Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Panelovn og erfaringer


Anbefalte innlegg

På 30.10.2019 den 7.51, bjornepappa skrev:

Du har vel ikkje 400V i einfase stikkontakt? Om du har 400V så er det vel éin fase og N som er trekt fram og dermed blir det 230V?

Korrekt. 400V har man ikke i 1fase stikkontakt, det må installeres fast. Hva lurer du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2019 den 12.18, Mastiff skrev:

Beklager, jeg mente Omron. :) Et relémerke jeg har brukt mange av, men da MY4IN med 12V styrestrøm og 250V-typen. Jeg vet ikke om de har 400V-releer, men det må da finnes noe tilsvarende.

 

OK.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mr.O skrev:

Korrekt. 400V har man ikke i 1fase stikkontakt, det må installeres fast. Hva lurer du på?

Eg lurer i grunn ikkje på noko, i alle fall ikkje i denne samanhengen. Klarte berre ikkje skjønne kvifor 400V var eit tema i panelovn-diskusjonen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et skript på rundt 1000 linjer... ;) Men da er det med nattsenkning, tilgang fra nettside for å endre temperaturer og så videre, for et helt hus. Men det er selvsagt overkill for de fleste. Normalt kan du kjøre det med en sensor som gir temperatur til Hass (sikkert også HomeSeer), og slår av og på Z-Wave-bryteren etter det. I et rom som er normalt oppvarmet, vil anbefale at det settes en temperatur og så slår skriptet på ovnen når den er en halv grad under, og av igjen når tempen er er halv grad over. I et rom med litt for lite oppvarming til rommet bør de starte på den satte temperaturen og slå seg av igjen på en halv grad over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MrE skrev:

For de av dere som styrer varmeovn ved hjelp av Fibaro Wall plug (eller tilsvarende) og temperaturføler på vegg, hva bruker dere for å styre dette? En haug med events? Script? Plugin?


Homeseer og SDJ-VSTAT-plugin. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må bytte en panelovn på et soverom, og denne gangen tenkte jeg at det var lurt å få tak i en som:

 

1. Ikke piper når strømmen slås på

2. Husker temperaturen den var innstilt på før strømmen gikk

 

Spesielt det første er lurt på et soverom...:)

 

Er det fremdeles Mill sine (uten wifi) som funker slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mk1 black limited skrev:

Må bytte en panelovn på et soverom, og denne gangen tenkte jeg at det var lurt å få tak i en som:

 

1. Ikke piper når strømmen slås på

2. Husker temperaturen den var innstilt på før strømmen gikk

 

Spesielt det første er lurt på et soverom...:)

 

Er det fremdeles Mill sine (uten wifi) som funker slik?

Jeg har Adax Neo, men de må ha vedlikeholdsstrøm en gang eller to i døgnet for ikke å miste innstillingen. Har gjort det med en timer fra forrige gang strømmen ble skrudd av, og så setter på et minutt eller så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mills glassfrontovner funker akkurat sånn, de kan være uten strøm i månedsvis og fremdeles huske at de skal stå på 25 grader (som jeg har for at de ikke skal slå seg selv av med termostaten for fort når jeg først slår dem på med Z-Wave- eller Nexa 433mHz-strømplugg. Jeg kjøpte senest tre stykker i desember til erstatning for noen oljefylte radiatorer som tok for mye plass på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 6.30, bjornepappa skrev:

Eg lurer i grunn ikkje på noko, i alle fall ikkje i denne samanhengen. Klarte berre ikkje skjønne kvifor 400V var eit tema i panelovn-diskusjonen... 

Fast installerte 400V panelovner ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 18.24, MrE skrev:

For de av dere som styrer varmeovn ved hjelp av Fibaro Wall plug (eller tilsvarende) og temperaturføler på vegg, hva bruker dere for å styre dette? En haug med events? Script? Plugin?

 

OpenHAB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mk1 black limited skrev:

Må bytte en panelovn på et soverom, og denne gangen tenkte jeg at det var lurt å få tak i en som:

 

1. Ikke piper når strømmen slås på

2. Husker temperaturen den var innstilt på før strømmen gikk

 

Spesielt det første er lurt på et soverom...:)

 

Er det fremdeles Mill sine (uten wifi) som funker slik?

Bytte termostaten? F.eks Qubino flush 1d relay fungerar slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 8.49, baronKanon skrev:

Jeg har Adax Neo, men de må ha vedlikeholdsstrøm en gang eller to i døgnet for ikke å miste innstillingen. Har gjort det med en timer fra forrige gang strømmen ble skrudd av, og så setter på et minutt eller så. 

Jeg sleit som F med mine neo s4, da de kun er på når temp i huset ikke klarer å vedlikeholdes av varmepumpa (så ca under -10 grader).

Vært i kontakt med Adax mange ganger rundt dette, løsningen var å resette ovnen, lagre temp (velge temp du ønsker, så holde F knappen inne til temp blinker), sette samme temp på nattsenking og dagsenking. DA husker ovnen tempen som skal være uansett hvor lenge strømmen har vært borte.

Sånn FYI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, filipn skrev:

Jeg sleit som F med mine neo s4, da de kun er på når temp i huset ikke klarer å vedlikeholdes av varmepumpa (så ca under -10 grader).

Vært i kontakt med Adax mange ganger rundt dette, løsningen var å resette ovnen, lagre temp (velge temp du ønsker, så holde F knappen inne til temp blinker), sette samme temp på nattsenking og dagsenking. DA husker ovnen tempen som skal være uansett hvor lenge strømmen har vært borte.

Sånn FYI :)

Ooh, nice! Den må jeg teste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste å tenke på er at ovnen blinker "rE - C - <satt temp>" i loop, men så lenge temp er den jeg vil ha på ovnen, så bryr ikke det meg så mye. Ovnene lager heller ingen lyd i dette tilfellet.

Jeg skal dobbeltsjekke at det faktisk fungerer, for løsningen fikk jeg onsdag forrige uke, har testet hver 25-26 time at innstillingen faktisk fungerer, nå har ovnene vært av siden jeg testet forrige uke, så 72 timer ish. Skal teste når jeg kommer hjem senere i dag, hvis ikke så mente dama hos Adax at det var noe feil med temp kontrolleren, for oppsettet nevnt over _skulle_ fungere ifølge henne.

 

edit: kan verifisere at det fortsatt fungerer med ønsket temperatur.

Endret av filipn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.