Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rimelig led-strip + strømforsyning, trenger anbefaling


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har lyst til å leke litt med LED-strip og begynne å forstå meg mer på MQTT osv. Tenker dette er en god anledning til å handle litt div fra AliExpress til "dingseskuffen".

Derfor, kan noen anbefale meg en alright led-strip (5m) som dere har god erfaring med, og gi meg noen tips på hvordan man enklest/best får gitt disse power? Forstår også at det er en fordel å kjøre på med en Fibaro RGBW kontroller, men igjen dukker spm om power opp. Antar at det er greit å gå for en RGBWW strip (hvis kontrolleren takler dette?)

Alle forslag mottas med takk.


Må på forhånd beklage til @Moskus for at jeg ikke er på LED kjøret enda, men kan jo være at det kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tjwesterby skrev:

Noen erfaring med RGBW mot RGBWW? Tenker jeg primært vil ha hvitt lys og kunne endre mellom varmt og kaldere,

Tja... da duger egentlig ikke Fibaro sin RGBW-controller, for den har kun én kanal "reservert" til White. Jeg har RGBWW og justerer temperaturen med RGB-controllerne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men RGBWW gir deg jo samme som RGBW men bare med varmere lys hvis jeg har forstått det rett? Ergo, din løsning med å bruke RGBWW strip og heller legge på noe "blått" hvis du vil ha det kaldere bør være en løsning.

Hva slags strømforsyning bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tjwesterby skrev:

Ok, men RGBWW gir deg jo samme som RGBW men bare med varmere lys hvis jeg har forstått det rett? Ergo, din løsning med å bruke RGBWW strip og heller legge på noe "blått" hvis du vil ha det kaldere bør være en løsning.

Ja, det stemmer. Men gjør jeg det i praksis? Nei. 

Jeg bruker faktisk vesentlig mer RGB enn mulighet til å justere hvitfargen. Men jeg har unger, da... ;) 

 

28 minutter siden, tjwesterby skrev:

Hva slags strømforsyning bruker du?

Diverse 12V strømforsyninger... ;) 

Gjerne opp til 5A for de lange strekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tenkte omsider å ta steget ut i LED-verden jeg også.

Som et prøveprosjekt, tenkte jeg å legge en enkel LED-stripe bortover en vegg, ca 5-10 cm nedenfor taket. Skal da gå til anskaffelse av en eller annen aluminiums-list som retter lyset opp mot taket.

 

Syns det er vanskelig å velge komponenter som jeg skal ta ibruk. Ønsker i utgangspunktet å benytte meg av en norsk nettbutikk, i stedet for å kjøpe en random led-list fra en tilfeldig nettbutikk ett sted i verden.

 

Masse spørsmål:

- Hva kan jeg velge som en enkel RGB-ledstripe? Anbefalinger? Hovedformålet er lavt ambient lys på soverommet. Da dette er et prøveprosjekt, tenkte jeg å velge en billig clasohlson stripe som fra clasohlson eller kjell, må ta duge det?

- Det står at det følger med fjernkontroll og strømforsyning? Men jeg skal jo bruke fibaro rgwb? Kan jeg ikke bruke den led-stripa da? Hva med strømforsyningen da?

Må jeg kjøpe loddeutstyr og lodde ledningene fast til stripa?

- Så på strømforsyningene til kjells. Meanwell virker jo greit nok, men den ser jo ikke ut som en anonym transformator akkurat. Hvordan skal jeg få dette stuerent og barnesikkert da? Putte den inn i en utenpåligg koblingsboks på veggen, eller er den for stor for det kanskje? Sette opp et lite skap på veggen for å huse alt? Får virkelig "Max-Mekker"-følelse over hele greia.

-Noen som har noen gode forslag til sånn list jeg kan bruke oppunder taket for å rette lyset oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Squirrel skrev:

- Hva kan jeg velge som en enkel RGB-ledstripe? Anbefalinger?

eBay.

 

1 time siden, Squirrel skrev:

Men jeg skal jo bruke fibaro rgwb?

Ja, kjøp på eBay så slipper du det.

 

1 time siden, Squirrel skrev:

Må jeg kjøpe loddeutstyr og lodde ledningene fast til stripa?

Nei, du kan klippe ledningene og avisolere selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Squirrel skrev:

Tenkte omsider å ta steget ut i LED-verden jeg også.

Som et prøveprosjekt, tenkte jeg å legge en enkel LED-stripe bortover en vegg, ca 5-10 cm nedenfor taket. Skal da gå til anskaffelse av en eller annen aluminiums-list som retter lyset opp mot taket.

 

Syns det er vanskelig å velge komponenter som jeg skal ta ibruk. Ønsker i utgangspunktet å benytte meg av en norsk nettbutikk, i stedet for å kjøpe en random led-list fra en tilfeldig nettbutikk ett sted i verden.

 

Masse spørsmål:

- Hva kan jeg velge som en enkel RGB-ledstripe? Anbefalinger? Hovedformålet er lavt ambient lys på soverommet. Da dette er et prøveprosjekt, tenkte jeg å velge en billig clasohlson stripe som fra clasohlson eller kjell, må ta duge det?

- Det står at det følger med fjernkontroll og strømforsyning? Men jeg skal jo bruke fibaro rgwb? Kan jeg ikke bruke den led-stripa da? Hva med strømforsyningen da?

Må jeg kjøpe loddeutstyr og lodde ledningene fast til stripa?

- Så på strømforsyningene til kjells. Meanwell virker jo greit nok, men den ser jo ikke ut som en anonym transformator akkurat. Hvordan skal jeg få dette stuerent og barnesikkert da? Putte den inn i en utenpåligg koblingsboks på veggen, eller er den for stor for det kanskje? Sette opp et lite skap på veggen for å huse alt? Får virkelig "Max-Mekker"-følelse over hele greia.

-Noen som har noen gode forslag til sånn list jeg kan bruke oppunder taket for å rette lyset oppover?

Om du ikke ønsker å gå for Fibaro , så fungerer også Philips Hue veldig bra. Jeg Monterte alu profiler inn i gips vegg, og brukte Philips Hue LED stripe. Ble ganske fornøyd?

1F9E521A-D2A0-413A-9053-BD3F1EC9F230.jpeg

64401F54-CFFF-4BED-ACB6-5148FFC2D0DE.jpeg

B3B7E938-43C9-4CF0-B2EE-F6C7B64C3D01.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hvilke profiler?

Hvordan? 

 

:) 

Jeg bestillte de igjennom elektrikeren, da han hadde de i sortimentet, men her er hvordan de ser ut:
https://www.lyskomponenter.no/profil-r

 

Man setter de på toppen av gipsplaten, og deretter så har man ca 10cm gips på oversiden mot taket, og så sparkler man igjen.

Det var egentlig enklere enn jeg trodde. 

Grunnen til at jeg valgte dette var at det ble montert lydhimling, og ble da fortalt at vi måtte montere lyskilder på vegg istedet for i tak.

Har nå 6m med ledstripe på en phillips hue trafo , og var skeptisk til om det ville bli godt nok lys, men det lyser opp rommet ganske bra:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frankis78 skrev:

Grunnen til at jeg valgte dette var at det ble montert lydhimling, og ble da fortalt at vi måtte montere lyskilder på vegg istedet for i tak.

Det er litt avhengig av hvilken lydhimling du har (antall platelag, mengde mineralull og hvilket opphengssystem bl.a.), men så lenge du ikke skal pepre taket med kasser, så hadde det nok gått bra. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Det er litt avhengig av hvilken lydhimling du har (antall platelag, mengde mineralull og hvilket opphengssystem bl.a.), men så lenge du ikke skal pepre taket med kasser, så hadde det nok gått bra. :) 

Det stemmer nok det? Greit å være på sikre siden, og i tillegg måtte finne andre løsninger på lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...
På 16.4.2018 den 12.37, Moskus skrev:
På 16.4.2018 den 11.30, Squirrel skrev:

- Hva kan jeg velge som en enkel RGB-ledstripe? Anbefalinger?

eBay.

Gammel tråd.  Men står du fremdeles for dette?  Tenker da på om LED-stripene fra Ali/Banggood/Ebay holder lysstyrken over tid eller om de blir vesentlig svakere over noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Gammel tråd.  Men står du fremdeles for dette?

Ja, stort sett. Men har gått over til AliExpress, det er bare enklere.

 

Jeg fikk opp på "Bilder på denne dagen" fra OneNote at i går for 5 år siden monterte jeg LED-striper i stua. De har holdt fint hele tiden, men den som er utsatt for mest varme er nok blitt litt grønnere enn den andre som er montert "mer åpent". Moden for utbytting. Så krone for krone tror jeg slike billige LED-striper er OK. :) 

 

Samtidig har jeg LED-striper montert av elektrikeren i den nye spisestua og over inngangspartiet. De koster BETYDELIG mer, men jeg regner med de holder. Men om kvaliteten er lik mange ganger prisen er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Mm, og hvis de er i aluskinner er det vel ikke så mye jobb å bytte de ut med nye ved behov.

Nei, det burde være enkelt.

 

Min (dvs den med litt misfaring) er til og med bare liggende løst oppå et skap, og jeg har fremdeles en god del striper liggende, så det er kun latskap som stopper meg... 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ebay

RGBWW

kjøkkenbenk/overskap

Fibaro RGBW controller

 

Ser etter en eBay LED-stripe som kan erstatte de over kjøkkenbenken. Er det noen som sitter med noen erfaringer i forhold til lysmengde og hvor kompatible de er mot Fibaro RGBW?

(ebay-linken fra Blogginnlegget til Moskus var død for lengst)

550lm/m fra biltema ga altfor mye lys

 

Tilleggsspørsmål: Hva er erfaringene med "uisolerte" led-striper over kjøkkenbenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.