Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

VW Car-Net i Home Assistant


Anbefalte innlegg

Er helt fersk her, men gikk for home assistant bla pga carnet... Men sliter med å få det til å fungere. Jeg kjører hassbian på RPI3. 

 

Får inn noe info men ikke alt. Noen forslag til hva som mangler. Ser ikke ut som den henter alle sensorene fra custom components.

 

image.png.35b371e51128cb3ff70284a782306cef.png

 

Dette er de som kommer opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Flere enn meg som har fått en telefon fra Møller Norge, teknisk avdeling, i den siste tiden? [emoji4]
De hadde fått en liste fra VW i Tyskland over biler med unormalt mange kall til Car Net. Jeg var langt ifra den første som hadde «integrasjon mot Home assistant» som grunn, sa den hyggelige representanten fra Møller [emoji23]

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å skru på varmen i kveld, via appen. Fikk beskjeden "For mange forespørsler, prøv igjen etter neste oppstart" (fritt fra minnet). De jobber nok med dette for tiden. Synd at hver 10. minutt blir for ofte...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vel fant ut av det, har endret alle sensorer, switcher og lock variabler og lagt de til i customize.yaml slik som dette og da ble det riktig. 

 

Copy paste om du vil, her er alle de nye med riktige extensions: 

 

switch.wvwzzzauzjwDINBIL_window_heater:
  friendly_name: Vindusvarme
switch.wvwzzzauzjwDINBIL_climatisation:
  friendly_name: Forvarming
switch.wvwzzzauzjwDINBIL_charging:
  friendly_name: Lading
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_service_inspection:
  friendly_name: Tid før service
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_odometer:
  friendly_name: Odometer
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_last_connected:
  friendly_name: Sist Tilkoblet
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_electric_range:
  friendly_name: Gjenstående Rekkevidde
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_climatisation_target_temperature:
  friendly_name: Forvarmingstemperatur
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_charging_time_left:
  friendly_name: Gjenstående Ladetid
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_charge_max_ampere:
  friendly_name: Max Ampere
sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_battery_level:
  friendly_name: Batterinivå
lock.wvwzzzauzjwDINBIL_trunk_locked:
  friendly_name: Bagasjerom Låst
lock.wvwzzzauzjwDINBIL_doors_locked:
  friendly_name: Dørene Låst
binary_sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_parking_light:
  friendly_name: Parkeringslys
binary_sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_external_power:
  friendly_name: Ladekabel Tilkoblet
binary_sensor.wvwzzzauzjwDINBIL_climatisation_without_external_power:
  friendly_name: Forvarming aktiv uten ladekabel
device_tracker.wvwzzzauzjwDINBIL:
  friendly_name: Elbil Plassering

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 21.46, Hilmar skrev:

Prøvde å skru på varmen i kveld, via appen. Fikk beskjeden "For mange forespørsler, prøv igjen etter neste oppstart" (fritt fra minnet). De jobber nok med dette for tiden. Synd at hver 10. minutt blir for ofte...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

 

Hvor mange minutter endte du på for å ikke få feilmeldingen for mange forespørsler? Appen blir jo ubrukelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Hvor mange minutter endte du på for å ikke få feilmeldingen for mange forespørsler? Appen blir jo ubrukelig. 
Har fortsatt 10 min og ja - appen er helt ubrukelig. Har lite behov for å bruke appen egentlig, siden jeg har webasto med fjernkontroll.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kjapt tips I tilfelle noen andre har samme problem som meg. Det viser seg at siden jeg hadde to biler registrert på min car-net konto fikk jeg feilmeldinger etter konfigurering. Jeg slettet den ene bilen som jeg likevel ikke hadde aktivt abbonement på og da løste det seg. Feil er rapportert som issue på GitHub: https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/issues/30

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg må begrense update_interval til 90 for ha en fungerende car-net sammen med home assistant integrasjon. 

Selve status er ikke så viktig, men å starte varme etc. med Homekit er veldig praktisk. 

Info fra Volkswagen:

"Du kan sende opp til 15 forespørsler til bilen fra tenningen slås av til tenningen slås på neste gang."

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått opp data fra e-Golfen min, og stor takk til @LenothX90 for RAR-fila

 

For noen dager siden oppdaget jeg at det ikke lenger er mulig å synkronisere endringer fra mobil-appen til bilen. Eks. for å justere avgangstid.

 

Da kommer denne feilmeldingen. Jeg har en mistanke om at Phyton-scriptet puller info fra bilen litt for ofte...

Noen andre som har erfart dette?

Er det mulig å trigge innhenting av data når vi ber om det på et vis?

 

image.thumb.png.602478496b8ae5608327faf6b8af6486.png

 

Selvsagt ligger frekvensen på henting av data under update_interval, men det virker som at Car-Net ikke tillater at det skjer så hyppig...

volkswagencarnet:
username: !secret volkswagencarnet_username
password: !secret volkswagencarnet_password
update_interval:
minutes: 5 # specify in minutes how often to fetch status data from carnet (optional, default 3 min, minimum 3 min)

 

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til e-golf er det ok å ha appen. Men så lenge komponenten kjører går det ikke å bruke appen da den får feil for mange forespøsler 

Det er min erfaring også. Og sammen med Tibber, erfarte jeg at bilen ikke hadde startet lading natt fordi bilen ikke kunne motta flere forespørsler og da heller ikke mottok instruks fra Tibber om å starte lading i natt.

Snakket med WV support og de pleide å avinstallere Tibber hos kunder som ikke fikk dette til å spille. De bekreftet også at bilen maksimalt kan motta 15 instrukser mellom hver motorstart.

Jeg velger nå å «REM’e» ut Volkswagen fra HASSIO’n min. Så får jeg se om det blir bedre.

VW support var glad for tilbakemeldingene og heads up på at det kunne være deres app som ikke vêr tilstrekkelig fleksibel.



Pål Engh
Kråkerøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kråkerøymannen skrev:

De bekreftet også at bilen maksimalt kan motta 15 instrukser mellom hver motorstart.

Oi, det der er en skikkelig stor begrensning. Spesielt valg nå som mer og mer (heldigvis) skal snakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.