Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dennis87's Home Assistant smarthjem


Anbefalte innlegg

25/02-2019: Oppdatert første siden, da mye har endret seg siden jeg startet tråden for litt over 1 år siden. Har nå gått helt bort fra States GUI til Lovelace. Kjører også litt statistikk på Grafana/influxDB. 
 

Hardware som jeg bruker i/mot Home Assistant:
Home Assistant kjører i Docker på Synology NAS 916+
Aeotec Z-stick (Z-Wave)

 

Z-Wave utstyr
9 stk Aeotec Nano Dimmer

2 stk Aeotec Nano Switch
6 stk Aeotec MultiSensor 6
3 stk Aeotec Wall Plug 6
1 stk Aeotec Smart dimmer 6

1 stk Aeotec Repater
3 stk Aeotec Heavy Duty switch

2 stk Lifx led strips
1 stk Zipato Bulb 2

1 stk Z-TRM1

3 stk Z-TRM2

3 stk Z-TRM2fx

2 Stk Danalock V3 (1 Danapad)

 

Annet (Som styres/er integrert med Home Assistant)

Samsung Tab som er veggmontert. Brukes for rask oversikt over temperaturer og skru av/på nattmodus eller aktivere gjestemodus. 

Nest Hello Ringeklokke og kamera

4 Stk Nest Protect røykvarslere

Tesla Model S
2 stk Logitech Harmony Hub
2 Stk Google Home Mini

Meaco luftavfukter

2 Stk Mitsubishi Kaiteki Varmepumper/Melcloud

3 Stk Mill Panelovner (Wifi)

Tibber Pulse

Netamo Weather Station

2 Nvidia Shield/Chromecast

2 LG tver (Varsling webOS)

Xiaomi Roborock s50

 

Automasjoner:

Tror jeg har automatisert det meste nyttige nå. Verken jeg eller andre har rørt en lysbryter eller justert varmen manuelt på lang tid så da må det vel være ganske bra :) 


- Styring av lys automatisk basert på hvor mye lys det er og om noen er hjemme eller ikke. Huset settes i borte/hjemme modus basert GPS/Owntracks på mobilene.
- Varmestyring styres også basert på hjemme/borte, nattmodus og temperaturer som er hjemme. Varmepumpe styres opp eller ned mellom 1 og 2 etg basert på temperatur. Mye er også basert på temperatur ute, så feks varme i gulv går av ved varmere vær

- Gulvvarme styres basert på utetemperatur og innetemperatur. 
- Låser og Alarm styres av hjemme/borte modus 
- Bevegelses sensorer og kamera styres av Alarm component til Home Assistant. Alarm går på/av automatisk basert på borte/hjemme modus eller nattmodus.

- Strømforbuk overvåkes av Tibber Pulse. Nærmer maks effekt seg maks av det sikringer tåler, så blir trege varmekilder som VVB og varmekabler skrudd av fram til forbruk er mer normalt igjen. Skjer stort sett bare på natten ved ladning av elbil og er kaldt så en del varme står på. 


Slik ser oppsettet i Lovelace ut idag.
Lovelace1.thumb.JPG.fce9c68a324bc5b1dcc9658c02069822.JPGLovelace2.thumb.JPG.88e98d7f7fef6b16c0a198b701b7b90a.JPG
 

Lovelace3.thumb.JPG.11ef014f7768e224b4e6ddcca0f7cf02.JPGLovelace6.thumb.JPG.3d4619f86dd90f76cf139c7ad9d9e867.JPG

 

 

Lovelace7.thumb.JPG.bc1b0d6edacf56e45d8eac6af5eb97b7.JPGLovelace8.thumb.JPG.d2cacf4eee076f6facf46c42c81efc37.JPG

 

Lovelace4.thumb.JPG.dd1db57ae4b3c40b7ef656a2660eef86.JPG

 

Også fått inn et fint Lovelace card for Robotsøvsugeren.

Lovelace5.JPG.b2154abab4f0c038cf66ae7fc4b24b2b.JPG

 

 

Grafana/statistikk

grafana2.thumb.JPG.ff23711102c5cfef0ccd3ecaae9b4ef8.JPG

 

grafana1.thumb.JPG.3dfcf3277e97880a9d9d1c3839752f11.JPG

 

Endret av Dennis87
  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddig og pent oppsett! Alltid interessant å se ander sine løsninger. 

 

Et par raske spørsmål:

- Tibber: Er det noe å satse på? Og er grunnen god nok til å gå vekk fra "vinneren" på elskling.no, Gudbrandsdalen Energi? 

- Alarmsystemet: Integrert mot eksisterende system eller noe du har laget selv?

 

Kjenner jeg gleder meg litt ekstra til VW Car-Net integrasjonen er på plass i HA, da jeg likte oppsettet ditt mtp Tesla'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med tibber. Eneste ulempe er at de ikke har felles faktura med nettleverandører. Men det skal vist komme snart.
Ellers er strømprisen bra utenom de vanlige toppene, så man kan prøve å styre unna da det koster mest. Appen med oversikten og enkel mulighet for å integrere med smart systemer er veldig fin. Også kommet støtte for Tesla i Tibber appen og støtte for flere elbiler kommer nok snart. 

 

Alarm systemet er bare Home assistant componenten manual alarm panel, som blir trigget av bevegelse på en av sensorene eller Arlo kameraer. Det trigger da varsel på mobilen idag og snart også en lydlalarm og kraftig led lys da jeg skal få handlet inn Aeotec sin innendørs sirene etterhvert.
Home Assistant er koblet på UPS, sensorene har batteri backup og samme med kamera i garasjen så vil fungere selv om strømmen er borte. Sirenen til Aeotec har også batteri backup.
Så vil si det er et ganske bra system.

 

 

Bare send meg en melding vil du ha eksempel yaml filer på hvordan timeren for bilen er satt opp. Vil også fungere mot VW Car-Net. Har også satt opp så batteri ikonet endret seg basert på faktisk batteri % på bilen bare for gøy :D

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Får oppdatere denne litt. Fått gjort litt siden sist. Ryddet litt opp i home assistant gui på grupper osv og lagt til flere smartenheter og automasjoner. 


Ting som er gjort siden sist.

- flere sensorer og dimmere

- Dørlås

- heatit varmekabel termostat (Satt opp med måling av forbruk selv om det er v1)

- Oppgrader alarmsystem med sirene og flere sensorer.

- Nest røykvarslere i stue, oppe og garasje som er koblet mot hass. Går brannalarmen blir alle lys skrudd på er det kveld, samt led lys i trapp bytter til maks styrke og grønn for å vise veien ned og ut. 

- Måling av forbruk på flere ting som bla elbil. 

- styring av downlights ute på huset og garasje basert på høyde av solnedgang/oppgang

- "husmoduser" og automatisk styring av disse, så går i nattmodus osv av selg selv men kan også overstyres ved behov. 

- Styring av Mitsubishi Varmepumpe (Kaiteki). Her har jeg satt opp en ganske avansert automasjon som styrer om den settes i kjølemodus, varmemodus eller vifte samt vinkel på spjeldene basert på utetemp, temp oppe og nede, temperatur forskjell mellom oppe og nede (eks varmt oppe og en del kaldere nede går bare vifte på og kaster varmluft ned  (Pumpa står i trappeoppgang så kan varme/kjøle begge steder) Er det veldig kaldt i kroken i stua går også en ekstra varmeovn på for å hjelpe. Er også satt opp feriemodus, nattmodus, bortemodus samt at den kjører en ekstra boost med varme om morgenen hvis det er kaldt ++ Gått mange timer med knot her ?

Det er det jeg kommer på :) 

Slik ser det ut nå.

1.thumb.JPG.2ca73b3cd85e32ac9a8e3b2f492ad07f.JPG

 

climate.thumb.JPG.878126a5f10b8dbb78fd0e5c4849fb2a.JPG

 

lights.thumb.JPG.55bdf3ad4902569b9ea9ad10fb195034.JPG

 

garage.thumb.JPG.80fecee424088d377096459c886da208.JPG

 


power.thumb.JPG.51952ee45aa26a084ac61550a5e40497.JPG

 

security.thumb.JPG.0db3bb9dc15e3b4e23820c2be8a4c1ae.JPG

 

system.thumb.JPG.913b6d60647f79ce84d8ab62332b2327.JPG

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk oppsett, jeg kommer til å hente litt inspiration her.

Ser også du bruker ikoner på views fremfor tekst, det var ikke dumt (viste ikke det gikk an)

 

Hvordan styrer du visning av hvem som er hjemme?

Og om huset har en ingen-hjemme/folk hjemme modus, hvordan trigger du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle automasjoner går mot den family gruppen så den fungerer som en ingen hjemme eller hjemme modus. Har trigger mot home eller not_home som en gruppe. Så er en hjemme viser den som hjemme eller er alle borte så er den not_home.

 

Bruker Bluetooth samt sjekk om mobilene er på det trådløse nettverket (ping). La til ping så jeg ikke blir satt som borte når jeg er i garasjen eller i hagen, siden bluetooth ikke fungerte helt dit. Men bluetooth blir raskere oppdaget så låsen låses opp og alarm går av før man er ved dør, så de utfyller hverandre.
Begge to går mot samme device/enhet så, så lenge enheten er enten oppdaget på bluetooth eller på wifi settes man som hjemme. Samme med borte bare at det er lagt inn at man må ha vært borte 10 min før den faktisk trigger borte modus. (consider home valget) 

 

yaml config er slik

# Bluetooth tracker
  - platform: bluetooth_tracker
    consider_home: 600
    interval_seconds: 12
    track_new_devices: false

# Ping Tracker
  - platform: ping
    consider_home: 600
    interval_seconds: 30
    count: 3
    hosts:
      galaxy_s9: "ipadresse"
      galaxy_s8: "ipadresse"


Setter man samme navn under hosts: der som device er oppført med for bluetooth i known_devices.yaml vil den tracke begge to og man vil se på source type om siste detection er bluetooth eller router (ping)

Capture.JPG.fd83b620eb66ae78c727ba4c2340c5bd.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har og en Kaiteki varmepumpe eg kunne tenkt meg å kople oppimot Hassio, kan eg spørre om du vil dele litt mer detaljer hvordan du gjorde den biten ?
Ellers et meget imponerende oppsett ! Takk for at du deler det med oss.

Regner med du bruker en IR kontroller, ala Broadlink IR Unit eller lignende ? Eller gått den mer avanserte veien med ESP8266 osv osv

Endret av taulen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7/23/2018 den 21.36, taulen skrev:

Har og en Kaiteki varmepumpe eg kunne tenkt meg å kople oppimot Hassio, kan eg spørre om du vil dele litt mer detaljer hvordan du gjorde den biten ?
Ellers et meget imponerende oppsett ! Takk for at du deler det med oss.

Regner med du bruker en IR kontroller, ala Broadlink IR Unit eller lignende ? Eller gått den mer avanserte veien med ESP8266 osv osv

 

Bruker en component for MELCLOUD. Som Mitsubishi sine varmepumper med wifi kan bruke. Kaiteki kommer med wifimodulen ferdig.

 

Er enda ikke et offisielt Home Assistant component så må legges til manuelt. som er enkelt. Lag 2 mappe der du har yaml config filene dine.

slik custom_components/climate/

Plasser så filene fra linken under i climate mappen

https://github.com/o0Zz/ha-melcloud

 

https://community.home-assistant.io/t/mitsubishi-melcloud-integration-with-home-assistant/26275/48

 

 

Andre alternativer er Sensibo

 

Endret av Dennis87
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dennis87 skrev:

 

Bruker en component for MELCLOUD. Som Mitsubishi sine varmepumper med wifi kan bruke. Kaiteki kommer med wifimodulen ferdig.

 

Er enda ikke et offisielt Home Assistant component så må legges til manuelt. som er enkelt. Lag 2 mappe der du har yaml config filene dine.

slik custom_components/climate/

Plasser så filene fra linken under i climate mappen

https://github.com/o0Zz/ha-melcloud

 

https://community.home-assistant.io/t/mitsubishi-melcloud-integration-with-home-assistant/26275/48

 

 

Andre alternativer er Sensibo

 

Wow okay, eg har jo den modulen og ja, trodde ikkje det skulle vere mulig å kommunisere direkte med den, men det er jo fantastisk !
Da har eg litt å se på framover =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt med Lovelace sånn smått nå :) 

5b65cf20996ef_lovelace1(Large).thumb.PNG.d7f1f6eb193e81676d167ab3124fc472.PNG

 

 

Også fått montert opp en tablet på veggen som får strøm fra baksiden. Feste er fra Vidabox. Bruker en Android app som heter WallPanel mot Home Assistant som gjør at skjerm skrur seg på automatisk når man nærmer seg ved bruk av frontkamera. 

 

5b65d15ecc112_20180804_153421(Large).thumb.jpg.fc7833d22ed02d1383cf0baddcda39a9.jpg

 

 

 

Endret av Dennis87
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blir bare mer og mer glad i Lovelace, når det kommer til muligheter for å overvåke ting bedre og gjøre det mer brukervennlig på eks tablet på vegg :)

Fått satt opp litt mer fancy oppsett nå på alarm panel, varmepumpe, batteri på bilen og forbruk av strøm i huset. Veldig enkelt å sette opp.

5b74cf75db72d_Home(Medium).thumb.PNG.34852003dcea626e458e227007ca0310.PNG

 

5b74cf7ea6434_Lights(Medium).thumb.PNG.c13d5e793c46230763682da21f1e2c06.PNG

 

5b74cf883ca02_Tesla(Medium).thumb.PNG.f7989aaf245b8ff4691b7465e4b0dac8.PNG

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dennis87 hvordan har du løst presence? Er på jakt etter en grei måte å løse det på, men finnes uttallige muligheter med varierende accuracy. 
Ser veldig bra ut, må få begynt på mitt oppsett skikkelig også. 

Har også spurt på forumet om man kan tweake Yahoo weather animated card til å bruke yr, men det virker hakket mer avansert enn jeg har lyst til å begynne på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har totalt 2 på person. Bluetooth og owntracks . Men også home/away funksjonen i Nest appen bare for en ekstra trigger når det kommer til å sette huset i hjemme modus. For å være helt sikker på at alarm, camera, dører låser opp osv. blir riktig når man kommer hjem :) 

 

Yahoo weather er en vær component. Yr er bare sensorer, så er en del mer styr å få lagt til den slik. Yr er stort sett mer riktig så håper den blir gjort om til vær komponent den også etterhvert. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tjwesterby skrev:

OK, takk for svar - ingen problemer som du vet om med wallpanel og lovelace? Har en tab liggende og tenkte jeg skulle få opp HASS i kiosk modus, og da virker din løsning som en grei sak. 

TJ

 

Ikke noe problem med Lovelace på Wallpanel appen :) 

 

29 minutter siden, Morten B skrev:

@Dennis87 Hvordan er det med Tibber-appen. Gir den deg timesprisen de neste 24 timer eller kun aktuell timespris? Kikka litt på integrasjonen i HA og så ut som om den bare ga aktuell timespris nemlig.


Den gir aktuell timepris samt min og maks pris i løpet av dagen. Men ikke for neste 24 timer.

https://www.home-assistant.io/components/sensor.tibber/

 

Usikker på om prisene for neste dag er i API? hvis det er det er det nok ikke vanskelig å få lagt til. Hadde vært greit å kunne få sett det der og ikke bare i Appen.

 

Tibber sensor viser dette idag

grid_company: Øvre Eiker Nett AS

max_price: 0.644

min_price: 0.583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen oppdateringer :)
Flyttet Home Assistant til en Synology Nas (916+) kjører i Docker. Stor forbedring fra Pi3+ som jeg brukte før. (En reboot av hass tar nå ca 5-7 sek) og mye raskere å hente opp logger, historiske data osv. 

 

Lagt til en noen nye enheter også som bla Heatit Ztherm2 for stue, kjøkken og spisestue så gulvvarme kan styres bedre. (Var bare effektregulatorer før som var veldig kjipt) 

 

Er også så å si ferdig med Lovelace oppsettet som brukes på tablet/mobil. Rask tilgang og oversikt til det som blir mest brukt :) 

Startsiden.thumb.JPG.542fab98a9ff422048a7e08e60e18497.JPG

 

Lights.JPG.11b0f400a65c14eeebee6542483a576f.JPG

 

Climate.thumb.JPG.28dab4752897ce766f740e6c123aff9f.JPG

 

Security.thumb.JPG.df4e6d521d1c98866295faa1afa6d87c.JPG

 

Power.thumb.JPG.009284aebc456b6f7b1dd084c903343e.JPG

 

Tesla.thumb.JPG.67b8f6de23b50367eb4ea3e430f004be.JPG

 

Status.thumb.JPG.fd55036d416240c4a11b8ff53c7a1dc0.JPG

 

 

Har også fått satt opp Google Assistant på Norsk mot Home Assistant. Fungerer bra men uvant å si Ok Google og ikke Alexa :P 

Screenshot_20180913-162304_Google.thumb.jpg.6be4d87d38c626661205e33b3856e260.jpg

 

Endret av Dennis87
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende Dennis! Jeg liker det veldig godt og har mye av samme tankene for mitt system :) Blir gøy å prøve dette ut. Mangler bare sonos støtte for Google Home (mer enn via IFTTT) så blir det full Google Home installasjon hos oss :P Veldig pent oppsett også. Har du kombinert button-card med animated weather på hovedsiden? Clean og pent!

Har du installasjonen på github?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppgradert litt i garasjen, så nå er det ikke bare smarthus men også litt smartgarasje :P 

Hadde fra før sensor og kamera. Er nå satt opp 2stk Aeotec nano switch til å skru på/av lamper i taket og Danalock v3 på inngangsdør.

Har også endelig pensjonert en 2kW vifteovn og erstattet med en Mitsubishi varmepumpe (Kaiteki 6600) Samme som i huset. Styres via Melcloud component på Home Assistant. Så nå er garasjen klar for vinteren :D Garasjen er godt isolert så tenker å holde 19-20 grader.

20181115_150232.thumb.jpg.8a51b51f631a3b3aa129b533d665ac3d.jpg20181115_150806.thumb.jpg.9bcd5529a6d17ca95997ae949af4e7d6.jpg

 

Garasjen pusset jeg opp tidligere i år,  litt Tesla showroom inspirerte farger.

 

Har også 2 stk Tesla ladestasjoner. Den ene er satt opp og den andre skal opp snart. De blir begge på samme 32A trefas kurs med lastbalansering. Så hvis begge er i bruk samtidig blir det automatisk 16A til hver. Har en 16A trefas kurs tilgjengelig i garasjen også, men den blir forbehold annet bruk.

 

 

 

 

 

Endret av Dennis87
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.