Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Vera Plus og RFXtrx - 433Mhz


FinnH.

Spørsmål

Hei. Har nettopp kjøpt en VeraPlus og en RFXtrx 433 Mhz USB-enhet.

RFXtrx-enheten har jeg klart å installere på VeraPlus, men får ikke lagt til enheter.

Jeg har 3 stk. 433Mhz strømplugger med tilhørende fjernkontroll, som ble kjøpt i en pakke på Kjell&Co.

Er det mulig å overføre signal fra fjernkontrollen til VeraPlus, slik at den kan sende ut samme signal som fjernkontrollen, for å styre strømpluggene?

Håper noen har anledning til å svare.

Takk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du kommer inn i VeraPlus verden på et litt dårlig tidspunkt; siste FW oppdatering har tuklet med portene som RFX plugin bruker! Det du må gjøre er å hente patchen i denne tråden, når de filene er lagt inn får du mulighet til å legge til enheter igjen. 

 

Når du skrur på Auto Create så vil RFX legge opp alle koder den får inn som nye enheter, så trykker du da på fjernkontrollen så vil den komme inn som enhet i Vera. 

Det er lurt å ha auto create OFF til vanlig, det er noen 433mhz spøkelser i de fleste nabolag som du ikke vil ha inne som enheter. :)

 

Når enhetene lages så lages det 2 instanser, en av de er en "group control". Denne har ikke jeg funnet bruk for, så den kan du slette. Den vil komme opp igjen neste gang du slår på autocreate og samme kode brukes, men det må vi leve med. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for info. Hvordan kan jeg vite hvilken versjon jeg har?

Jeg får opp NEXA bryteren i AutroCreate, når jeg har trykket på bryteren. (Se vedlagt bilde).

Videre får jeg opp enhetene under DEVICES, hvor jeg kan skru på og av, men den trigger ikke når jeg trykker på bryteren/fjernkontrollen.

Bør det ikke vises status (PÅ eller AV) under devices når bryter/fjernkontroll, har aktivert/deaktivert?

 

Skjermbilde 2018-02-04 kl. 19.10.30.png

Skjermbilde 2018-02-04 kl. 19.15.31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Settings - Firmware. Hvis du ikke merker at noe er feil nå, så ikke oppdater. ;)

 

Jeg legger som nevnt bare bryteren inn som device, og parer den sammen med det den skal styre på utsiden av kontrolleren. Du kan gjøre det med 'scenes' også, men det er tregere og unødvendig komplisert.. 

Det du gjør da er å sette i kontakten du skal styre, og skru bryteren 'PÅ' mens LED blinker. Når du nå kjører bryteren eller brytersignalet fra Vera skal lyset reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OK - Jeg forstår.

Men min Nexa-bryter tenker jeg å plassere ved utgangsdøren, slik at jeg kan trykke på den når jeg forlater huset.

Da ønsker jeg at den skal skru av alt lyset, - Både 433-mhz strømplugger og lys som er tilknyttet Fibaro Zwave dimmere.

Kan man ikke se status på Vera sitt kontrollpanel når Nexa-bryteren blir betjent?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skal en 433 bryter betjene en z-wave enhet må du bruke scener uansett, jeg trodde du ville ha noen funksjoner direkte også.. I det tilfellet kan du bruke scene, og du kan legge til "Skru av enhet" for alle lysene uten å bruke "group" funksjon (men det virker kanskje det også? jeg har ikke prøvd)..

 

Ser du ikke tilstand på nexa bryteren (bryter som i den fysiske knappen)? Jeg kjører noen slike scener, og status oppdateres både på sender og mottakere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.