Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber plugin - Hva ønsker du deg?


Moskus

Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...

hei!

 Ønsker meg mulighet for å sørge for at det er varmt vann mellom et visst klokkeslett(da barna bader før de skal i seng).
Satte opp TibberSeer slik at power ble kuttet da strømprisen var over middels og på da den var under middels.
Dette funket dårlig da det bare var varmt vann om morgenen og lunket/kaldt om kvelden.

Dette skjedde tre kvelder på rad og jeg fikk mye pepper p.g.a. det. :-!

Jeg tror det kunne ha å gjøre med at strømprisen varierte fra 40 øre til 50 øre de dagene.
Kan man f.eks sette opp regler med strømpris + X/ -X, hvor X er et valgbart beløp? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Rogerbl said:

hei!

 Ønsker meg mulighet for å sørge for at det er varmt vann mellom et visst klokkeslett(da barna bader før de skal i seng).
Satte opp TibberSeer slik at power ble kuttet da strømprisen var over middels og på da den var under middels.
Dette funket dårlig da det bare var varmt vann om morgenen og lunket/kaldt om kvelden.

Dette skjedde tre kvelder på rad og jeg fikk mye pepper p.g.a. det. :-!

Jeg tror det kunne ha å gjøre med at strømprisen varierte fra 40 øre til 50 øre de dagene.
Kan man f.eks sette opp regler med strømpris + X/ -X, hvor X er et valgbart beløp? 
 

 

Jeg skjønner at det er kjekt å planlegge, men dette gjør vel ingen forskjell per nå? Siden kraftverket kun avleser pr uke basis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rogerbl skrev:

hei!

 Ønsker meg mulighet for å sørge for at det er varmt vann mellom et visst klokkeslett(da barna bader før de skal i seng).
Satte opp TibberSeer slik at power ble kuttet da strømprisen var over middels og på da den var under middels.
Dette funket dårlig da det bare var varmt vann om morgenen og lunket/kaldt om kvelden.

Dette skjedde tre kvelder på rad og jeg fikk mye pepper p.g.a. det. :-!

Jeg tror det kunne ha å gjøre med at strømprisen varierte fra 40 øre til 50 øre de dagene.
Kan man f.eks sette opp regler med strømpris + X/ -X, hvor X er et valgbart beløp? 
 

Har gjort omtrent det samme som deg, og har ikkje hatt problem med kaldt vatn. Her er min framgangsmåte.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, TomB skrev:

 

Jeg skjønner at det er kjekt å planlegge, men dette gjør vel ingen forskjell per nå? Siden kraftverket kun avleser pr uke basis?

Med AMS måler er poenget avlesning på timebasis. Eg har hatt det ei stund, har Tibber som leverandør. For tida er prisen ganske så flat og kjedelig, men til vinteren kan det være gode sjansar for å plassere forbruk på dei lågaste timane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, bjornepappa said:

Med AMS måler er poenget avlesning på timebasis. Eg har hatt det ei stund, har Tibber som leverandør. For tida er prisen ganske så flat og kjedelig, men til vinteren kan det være gode sjansar for å plassere forbruk på dei lågaste timane.

 

Ja, det skjønner jeg, og jeg har også Tibber av samme grunn. Men jeg trodde at per NÅ så leverer strømselskapet tall til Tibber hver uke som gjennomsnitt per uke og ikke per time, og at per time avlesning ikke vil komme før tidligst neste år? Jeg skjønner motivasjonen, bare ikke om det er nødvendig å starte så tidlig ;) Men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bjornepappa skrev:

Har gjort omtrent det samme som deg, og har ikkje hatt problem med kaldt vatn. Her er min framgangsmåte.

Takk for tipset! :-)
Skal prøve dette så snart jeg får tak i en termostat å sette på tanken. Var nok litt rask med å iverksette dette
uten å ha styring med vanntemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, bjornepappa said:

Tibber får tilsendt forbruket ein gong per veke (ser ut til å vere onsdag morgon), men med timesoppløysing.

Du ser det på analysefliken i Tibber.

 

Ok, da er det meg som oppfattet det feil, beklager :)

 

På analyse-fliken på mobilen får jeg bare opp daglig forbruk, men det er sikkert bare meg som ikke finner korrekt sted. Eller kan det være forskjellig fra leverandør til leverandør? Jeg har Lyse som nettleverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TomB skrev:

 

Ok, da er det meg som oppfattet det feil, beklager :)

 

På analyse-fliken på mobilen får jeg bare opp daglig forbruk, men det er sikkert bare meg som ikke finner korrekt sted. Eller kan det være forskjellig fra leverandør til leverandør? Jeg har Lyse som nettleverandør.

 

Da har du nok ikke timeavlest forbruk enda.
Det er ikke alle nettlselskap som har aktivert timesavlesning enda. De må gjøre det i løpet av året.

En del av Lyse sine kunder har allerede fått timesavlesning, og de pleier å aktivere om kunden tar kontakt. Så anbefaler at sender de en epost å ber om at de aktiverer timesavregning av strømmåleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎07‎.‎2018 den 18.49, Rogerbl skrev:

Kan man f.eks sette opp regler med strømpris + X/ -X, hvor X er et valgbart beløp? 

I den siste versjonen kan du ha en trigger på den "N'te høyteste timen". Dermed kan du for eksempel si at du vil skru VVB av når strømprisen nå er høyere enn den 5 høyeste timen.

Men du kan også sette hvis prisen er høyere/lavere enn X. 

 

@bjornepappa sin løsning fungerer fint. Men det finnes mange veier til Rom. :) Kan du ta et skjermbilde av din løsning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, TomB skrev:

Jeg har Lyse som nettleverandør.

Lyse oppdaterer kun en gang i uka (eller var det måneden?). Rundt tirsdag/onsdag tror jeg det er...

 

Skal sjekke i morgen om historikken blir oppdatert hos meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Lyse oppdaterer kun en gang i uka (eller var det måneden?). Rundt tirsdag/onsdag tror jeg det er...

 

Skal sjekke i morgen om historikken blir oppdatert hos meg. :) 


Jepp, Lyse sender som regel forbruket hver onsdag, og da fram til sist søndag.
Så i løpet av onsdagen bør forbruket fram til i går komme inn i appen.

Dersom man har en strømmåler som ikke er aktivert for timesavlesning, så vil dette forbruket være basert på en profilkurve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

I den siste versjonen kan du ha en trigger på den "N'te høyteste timen". Dermed kan du for eksempel si at du vil skru VVB av når strømprisen nå er høyere enn den 5 høyeste timen.

Men du kan også sette hvis prisen er høyere/lavere enn X. 

 

@bjornepappa sin løsning fungerer fint. Men det finnes mange veier til Rom. :) Kan du ta et skjermbilde av din løsning?

 

Hei!

 Har en løsning basert på HS3 og Fibaro. Har de fleste Fibaro's egne enheter koblet opp mot HC2 hvor de får enklest firmware oppdateringer.

 Derfor har jeg satt opp kommunikasjon mellom de to kontrollerne. Hvis strømprisen er gunstig så kan HS3 sparke igang en scene på HC2 som skrur

tanken på via en switch og skrur den av om tempen er over 40 gr og prisen er høy.
Fra Fibaro styrer jeg HS3 med HomeSeer_REST_API.aspx kall og fra HS3 styrer jeg Fibaro HC2 med curl og Http parametre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart litt skuffa no. Synest at forbruket mitt i Tibber stemte dårleg overens med måten eg plasserer store deler av forbruket på denne tida av året. Sendte difor ein mail til nettleverandør for å få bekrefta at det faktisk blir avrekna på timesnivå. Fekk raskt svar: 

Sitat

Hei

Pr. no er anlegget ditt standmålt med stand den 1 ,11 og 21 i kvar månad.

Me har stilt spørsmålet ditt vidare om me kan opne eit anlegg for timesmålt.

 

Me kan sende deg vekeoversikt(ditt anlegg timesmålt) på rekneark, viss du ynskjer det.

 Takka ja til sistnevnte, men det var uansett ikkje dette svaret eg håpte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rogerbl skrev:

Hei!

 Har en løsning basert på HS3 og Fibaro. Har de fleste Fibaro's egne enheter koblet opp mot HC2 hvor de får enklest firmware oppdateringer.

 Derfor har jeg satt opp kommunikasjon mellom de to kontrollerne. Hvis strømprisen er gunstig så kan HS3 sparke igang en scene på HC2 som skrur

tanken på via en switch og skrur den av om tempen er over 40 gr og prisen er høy.

Jeg hadde nok satt det opp motsatt, men så liker jeg HS3 bedre enn HC2...

HS3 som master, og HC2 som slave i tilfelle oppdateringer. De kommer ganske sjeldent.... ;)

 

2 timer siden, Rogerbl skrev:

Fra Fibaro styrer jeg HS3 med HomeSeer_REST_API.aspx kall og fra HS3 styrer jeg Fibaro HC2 med curl og Http parametre.

Noen grunner til at du går veien om den gamle aspx-siden istedenfor det integrerte JSON-interfacet? Det er raskere og snillere mot minnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjornepappa skrev:

Vart litt skuffa no. Synest at forbruket mitt i Tibber stemte dårleg overens med måten eg plasserer store deler av forbruket på denne tida av året. Sendte difor ein mail til nettleverandør for å få bekrefta at det faktisk blir avrekna på timesnivå

Irriterende akkurat nå, ja. men slapp helt av. Om et halvt år så har de ikke så mye valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Moskus skrev:

Jeg hadde nok satt det opp motsatt, men så liker jeg HS3 bedre enn HC2...

HS3 som master, og HC2 som slave i tilfelle oppdateringer. De kommer ganske sjeldent.... ;)

 

Noen grunner til at du går veien om den gamle aspx-siden istedenfor det integrerte JSON-interfacet? Det er raskere og snillere mot minnet...

Fikk det ikke til å funke, derfor. restapi :-!
Har du noen eksempler på et slikt kall som funker?

For å skru av/på devicer og kjøre events?

 

Føler at jeg har Hs3 som master og HC2 som slave da. :-)

*****

Bestilte en Z-NET-EURO for å utvide rekkevidden for z-wave nettverket til HS3, så da kan jeg på sikt nedgradere Fibaro HC2 og kanskje bare bruke den til Push meldinger fremover. Litt mindre utfordringer med oppsettet. :-)

Endret av Rogerbl
oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/8/2018 at 10:17, daniel.h.iversen said:

Da har du nok ikke timeavlest forbruk enda.
Det er ikke alle nettlselskap som har aktivert timesavlesning enda. De må gjøre det i løpet av året.

En del av Lyse sine kunder har allerede fått timesavlesning, og de pleier å aktivere om kunden tar kontakt. Så anbefaler at sender de en epost å ber om at de aktiverer timesavregning av strømmåleren.

 

Her er det eksakte svaret fra Lyse når jeg ba om å få timeavlesning med referanse til det du sier over her, at andre Lyse kunder har fått det.

 

Quote

 

Hei Tom!

Beklager at jeg ikke får endret på intervallet her og nå som du ber om.
Inntil videre vil times-avlesninger sendes din kraftleverandør pr uke. Men når ams-prosjektet på landsbasis er ferdig (januar 2019) så vil slik overføring skje 1 gang pr døgn. Dette har å gjøre med at målerdata sendes til en såkalt Elhub hvor leverandørene henter data ifra.

  

Vennlig hilsen

Lyse Elnett AS
Kundesenteret

 

 

Det ser ut som det er time-avlesning, men jeg får ikke opp time-oppløsning i Tibber appen.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2018 den 19.19, TomB skrev:

Men jeg trodde at per NÅ så leverer strømselskapet tall til Tibber hver uke som gjennomsnitt per uke og ikke per time, og at per time avlesning ikke vil komme før tidligst neste år? J

 

Jeg har TrønderEnergi, de leverer tall til Tibber med timesoppløsning, selv om jeg ikke har AMS-måler enda! De sender da over en estimert forbrukskurve... så de som jobber turnus kan nok spare en del penger om de får timesoppløsning på sin AMS-måler, for jeg blir belastet for å lage middag mellom 15-17, selv om jeg lager den kl 18... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "minne lekasje" med Tibber plugin og Mono 5.0.1.1 (Ref. https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=196148&page=6)

 

Minnebruken økes gradvis på HsConsole.exe dag for dag så lenge Tibber plugin er aktivert. Har restartet systemet og begynt med ny "Telling" nå med Tibber aktivert. Minnebruken er nå på 3.1% med Tibber aktivert. Skal la det gå noen dager.

 

Selve HSPI_TibberSeer.exe ligger stabilt mellom 2-3% minnebruk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke om det brukes timers eller Threads i TibberSeer, og evt. skrive det om. Fint om du kan teste litt @cp1983 når det foreligger nye versjoner...

 

Kan du oppgi minnebruken i MB også? Det blir enklere å sammenligne da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Etter tredagers bruk var HSConsole.exe oppe i 310Mb minne.


Når jeg starter opp nå, bruker HSConsole.exe 90 Mb, HSPI_TibberSeer.exe bruker 77Mb. Skal følge med videre.

 

 

Endret av cp1983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.