Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Slå av" POPP Røykvarslere


Iogahguil

Anbefalte innlegg

Jeg har 6 POPP røykvarslere koblet til HC Lite. Helt fra starten av har vi slitt med at de varsler uten at det er tegn på varme eller røyk i huset. i en periode skjedde dette hver uke. Har lest litt rundt på nett at dette kan komme av balansert ventilasjonsanlegg. Det er i og for seg noe som kan "justeres" ved å sette ventiler til å avgi luft bort fra varslerne osv. Hovedproblemet derimot er at jeg ikke har funnet noen måte å skru de av på når de går. Det står i manualen at man skal kunne trykke på testknappen på den røykvarsleren som starter varslingen, og så skal alle skru seg av. Det jeg sliter med er at jeg hverken på røykvarslerne eller i HCL ser hvilken røykvarsler som setter  i gang, og derfor ikke får skrudd dem av. Det er heller ingen måte å skru dem av på i HCL. Rådet jeg fikk fra forhandler var å ta ut batteriet, dette hjalp heller ikke, og det er kanskje naturlig når de er koblet på 230v i tillegg. Nå er det jo også slik at jeg ikke føler at det er noen optimal løsning å rive ut 6-7 batterier rundt i huset og ta sikringene for å få røykvarslerne til å bli stille uansett. 

 

Begynner å bli litt lei av å løpe rundt i huset for å lete etter hvilken røykvarsler som har satt i gang herligheten når klokka er 04 på natta og begge unga roper fra rommet "pappa hva er det du driver med, det bråker så fælt!" og alle lysene i og utenpå huset står og blinker. ?

 

Spørsmålet er da: 

Er det noen som har funnet en god måte å "slå av" røykvarslerne på med Home center lite?

Jeg har hørt rykter om at man med Home center kan hente ut statusen på røykvarslerne og dermed lage et script som kan skru av varslerne. Er det noen som har testet dette og kan bekrefte at det virker?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt 6stk POPP røykvarslere som skal kobles til Fibaro Home Center 2.

https://www.allcontroll.no/produkt/roykvarsler/

Jeg lurer på om det var noe spesielt du måtte gjøre for å koble de til HC Lite?

Måtte du gjøre noe for å få de til å snakke sammen, slik at hvis en oppdager brann så "uler" alle?

 

Når det gjelder å skru av, så fikk jeg vite at man kunne gjøre dette med LUA-kode scene som skrur de av.

 

Forhåpentligvis vet jeg litt mer når de er installert om 3 uker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk ny HCL inkluderte jeg dem ikke i "security mode". Jeg har forsøkt å fjerne en av dem for å så å inkludere den i "security mode", men HCL er kranglete etter den siste oppdateringen så det gikk ikke helt etter planen. Alle uler når en uler ja, det er ikke gjort noe for å koble dem sammen, dette fant de ut av selv. 

 

Ja, jeg har også hørt at dette kan gjøres i LUA, spennende å høre hvordan det går. Kanskje det er noen andre her inne som har forsøkt det samme?

Greit å finne ut om det å kjøpe en HC er veien å gå, madammen er ikke videre fornøyd med "smarthuset" om dagen så greit å vite at det vil løse seg med en HC før vi går til innkjøp av ny boks. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om POPP røykvarslere bør inkluderes i "security mode"? Jeg har i dag kun Multireg termostater på Fibaro HC2 og jeg mener jeg la de til "vanlig" altså ikke noe security (tror heller ikke disse støtter det). Men det skaper vel ikke noe problemer å ha noen dingser i "security mode" og andre ikke? Det skal vel meshe like fint?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Domoticz får jeg en av-knapp for hver varsler. Kan det være at HC ikke har fått integrert den helt riktig?

 

Jeg har heller aldri blitt klok på hvordan de skal slåes av ved hjelp av test knappen. Har du alle 6 seriekoblet? Ifølge manualen bør man visstnok slå av den funksjonen når man overstiger 4 stk (eller var det 3?). Det kan jo være relatert til problemet ditt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Domoticz får jeg en av-knapp for hver varsler. Kan det være at HC ikke har fått integrert den helt riktig?
 
Jeg har heller aldri blitt klok på hvordan de skal slåes av ved hjelp av test knappen. Har du alle 6 seriekoblet? Ifølge manualen bør man visstnok slå av den funksjonen når man overstiger 4 stk (eller var det 3?). Det kan jo være relatert til problemet ditt?


Jeg får opp skuffende få alternativer i HCL, men skal sjekke dette nøyere i morgen![emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.