Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS - prising og strømsparing


Anbefalte innlegg

Moderatormelding:

Denne tråden er splittet ut fra denne:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/1982-lesing-av-ams-data-amshan-iot/?page=22&tab=comments#comment-30308

 

—————————

 

Utdrag fra  https://kompetansetorget.uia.no/content/download/14871/270041/version/1/file/Bachelor.pdf

side 35:

image.thumb.png.25091912689e3345b16246d2f37a40f7.png

 

Expensive hours In the close future the power companies will most certainly have changing consume
prices through the day, but we do not know how this will be for sure. This is an example on how this
can be solved. Since the AMS is not sending the price, the clock is our second option. The algorithm
will turn off devices in low priority if the time is between 07:00 -> 10:00 or 17:00->20:00 based on the
information in figure 34. The algorithm will not differentiate between weekends (left picture in figure
34) and weekdays (right picture in figure 34), but this should be implemented in a final product.
Figure 34: Consumption throughout the day in Norway [3]
Switch on devices When turning off a slave there is a chance that the total consume will go under
the consume limit that triggered the controller to turn off the slave. For not having the problem off
turning on and off a slave many times in a minute a timer is used on 5 minutes. All slaves share one
timer and every time a slave is turned off the timer is started. If the timer runs out the algorithm will
first check if the consume is under the preferred_consume_limit, and then search through all slaves and
turn on the slave with highest priority that is in off state. If there is more slaves with same priority it
will turn off the slave with the biggest temperature deviation. Consequently a slave might stay off for
5 minutes more than it has to.
 

 

 

Dette indikerer at strømprisen variere i ganske fast syklus i løpet av døgnet.

I en styring bør det  da være tilstrekkelig å operere med "faste tidspunkter" for inn/ut kobling av lavt prioritert forbruk.

"faste tidspunkter" i form av parameter som bruker kan endre.

Eksempel:

Ukedager 07:00 -> 10:00

Helg fra ca kl 09:00 -> 12:00

 

 

 

 

 

Endret av ZoRaC
Moderatormelding
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Dette indikerer at strømprisen variere i ganske fast syklus i løpet av døgnet.
I en styring bør det  da være tilstrekkelig å operere med "faste tidspunkter" for inn/ut kobling av lavt prioritert forbruk.
"faste tidspunkter" i form av parameter som bruker kan endre.
Eksempel:
Ukedager 07:00 -> 10:00
Helg fra ca kl 09:00 -> 12:00


Dette er ikke noe nytt, alt dette står på nordpoolspot. :) der finner du også prisene for neste døgn osv..
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tubez skrev:

Dette er ikke noe nytt, alt dette står på nordpoolspot. :) der finner du også prisene for neste døgn osv..

Nei, det er det absolutt ikke, men tenker det er greitt å antyde at man neppe behøver å legge mye arbeide i en løsning for direkte tilgang til priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, arneolav skrev:

Nei, det er det absolutt ikke, men tenker det er greitt å antyde at man neppe behøver å legge mye arbeide i en løsning for direkte tilgang til priser.

 

AMS-måleren har vel ikke info om prisen? Den må man vel uansett hente fra annet sted? Jeg henter den allerede fra Tibber til Homeseer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
AMS-måleren har vel ikke info om prisen? Den må man vel uansett hente fra annet sted? Jeg henter den allerede fra Tibber til Homeseer. [emoji4] 
Nei de har ikke det :) er ikke den informasjonen bak en betalingsmur på Tibber?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tja, hvis det kalles betalingsmur å være kunde... [emoji14] 

Haha, ja det var poenget mitt. Hvis man ønsker å benytte seg av den tjenesten og man ikke er kunde der, så koster det [emoji14]

 

Jeg har prøvd å se om det er mulig å hente prisene direkte fra nordpool, men jeg klarte ikke å finne ut av det.

 

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt behovet for å vite pris;  

Pris-syklusen gjentar seg hvert døgn, uansett nivå, og av mitt innlegg ovenfor ser man at høyest pris er i disse tidsrom:

Ukedager 07:00 -> 10:00 og 17:00->20:00

Helg fra ca kl 09:00 -> 12:00 og 17:00->20:00

Ved å redusere forbruket i disse tidsrom kan man antagelig redusere strømregningen noe.

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, arneolav skrev:

Jeg ser ikke helt behovet for å vite pris;  

Pris-syklusen gjentar seg hvert døgn, uansett nivå, og av mitt innlegg ovenfor ser man at høyest pris er i disse tidsrom:

Ukedager 07:00 -> 10:00

Helg fra ca kl 09:00 -> 12:00

Ved å redusere forbruket i disse tidsrom kan man antagelig redusere strømregningen noe.

 

Tja... to tilfeldige dager sist uke:

6E346447-AD26-4BA7-AB3A-427D5DDFCA70.jpeg.35b8ab2e36dc99745511ae1c4435e864.jpeg

 

ED1AABEF-B64E-47E5-9013-4DC59A94B2C2.jpeg.3d6cafa046f5a05383954ca518d0688c.jpeg

 

Ingen vits i å gjøre tiltak på den første der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius-H skrev:

Du kan kjøre bereder bare på natta. Det vil man kunne spare noen kroner på dersom man har et timesmålt annlegg. Noe som ingen foreløpig har enda etter som hva jeg vet værtfall.

Mail fra Gubrandsdal 13.12.2017:

 På grunn av overgang til nye timesmålere med automatisk innsamling vil alle spotavtaler fra 01.01.2018 bli avregnet time for time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, arneolav skrev:

Jeg ser ikke helt behovet for å vite pris;  

Pris-syklusen gjentar seg hvert døgn, uansett nivå, og av mitt innlegg ovenfor ser man at høyest pris er i disse tidsrom:

Ukedager 07:00 -> 10:00 og 17:00->20:00

Helg fra ca kl 09:00 -> 12:00 og 17:00->20:00

Ved å redusere forbruket i disse tidsrom kan man antagelig redusere strømregningen noe.

 

 

 

Ja, du har rett i at man kan spare en del med å bare være obs på tidsrommene, men det er ikke alle i husholdningen som er. Ved å vise prisene på en skjerm for den aktuelle timen, så håper jeg at det de skal bli litt mer opptatt av strømforbruket. 

 

Jeg tenker å ha en applikasjon kjørende hvor AMS måleren er tilknyttet, med prisen for den aktuelle timen med ulike bakgrunnsfarge avhengig av kostnaden. 

 

Det som er verd å påpeke er at det er sjelden det er selve strømprisen som gjør utslaget hvis man bruker spotpris, det er ofte nettleien og div. påslag. Eksempel:

 

Strømavtale:

- Fastbeløp 59 kr/mnd

- strømpris (snitt for denne måneden) 39,07 øre/kWh

- påslag strøm: 7,95 øre/kWh

 

Nettleie:

- fastbeløp: 271,25 kr/mnd

- Nettleie energiledd: 19,50 øre/kWh

- Forbruksavgift: 20,72 øre/kWh

- avgift energifondet: 1,25 øre/kWh

 

Så av 88,49 øre/kWh så utgjør strømleddet 39,07 øre/kWh, altså kun 44,15 %. 

 

Nesten som at det ikke er noe vits å rasjonere på strømmen for å være helt ærlig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tubez skrev:

Nesten som at det ikke er noe vits å rasjonere på strømmen for å være helt ærlig

Well.... Det er bare det at bruk av strøm "drar med seg" nettleie og avgifter, slik som du viser. 

 

Men du kan ha (har) rett i at visuell visning av strømforbruk har "oppdragende virkning".

Da er vi tilbake til 50, 60, 70-tallet (men i en noe mer avansert form.).

"Alle" hadde en kW-måler på kjøkkenet som viste forbruk og med rød pil for overforbruk (oftest 2kW)

 

Kan også tenke meg en slik løsning, gjerne en liten skjerm med fargekoder.

Antar at "noen" ser forretning i dette, kjøpes på nett eller el-butikker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, arneolav skrev:

Well.... Det er bare det at bruk av strøm "drar med seg" nettleie og avgifter, slik som du viser. 

Hehe, det jeg prøvde å si at det er nesten ingen vits å rasjonere på strømmen grunnet strømprisen for det er den som gir minst utslag når man ser på alle avgiftene som kommer i tillegg :P

 

44 minutter siden, arneolav skrev:

"Alle" hadde en kW-måler på kjøkkenet som viste forbruk og med rød pil for overforbruk (oftest 2kW)

Jepp, men det jeg tenker er å kombinere forbruket sammen med prisen for varslingen, og ikke kun selve forbruket. 

 

Edit:

Jeg ser at dette excel-dokumentet blir oppdatert hver dag hvor de bare legger til dato og tidspunkt. Kan man kanskje lage et script som henter priser fra denne?

 

Edit2: Nvm, ser at de bare oppdateres de prisene som har vært i dag, og ikke de som kommer i morgen... den ligger fortsatt her men litt vanskelig å få tak i: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table 

Endret av Tubez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tubez skrev:

Hehe, det jeg prøvde å si at det er nesten ingen vits å rasjonere på strømmen grunnet strømprisen for det er den som gir minst utslag når man ser på alle avgiftene som kommer i tillegg :P

 

Men når effektleddet slår inn så er det vel ikke i strømpris men nettleie de vil slå deg på pungen!? (Den du har i baklomma, ikke den du har i skrittet!).

Denne dukker jo opp fordi de ikke ønsker å investere i tykkere kabler og feitere transformatorer. Mens strømprisen svinger med markedets ønsker/behov mot tilgjengelig kraftproduksjon. Effektleddet vil vel føre til høyest kostnad når alle skrur på komfyren for å kokkelere og/elller lade bilen, og dermed fører til at de må investere i bedre infrastruktur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men når effektleddet slår inn så er det vel ikke i strømpris men nettleie de vil slå deg på pungen!? (Den du har i baklomma, ikke den du har i skrittet!).

Denne dukker jo opp fordi de ikke ønsker å investere i tykkere kabler og feitere transformatorer. Mens strømprisen svinger med markedets ønsker/behov mot tilgjengelig kraftproduksjon. Effektleddet vil vel føre til høyest kostnad når alle skrur på komfyren for å kokkelere og/elller lade bilen, og dermed fører til at de må investere i bedre infrastruktur.

 

Jo det stemmer det. Når de innfører at du betaler for strømmen for det aktuelle tidsrommet, men slik er det ikke i dag. I dag tar de gjennomsnittet for hele måneden og bruker det som fast pris.

 

Men hvis du ser, så varierer strømprisen på denne tiden av året fra 20-35 øre (noen ganger mer). I dag så minnes jeg at strømmen skulle være billigst på 24 øre/kWh og dyrest på 32 øre/kWh. Når da nettleien er den delen som er dyrest uansett så er det ikke strømprisen som gir mest utslag så fremst til at du har ekstremt høyt forbruk. Så å sette på oppvaskmaskinen på kveldstid istedet for rett etter middag har ikke så mye å si ser det ut som...

 

I det eksemplet som jeg viste over er de ulike kostnadene jeg har på vårt abonnement...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tubez skrev:

Når de innfører at du betaler for strømmen for det aktuelle tidsrommet, men slik er det ikke i dag. I dag tar de gjennomsnittet for hele måneden og bruker det som fast pris.

 

Det trodde jeg også, men det er feil. Med AMS betaler man faktisk forbruk time for time fra dag 1. Før AMS så betaler man ikke en snittpris, men et estimert time for time forbruk:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ZoRaC skrev:
 
Det trodde jeg også, men det er feil. Med AMS betaler man faktisk forbruk time for time fra dag 1. Før AMS så betaler man ikke en snittpris, men et estimert time for time forbruk:
 

Nope, det er ikke slikt i mitt tilfelle for jeg sjekket fakturaen her nå, og jeg har hatt AMS måleren nå i 2 måneder og jeg blir fortsatt fakturert med snittpris. Der hadde de bare beregnet en snittpris for hele måneden til tross for at jeg har spotprisavtale. Og før AMS brukte de en snitt pris, dette sjekket jeg også her for ikke så altfor lenge siden.

Men uansett, så er poenget mitt at man sparer ikke så mye per dags dato å flytte lasten fra ett tidspunkt til en annen. Det man sparer mest på er å redusere forbruket [emoji14]

Endret av Tubez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tubez skrev:

Nope, det er ikke slikt i mitt tilfelle for jeg sjekket fakturaen her nå. Der hadde de bare beregnet en snittpris for hele måneden til tross for at jeg har spotprisavtale

 

 

På min faktura står det også bare en snittpris på 40,03 øre for desember, men de sier selv at de opererer med estimert timesforbruk/timesprising...

 

8 minutter siden, Tubez skrev:

Men uansett, så er poenget mitt at man sparer ikke så mye per dags dato å flytte lasten fra ett tidspunkt til en annen. Det man sparer mest på er å redusere forbruket emoji14.png

 

Har man snittpris, så er jeg enig. Har man timeprising så har det jo litt for seg, men mest effekt (phun intended ;) ) får man jo når man får effektprising i 2020.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Har man snittpris, så er jeg enig. Har man timeprising så har det jo litt for seg, men mest effekt (phun intended ;) ) får man jo når man får effektprising i 2020.  

Hehe, ja det vil gi mer utslag på prisen etter hvert tenker jeg. Det kommer sikkert noen regulereringer på et senere tidspunkt også hvor de regulerer nettleien osv. i samme grad som strømprisen for å gi en større gulrot ved å være obs på forbruket.

 

I en vanlig husholdning så har man ikke det største reaktiveeffekten, så om de kun bruker aktivt- eller om de bruker tilsynelatendeeffekt så har det ikke så mye å si, så lengde du ikke har en induksjonstopp på 10 kW som du kun har på kl 16-18 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.