Du registrer ikke noe på selve RFID-brikka. Implantatet mitt låser opp døra, postkassa, pc-en og bilen :-)

 

Joda, sant nok, det trengs forhåpentligvis sjelden, men når man trenger det, så fungerer det bedre :)

 

Ja, høres jo naturlig ut, vet ikke helt hvorfor, men jeg hadde en slags fantasi om at det var noen spesielle brikker som fulgte med døra av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ATWindsor skrev:

Ja, høres jo naturlig ut, vet ikke helt hvorfor, men jeg hadde en slags fantasi om at det var noen spesielle brikker som fulgte med døra av en eller annen grunn.

Helt standard RFID/NFC-brikker (13.56Mhz) ? 

 

Det følger jo selvsagt med brikker, men det meste av NFC-brikker fungerer fint. Har selv også flere kort og nøkkelringer(bla. med tegneserie-motiv) som funker bra. Men NFC-klistremerker har jeg ikke fått til å virke med ID-Lock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
På 24.1.2018 den 10.24, ATWindsor skrev:

 

Takk for tips, det er som du sier uten nøkkel-fallback dog (noe det overrasker meg litt at ikke flere har, det er da jævlig praktisk, er det ikke?).

Funker supert. Bruker ID lock 150 selv, mot Homey. Har dessuten fått chip implantat som jeg bruer. helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.