Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruke Multireg «manuelt»


Anbefalte innlegg

Jeg har en slik "jukseløsning" i et par rom hvor jeg ikke enda har byttet gulv og fått nedfelt gulvsensor. Har satt Multireg heat til 26 grader og energy save heat til 16 grader. Så bruker jeg SDJ-VStat som termostatstyring og events som switcher Multireg'en mellom heat og energy save heat når VStat'en slår seg på/av. VStat'en er tilknyttet en Oregon tempsensor som ligger løst oppå gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2018 den 22.06, Go4IT skrev:

Jeg har en slik "jukseløsning" i et par rom hvor jeg ikke enda har byttet gulv og fått nedfelt gulvsensor. Har satt Multireg heat til 26 grader og energy save heat til 16 grader. Så bruker jeg SDJ-VStat som termostatstyring og events som switcher Multireg'en mellom heat og energy save heat når VStat'en slår seg på/av. VStat'en er tilknyttet en Oregon tempsensor som ligger løst oppå gulvet. 

 

Takk! Har nå gjort det samme, ser ut til å funke bra! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/6/2018 den 22.06, Go4IT skrev:

Jeg har en slik "jukseløsning" i et par rom hvor jeg ikke enda har byttet gulv og fått nedfelt gulvsensor. Har satt Multireg heat til 26 grader og energy save heat til 16 grader. Så bruker jeg SDJ-VStat som termostatstyring og events som switcher Multireg'en mellom heat og energy save heat når VStat'en slår seg på/av. VStat'en er tilknyttet en Oregon tempsensor som ligger løst oppå gulvet. 

Hva gjør energy save heat for noe? Er det forskjellig fra å bare sette den til 16 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, berland skrev:

Hva gjør energy save heat for noe? Er det forskjellig fra å bare sette den til 16 grader?

 

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Nei, det går for det samme, tror jeg. 

 

Tror faktisk ikke det er det samme. Var det ikke en her som viste temperatur-forandringer over tid på de to modusene? "Energy Save" har større hysterese enn vanlig Heat som er vesentlig mer aktiv på å holde temperaturen konstant... tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra TelldusForum:

 

On och off växlar mellan "heating" och "energy heating".

 

"Så i praktiken så skulle man kunna sätta upp det så här?

On via APP/Telldus live "heating" tex 21 grader.

Off via APP/Telldus live "energy heating" tex 12 grader (underhållsvärme).

 

Så fungerar den jag har hemma iallafall."

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har hatt en Multireg Z-Wave Electronic thermostat som overraskende nok går inn i en Elko ramme.
Har omsider fått montert den og det er da en status for "Off".
Er det noe jeg misforstår i spørsmålet?

Når jeg velger "Off", så slukner den og slår av varmekablene.

Skjermbilde.thumb.PNG.293f24f970a49e265d36ed9403656e06.PNGSkjermbilde.PNG.55b566af78ecd1eeeb4cd8ecf30f85ce.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Odd skrev:

Har omsider fått montert den og det er da en status for "Off".
Er det noe jeg misforstår i spørsmålet?

Når jeg velger "Off", så slukner den og slår av varmekablene.

 

Men hvordan slår du den da på, uavhengig av hvilken temperatur den måler? Det var problemet mitt. :) 

 

Jeg veksler nå mellom Energy save og Heat, ved hjelp av SDJ-Vstat. Heat-setpoint er satt veldig høyt og Energy save-setpoint veldig lavt. På den måten har jeg en «failsafe» om HS skulle feile. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Men hvordan slår du den da på, uavhengig av hvilken temperatur den måler? Det var problemet mitt. :) 

 

Jeg veksler nå mellom Energy save og Heat, ved hjelp av SDJ-Vstat. Heat-setpoint er satt veldig høyt og Energy save-setpoint veldig lavt. På den måten har jeg en «failsafe» om HS skulle feile. :) 

 

En slår på med "Heat" hvis en ønsker "Standard" regulering, og "Energy save Heat" hvis en ønsker regulering med en annen hysterese.

I tillegg kan du selvsagt endre setpoint på begge modusene via eksterne sensorer eller hendelser.

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Odd skrev:

En slår på med "Heat" hvis en ønsker "Standard" regulering, og "Energy save Heat" hvis en ønsker regulering med en annen hysterese.

 

Ja, men jeg ønsket at kablene skulle avgi varme, uavhengig av hva temperaturen i rommet var. Om det så var 30 grader, så ville jeg sende «on», og det går nok ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Ja, men jeg ønsket at kablene skulle avgi varme, uavhengig av hva temperaturen i rommet var. Om det så var 30 grader, så ville jeg sende «on», og det går nok ikke. 

 

Ja , det oppnår du ved å sette en kjempehøy setpoint tempratur på "Heat" og reguler med mode "Off" og "Heat" alt etter hva du ønsker skal styre varmekablene.
Da blir jo mode verdien 0 = Av og 1 = På.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Odd skrev:

Ja , det oppnår du ved å sette en kjempehøy setpoint tempratur på "Heat" og reguler med mode "Off" og "Heat" alt etter hva du ønsker skal styre varmekablene.
Da blir jo mode verdien 0 = Av og 1 = På.

 

Ja, omtrent. :) Det finnes vel en maksinnstilling for setpoint, men det duger til formålet. Jeg løser det slik du beskriver, men bruker Energy save (lavt setpoint) i stedet for Off. Da slipper jeg at vannet fryser om HS krasjer mens vi er på ferie. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt. Jeg skulle inn for å stille et veldig likt spørsmål! ? Men for å utvide litt, det går ikke an å lese ut temperaturen (rom eller gulv) fra termostaten på noen måte?

 

Og er det innebygde temperaturføleren for luft helt på trynet? Jeg satte den på 23 grader, og da jeg sto opp var det i underkant av 20 grader på badet. Det er i kjøligste laget. Jeg måtte sette den på -3 for at den skulle være venner med Oregon-termometeret der inne.

 

Til slutt, BaronKanon, det høres veldig interessant ut! Hvordan setter man den modusen? Jeg ser den ikke i det som kommer inn fra termostaten. Heter den kanskje noe annet? Dette er de modusene jeg ser: ["Off","Heat","Cool","Heat Econ"]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mastiff skrev:

Til slutt, BaronKanon, det høres veldig interessant ut! Hvordan setter man den modusen? Jeg ser den ikke i det som kommer inn fra termostaten. Heter den kanskje noe annet? Dette er de modusene jeg ser: ["Off","Heat","Cool","Heat Econ"]

Du har forskjellige modi (står i manualen ;) ). A, Af, F, P of Pf. Disse settes lokalt på termostatene, og er en basiskonfigurasjon, dvs. du velger hvordan du kjører systemet, og så har du denne modusen å jobbe fra. Man setter jo minimumstemp og maksimumstemp på de forskjellige sensorene lokalt også. Cool får du ikke satt med mindre du har satt enheten til "Cool" på selve termostaten, og da vil alle grenser få omvendt funksjon. (skru på ved makstemp og av ved min-temp etc).

9 minutter siden, Mastiff skrev:

Og er det innebygde temperaturføleren for luft helt på trynet?

Ja, og det har de vel egentlig innrømt selv i manualen jeg fikk med (Firmware 1.8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det er det samme som Power Regulator! Så det går ikke å bytte mellom den modusen og vanlig varme fra Z-Wave? Det er jo i så fall litt synd, for i så fall kan jeg ikke bruke den til noe morsomt. De fleste termostatene skal i deler av huset som jeg ikke har tilgang til. I så fall er kanskje den eneste måten å holde litt lunk i gulvet samtidig som man styrer temperaturen å la varmekablene stå på i ett minutt hvert femte minutt, eller noe sånt, ved å skru opp temperaturen til varmeste modus så ofte. Det blir mye opp og ned, men jeg regner med at det ikke går ut over verken termostat eller varmekabler. De er jo beregnet på å tåle å bli slått av og på.

 

Hvordan ser du firmware? Man må kanskje inn i Open Z-Wave Control Panel for det?

 

Og tempen kan man ikke lese på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mastiff skrev:

I så fall er kanskje den eneste måten å holde litt lunk i gulvet samtidig som man styrer temperaturen å la varmekablene stå på i ett minutt hvert femte minutt, eller noe sånt, ved å skru opp temperaturen til varmeste modus så ofte

Har du gulvføler, kan du jo sette minimumstemp på gulvet (må gjøres lokalt), så du alltid har den tempen på gulvet, selv om temperaturen i rommet er over settpunkt.

 

15 minutter siden, Mastiff skrev:

Hvordan ser du firmware? Man må kanskje inn i Open Z-Wave Control Panel for det?

jeg fant det ved å skru på strømmen. Da vises det i panelet under bootsekvens. Ikke funnet ut hvordan jeg får det ut fra HASS, og har ikke tilgang til Open Z-wave-kontrollpanel i hass.io.

 

16 minutter siden, Mastiff skrev:

Og tempen kan man ikke lese på noen måte?

Gulvtempen TROR jeg du får lest når du har den i "F"-modus, der det kun er gulvtempen som reguleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der så jeg det også, ja. 1.8 hos meg også. Hvis jeg setter en minimumstemp på gulvet, må jeg da faktisk slå av og på termostaten helt via Z-Wave for å kunne kjøle rommet ned til frostvaktmodus, sånn som når det ikke er noen i huset i noen dager? For i så fall funker dessverre ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker faktisk å gi temperatursignal i FP også, ser jeg nå. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne valgt den modusen for å holde lunk i gulvet med P og så styre romtempen med F, men det går ikke fordi den da vil holde lunk i gulvet også når det ikke er folk der, uansett hvor lav jeg setter settpunktet for sensoren, ikke sant? Så jeg får vel bare styre den ut fra Oregon-sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snåleste jeg har vært ute for. I control panel er det muligheten til å velge mellom de fire modusene, men det funker bare å slå den av! Og da klarer jeg ikke å slå den på igjen på noen annen måte enn ved å gjøre det manuelt på termostaten. Er det virkelig sånn, eller er det et problem med OZWCP?

 

Det er også en listeboks for å velge mellom de ulike modusene for sensorer (luft, gulv osv.), men den funker ikke i det hele tatt, og den står standard på A, selv om den er sett på FP.

 

Men jeg kan jo faktisk holde lunk i gulvet når vi er der og droppe det når vi ikke er der, for jeg kan sette P til 0 istedenfor de tallene som ellers er der. I følge bruksanvisningen er det temperaturen i P-modus, men det er selvsagt vås, for alternativene er 1-9. ;)Er det noen som vet  hva de tallene egentlig betyr? Fant det i OZWCP. Det er prosent av kraften, i hele tiprosent. Så den kan settes til 10-90 på det.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "godtatt" at det som er satt lokalt blir lokalt, og at jeg ikke kødder det til med Z-wave-config. Skal ikke være veldig vanskelig, egentlig.

 

Må sjekke litt om det er forskjellige modi i energy heat /heat eco og i heat, så de har sine helt egne konfigurasjonssett. Hvis så, vil det jo være kult å kunne sette temperaturer veldig ned på Energy heat for å få ned tempen godt når man ikke er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, jeg pleier ikke å godta noe som helst før jeg har sloss, mast høl i huet på folk og banket i greia med ei slegge! ? Men for min del funker det greit når jeg kan kjøre FP og så styre setpoint opp og ned fra Z-Wave for å styre romtermeraturen, og ha P på noe passende når det er folk der, og så skru ned P til 0 med Z-Wave og styre ut fra en romtemperatur på frostvakt når det ikke er folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.