Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber plugin - Hva ønsker du deg?


Moskus

Anbefalte innlegg

Det er ikke så mye hokuspokus å beregne akkumulert nettleien for dagen:

 

IF
The event will automatically trigger every 20m, 3s
THEN
Set Device TibberSeer TibberSeer Realtime AccumulatedCost - Nettleie to ($$DVR:2719: * 0.44) + (2640 / 365) + (39 * 12 / 365)

 

hvor ($$DVR:2719: * 0.44) er "Realtime AccumulatedConsumption" multiplisert med nettleie pr KWt
(2640 / 365) er fastleddet i nettleien fordelt på 365 dager

og (39 * 12 / 365) er dagsprisen for Tibber - ikke akkurat nettleie men jeg synes det er greit å få med.

 

En kan jo kjøre dette så ofte en vil. En kan ogsp forenkle formelen en del, men jeg synes det er greit å ha det slik for da ser jeg hva som er hva.

 

(Prisene her gjelder for Lyse Nett)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også en variant for de som ikke har EasyTrigger:

 

nettleie.thumb.PNG.eec079561d6acafa9301e2e6b28ba942.PNG

 

&hs.SetDeviceValueByRef(1463,(hs.deviceValue(491) +(hs.deviceValue(490)*0.3086)) +(6350/365) +(39*12/365) & "",True)

 

1463 = Den virtuelle devicen som skal vise summen

491 = Realtime AccumulatedCost fra TibberSeer
490 = Realtime AccumulatedConsumption fra TibberSeer
 

Her har jeg brukt priser fra Elvia (Eidsiva Nett) og inkludert prisen for Tibber.

 

Denne oppdateres når Realtime AccumulatedCost oppdateres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La for øvrig akkurat merke til at prisene mine ikke har oppdatert seg på en stund:

tibberseer1.thumb.PNG.984e1495c17389716646807685f19cce.PNG

 

Loggen sier følgende:
 

tibberseer2.thumb.PNG.307132d45af1681a722a28ae60563c99.PNG

 

Hvis jeg trykker på "Refresh now", kommer de to siste linjene i screenshotten opp som feilmelding i loggen

 

Andre som sliter med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lasseruud skrev:

0.3086)) +(6350/365)

Takk. Da fikset jeg å få dagens reelle kostnader på skjermen.

Men, du må da ha feil kostnader lagt inn i din formel.....? Elvia har fast kr 115.-pr mnd = kr 1.380.-/år, samt at energileddet er 44,8 øre. Dette gjelder Oslo/Viken - privatkunder. Tolket det som at også du bodde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Det burde jo kunne la seg gjøre... Jeg må tenke litt, men umulig er det ikke.

Strengt tatt kan man gjøre denne beregningen selv med et lite script. 

Det løste seg for dagens kostnader med litt scripthjelp fra @lasseruud. Det var det viktigste.

 

Tolker jeg deg rett så får du kun Realtime AccumulatedConsumption og Realtime AccumulatedCost fra Tibber, og dette er kun dagens akkumelerte data.  Tibber gir ikke tilsvarende i "månedsutgaver" eller "årsutgaver" (i realtime-akkumulert) og der ligger utfordringen. Jeg ser den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, lasseruud said:

Ja, det synes jeg. :)

 

Samme gjelder @Guahtdimog DaikinSeer. :) 

 

Er det mye styr for å få plugins inn i updateren?

Takker for det, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Jeg antar at hvis det går inn i updater så må jeg også inn og kjøre opp sider på HomeSeer forum med info om plugin etc + support

 

Det å måtte legge inn plugin selv er en grei måte å sile klienter. 😉

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 27/04/2019 at 09:13, Moskus said:

Ja. :)

Men for en av child-devicene.

 

Jeg kjører nå HS4 og har samme type meldinger i mine logger, ref bildet her.


image.thumb.png.84effe065782208aa1bc11420d94d78f.png
 

Når jeg sjekker inne på en av disse devicene så ser jeg ikke noe advanced tab hvor jeg kan linke dem, har du sett på dette problemet i HS4 eller er det ikke mulig å fikse det der på samme måten?

Bare sånn for å vise hva jeg mener, slik ser det ut i selve GUI.


image.thumb.png.107fd6ca189d7f5ab0e3209e39c23046.png
 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Har du oppgradert fra HS3 og lenge siden devicene ble opprettet? Dette burde være fikset i ny plugin.

 

HS3 har mulighet for å fikse dette selv, har HS4 det?

 

Jeg oppgraderte til HS4 for noen måneder siden, og har etter det oppgradert din plugin et par ganger, kjører nå på den nyeste. Jeg sjekket i HS4 for å se om jeg kunne "mappe" den til en root device, men jeg kunne ikke finne det, derfor jeg spurte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, TomB skrev:

Jeg oppgraderte til HS4 for noen måneder siden, og har etter det oppgradert din plugin et par ganger, kjører nå på den nyeste.

Jo, men devicene er gamle?

 

27 minutter siden, TomB skrev:

Jeg sjekket i HS4 for å se om jeg kunne "mappe" den til en root device, men jeg kunne ikke finne det, derfor jeg spurte her.

Du kan nok ikke gjøre det selv, det må enten en funksjon i HS3/4 til eller det kan evt. scriptes.

 

I HS3 ligger funksjonen under Labs, dvs Tools -> Setup -> Labs:

image.png

 

EDIT: Ser ut som om den er samme sted i HS4:

image.png

 

 

MEN FOR ALL DEL: TA ALLTID BACKUP FØRST!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Moskus said:

Jo, men devicene er gamle?

 

Du kan nok ikke gjøre det selv, det må enten en funksjon i HS3/4 til eller det kan evt. scriptes.

 

I HS3 ligger funksjonen under Labs, dvs Tools -> Setup -> Labs:

image.png

 

Oraklet fra Rogaland har talt, og problemet løst :D

 

Det var en tilsvarende fix relationship der også, jeg hadde aldri sett - eller trykket - på den før. Men nå er alle Tibber devicene under totalt 3 grupper, helt topp, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TomB skrev:

Det var en tilsvarende fix relationship der også, jeg hadde aldri sett - eller trykket - på den før. Men nå er alle Tibber devicene under totalt 3 grupper, helt topp, tusen takk.

Bra det virkert :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ny struktur for nettleie trår i kraft om noen måneder - stort spillerom for nettselskapene for hvordan de velger å implementere det, men (utrolig nok) prøver de å samarbeide om felles metoder:

Sitat

Hei! Det er foreløpig ikke besluttet. Det pågår diskusjoner blant de ulike nettselskapene i Norge nå med sikte på at flere konsoliderer rundt samme modell. Et «hett» alternativ er Glitre Energi nett sin pilotmodell som har et kapasitetsbasert fastledd (kapasitetstrapp) og et energiledd med rabatt på natta. Les mer her: 
https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/
Mvh
Bengt, Tensio

 

Glitre sin baserer seg på at de hver mnd ser på hvor mange kWh man tok ut på den ene timen man brukte mest. Dette gjør de for alle måneder. De tar så snittet av denne maksverdien for de 5 månedene med høyest verdi og det avgjør størrelsen på energileddet man må betale. 
 

Dette er jo ganske enkel matematikk, men jeg håper dette kommer på plass i TibberSeer, sånn at man på et vis kan prøve å styre unna at man havner på et dyrere trinn? :) 
 

Utfordringen kan være at det kan komme flere enn denne ene metoden, og at det også vil kunne variere hvilke verdier de har på hvert «trinn», så det må være en del konfigurerbarhet i TibberSeer i så fall…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se det an. Ser ikke for meg at jeg legger inn 5-10 måter å beregne nettleien...

 

 

21 hours ago, ZoRaC said:

Glitre sin baserer seg på at de hver mnd ser på hvor mange kWh man tok ut på den ene timen man brukte mest. Dette gjør de for alle måneder. De tar så snittet av denne maksverdien for de 5 månedene med høyest verdi og det avgjør størrelsen på energileddet man må betale. 

Så for hver måned finner de høyeste timen av ca. 720 timer tilgjengelig. Dette tas det gjennomsnitt av for de 5 høyeste(!) månedene, og det bestemmer energileddet... Litt synd at det ikke er noen insentiv om å spare strøm med en slik metode, kun redusere verste timen uavhengig når på døgnet den skjer. Den gjør det også vanskelig å finne en god strategi, ettersom det er de 5 verste månedene som alltid vil bety noe. Hørtes snålt ut.

 

5 timer i løpet av årets 8760 timer blir avgjørende for hvordan energileddet skal betales. Det er teknisk mulig å gjennomføre, men jeg tipper det vil bli utfordrende for folk å forholde seg til det.

 

Gleder meg til vi får høre flere tilsvarende andre beregningsmetoder, og hvordan de skal bli rettferdige. Og hvordan folk flest skal se nytten av å kutte ned på maksimaleffekten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert står det veldig mye her

 

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/saker-pa-horing-reguleringsmyndigheten-for-energi-rme/horing-forslag-til-endringer-i-utformingen-av-nettleien/

 

Edit: Forøvrig litt morsom lesing om man leser høringssvarene innsendt av privatpersoner. :)

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi kommet til den tiden der strømprisen ligger over 1 kr hele døgnet...

 

I dag + i morgen:

bilde.png.be0317d15d2d9564905e02316555b229.png

 

Nåja, knallbillig i 2 tiden i morgen... 🥵

 

 

En annen ting som skjer i ny og ne er at Tibber plugin stopper:

bilde.thumb.png.2213a1c8f1b55cfb8da834ad9b4ad4cd.png

Bare å stoppe/starte plugin så sviver den i noen uker til...

 

Manuell stopp/start loggføres slik:

bilde.thumb.png.d9029d118ccc94b067c23e6f3be4c58e.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/08/2021 at 21:55, SveinHa said:

Da er vi kommet til den tiden der strømprisen ligger over 1 kr hele døgnet...

Japp. På tide å gjøre noe med grafene! :)

 

On 20/08/2021 at 21:55, SveinHa said:

En annen ting som skjer i ny og ne er at Tibber plugin stopper:

Jeg vet ikke helt hva som skjer. Det kan være Tibber som reseter websockets og ikke har tatt høyde for det i sitt .NET API. Jeg får oppdatere .NET APIet når jeg tar grafene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får endelig ny måler med han port på fredag.

Laget nytt abonnement med Tibber og har skaffet Tibber Pulse mm.

Men det ble så jeg avblåste Tibber strøm, og gikk for fastpris.

Litt dumt da jeg hadde gledet meg til å styre litt med dette i vinter.

Liker egentlig konseptet til Tibber godt.

Men med de prisene som er nå så tok jeg ikke sjansen.

Går det forresten an å bruke Pulse uten Tibber Strøm abonnement? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.