Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jon og Elins smarthus anno 2018


Anbefalte innlegg

Jippi! Vi skal bygge hus, og vi gleder oss ufattelig mye :)

 

Nå har vi brukt over ett år på å planlegge vårt framtidige smarthus og endelig er tegninger klare og byggesøknad innsendt.

Det er et funkishus som vi selv har tegnet og fått ettertegnet av boligleverandør, de skal stå for oppføring av tett råbygg og vi skal gjøre resten, tror vi :D

 

Render av vår egen tegning

5a7769d9e02c2_huset-Picture2.jpg.33e905070be4d7d4f9f447a08e67908b.jpg

 

Planløsninger

Spoiler

underetasje.png.7c844a6ceb3d1e67c93d0006977ba9d8.png1etg.png.35ef9e99b410437dd1c6bd414e184c6c.png2etg.png.6460749cd0ef882d370e50f25534fd6b.png

 

En liten baktanke jeg har ved å legge ut dette innlegget nå er at vi kanskje kan få litt tips og råd på hva vi burde tenke på i byggeprosessen.
Det er vel kanskje litt sånn at man angrer på både det ene og det andre man skulle/burde ha gjort eller ikke, så forhåpentligvis kan vi eliminere litt anger :D

 

Fram mot byggestart har jeg begynt å teste/leke meg litt med hjemmeautomasjon her på vårt midlertidige bosted.

 

Oppsettet så langt er:

 

* Maskinvare

  • Rpi3 Home Assistant (hassio) med rfxtrx, z-wave.
  • Rpi2 nginx proxy for diverse tjenester i lan'et.
  • Mediasenter PC som kjører en rekke tjenester i docker: Plex, Deluge, Sickrage, Radarr, Grafana/Influxdb.
  • Chromecast audio
  • Netatmo værstasjon
  • Xiaomi gateway og flere sensorer for bevegelse, dør/vindu -sensor og cube.
  • IKEA Trådfri og en drøss med pærer.
  • Diverse Nexa dimmere+av/på stikk, og ringeklokke.
  • Amazon Echo i stue og Echo Dot på soverom.

 

* Automasjoner/Scenes

  • Alle lys kan kontrolleres via Alexa.
  • Lys på gang og soverom som slår seg på ved bevegelse og automatisk av igjen.
  • Radio på soverom, stue og bad, slår seg på/av om morgen/natt på badet. Benytter meg av chromecast audio og en mini amp (nobsound).
    Bruker xiaomi cube for å velge radiokanaler fra egendefinert liste, styre volum og hvor man vil spille (alle, stue, soverom, bad).
  • Flux på kontor og kjøkken som endrer seg i løpet av dagen.
  • Netatmo høyt co2 nivå trigger stuelys mot rødt.
  • Nexa ringeklokke trigger pushbullet melding på mobil og lys i gangen.
  • Dimming av lys ved filmavspilling, stue og soverom.
  • Lys på soverom slår seg på automatisk om morgenen.

 

Jeg er veldig fornøyd med home assistant så langt og føler at jeg har valgt riktig system for bygge videre med.

Planen videre blir å montere opp ett par nettbrett på fornuftige steder for litt visuell tilbakemelding og kontroll, samt prøve å finne ut hvordan jeg vil at alt skal fungere i vårt framtidige hus.

 

Når det kommer til huset hadde jeg tenkt å bruke mest mulig åpne løsninger slik at jeg har mest mulig kontroll og kan gjøre dette billigst mulig.

Jeg kommer til å basere meg på oppsettet jeg har nevnt over, og forhåpentligvis før vi kommer igang for fullt har jeg litt mer kontroll over hvordan jeg skal legge opp alt...billig blir det vel kanskje ikke uansett :D

 

Her kommer litt mer informasjon om huset vårt:

 

Nettverk

Tenker å plassere alle duppedingser i teknisk rom, har ett serverskap stående som bare venter på å bli innredet.

Trekke cat6 til kjøkken, soverom, kontor og stue/loftsstue, der hvor det skal streames er det vel greit med kabel. Noen andre punkter jeg burde tenke på?

 

Lys
Her har vi tenkt å basere oss på z-wave og eliminere strekk til brytere. Forslag til gode trådløse brytere/panel tas imot.

  • Har en ide om å felle inn rgb led i taket på kjøkken, stue og loftsstue, lys som går 20-30cm inn fra vegg og følger rommet (stemningsbelysning).
  • Spotter på bad, gang, kjøkken, kontor og soverom samt noen taklampepunkter her og der.
  • Tenker også på innfelte spot'er i takutstikk på takterasse.

 

Lyd

  • Trekke opp rør for surround på stue og loftsstue (kanskje soverom?), muligens felle inn takhøyttalere for atmos?
    Føler at stue og loftsstue ikke er veldig enkle å planlegge for med tanke på lyd. Men på hovedplan tenker vi sofarygg mot kjøkkenet og tv'en på veggen mot soverom eller omvendt.
  • Amazon echo på stue/kjøkken og soverommet.
  • Innfelte høyttalere på bad og i takutstikk på terasse. (Chromecast audio eller eventuelt en bedre løsning?).

 

Sensorer/Annet

  • Disse fine små xiaomi bevegelsessensorer plassert strategisk rundt for trigging av automasjoner o.l.
  • Dør/Vindu -sensor på veranda og vinduer som kan åpnes.
  • Styre utelys.
  • Forslag til lås på ytterdør?
  • Styring av garasjeport?

 

Oppvarming/Ventilasjon

Vi skal legge vannbåren varme i hele huset og har fått tilbud på løsning med Bosch Compress 6000 AW. Noen som har erfaringer med dette/denne?
Den skal visstnok kunne styres med en app så kanskje man kan knytte dette til home assistant på noe vis, det er vel ikke svært ofte at man trenger å styre vbv men kan være greit å få inn status og pushe metrics til grafana på forbruk osv.. Har også lest litt om avtrekksventilasjon som kan kobles mot vbv, noen av dere som har dette?

 

Må også finne ut hvilken type ventilasjonsanlegg vi skal velge, hvis noen har erfaringer her på dette så hadde det vært utrolig kult :)

 

Phew, det ble en lang tråd, og har sikkert glemt en hel masse som surrer rundt i hodet om dagen, skal prøve å supplere med mer informasjon underveis mot målet.

 

- Jon & Elin

Endret av jonkristian
Fikse litt på tekst.
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ventilasjon, så har Systemair en grei Z-wave modul som kan brukes til å styre hastighet (lav/normal/høy) og ønsket temperatur på tilluft (avgjør om ettervarmerbatteri brukes). Ved en del innsats kan man lage denne selv med en Pi og programmere Modbus. For Flexit som er hovedalternativet tror jeg ikke det finnes noen tilsvarende "ferdige" løsninger (noen får korrigere meg om jeg tar feil).

 

Aeotec har en garasjeportkontroller som funker, men jeg byttet den ut med hjemmebygg før jeg klarte få til å skru av den vanvittige sirenen som den har pr. default. Se 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

 

Når det gjelder systemair, er det villavent eller noe helt eget? Regner med du har dette selv, og at du er fornøyd? Vi står fritt på valg av ventilasjon, så det må ikke være flexit.

Spennende å lese om prosjektene dine, kommer til å følge med tråden din ja så håper du legger ut mer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spennende med nytt hus!

 

Holder på med oppgradering av eget med vannbåren varme, og nybygg av naboens med det samme, så gleder meg til ting begynner å bli ferdig,

 

Såvidt jeg har sett er ikke Bosch veldig integreringsvennlige. Man får en ip-modul til dem slik at du kan styre den med en app, men om det kan integreres i en smarthusløsning vet jeg ikke.

Det er jo mulig det er modbus mellom pumpa og ip-modulen, men sjansen er stor for at det er noe propietært.

 

Systemair ville jeg gått for. De kommer med modbus som standard, og da har du alle muligheter.
Kjøp en RS485-adapter til Pi'en og trekk en to-tråds kabel ned, og så kan du legge det inn. De bruker også posefilter, noe som ofte er billigere enn kasettfiltrene til Flexit.

Og overdimensjoner anlegget litt. Hvis du går for det minste kravet vil anlegget måtte gå på ganske høy hastighet hele tiden. Går du opp ett hakk vil du kunne kjøre opp luftmengdene ved behov. Be gjerne ventilasjonsentrepenøren om å gå opp et hakk på kanalstørrelse også, da vil du få mindre trykkfall i kanalene og lavere strømforbruk på viftene.

 

Det finnes avtrekksvarmepumper som gjenvinner restvarmen i avkastluften, men den investeringen kommer til å ta lang til å betale ned på en privatbolig.

Den roterende gjenvinneren i ventilasjonsanlegget gjenvinner opp mot 90% av varmen, og da er det ikke fryktelig mye energi igjen i de resterende 10% med de små luftmengdene man har i et hus. Slike systemer brukes oftest der man har ventilasjon med separat tilluft og avtrekk, eller i næringsbygg på anlegg med mange 1000 m3/h.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vi har skjønt det virker nibe løsningen billigere enn luft-luft varmepumpe+utedel, vvb og styring av ventilasjonsanlegg for seg selv.

Etter det jeg kan se er det en komplett 3-i-1 løsning og hvis man legger inn 20K fra enova så virker det som en veldig god deal. Men er fremdeles litt grønn på det området, så får prøve å finne en leverandør som kanskje er litt uavhengig i løsningene og kan hjelpe oss å legge opp ett system som er dimensjonert for hus og lommebok :)

 

2 hours ago, erlingba said:

En ting til!

 

Legg klart rør til solfangere på det øverste taket. Og kanskje også solceller?

 

Og så ville jeg lagt rør for snøsmelting på takterrassen, så slipper du å måke. ;)

 

Hmm, det må jeg si at jeg ikke hadde tenkt på, er det mye å hente på solfangere? Jeg har vurdert solceller på garasjetaket en gang i fremtiden men andre tanker er prioritert for øyeblikket :D Når du sier rør for snøsmelting tenker du vbv? Må ikke disse glykol-fylles hvis de skal brukes ute? Jeg ble frarådet en løsning jeg tenkte på der planen var å legge mellom huset og garasjen, fordi glycol ville forringe anlegget veldig.

 

Endret av jonkristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vi har skjønt det virker nibe løsningen billigere enn luft-luft varmepumpe+utedel, vvb og styring av ventilasjonsanlegg for seg selv.
Etter det jeg kan se er det en komplett 3-i-1 løsning og hvis man legger inn 20K fra enova så virker det som en veldig god deal. Men er fremdeles litt grønn på det området, så får prøve å finne en leverandør som kanskje er litt uavhengig i løsningene og kan hjelpe oss å legge opp ett system som er dimensjonert for hus og lommebok [emoji4]
 
 
Hmm, det må jeg si at jeg ikke hadde tenkt på, er det mye å hente på solfangere? Jeg har vurdert solceller på garasjetaket en gang i fremtiden men andre tanker er prioritert for øyeblikket [emoji3] Når du sier rør for snøsmelting tenker du vbv? Må ikke disse glykol-fylles hvis de skal brukes ute? Jeg ble frarådet en løsning jeg tenkte på der planen var å legge mellom huset og garasjen, fordi glycol ville forringe anlegget veldig.
 
https://www.tu.no/artikler/solfangere-danket-ut-varmepumpe-i-testhus/235061

Med et par solfangere vil du kunne ha gratis varmtvann sommerhalvåret uten å ha pumpa i drift.
Det fordrer jo at du har god plass på teknisk rom slik at du får plass til en akkumulatortank, men det er jo en fordel med et magasin med tanke på pumpa og. Da kan den magasinere opp på den tiden av døgnet hvor strømmen er billigst.

Du må nesten ha glykol i rør som skal ut. Det kan gå via et lukket system med varmeveksler eller spiral i akkumulatortanken. Så slipper du å blakke deg på glykol til hele anlegget.

Dett vil jo også ta litt plass i teknisk rom med eget ekspansjonskar og pumpe, men etter min mening bør teknisk rom være det største rommet i huset. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har en gammel haug av en avtrekksvarmepumpe. Den var kjekk så lenge den virket, men i det siste har den kranglet og da slutter hele huset å fungere ettersom både ventilasjon og gulvvarme forsvinner.

Jeg synes separate systemer er kjekt, da kan man selv kontrollere hvordan det styres og ikke overlate alt til hvordan Nibe mener det bør være.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut uttak for markise eller persienner på alle vinduer, eller så du lett dekker alle vinduer.
Jeg gjorde det på leiligheten under planlegging.
Har utvendig solskjerming på alle vinduer nå,  sparte masse på at kursene alt var trukket fra sikringsskapet.

Det blir i tillegg mye finere installasjon når det er planlagt på forhånd.

 

Husk å legg ut vann på takterrassen, for spyling og vanning av blomster :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Han har jo nesten ikke tak. luxus med takterrasse istedenfor :P

 

Joda, men det ser jo ut til å være ca 10 m2 på det øverste taket. Det burde være nok til varmtvann på sommeren i det minste.
Det koster ikke veldig mye å klargjøre rørene for det, og hvis de ikke brukes til solfangere kan de brukes til å trekke kabler i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, erlingba said:

 

Joda, men det ser jo ut til å være ca 10 m2 på det øverste taket. Det burde være nok til varmtvann på sommeren i det minste.
Det koster ikke veldig mye å klargjøre rørene for det, og hvis de ikke brukes til solfangere kan de brukes til å trekke kabler i.

 

Jeg er skeptisk på å kjøre noe ut igjennom tekkinga på ett helt nytt hus, mest med tanke garanti hos husleverandør.

Men vi skal også opp med en garasje etterhvert, så kanskje det er en bedre løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Odd said:

Ta ut uttak for markise eller persienner på alle vinduer, eller så du lett dekker alle vinduer.
Jeg gjorde det på leiligheten under planlegging.
Har utvendig solskjerming på alle vinduer nå,  sparte masse på at kursene alt var trukket fra sikringsskapet.

Det blir i tillegg mye finere installasjon når det er planlagt på forhånd.

 

Husk å legg ut vann på takterrassen, for spyling og vanning av blomster :)

 

 

Takk for svar :)

Ja jeg er helt enig i at det blir penest når ting er planlagt, har tatt med i planlegginga påkobling for styring på de største vindusflatene.

Jeg tenkte umiddelbart innendørs fordi sambo ønsker vanlige gardiner men hva slags solskjerming bruker du utendørs og er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Jeg er skeptisk på å kjøre noe ut igjennom tekkinga på ett helt nytt hus, mest med tanke garanti hos husleverandør.
Men vi skal også opp med en garasje etterhvert, så kanskje det er en bedre løsning [emoji4]
Det koster litt ekstra med takgjennomføringer, men det gjøres jo uansett til pipe, ventilasjon, kloakklufting og slikt, så veldig farlig bør det ikke være.
Ved å ha det på taket kunne man brukt en type vannfylte solfangere som tappes automatisk ved lav utetemperatur, og fylles igjen når sola skinner. Men det krever jo også litt plass i teknisk rom.

Legger du sløyfe til garasjen og fyller den med glykol vil du jo også kunne bruke den på eventuelle solfangere på taket av garasjen, men da krever det utstyr som støtter det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, jonkristian skrev:

 

Takk for svar :)

Ja jeg er helt enig i at det blir penest når ting er planlagt, har tatt med i planlegginga påkobling for styring på de største vindusflatene.

Jeg tenkte umiddelbart innendørs fordi sambo ønsker vanlige gardiner men hva slags solskjerming bruker du utendørs og er du fornøyd?

 

Jeg bruker både lameller og ZIP(duk).
Lameller er best for å hode varme ute.

Duk med Zip låsing det vil si at duken er fast i en skinne hele veien fungerer veldig bra hvis du også vil ha gjennomsyn selv om solskjerminga er nede.

Begge løsningene er styrt med Somfy grensesnitt som jeg har koplet inn i HS3.

Jeg er meget fornøyd med begge deler hvis en ser bort fra prisen :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Jeg bruker både lameller og ZIP(duk).
Lameller er best for å hode varme ute.
Duk med Zip låsing det vil si at duken er fast i en skinne hele veien fungerer veldig bra hvis du også vil ha gjennomsyn selv om solskjerminga er nede.
Begge løsningene er styrt med Somfy grensesnitt som jeg har koplet inn i HS3.
Jeg er meget fornøyd med begge deler hvis en ser bort fra prisen [emoji4]
 


Vi har duk koblet til fibaroen vår, veldig fornøyd. Eneste ankepunktet er som nevnt prisen[emoji38] Veldig glad vi gjorde klart til gjennomføringer på forhånd, ser mye penere ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2018 at 17:02, erlingba said:

 

Joda, men det ser jo ut til å være ca 10 m2 på det øverste taket. Det burde være nok til varmtvann på sommeren i det minste.
Det koster ikke veldig mye å klargjøre rørene for det, og hvis de ikke brukes til solfangere kan de brukes til å trekke kabler i.

 

Damn you! For nå har jeg begynt å snuse litt på solfanger :D

Vi har liten vinkel på taket, men det er sydvendt så skal forhøre meg litt, har du noen tips til leverandør eller produkter som er gode?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Huset begynner å se ut som ett hus :-o 

Like tett iallefall, kledning kommer til uka, veldig spent på å se sluttresultatet. Nå er det ikke lenge til vi overtar og starter arbeidet innendørs, det blir nok slit men kjenner at det klør i fingrene etter å komme igang :D Det er utrolig kult å se at det man startet med på papiret endelig begynner å komme til syne.

 

41394948_10156506797866558_7757742080914358272_o.thumb.jpg.30190b73a5e333a556cca8a758b357a8.jpg

 

Har tatt til meg masse nyttig informasjon fra hjemmeautomasjon.no og veldig glad for at jeg kom over dette forumet. Det ble nok ikke solfanger i denne omgang, men har planlagt føringer mellom hus/garasje så muligheten er fremdeles tilstede.

 

Vi har gått for z-wave som standard, har handlet inn en drøss med fibaro dimmer 2 og landet på elko+ serien. Brytere med impulsfjær på alt av belysning. Varmepumpe/Ventilasjon blir en Nibe F750 med SAM41 ventilasjonsmodul med utekompensert temperatur på tilluft. og styring av vannbåren varme blir Roth Touchline Wave, disse to fant jeg allerede integreringer for i home assistant, så det er jo ett godt tegn :D

 

Har nå hatt en runde med planlegging i forhold til hva som må føres ut av el; stikk og belysning. Har kommet fram til at vi ønsker led-strips innfelt på innsiden av takterassen nederst der kledning møter terassebordene, hvor lange legg kan man ha med led før det begynner å tape spenning? Noen som har lure løsninger på dette? Tanken er å kjøre strip rundt hele veien og det blir vel ca. 20-25 meter (tegnet på utsiden bare for å illustrere). Kanskje jeg kan starte i hver ende, vil jeg da kunne styre det som én sammenhengede strip? Planlegger også strip i takutstikk på takboksen og nede i sokkel samt downlights i overbygget. De lilla firkantene er stikkontakter. Noen som ser noe annet jeg burde tenke på? Kommer ikke til å ha solskjerming på utsiden da vi har en del hjørnevindu så satser på å få til noe bra på innsiden istedenfor. Og dørklokke bør vel kanskje ha fast strøm? Hvis jeg skulle gått for f.eks. Ring med kamera burde den også monteres litt opp på veggen? Noen som har erfaring her?

 

takterasse_led.thumb.png.5027a26b7b2b0b885d24b282dfc2f88f.png

 

Legger ut noen flere bilder etterhvert som ting tar form, har også gående ett timelapse prosjekt som har gått siden første skuffetak, men det blir nok ikke ferdigstilt før senere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.