Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

VW Car-Net i Home Assistant


Anbefalte innlegg

Snart vil nok støtte for Car-Net dukke opp som offisiell komponent. Jeg har testet ut komponenten (noen bugs, er ikke ferdig ennå). Den virker veldig lovende!

 

Screenshot fra dagens test:

 

image.png.9c7dbacbdd5e36b0bd5ca2e453fe1282.png

 

For å teste selv, følg oppskriften her:

 

https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagen-carnet

 

Tips for å få det til å virke:

Endre URLen på linje 282 i [hass-config-dir]/custom_components/volkswagen_carnet.py fra

url = session['base'] + '/portal/group/se/edit-profile/-/profile/get-vehicles-owners-verification'

til

url = session['base'] + '/portal/group/no/edit-profile/-/profile/get-vehicles-owners-verification'

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/25/2018 den 7.52, kris10an skrev:

Etterlengtet! Endelig kan jeg få opp varsler hvis noen i huset ikke har satt i ladekabelen ordentlig, istedenfor å oppdage det når man skal bruke den dagen derpå emoji4.pngemoji106.png


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

 

Jeg har det som en del av "godnatt" rutinen min, altså info om batterinivå osv via talemelding. Har dog en annen elbil. Men veldig greit å ha den infoen før jeg legger meg :)

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes data på car-net serverne oppdateres for sjeldent. I dag tidlig viste den 18% oppladet batteri, som var det samme jeg hadde sist jeg sjekket før jeg la meg. Polling av verdier fra HASS til serverne ser ut til å fungere (hvert 3. min), men data på serveren er gamle.

Er det bilen selv som pusher eller poller car-net bilen, tro. Vil tippe push.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet denne litt, og er godt fornøyd.

pga min mappe struktur ble det endel fikling før alt kom inn, men alt vel nå. Tweaket til å ikke polle så hyppig (10min)

Den oppfører seg imho bedre enn orginal app for Ios eller Android mtp oppdateringer.

 

Jeg tror det er car-net som poller v/update request. 

 

Savner dog å kunne sette klima-target-temp fra HA

 

blir vel litt automatisering rundt lading, temp og defrost før man er helt i mål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

FYI : Komponent er oppdatert på github,  kan nå takle drivstoff/hybrider også, samt fikset noen feil-rapporteringer.

 

Før den kommer som "offisiell" Hass component, må nok barne-sykdommer gå over, og integrering gjøres mer sømløs (country code +  carid )

 

Jeg er godt fornøyd med mitt oppsett, - lettere å gå inn på HASS'en for å sjekke status enn VW App'en.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, LenothX90 skrev:

FYI : Komponent er oppdatert på github,  kan nå takle drivstoff/hybrider også, samt fikset noen feil-rapporteringer.

 

Før den kommer som "offisiell" Hass component, må nok barne-sykdommer gå over, og integrering gjøres mer sømløs (country code +  carid )

 

Jeg er godt fornøyd med mitt oppsett, - lettere å gå inn på HASS'en for å sjekke status enn VW App'en.

 

Jeg som kjører hass.io må vel bare vente på offisiell komponent, da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, baronKanon skrev:

Jeg som kjører hass.io må vel bare vente på offisiell komponent, da... 

Nei, hvorfor det ?

Jeg kjører også hass.io, fulgte readme på github. Kopier inn alle car-net filene fra github til config/custom components/ på sd kortet.

Trenger bare litt flikking inni *.py filen, samt kopiere oppsettet av sensorer etc. som også er i readme'n på github siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LenothX90 skrev:

Nei, hvorfor det ?

Jeg kjører også hass.io, fulgte readme på github. Kopier inn alle car-net filene fra github til config/custom components/ på sd kortet.

Trenger bare litt flikking inni *.py filen, samt kopiere oppsettet av sensorer etc. som også er i readme'n på github siden.

 

Fant ut det jeg også. Men så var det bare flikkingen som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde dette på mitt hassio oppsett, men får feilmelding som sier at hass ikke finner komponenten. Fulgt Readme til punkt og prikke, men noe galt må jeg ha gjort? Har laget en mappe som heter custom_components og lagt inn filene her. Konfigurert yaml filer som beskrevet. Ser frem til å se implementasjonen din,@LenothX90


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, mitt oppsett.

 

Husk at YAML filer er særdeles glad i indents. 

 

Først opprette komponent i configuration.yaml: 

volkswagen_carnet:
  username: 'username@mail.box'  <-- legg merke til  ' ' 
  password: t0ppHemmelig
  update_interval: 
    minutes: 10

 

hassio_struct.PNG.3b0e2aadd60b789630d58532c0546f58.PNG

 

Videre, i den volkswagen_carnet.py som ligger i ROTEN av config\custom_components\, må man endre adresse til "no"

def _carnet_get_owners_verification(self, session):
        url = session['base'] + '/portal/group/no/edit-profile/-/profile/get-vehicles-owners-verification'

Restart HASS.IO etterpå. Ved endringer i configuration hjelper det ikke med "restart core" etc.

 

 

Jeg opererer med splitt på konfigurasjonen :

configuration.yaml

group: !include_dir_merge_named config/interface/group/

så mine sensorer har egen .yaml fil, her er elbilen: Elbil.yaml

Om du ikke har splittet konfigurasjon , klipp og lim som du ønsker. 

 

Deretter finner du korrekt car-id for din bil(f.eks  vw_wvwzzzauzfw123456).  , og legger denne inn i sensorlistene, så det blir seende slik ut :

sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_battery  (find/replace er kjekk her ?)

 

Det kan være fordel å gi enklere navn :

customize.yaml:

 switch.vw_wvwzzzauzfw123456_charge:
  friendly_name: Elbil lading
 switch.vw_wvwzzzauzfw123456_climat:
  friendly_name: Elbil Klimaanlegg
 switch.vw_wvwzzzauzfw123456_melt:
  friendly_name: Elbil Vindusvarme
 device_tracker.vw_wvwzzzauzfw123456:
  friendly_name: Elbil Plassering
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_battery:
  friendly_name: Elbil Batteri
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_charge_max_ampere:
  friendly_name: Elbil Max Ampere
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_charging_time_left:
  friendly_name: Elbil Ladetid
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_climat_target_temperature:
  friendly_name: Elbil Klima settpunkt
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_distance:
  friendly_name: Elbil Odometer
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_electric_range_left:
  friendly_name: Elbil Rekkevidde
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_last_connected:
  friendly_name: Elbil sist tilkoblet
 sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_next_service_inspection:
  friendly_name: Elbil Neste Service
 binary_sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_door_locked:
  friendly_name: Elbil Dører
 binary_sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_parking_lights:
  friendly_name: Elbil Parkeringslys
 binary_sensor.vw_wvwzzzauzfw123456_external_power_connected:
  friendly_name: Elbil ladekabel koblet

 

Restart på nytt, ting skal være klart.  

 

 

Håper dette var forståelig, og at det hjelper dere på vei.

 

Lars Egil

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, LenothX90 skrev:

Videre, i den volkswagen_carnet.py som ligger i ROTEN av config\custom_components\, må man endre adresse til "no"


def _carnet_get_owners_verification(self, session):
        url = session['base'] + '/portal/group/no/edit-profile/-/profile

De må ha gjort noen endringer her, siden denne linjen ikke finnes i .py-filen som ligger på GitHub nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, baronKanon skrev:

Jeg fikk det til slutt til med den nye oppdateringen uten .py-flikking. Måtte legge inn componenten, restarte, konfigurere configure.yaml, restarte, og så vente på at serverne til carNet faktisk er oppe og går...

Denne metoden fungerte perfekt for meg også :) Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.