Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Panelovn og erfaringer


Anbefalte innlegg

Ja, det må vi gjerne gjøre.

Hadde jeg visst at Mill er i ferd med å åpne apiet, så hadde jeg ikke laget den integrasjonen nå. 

Jeg kan gi deg skrivetilgang til https://github.com/Danielhiversen/pymill (Kan evt sette opp ett privat repo foreløpig)
Så kan vi flytte koden over til det nye apiet.
Regner med at strukturen på det nye apiet er ganske likt?

Endret av daniel.h.iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å dobbeltsjekke litt.

 

Hvis jeg kjøper en ny Mill ovn idag.

Kan jeg da styre den med en vanlig strømplugg? Eller resetter den temperaturen når den er uten strøm for lenge?

 

Mangler ovner på rommet til ungene og husfrua begynner å bli grinete nå når temperaturen ute(og inne) synker.

 

Har avventet å kjøpe ovner i påvente av å se om det kommer noe som er smarthus kompatibelt, men når jeg foreslo at ungene bare kunne sove med luer og sokker, så fikk jeg ett blikk jeg aller helst ikke vil se igjen.. ?

Så må vel ut å handle...

 

Er Mill et trygt/greit valg?

Eller hva med Nobø?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter oppdatering, så får jeg ikke inn ovnene i HA igjen... 

 

climate:
  - platform: mill
    username: xxxxxxx@hotmail.com
    password: xxxxxxxxxx

 

Ser ut som det er noe galt med installasjonen...

image.thumb.png.d77f705938835a127f99693e6676d067.pngV

Endret av Vegard1980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vegard1980

Får samme problem som deg, forskjellen at at min log ikke viser til noen events. Etter oppdatering fra 0.81 til 0.81.4 og høyere så får jeg ikke lenger opp mine Mill ovner. Hva mener du med kjørte inn på nytt? Eller om noen andre har noen tips så mottas alt med takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kropling skrev:

@Vegard1980

Får samme problem som deg, forskjellen at at min log ikke viser til noen events. Etter oppdatering fra 0.81 til 0.81.4 og høyere så får jeg ikke lenger opp mine Mill ovner. Hva mener du med kjørte inn på nytt? Eller om noen andre har noen tips så mottas alt med takk :)

 

 

 

Sjekk loggen og åpne evt en issue her: https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette APIet som nå er tilgjengelig for Mill-ovner på Home Assistant - må det ha tilgang på internett / Mills servere for å virke? Eller går det direkte fra lokal Home Assistant server til Mill-ovnene?

 

Jeg håper det snakker direkte av tre grunner - så det virker selv om internett er nede, og så vi ikke er avhengige av at Mills servere er oppe. Og, jeg vil helst ikke dele bruken av ovnene med Mill...

 

Endret av Raga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på prosjektet som daniel.h.iversen linket til, så ser det ut til at det snakker med Mill-serverne, som så sender beskjed til ovnene - på samme måte som når en bruker appen. Så jeg har vel svart på mitt eget spørsmål ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 20.16, Kropling skrev:

@Vegard1980

Får samme problem som deg, forskjellen at at min log ikke viser til noen events. Etter oppdatering fra 0.81 til 0.81.4 og høyere så får jeg ikke lenger opp mine Mill ovner. Hva mener du med kjørte inn på nytt? Eller om noen andre har noen tips så mottas alt med takk :)

 

Jeg kommenterte ut komponenten og restartet HA. La den inn igjen så kom de opp. Vært der siden.

Endret av Vegard1980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen gamle panelovner som jeg vil styre med strømplugg (On/off), sammen med en termostat.

 

Har Telldus Plug-in Switch Z-Wave og en termostat med display: Danfoss Dan-rs-z Z-Wave.  Bruker Hassio på en rasberry til kontroll.

 

Jeg får automiseringsscriptet til å fungere fint med switchene slik at de går av ved åpne dører (henter infra fra Verisure),  men jeg sliter med å få til et script com funker med å hente faktisk og satt termperatur fra Danfoss termostaten og skru av eller på bryterne i henhold.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med noen eksempel Home Assistant  automations.yaml filer som gjør omtrent det samme som jeg kan se på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å anbefale Mill ovner og evt oppgradere med Mill plug til en kompis som vil automatisere litt. Så ser jeg at Mill ikke har noen integrasjoner mot google eller Alexa? Det er skuffende. Noen som vet om det er på vei? Og hva er det enkleste alternativet for å komme i gang med panelovner hvis Mill ikke leverer? Med "komme i gang" mener jeg styre romtemperatur fra google assistant, evt Alexa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg bruker også hass.io, men ikke sikker på at denne personen er hypp på å gå ned i kaninhullet. Må jo da legge til en temperatursensor og sette av noen helger til dette. Da ville jeg bare anbefalt Mill plug, Hass og Google assistant, men selv det er jo en del å gape over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det virkelig ta noen helger å mekke til noe så enkelt? Du kopierer bare et minnekort fra ditt system, endrer passordene dine og legger inn kompisens sensorer og Z-Wave-brytere. Og så en enkel automasjon som reagerer på sensorene. Det burde holde med et par timer, vel? Jeg har et ganske komplisert system som består av fem programmer og flere enheter, men å kopiere det fra et sted til et annet tar meg ikke mer enn en ettermiddag. Jeg må innrømme at jeg ikke har laget den typen automasjoner for Hass, så jeg vet ikke hvor enkelt det er, men jeg har laget (med god hjelp fra forumet) en bunke mye mer avanserte greier. Kanskje dette kan være et utgangspunkt?

 

https://community.home-assistant.io/t/heaty-a-flexible-heating-control-facilitating-schedules-and-manual-intervention/34958

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, rocklobster skrev:

Jo jeg bruker også hass.io, men ikke sikker på at denne personen er hypp på å gå ned i kaninhullet. Må jo da legge til en temperatursensor og sette av noen helger til dette. Da ville jeg bare anbefalt Mill plug, Hass og Google assistant, men selv det er jo en del å gape over. 

 

35 minutter siden, Mastiff skrev:

Kan det virkelig ta noen helger å mekke til noe så enkelt? Du kopierer bare et minnekort fra ditt system, endrer passordene dine og legger inn kompisens sensorer og Z-Wave-brytere. Og så en enkel automasjon som reagerer på sensorene. Det burde holde med et par timer, vel? Jeg har et ganske komplisert system som består av fem programmer og flere enheter, men å kopiere det fra et sted til et annet tar meg ikke mer enn en ettermiddag. Jeg må innrømme at jeg ikke har laget den typen automasjoner for Hass, så jeg vet ikke hvor enkelt det er, men jeg har laget (med god hjelp fra forumet) en bunke mye mer avanserte greier. Kanskje dette kan være et utgangspunkt?

 

https://community.home-assistant.io/t/heaty-a-flexible-heating-control-facilitating-schedules-and-manual-intervention/34958

Selve termostaten er veldig enkel, da man bruker generell termostat-komponenten i HASS. Så kommer det til integrasjon mot Google Assistant, og da må du ha Home Assistant Cloud-konto. Dette koster penger, da det ikke er reklamefinansiert som Google. Men jeg skjønner ikke hva folk skal med stemmestyring, da det ofte blir gjentakelser for å få den H**** softwaren ti å skjønne hva du skal si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der er jeg fullstendig enig! Eller tenk hvis man kommer fra tannlegen etter en rotfylling og skal åpne dør... Nei, vent. Det er vel Rema... ;) Men alvorlig talt jeg syns stemmestyring er kommet altfor kort til å være brukbart for noe fornuftig. Og akkurat ovnsstyring er vel det minst fornuftige man kan bruke det til. Å bytte kanal på radio og tv er jo iallfall noe som skal skje her og nå, men temperaturen i rommet endrer seg ikke i løpet av minutter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å prøve å overtale en ikke-nerd til at det "bare" er å sette opp en pi med noen enkle scripts , sette opp Hue integrasjonen og så sette dette opp mot google home via skyen... Er en død ende. Innebærer også å melde meg selv til support 24/7 for all fremtid. Har knapt tid til min egen installasjon :(

Mill burde bare få ut fingeren og få ferdig sin løsning!

Og ikke minst Google home/assistant er mer enn stemmestyring i fremtiden, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.