Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave styring av flere varmekabler uten gulvføler


Anbefalte innlegg

Har da endelig fått kjøpt nytt hus (eller gammelt) og her er det endel fiffige løsninger.

Får vel si at strømforbruket i dag ligger på ca 38 000kWh i året og det er jeg IKKE interessert i.

 

Hovedproblemet som jeg ser det er elektrisk oppvarming i underetasjen.

Her er det da en hall på ca 25m2 med 2 varmekabelsløyfer og en kjellerstue på ca 50m2 med 4 varmekabelsløyfer.

Det er INGEN regulering på disse kablene annet en gamle 1-2-3 brytere som da står konstant på 1.

Altså er det en bryter i hallen og 2 stk i kjellerstuen som styrer 2 sløyfer hver.

 

Dette skal over på Z-Wave med tempstyring.

Problemet er da at jeg ikke har gulvføler i disse rommene.

Jeg er ikke interessert i å ha en luftføler satt på 15 grader også er det fortsatt 20 grader i gulvet.

I perioder hvor f.eks kjellerstue ikke er i bruk vil jeg kun ha "fuktsikring" i gulv.

Vet ikke hvordan dette kan løses på en fornuftig måte.

 

Jeg er også elektriker så installasjonen er ikke noe problem :)

Har bare ikke vært noe borti Z-Wave enda. 

 

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en Z-Wave temperatursensor som kan settes på gulvet og styre en brytermodul i veggboksene?

Eller en infrarød temperaturmåler som kan "se" gulvet.

Det er den eneste løsningen jeg kan se for meg, men vet ikke hva som finnes av utstyr.

 

Det er lagt laminat på gulv i kjellerstuen så vil også ha en kontroll på makstemperatur i gulvet. Det er vel ikke anbefalt mer enn 27 grader hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg noe som kanskje vil kunne fungere.

Sensative har kommet med nye strips.

Den jeg tenker på da heter Sensative Strips Comfort og er en kombinert LUX/temperaturmåler.

Da kan jeg plassere denne omtrent hvor jeg vil.

Hvis denne styrer en f.eks Fibaro 2500W mikromodul, vil det kunne fungere?

Varmekabler må sjekkes for effekt først selvfølgelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, zephyr skrev:

Hvis denne styrer en f.eks Fibaro 2500W mikromodul, vil det kunne fungere?

Klart at du klarer å styre det. Med Z-wave er ikke det en utfordring (gitt at du finner en hub som gjør det du ønsker). Men om du får behagelige rom å være i er en annen diskusjon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du tenker på at jeg ikke har noe kontroll på lufttemperatur når rommene skal brukes?

 

Hvis jeg i tillegg har bevegelsessensor og en sensor for lufttemperatur som regulerer når rommet er i bruk kanskje det kan fungere?

Eller så er jeg veldig interessert i om du har en bedre løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, zephyr skrev:

Hehe, du tenker på at jeg ikke har noe kontroll på lufttemperatur når rommene skal brukes?

Ja. :)

Det hjelper jo ikke at betongen er lunken hvis romtemperaturen i f.eks. kjellerstua er 12 grader... 

På den annen side hjelper det heller ikke hvis romtemperaturen er 20 grader og betongen kun er 5 heller. ;) 

 

35 minutter siden, zephyr skrev:

Hvis jeg i tillegg har bevegelsessensor og en sensor for lufttemperatur som regulerer når rommet er i bruk kanskje det kan fungere?

Da begynner du jo å nærme deg noe. Så er det å bygge logikken som faktisk styrer varmkekablene også...

 

35 minutter siden, zephyr skrev:

Eller så er jeg veldig interessert i om du har en bedre løsning :)

Jeg personlig hadde nok startet med å kaste ut effektregulatorene med HeatIt-termostater, og tatt det derfra.

Men jeg hadde ventet på versjon 2 som også måler strømforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg personlig hadde nok startet med å kaste ut effektregulatorene med HeatIt-termostater, og tatt det derfra.

Men jeg hadde ventet på versjon 2 som også måler strømforbruket.

 

Kan være at jeg skal gå "back to basic" her ja. Får heller sette opp mer avansert styring når jeg har litt mer kontroll.

Vi tar ikke over huset før i april og ZTherm2 står det i alle fall skal komme i mars, men her har det allerede vært mange utsettelser har jeg skjønt.

 

Takker for hjelp. Da starter jeg enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/31/2018 den 14.57, zephyr skrev:

Kan være at jeg skal gå "back to basic" her ja. Får heller sette opp mer avansert styring når jeg har litt mer kontroll.

Så lenge du kan styre termostaten fra "hjernen" (hvilken du nå velger) så kommer du langt med det. :) 

 

På 1/31/2018 den 14.57, zephyr skrev:

Vi tar ikke over huset før i april og ZTherm2 står det i alle fall skal komme i mars, men her har det allerede vært mange utsettelser har jeg skjønt.

Ja, det har det. Men en gang må jo utsettelsen ta slutt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
37 minutter siden, EdHunter skrev:

Hei!

 

Lurer på om du fant noen løsning her?

Sitter med ganske nøyaktig det samme problemet, så hadde vært fint å slippe å finne opp kruttet på nytt. :)

Du kan bruke den originale Heat It termostaten (dvs. versjon 1) som effektregulator, men jeg er usikker om FutureHome støtter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Lenge siden jeg har vært innom dette forumet nå..

 

Vet ikke hvordan det er i andre systemer.. Men i Home Assistant kan man bruke en temp-føler og en bryter av et slag å bruke komponenten generic thermostat. Da får man en termostat opp I HA som man kan bruke til å justere temp i rommet med.

 

Heatit kan sannsynligvis brukes. Mine står der jeg har gulvfølere så har ikke fått testet dette, om ikke direkte så om man setter opp en template switch. Som da styrer climate.turn_on og climate.turn_off

 

 

Mulig om man setter opp 2 temp-følere. en nærme gulvet og en midt i rommet f eks. Og setter opp en template sensor som gir snitt-temp på disse så vil det kanskje bli mer korrekt temperatur?

 

https://www.home-assistant.io/integrations/generic_thermostat/

 

# Example configuration.yaml entry
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Study
    heater: switch.study_heater
    target_sensor: sensor.study_temperature

 

Dette er min snitt-temp sensor for 1 etg satt opp under "sensor:" I configuration.yaml

 

  - platform: min_max
    entity_ids:
    - sensor.stuetemp
    - sensor.kjokken_temperature
    - sensor.trapp_temperatur
    name: Snitt-temp 1 Etg
    type: mean

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.