Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva funker egentlig med HomeKit?


BonsaiBilly

Anbefalte innlegg

Jeg har en del IKEA Trådfri-pærer som jeg styrer via HomeKit og er fornøyd med det, men de er jo ikke ført opp på noen oversikter over "homekit kompatibelt utstyr". Det er kanskje mer enn IKEA sitt utstyr som i praksis kan snakke med HomeKit?

 

Jeg kunne tenkt meg å få smartet opp resten av lysene i leiligheten, men om jeg skal ha noe som er oppgitt som Apple-kompatibelt må jeg velge mellom smarte pærer (ikke alltid like pent) og løsninger uten dimming (Fibaro, Elgato osv). (Har hørt om homebridge for z-wave på Pi, men det virker i overkant teknisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BonsaiBilly skrev:

(Har hørt om homebridge for z-wave på Pi, men det virker i overkant teknisk.)

Det er ikke veldig teknisk, men det blir fort litt mer enn "skru inn en modul og så bare virker det".

 

Det finnes imidlertid andre (og sannsynligvis bedre) smarthus-systemer. Og mange gir homekit-kompatibilitet via homebridge. Hvis du ikke vil ha smarte lyspærer (og det har jeg allverdens forståelse for!) så er det ikke så mange andre måter å gjøre det på enn å gå omveien via et annet smarthussystem.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKEA sin gateway som legges inn i HomeKit, og så hentes alle pærene inn via den. Det fungerer på samme måte med Hue Bridge.

 

Jeg har en Tellstick Znet V2 som jeg kjører en del Z-wave-plugger på for å styre "vanlige" lyspærer, akvarie- og terrariebelysning og -varme, med mer.

Telldus støtter ikke HomeKit offisielt enda, men jeg har en liten Raspberry Pi som jeg har installert HomeBridge på. HomeBridge kan legges til i HomeKit som en "fake" sentral, og i praksis så fungerer det akkurat som med Hue eller Trådfri. Alt du har koblet til HomeBridge (via plugins) kommer opp i appen på iPhonen. For eksempel temperatur- og luftfuktighetssensorer, røykvarslere, magnetkontakter, strømuttak etc.

 

Det er ikke veldig vanskelig å få HomeBridge oppe og kjøre, men krever en grunnleggende kompetanse innenfor elektronikk/IT/nettverk.

 

Finnes mange videoer på YouTube man kan følge. Min Raspberry Pi ligger bare bortgjemt, og om jeg trenger å gå inn på den kjører jeg bare TeamViewer mot den. Har ingen skjerm/mus/tastatur koblet på den, kun nettverkskabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i stand til å gjøre noe mer komplisert på IT-siden enn å skripte (noe mer komplisert enn det krever en innsats jeg betaler for å slippe), men hvor mange av disse løsningene klarer man å sette opp om man ikke har en skjerm tilgjengelig i heimen? Alle datamaskinene våre er bærbare (måtte evt blitt TVen via HDMI?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har kjøpt "Velux Active with Netatmo". Det ser ut til å fungere med HomeKit. Ingen integrasjon med vanlige Netatmo enheter,  det fysiske kontrollpanelet som følger med Velux Active inneholder noen sensorer, temp, luftfuktighet og CO2. Helt smertefritt å sette opp. Gatewayen er trådløs, praktisk så kan den stå i nærheten av vinduene i stedet for lengst unna på utilityrommet vårt. Vinduene og blendingsgardinene ble kopiert fra en eksisterende fjernkontroll, oppsettet i fjernkontrollen følger dog ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.