Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber plugin - Hva ønsker du deg?


Moskus

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Moskus skrev:

 

... og så ble jeg nysgjerrig på hva dagsprisen min egentlig er i snitt...

For de av oss som ennå ikke har AMS, så hjelper det kanskje ikke å beregne snittet av gamle strømpriser, man må bruke et forbruksvektet snitt. Når jeg leser av strømforbruket mitt en gang i måneden, men betaler "timespris" hos Tibber, så antar jeg at BKK har en typeprofil for strømforbruk gjennom døgnet som skaleres til totalforbruket, som sendes til Tibber, og så betaler jeg.

 

Typeprofilen har garantert en peak om morgen og en om ettermiddag, helt i tråd med når strømprisen er høyest. 

 

Det betyr at hvis jeg beregner snittpris over døgnets timer den siste måneden, og ganger den med mitt forbruk, så skal det bli et mindre tall enn det jeg faktisk betaler. Har ikke sjekket, men slik må det nesten være for at timespriser skal gi mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installasjon og oppsett gikk smertefritt!

Lagde et par eventer som justerer fargen på en RGB-pære i stua etter "farge på prisen nå" ☺️

Grafene fant jeg ikke ut hvordan man genererte..?

 

Ønsker:

- mulighet for å sette 0 desimaler i alle tall under configuration. Det blir cleanere uten desimal synes jeg og så viktig er det ikke med 100 % nøyaktig pris.

- morgendagens snittpris

- en device som regner ut/viser tid til neste gang høy pris inntreffer. Alternativt en rekke devicer som gjør at man kan planlegge/utnytte timeprisene fremover i tid. Hvis jeg har skjønt riktig nå så er det kun vist som string nå og dermed ikke mulig å utnytte i event (kun visuelt)? For eksempel jeg vil varme opp huset før kl 06, for etter dette tidspunktet så stiger prisen kraftig. Eller jeg kommer hjem fra jobb med min litt eldre elbil, jeg får automatisk en pushmelding på telefonen som sier at jeg skal programmere bilen til å utsette ladingen i 4 timer for det kommer en peak mellom kl 16 og 20 (jeg har altså ingen kontroll på selve strømuttaket eller api mot bilen, men kan programmere lading i fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, iceball skrev:

- mulighet for å sette 0 desimaler i alle tall under configuration. Det blir cleanere uten desimal synes jeg og så viktig er det ikke med 100 % nøyaktig pris.

Ja, gir mening. 

For alle devicer utenom TextSummary-devicene kan du endre konfigurasjonen selv, men den blir overskrevet når du starter plugin'en på ny...

 

Jeg skal legge inn et valg om antall desimaler. :) 

 

10 timer siden, iceball skrev:

- morgendagens snittpris

Consider it done. :)

 

10 timer siden, iceball skrev:

- en device som regner ut/viser tid til neste gang høy pris inntreffer. Alternativt en rekke devicer som gjør at man kan planlegge/utnytte timeprisene fremover i tid. Hvis jeg har skjønt riktig nå så er det kun vist som string nå og dermed ikke mulig å utnytte i event (kun visuelt)? For eksempel jeg vil varme opp huset før kl 06, for etter dette tidspunktet så stiger prisen kraftig. Eller jeg kommer hjem fra jobb med min litt eldre elbil, jeg får automatisk en pushmelding på telefonen som sier at jeg skal programmere bilen til å utsette ladingen i 4 timer for det kommer en peak mellom kl 16 og 20 (jeg har altså ingen kontroll på selve strømuttaket eller api mot bilen, men kan programmere lading i fjernkontrollen.

Det ble påpekt at det fort kan bli mange devicer. Teknisk sett er det ikke noe problem å lage en haug med devicer, det er jo bare en for-løkke.

 

Men kanskje vi skal tenke ut hva du egentlig har bruk for?

 

Du vil vite når du kan lade el-bilen før prisen stiger. Hvordan kan vi få det til enklest?

Hva er triggeren eller condition'en som behøves da?

 

Hvis du hadde alle devicene tilgjengelig, hvordan hadde du da satt opp Eventene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/7/2018 den 19.30, berland skrev:

For de av oss som ennå ikke har AMS, så hjelper det kanskje ikke å beregne snittet av gamle strømpriser, man må bruke et forbruksvektet snitt. Når jeg leser av strømforbruket mitt en gang i måneden, men betaler "timespris" hos Tibber, så antar jeg at BKK har en typeprofil for strømforbruk gjennom døgnet som skaleres til totalforbruket, som sendes til Tibber, og så betaler jeg.

 

Typeprofilen har garantert en peak om morgen og en om ettermiddag, helt i tråd med når strømprisen er høyest. 

 

Det betyr at hvis jeg beregner snittpris over døgnets timer den siste måneden, og ganger den med mitt forbruk, så skal det bli et mindre tall enn det jeg faktisk betaler. Har ikke sjekket, men slik må det nesten være for at timespriser skal gi mening.

Her tok jeg feil!  Jeg sjekket januar-fakturaen fra Tibber - og jeg faktureres for kumulativt januar-forbruk ganget med snittpris for januar, som på fakturaen er 40.71 øre. Det snittet klarer jeg reprodusere i min egen logg av Tibber-priser for timene i januar som et rent uvektet gjennomsnitt, og betyr at Tibber priser meg som om jeg hadde hatt konstant forbruk hver time i hele januar. Når jeg tenker meg om, så kan det godt være dette er lovregulert. Hvis jeg da er en kunde med forbruksprofil lik prisprofilen (toppene på samme sted) så skal jeg da spare penger på at Tibber gir meg uvektet snittpris for januar.

 

Men snodig nok, når jeg regner ut pris time for time i januar med eget forbruk (ikke AMS ennå, bare en Smappee-måler), så ender jeg opp på 100 kr lavere strømregning. Det hadde jeg ikke trodd. Bra at AMS-måler kommer på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, berland skrev:

Her tok jeg feil!  Jeg sjekket januar-fakturaen fra Tibber - og jeg faktureres for kumulativt januar-forbruk ganget med snittpris for januar, som på fakturaen er 40.71 øre.

 

Tror det er opp til hvert enkelt nettselskap. Tibber sier de får en forbruksprognose fra nettselskapet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Moskus skrev:

De legger seg i "/html/images/TibberSeer/". Må lage en enklere tilgang til dem, ja...

Det holder lenge nå i starten! Trodde jeg måtte sette opp noe for å generere dem selv, så tenkte ikke på at de kunne legge seg der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, iceball skrev:

Det holder lenge nå i starten! Trodde jeg måtte sette opp noe for å generere dem selv, så tenkte ikke på at de kunne legge seg der. 

Nei, det hadde jo vært lurt om "noen" hadde sagt det... :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arne Johnny skrev:

Få man brukt denne pluginen kun for å mate inn prisene? eller må man ha Tibber abn?

 

Prisen bestemmes vel av abonnementet ditt, så du må være Tibber-kunde. 

 

6 minutter siden, lilfire skrev:

Hva bruker dere denne infoen til?

 

F.eks slå av vvb når prisen er på det høyeste. Senke termostatene med 0,5 grad når det er dyrest. Hvis det er mye dyrere fra kl 7-8 enn kl 6-7, slå på varmen en time tidligere slik at man får varmet opp når det er billigst. Lad elbilen når strømmen er billig. Osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

Prisen bestemmes vel av abonnementet ditt, så du må være Tibber-kunde.

tenkte vel om de presenterer prisen fra Nord pool, men da skjønner jeg at de presenterer pris ut fra Tibber?

 

Eller det jeg tenkte er at om Tibber presenterer priser fra Nord pool (eller ett gitt forhold) og med AMS måler så får man jo nettleie nå på forbruk pr time. Så tenkte i praksis at prisene fra Tibber kan sammenlignes med prisene strømforbruket på nettleien. Ergo kunne skru av store laster på dyre tider

Endret av Arne Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir litt utenfor selve pluginen men håper det ikke tar for mye fokus vekk. 

 

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

F.eks slå av vvb når prisen er på det høyeste. Senke termostatene med 0,5 grad når det er dyrest. Hvis det er mye dyrere fra kl 7-8 enn kl 6-7, slå på varmen en time tidligere slik at man får varmet opp når det er billigst. Lad elbilen når strømmen er billig. Osv. :) 

 

For min del så er det ikke prisen som styrer disse tingene, men behov.

Er det kaldt så skrur jeg på panelovnen uansett om det 30øre eller 70øre. Det er jo kaldt. :P 

Elbilen tar jo ca 12 timer å lade fra 0 til 100 så for at den skal være full ladet må den nesten stå til lading fra man kommer hjem til neste dag.

 

Om man skulle min/max dette innefor rimlighetes grenser. hvor mye kan man tjene på det? par 100 lapper i året? Jeg ser ikke automasjons nytten. Så klart er det morro med data og fine grafer kan man lage, men noe nytte verdi klarer jeg ikke se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Arne Johnny skrev:

tenkte vel om de presenterer prisen fra Nord pool, men da skjønner jeg at de presenterer pris ut fra Tibber?

 

Jeg var nok litt for kjapp i svaret mitt - hele konseptet er vel Nordpoolpris + 39 kr/mnd, så sånn sett har du nok rett. Men de vil nok ikke gi bort tilgang til APIet sitt gratis, det er vel noe av det som ligger i de 39 kr.

 

11 minutter siden, lilfire skrev:

Elbilen tar jo ca 12 timer å lade fra 0 til 100 så for at den skal være full ladet må den nesten stå til lading fra man kommer hjem til neste dag.

 

Må bilen være fulladet hver dag da?

 

11 minutter siden, lilfire skrev:

Om man skulle min/max dette innefor rimlighetes grenser. hvor mye kan man tjene på det? par 100 lapper i året? Jeg ser ikke automasjons nytten. Så klart er det morro med data og fine grafer kan man lage, men noe nytte verdi klarer jeg ikke se.

 

De siste dagene har prisen variert med ca 40 øre fra billigst til dyrest. Dyrest gjerne fra ca kl 7-9 og kl 15-17.

Gitt at du har en 32A lader til bilen, så drar den rundt 7 kW. Og kanskje har du en 3 kW VVB. Da koster det 4 kr mer pr time å lade elbil/varme vann mellom kl 7-9 og 15-17, totalt 16 kr dyrere pr dag. Så store er sikkert ikke variasjonene hele året, så kanskje vi kan si 10 kr pr dag da. Tenker man et bruksmønster basert på dager man er på jobb, så har vi 230 arbeidsdager i året. Da sparer du 2300 kr pr år på å droppe lading av elbil og oppvarming av varmtvann på de tidene (gitt at man dusjer hver morgen og ettermiddag da... :P).

 

Om noen år kommer trolig effektprising oppå dette.

Kanskje koster det da 2 kr/kWh ekstra for alt forbruk over 5 kWh? Da blir det enda mer å spare på å ikke lade elbil/varme vann mens du lager middag på induksjonsovn f.eks. Eller droppe å lade elbilen 1-2 timer rett etter du har dusjet.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Arne Johnny skrev:

Få man brukt denne pluginen kun for å mate inn prisene? eller må man ha Tibber abn?

For å bruke plugin'en må du ha en API token fra Tibber, og den får du når du er kunde.

 

24 minutter siden, lilfire skrev:

Er det kaldt så skrur jeg på panelovnen uansett om det 30øre eller 70øre. Det er jo kaldt. :P 

Klart. Men hvis du vet at du skal ha stua varm til kl. 07:00 og strømmen koster dobbelt så mye fra 6-7 enn fra 5-6, så er det jo bare å varme opp stua en time før og heller holde "vedlikeholdsvarme" i den dyre perioden. Du vil med det nok bruke et lite hakk mer strøm, men du sparer likevel en del. :) 

 

25 minutter siden, lilfire skrev:

Om man skulle min/max dette innefor rimlighetes grenser. hvor mye kan man tjene på det? par 100 lapper i året? Jeg ser ikke automasjons nytten. Så klart er det morro med data og fine grafer kan man lage, men noe nytte verdi klarer jeg ikke se.

Kanskje er ikke det ikke mulig å spare de store summene akkurat nå med dagens prismodell. Men med en gang man begynner å blande et effektledd inn i dette, så vil det nok dra veldig på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba. Rusta for fremtiden. Det er nok ikke mange kronene å spare enda. Men strømmen vil nok bli dyrere de neste årene, og vi vil nok også se pris utifra total forbruk. Så om en bruker over X så vil prisen bli dyrere enn under. De ønsker nok på sikt å begrense toppene, for det er det som er problematisk og dyrt. Spørsmålet er hvor mye dette blir på sikt. Om det blir f.eks. dobbling i pris om  en bruker over 10kw/t så har det nok noe for seg.

 

Ser for meg at en skrur av strømkrevende komponenter basert på en kombinasjon av strømpris og totalt sanntids forbruk.

La med bilde av mitt. Serverskapet er ikke koblet til, men det trekker en plass mellom 300-500watt :P 

HSTibber.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

På 9.2.2018 den 9.35, Moskus skrev:

De legger seg i "/html/images/TibberSeer/". Må lage en enklere tilgang til dem, ja...

 

Hos meg ligger det kun en graf her: Today.png, hvordan ser/lager jeg de andre grafene?

EDIT: Jeg er jo ikke aktivt kunde ennå (begynner å betale strøm ti Tibber fra 28.feb) det er nok forklaringen på hvorfor jeg ikke har disse andre grafene :)

Endret av Ruud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ruud skrev:

Hva viser devicen  Price Statistics StDev ?

Det er standardavviket for timeprisene gjeldende døgn.  Den sier noe om variasjonen i prisen i løpet av døgnet. 1-2 øre pr kWh er relativt lite. 8-9 er forholdsvis mye.

 

44 minutter siden, Ruud skrev:

Stemmer det at hvis du lager egen grafikk status for ribber devisene så resettes det tilbake etter ca. 1 døgn?

Njaaa... burde være hver gang plugin'en starter. Kanskje din restarter en gang i døgnet? Kan du sjekke loggen?

 

54 minutter siden, Ruud skrev:

Jeg er jo ikke aktivt kunde ennå (begynner å betale strøm ti Tibber fra 28.feb) det er nok forklaringen på hvorfor jeg ikke har disse andre grafene :)

Ja. Hvis det ikke er noen historikk, blir det heller ikke generert grafer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg ikke får inn noen devicer og det kommer en del feilmeldinger:

 

Feb-22 2:01:40 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberPrice, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 2:01:39 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 2:00:03 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 2:00:03 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberPrice, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 1:45:03 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 1:30:03 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 1:15:02 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 1:00:02 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 12:45:02 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 12:30:02 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 12:15:02 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 12:00:03 PM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 11:45:02 AM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 11:30:02 AM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 11:15:02 AM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 11:00:02 AM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Feb-22 10:45:03 AM	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30ad4fe6b2a6aeed' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.

Noen tips @Moskus ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.