Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee nettverk


backspace

Anbefalte innlegg

Leker med zigbee devices (deConz og IKEA/Philips pærer) og ser at rekkevidden er dårlige enn Z-Wave men det sier seg selv når zigbee går på 2.4Ghz. Det første som slår meg at dette vil krangle med WIFI, babycalls og andre ting på 2.4GHz som bekreftes av denne artikkelen  https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/203845040-ZigBee-and-WiFi-Coexistence og andre forum.

 

Noen som vet/har prøvd om det går ann å skifte kanaler for deConz/Conbee? Tenkte å leke litt med WIFI analyzer for å se hva støy jeg og naboene har på 2.4Ghz.

 

Uansett så for å extende nettverk så har jeg i bestilling noen zigbee wall plugs som jeg skal bruke som Zigbee extendere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigbee går fra 2405 MHz til 2480 MHz.

Wifi går på 2401 MHZ til 2495 MHz.

 

Wifi har som regel 22 MHz båndbredde, mens Zigbee bare har 2 MHz båndbredde.

Så det skal vel i utgangspunktet være plass til begge på samme frekvensen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

Zigbee går fra 2405 MHz til 2480 MHz.

Wifi går på 2401 MHZ til 2495 MHz.

 

Wifi har som regel 22 MHz båndbredde, mens Zigbee bare har 2 MHz båndbredde.

Så det skal vel i utgangspunktet være plass til begge på samme frekvensen. :) 

Ja i utgangspunktet skal det det ikke være problem, men for å (nerde-)optimalisere/sjekke om det kan være noe å hente ved  å snu litt rundt på kanalene må en bare ta en kikk på dette.

 

1 hour ago, mk1 black limited said:

Det går uansett å skifte kanaler på RaspBee, har ikke ConBee så jeg vet ikke der.

 

Fant det i deConz nå under Edit > Network settings. Er en kanal liste 11-26 som kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen som har testet å skifte kanaler på Zigbee? Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å bytte fra kanal 15 til 25 på Raspbee i dag. Mener å huske jeg har prøvd dette på Hue en gang, og fikk problemer med at enkelte enheter ikke skiftet til den nye kanalen men måtte legges til på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde også problemer med xiaomi devicer da jeg bytta til kanal 25 på deconz. Jeg gjorde det fordi jeg trodde problemene skyldtes støy. Jeg har to zigbee nett (hue og deconz), 2 wifi nett på 2,4 GHz. I tillegg har jeg 3 naboer med hvert sitt 2,4 GHz nett. En babycall på 2,4 GHz. Men alt fungerer helt topp etter en oppdatering av deconz ? zigbee har vært en drøm. Kjapp respons og aldri noe tull. 

PS! Jeg har deconz på kanal 15 nå. 

Endret av Rufus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.