Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer på RPi med RaZberry 2


MortenT

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som vet om det er mulig å kjøre homeseer på en Raspberry Pi med RaZberry 2 Z-Wave modul? Har til nå testet meg frem med Z-Way og det har fungert, men er utrolig mye bugs som jeg ikke har kompetanse til å ordne selv. Så det prosjektet legger jeg dødt. Har jo lest en del tråder om HS på RPi på nett, og det jeg har kommet frem til så langt er:

 

1. Det er et hav av måter å installere homeseer på en RPi, dette er veldig uoversiktlig. Bare på homeseer sine nettsider alene har de 2 eller 3 forskjellige fremgangsmåter. Mistenker at dette er forskjellige versjoner av HS men blir ikke helt klok på det. Det er også en hel del andre tråder på nett som beskriver installasjon av forskjellige HS versjoner.

 

2. Jeg har prøvd en gang uten hell å følge fremgangsmetoden beskrevet på https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=187730. Denne er også uoversiktlig for en nybegynner som meg. "Enable SSH.." uten noen som helst indikasjon om hvordan det gjøres.

 

3. Selv om jeg bruker noen titalls timer på å sette meg ordentlig inn i dette og får det til. Så vet jeg enda ikke om den støtter RaZberry 2, har bare lest om diverse usb-z-wave-enheter.

 

4. Leste her inne (?) at det kan være både mulig og lurt å ikke installere ZEE versjonen. Og heller gå for fullversjon på RPI'en for å slippe begrensninger i antall plug-ins.

 

Det jeg så lurer på er; er jeg på bærtur? Er det ikke mulig for Ola Normann å teste HS i liten skala før en bestemmer seg å kjøpe fullt opplegg? 

 

I tilfelle dette skulle være mulig. Er det sånn at jeg bare installerer en hvilkensomhelst linux (Rasberian) på RPi'en, og installerer HS via SSH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte for en stund siden fullversjonen av HS3 på en RaZberry. Måtte installere Z-Way først for å få det til å fungere (fant ikke interfacet i HS ellers), så deaktivere den før installasjon av HS.

 

Fant dette igjen i «dokumentasjonen» min:

 

Last ned og installer Z-Way:
wget -q -O - razberry.z-wave.me/install/v2.2.4 | sudo bash
sudo reboot

 

Deaktiver webserveren og Z-Way:
sudo update-rc.d mongoose disable
sudo update-rc.d zbw_connect disable
sudo update-rc.d z-way-server disable

sudo reboot

 

Installer HomeSeer:
sudo apt-get install mono-vbnc
sudo apt-get install libmono-system-web4.0.cil
sudo apt-get install libmono-system-design4.0.cil
sudo apt-get install libmono-system-web-extensions4.0-cil
sudo apt-get install libmono-system-runtime-caching4.0-cil
sudo apt-get install flite
sudo apt-get install chromium
sudo apt-get install chromium-inspector chromium-bsu
wget http://homeseer.com/updates3/hs3_linux_3_0_0_297.tar.gz
tar xvf hs3_linux_3_0_0_297.tar.gz

  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm, kanskje litt utenfor men alikevel - er det noe poeng å kjøre HS på en Pi? Har Pi med OpenHAB i dag, og er litt i tenkeboksen på om man burde prøvd HS som en mer "seriøs" løsning da mye virker veldig genialt og det er god støtte for det her på forumet..

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker er som følgende:

Om en allerede har en RPi, så hvorfor ikke? En får jo testet det ut uten å måtte betale 5-12000,- som hometrollerene koster (med mindre du kjøper ZEE (som faktisk er en raspberry pi). Så kan en heller investere stort når en har testet og er fornøyd.

Har ikke testet OpenHAB, men forstår det skal være noe styr å sette det opp og vedlikeholde. Samme med HA og Z-Way (Z-Way har jeg faktisk testet).

Har nå endelig fått HS opp å kjøre på min Pi og det er nydelig! Det bare virker liksom. Er jo latterlig mye ting å sette seg inn i, men det er utformet veldig rent og systematisk. Slik at en ikke trenger å være rakettforsker for å lære seg å forstå.

 

Klart en trenger jo ikke å bruke RPi, om du har en USB Z-Wave grensesnitt så kan jo hvilken som helst maskin gjøre jobben. Og er gjerne litt enklere og sette opp i forhold til på en Pi. Jeg for min del har ikke USB grensesnitt så det måtte bli Pien, samtidig så det fungerer greit som en permanent løsning da den trekker minimalt med strøm og ingen støy. Så kan jeg heller oppgradere etter hvert som jeg får behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Oddvar skrev (På 25.1.2018 den 12.49):

Jeg kjørte for en stund siden fullversjonen av HS3 på en RaZberry. Måtte installere Z-Way først for å få det til å fungere (fant ikke interfacet i HS ellers), så deaktivere den før installasjon av HS.

 

Fant dette igjen i «dokumentasjonen» min:

 

  Og der redda du meg også! Millioner takk!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.