Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS - prising og strømsparing


Anbefalte innlegg

3 timer siden, Tubez skrev:

Men uansett, så er poenget mitt at man sparer ikke så mye per dags dato å flytte lasten fra ett tidspunkt til en annen. Det man sparer mest på er å redusere forbruket

Helt korrekt, det man sparer vil for de fleste være "småpenger".

Men, et mer bevisst forhold til forbruket vil nok for noen være "en vekker"..

Det kan man oppnå bla. ved visualisering av forbruket som diskutert ovenfor.

For å spare større beløp vil det som oftest være nødvendig med større investeringer i form av varmepumpe, etterisolasjon, bytte vinduer etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, arneolav skrev:

Helt korrekt, det man sparer vil for de fleste være "småpenger".

Men, et mer bevisst forhold til forbruket vil nok for noen være "en vekker"..

Det kan man oppnå bla. ved visualisering av forbruket som diskutert ovenfor.

For å spare større beløp vil det som oftest være nødvendig med større investeringer i form av varmepumpe, etterisolasjon, bytte vinduer etc.

 

 

Tja, i følge NVE vill det jo koste betydelig å gå over kW grensen en betaler fastpris for. Så jeg tror absolutt dette kan bli en dyr affære for de med stort forbruk(les de som har 22kW lader i tesla'en sin feks). Om de ikke gjør noe med toppene sine så klart :) Er jo eksempler fra folk som har fått ekstreme regninger for ett par timer med oppvarming på hytten osv. Det er dog ikke helt relevant siden de er med i prøveprosjekt med forskjellige løsninger, men gir gjerne en indikasjon på fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, arneolav skrev:

Men, et mer bevisst forhold til forbruket vil nok for noen være "en vekker"..

Joda. Men det jeg tror AMS-tilhengerne bommer på er hvor mye folk flest kommer til å følge med på strømforbruket.

 

Jeg har gjort en kort, uhøytidelig undersøkelse bl.a. rundt lunsjbordet på jobb og med de jeg møter som har fått AMS-målere. På det jevne ser det ut til at oppmerksomheten rundt eget forbruk har sunket, og grunnen til det er at man ikke lenger blir "tvunget" til å følge med på forbruket. Før leste du selv av en gang i måneden. Når går også det automatisk, og man trykker bare "godkjenn" på e-fakturaen.

 

Man må altså likevel gjøre noe ekstra for å følge med. For oss som har smarte hus er dette selvfølgelig relativt lett håndterbart, men for alle andre blir det nærmest umulig. Hvordan skal man liksom kunne skru av varmtvannstanken i peak-perioder?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 11.25, Moskus skrev:

Jeg har gjort en kort, uhøytidelig undersøkelse bl.a. rundt lunsjbordet på jobb og med de jeg møter som har fått AMS-målere. På det jevne ser det ut til at oppmerksomheten rundt eget forbruk har sunket, og grunnen til det er at man ikke lenger blir "tvunget" til å følge med på forbruket. Før leste du selv av en gang i måneden. Når går også det automatisk, og man trykker bare "godkjenn" på e-fakturaen.

Har samme erfaring.

Flere jeg har sakket med synes heller ikke det er noe vits i å bytte leverandør eller (abonnement).

-Argumenter:

-strømmen koster det samme uansett.....

-vi har råd til det, så det spiller ingen rolle.

......

Knapt noen har satt seg inn i hva AMS-måleren vil bety. De fleste synes å mene at "strømmen blir dyrere".

Så "AMS-folket" har en stor oppgave foran seg med å informere befolkningen om hva som kommer, hva det vil bety og hva de kan gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arneolav skrev:

Flere jeg har sakket med synes heller ikke det er noe vits i å bytte leverandør eller (abonnement).

Og det kan absolutt diskuteres om det faktisk vits i å bytte.

Hvis du regner på det er det forsvinnende lite penger det er å spare på det. Det er jo virkelig kun snakk om småpenger.

 

Jeg regnet på dette for et par år siden (Ok, det er vel kanskje 4 år nå), og hvis man har den absolutt dyreste og bytter til den absolutt billigste så var det en årlig besparelse på rundt 350-400 kr eller noe sånt. Altså en dråpe i havet i praksis, og det under forutsetning av å gjøre et ekstremt bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan absolutt diskuteres om det faktisk vits i å bytte.
Hvis du regner på det er det forsvinnende lite penger det er å spare på det. Det er jo virkelig kun snakk om småpenger.
 
Jeg regnet på dette for et par år siden (Ok, det er vel kanskje 4 år nå), og hvis man har den absolutt dyreste og bytter til den absolutt billigste så var det en årlig besparelse på rundt 350-400 kr eller noe sånt. Altså en dråpe i havet i praksis, og det under forutsetning av å gjøre et ekstremt bytte.
Bytter nå og da strømleverandør, men følger ikke med på prisene. Noen ganger kan du komme over tilbud der de sponser strømmen 1. mnd, uten at de krever binding. Men det er noe herk å følge med på for å ikke tape i andre enden når kampanjen er over osv.

Men alle burde bytte nå og da. Det er jo de som gjør dette som sørger for at det er så lite å spare på å bytte. Hvis ingen byttet ville vi fått dyrere strøm alle mann...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2018 den 15.21, Tubez skrev:

Haha, ja det var poenget mitt. Hvis man ønsker å benytte seg av den tjenesten og man ikke er kunde der, så koster det emoji14.png

 

Jeg har prøvd å se om det er mulig å hente prisene direkte fra nordpool, men jeg klarte ikke å finne ut av det.

 

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table

 

Det virker ikke så superavansert, her har du utgangspunktet:

https://www.nordpoolgroup.com/api/marketdata/page/23?currency=NOK,NOK,EUR,EUR

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tubez skrev:

Jeg fikk svar fra Nordpoolspot nå angående å få tilgang til å laste ned prisene dagen før de blir tilgjengelig, og det kostet 1900 euro/år å få tilgang til deres FTP server...

Det er billigere å bli Tibber-kunde, og egentlig ingen grunner til å la være... :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tubez skrev:

Ikke? Jeg forsto 1 % av alt som var der emoji14.png

Men slik jeg tolket det, så virket det som at den viste prisene for 1. Januar?

 

Det ser ikke ut som at DateTimeForData er i bruk, se heller på StartTime og EndTime

 

{
   "data":{
      "Rows":[
         {
            "Columns":[
               {
					....
                  "Name":"Oslo",
                  "Value":"315,21",
					...
               },
               {
					...
                  "Name":"Kr.sand",
                  "Value":"315,21",
					....
               },
               {
					....
                  "Name":"Bergen",
                  "Value":"315,21",
				....
               },
               {		
				....
                  "Name":"Tr.heim",
                  "Value":"315,21",	
				....
               },
               {
				....
                  "Name":"Molde",
                  "Value":"315,21",
					...
               },
               {
					...
                  "Name":"Tromsø",
                  "Value":"305,25",
					...
               }
            ],
			....
            "StartTime":"2018-02-03T00:00:00",
            "EndTime":"2018-02-03T01:00:00",
			...
         },

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.