Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Billig Wi-fi Vegg Dimmer.


Whipps

Spørsmål

Heisann!

 

første posten min her :) Har nylig gått til anskaffelse av en amazon alexa og ble temmelig bitt av hjemmeautomasjon basillen. Etter og ha sett litt på mulighetene har jeg da kommet frem til at jeg vil styre hele leiligheten via Alexa. ( Holder på og skrive en plan hva som skal gjøres og hvordan jeg har tenkt til og løse det) 

 

Men. Jeg har ett problem. Har noen gammeldagse analoge dimmere som går til taklampe og til spottene i gangen. Disse har jeg ikke lyst til og bytte pærer på. Men jeg tenkte at jeg kunne bytte dimmeren i veggen med en annen dimmer som kan kjøres via alexa. Etter og ha sett litt på nettet rundt om kring etter dimmere som kan passe mine mål 56mmX56mm innenfor den rammen. ( Se bilde )

 

https://www.finn.no/shopping/widim-250-dimmer-2-250w?ppc_camp=684267354&ppc_adgroupid=45130534044&ppc_prodid=20-1405970&gclid=CjwKCAiAqvXTBRBuEiwAE54dcHLPjddmmbDJacwdEsxEj204aXvgkHo9vIChlEZuvWq7zdQbRDyHRBoCF38QAvD_BwE

 

Denne syntes jeg var fryktelig dyr. Og iomed at jeg trenger to er det ikke snakk om. 

 

Noen som har ett forslag til hva jeg kan gjøre? 

 

På taklampen kan jeg også erstatte dimmeren med en vanelig av og på switch og ha en liten boks i taket hvis det gjør det billigere.  Er ikke den beste til og forklare meg, men håper noen kan gi meg noen tips :) Har medium erfaring med Arduino hvis det kan hjelpe på noen måte. :) 

 

Må være billigst mulig. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taklampe..jpg

Taklampe dimmer.jpg

Spotterdimmer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

2500 kr for en dimmer hadde jeg aldri  verden betalt. 

 

Du må velge deg en "hardware"-type for ditt lokale lys-styrings-system, og så må du i tillegg velge deg smarthusprogramvare, som kan overføre kommander fra Alexa (disse kommandoene går via skyen) og med lys-hardwaren i huset ditt. Alternativt må du gå for rene sky-løsninger, som du ser så henger det med en høy prislapp, og jeg ville ikke tatt det for gitt at det fungerer rett ut av boksen en gang.

 

Jeg har Z-wave, og det vil trolig passe deg også.  To stk Fibaro Dimmer 2 (ca 550 kr pr stk) samt en impulsbryter foran, så bør du være klar. Pluss eventuelt tillegg for smarthusprogramvare og hardware.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Whipps skrev:

Har du noen rimelige alternativer på dette :) ? Som kan styres via alexa ?

Ja, jeg hadde valgt en controller med direkte og god støtte for Alexa (som f.eks. HomeSeer), og heller benyttet en Z-wave dimmer. Det kommer snart en med hjul hvis det er kritisk for deg, ellers finnes det utmerkede micro-kontrollere som du (dvs elektrikeren din) kan montere bak en eksisterende dimmer.

 

Det å kunne "styre huset/leiligheten med Alexa" er helt fint, men det er enda kulere når det går automatisk. ;) 

 

Jeg bruker HomeSeer og brygger f.eks. kaffe med Alexa:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 9.2.2018 den 16.09, berland skrev:

2500 kr for en dimmer hadde jeg aldri  verden betalt. 

 

Du må velge deg en "hardware"-type for ditt lokale lys-styrings-system, og så må du i tillegg velge deg smarthusprogramvare, som kan overføre kommander fra Alexa (disse kommandoene går via skyen) og med lys-hardwaren i huset ditt. Alternativt må du gå for rene sky-løsninger, som du ser så henger det med en høy prislapp, og jeg ville ikke tatt det for gitt at det fungerer rett ut av boksen en gang. 

 

Jeg har Z-wave, og det vil trolig passe deg også.  To stk Fibaro Dimmer 2 (ca 550 kr pr stk) samt en impulsbryter foran, så bør du være klar. Pluss eventuelt tillegg for smarthusprogramvare og hardware.

 
 

 

 

Det der så da veldig stilig ut !:D Ja automatisk hadde vært flott det og, Men jeg jobber litt tilfeldig ( skift)  og legger meg aldri til samme tid. Har ingen faste rutiner i livet xD så tror alexa blir den beste løsningen for meg! Kikket litt på denne videon : 

 

Han bruker da altså en Android, og en broadlink https://www.ebay.com/itm/2018-Version-Broadlink-RM-Pro-RM03-Smart-Home-Automation-WIFI-IR-RF-EU-plug/162847730435?epid=22012971124&hash=item25ea7b2b03:g:FGkAAOSwFMdaWIam 

 

for og gjøre mesteparten. Kunne vært greit og fortelle alexa og skru på Tven og hjemmekino anlegget når jeg kom hjem også.  Spørsmålet er egentlig bare om dette blir billigere en og kjøpe 3x Fibaro dimmer ( Må ha på en til benkjøkkenbelysningen og) og lage sammen noen nodemcu's til tv på soverommet og stuen. ( Edit, Broadlinken fikser ir signalel til hjemmekino og tv på stue, soverommet derimot trenger nodemcu pga  lengde.  https://github.com/mdhiggins/ESP8266-HTTP-IR-Blaster

 

Takker for ett flott forum, mye lærdom her jeg prøver og hive i meg :) Blir spennende når det blir ferdig :) 

Endret av Whipps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min anbefaling: Gå for Z-wave. Bruk HomeSeer, Domoticz, Home Assistant eller OpenHAB. Eller hva som nå passer for deg.

HomeSeer har eksempelvis helt glimrende støtte for Alexa og/eller Google Home.

 

Legg alt i hub'en/programmet og styr nevnte program med Alexa. Det er det absolutt enkleste å håndtere og mest fremtidsrettede når du vokser ut av Alexa. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

HomeSeer er nok bra det, Men til en pris på over 2.500 Kroner er det helt uaktuelt for meg dette øyeblikket.  Må ha noe, helst gratis. Hvilken av de programmene du nevnte der er det beste freeware programmet? De fleste her er vell ganske hardcore når det gjelder hjemmeautomasjon, men jeg har veldig mange andre hobbyer og og kan ikke kjøre fullt ut på alt jeg holder på med. Blir for mye penger rett å slett. Hadde vært fint om noen kunne laget til noen guider som var litt billigere en homeseer og 100 diverse fibaro items. ( ikke en request at all ) 

 

Her er forøvrig notatene av hva som skal gjøres,sikkert masse skriveleifer og kommer til og ta litt tid, men men. 

 

 

Lys:

Badet.

-        Speil belysning. Skulle hatt en slags dimmer her. Skal ikke skru seg på når bed time kommandoen er gitt.  

-        Eget rødt lys lampe. Rød ikea pære med bevegelsessensor som ikke skrur seg på hvis ikke alexa bed time kommandoen er gitt. Hvis ikke alexa bed time kommandoen er gitt skal den være hvit og samme farge som den andre ikea pæra. ( rød pære for og ikke ødelegge nattsynet)

 

Soverommet.

-        Ikea Pærer i taklys.

-        Sengegavl belysning. NodeMcu med pwm output.

 

Gang.

-        Fibaro Dimmer 2 på veggen ?  Pærene må bli.

 

HobbyRom

-        La være. Evnt Ikea Pærer. Prioriterer ikke dette med det første.

Stue

-        Lampe forran sofaen. Finnes det en plugg dimmer ? Evnt bytte pære socket i lampe og bytte til Ikea Pære. Koble om dimmer i selve lampa til og gå rett gjennom.

-        Taklampe. Bytte ut fastmontert dimmer til vanelig av og på switch, Fibaro dimmer 2 ?

-        Baklampe Sofa. Ikea Trådfri Pære. 

Kjøkken

-        lys under kjøkkenbenk.  Fibaro Dimmer 2 ?

-        Taklampe over bordet. Bytte ut den gamle dimmeren til av og på switch og montere fibaro dimmer?

Media:

 

Stue

-        Kunne skru av og på tv/ anlegg på stue. Nodemcu med Ir sender.

Soverom

-        Kunne skru av og på tv på soverommet. NodeMcu med IR sender.

-        Kunne Sette tv på innsovningsmodus.NodeMcu med IR sender.

-        Kunne skru på vekkerklokkene.  Node Mcu med Servo. 3d printe noe som kan skru den av og på. Evnt

Alarmer:

-        Kunne skru på sol vekkerklokke.  NodeMcu med Servo. ( evnt åpne klokken og lodde inn på selve knappen )

Gardiner:

- Kunne Ta for og åpne gardineri stue. 3d Printet modul med motor og nodemcu.

- Åpne og lukke persienner på kjøkkenet. 3D printet modul med motor og nodemcu.

Fokus:

- Alt skal kunne styres via Alexa. 

- Kunne sette forskjellige " Scenes" med alexa.

-        Dinner time. ( justere de forskjellige pærene til varmt og dimme forskjellige lys.

-        Movie time. ( skru på tv og hjemmekino anlegg og ta ned gardinene og persiennner)

-        Cleaning time ( Opp med alt av gardiner og persienner. Alt lys skal dimmes til max lyststyrke)

 

Kjøpe: 

 

- Ikea Gateway.

 

- Ikea trådfri pærer.

 

- Dimmere (hvilken ? )

 

- en til Alexa (etterhvert)

 

- Wifi Støpselplugger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Husk også at automatikk ikke bare er basert på tidspunkt, men bla. bevegelse, lys, temperatur, tilstedeværelse, om noe er åpent/lukket, osv. Er meget behagelig at lys bare går av og på av seg selv, musikk som starter automatisk på badet, dør som låser seg selv, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Gaute skrev:

Husk også at automatikk ikke bare er basert på tidspunkt, men bla. bevegelse, lys, temperatur, tilstedeværelse, om noe er åpent/lukket, osv. Er meget behagelig at lys bare går av og på av seg selv, musikk som starter automatisk på badet, dør som låser seg selv, osv...

 

Joda. Var forsåvidt ett godt poeng det, men det får komme etterhvert :) Når jeg " Vokser av meg Alexa " som Moskus nevnte haha xD

Endret av Whipps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
34 minutter siden, Whipps skrev:

HomeSeer er nok bra det, Men til en pris på over 2.500 Kroner er det helt uaktuelt for meg dette øyeblikket.

Med den lista med dimmere og pærer, så er ikke programvaren den største kostnaden din... ;) 

 

35 minutter siden, Whipps skrev:

Må ha noe, helst gratis. Hvilken av de programmene du nevnte der er det beste freeware programmet?

Det tror jeg rett og slett du må prøve å finne ut av selv. Kjøp hardware'n og en UZB1, så kan du teste alle sammen. :)

De er jo gratis... ;) 

 

 

35 minutter siden, Whipps skrev:

- Wifi Støpselplugger. 

Nei. Z-wave. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, Moskus skrev:

Med den lista med dimmere og pærer, så er ikke programvaren den største kostnaden din... ;) 

 

Det tror jeg rett og slett du må prøve å finne ut av selv. Kjøp hardware'n og en UZB1, så kan du teste alle sammen. :)

De er jo gratis... ;) 

 

 

Nei. Z-wave. ;) 

 

 

Nei,. men ser jo kinda ikke noe annet alternativ heller. Den videon jeg linket til han som bruker Broadlink til absolutt ALT, virker jo temmelig fristende, eneste man trenger er en broadlink til 270 kroner og en halvgammel arduino telefon. men finner jo ikke et vegg feste som passer til min vegg!. OG ja , pærene blir nok litt, men liker at de kan bytte til varmt til kaldt. osv. Legg og merke til ( ? ) etter Fibaro Dimmeren.  Får jeg til den broadlinken men RF dimmere vill jo hele oppsettet mitt koste litt under det HomeSeer koster. Hva er det som er så negativt med RF 433 ?

Endret av Whipps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, Whipps skrev:

Hva er det som er så negativt med RF 433 ?

Det er kun en-veis-kommunikasjon. Ingen bekreftelse på om lyset eller (enda verre) ovnen mottok kommandoen. Er du da sikker på at lyset er av?

Ikke for det, jeg har selv brukt 433MH (og X10) i mange år. Men jeg går aldri tilbake!

 

Du gjør jo selvsagt som du vil. Bare husk at den samlede erfaringen forumet her representerer med ulike systemer er betydelig. Vi har gjort feil. Lær av våre feil, så sparer du en del tid og penger. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, Moskus skrev:

Det er kun en-veis-kommunikasjon. Ingen bekreftelse på om lyset eller (enda verre) ovnen mottok kommandoen. Er du da sikker på at lyset er av?

Ikke for det, jeg har selv brukt 433MH (og X10) i mange år. Men jeg går aldri tilbake!

 

Du gjør jo selvsagt som du vil. Bare husk at den samlede erfaringen forumet her representerer med ulike systemer er betydelig. Vi har gjort feil. Lær av våre feil, så sparer du en del tid og penger. ;) 

 

Ja. Fant ut av det. Foreksempel Hvis alt lys er på bortsett fra lyset på kjøkkenet og jeg sier " Alexa turn off all the ligths" Så vill Alt lys skrus av og kjøkkenet på. 

 

Men, Hvordan kan jeg som ung dude i nyinflyttet leilighet ha råd til alt sammen. Skal jeg ha EN fibaro dimmer så må jeg jo ha den home center greia til enten 2.5 tusen kroner eller 5.5 tusen kroner for den beste. Jeg var litt opptatt av at jeg ville ha dimming for og sette forskjellige scenes ettersom hva jeg sier til Alexa. Av og på med lys kunne jeg gjort simpelt med en nodemcu og et litt kraftig relay. men det blir for " dumt" for mitt bruk ?  Har 2 katter og 1 hund, Så bevegelsessensorer er og litt uaktelt hvis det blir den biten. Og jeg hater Fjernkontroller, de havner under sofaen, i kjeften på hunden, eller i buret til hunden xD 

 

Så, nå spør jeg dere, Forumbrukere. 

 

Hvordan kan jeg få til og dimme lysene uten og måtte bruke tusenvis av kroner ? Har dere noen gode forslag? ( Ellers så får jeg bare bo meg ihjel og drikke vann ut året. Fordi Smart Home. Det skal jeg jaggu ha!! ( Vertfall etter og ha sett Moskus sitt hus ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, Whipps skrev:

Skal jeg ha EN fibaro dimmer så må jeg jo ha den home center greia til enten 2.5 tusen kroner eller 5.5 tusen kroner for den beste.

Nei, det skal du ikke, da har du misforstått. En Fibaro-dimmer bruker Z-wave, og du kan styre den fra en controller som støtter Z-wave. En UZB1 koster 368 kr og OpenHAB/HomeAssistant/Domoticz er gratis.

 

13 minutter siden, Whipps skrev:

Hvordan kan jeg få til og dimme lysene uten og måtte bruke tusenvis av kroner ?

Det koster penger, hjemmeautomasjon er dessverre en relativt dyr hobby.

... men å kjøpe billig utstyr kan fort bli dyrere for du vil erstatte det med noe bedre senere. Det har jeg gjort. Mer enn en gang.... ;) 

 

 

14 minutter siden, Whipps skrev:

Fordi Smart Home. Det skal jeg jaggu ha!! ( Vertfall etter og ha sett Moskus sitt hus )

Hahaha! Tror jeg må skrive ut dette... :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

men ifølge  Amazon så .  :/ 

You need:

 

  • FIBARO Home Center 2 or Home Center Lite with firmware 4.130 or newer, <-- Er jo denne driten som koster helt sinnsykt med penger. Og fibaro har fått mye pepper på diverse nettsteder, så har ikke så lyst og bla opp for denne. Men sier du at jeg kan unngå dette? 
  •  
  • FIBARO ID account with Home Center added,
  • Amazon Alexa device

 

.jeg en leilighet på 78 kvm, med ikke så altfor mange ting og styre. og mye av det har jeg tenkt og lage med Nodemcu's ( eller en anna esp8266 enhet ) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror jeg endelig fant ut hva jeg skal gjøre.

 

Kjøper 3 Fibaro Dimmere.

 

Kjøper en UZB1.

 

Lærer meg Home Assistant.

 

istedenfor og bruke Fibaro skillen på Alexa, bruker jeg heller Home Assistant Skillen. 

 

Jeg ville da kunne kjøre Z-Wave rundt om i huset uten og måtte betale 5500 kroner for den fordømmrande fibaro boksen.

 

 

Dette kommer til og funke eller hur? :) ( er litt glad akkurat nå )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
52 minutter siden, Whipps skrev:

 

Det var dette med å lytte til erfarne fjellfolk.... :P 

 

 

14 minutter siden, Whipps skrev:

Kjøper 3 Fibaro Dimmere.

Kjøper en UZB1.

Lærer meg Home Assistant.

istedenfor og bruke Fibaro skillen på Alexa, bruker jeg heller Home Assistant Skillen. 

Jeg ville da kunne kjøre Z-Wave rundt om i huset uten og måtte betale 5500 kroner for den fordømmrande fibaro boksen.

Bingo!

 

Z-wave er en protokoll, og du er er i utgangspunktet ikke låst til en produsent. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, Moskus skrev:

 

Det var dette med å lytte til erfarne fjellfolk.... :P 

 

 

Bingo!

 

Z-wave er en protokoll, og du er er i utgangspunktet ikke låst til en produsent. :) 

 

 

Helt rått! gleder meg til og sette igang !!! Når jeg likesågodt har laget denne topicen, Hvor langt rekker Z-wave?  Har lyst til og mekke til en Arduino neddi postkassa med ett gressklipper batteri jeg har liggende. for og så bruke en sensor, vet ikke helt hvilken enda, til og vite om jeg har fått post. Postkassa ligger dog 50 meter ifra leiligheten. Noen ideer? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Z-wave er vel 30-50 meter gitt fri sikt. Siden du bor i leilighet så går jeg ut fra at du har noen vegger imellom siste z-wave sender/mottaker og postkassa og da synker lengden endel avhengig av hva veggene er laget av.

 

Til slike ting er kanskje 433MHz mer egnet siden det trenger mindre energi og i dette tilfellet så trenger du bare enveiskommunikasjon til systemet ditt. Men da må du ha deg en 433MHz mottaker som må inn i systemet. Mye å velge i her, men det koster deg fort 1K til kun for mottaker. 

 

Her er en som har laget seg noe. Mulig borettslaget vil klage hvis det kommer antenner montert til postkassene.

http://lambda-diode.com/electronics/phyff

 

Mulig du skal konsentrere deg om det som er inndørs først ;)

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Guahtdim skrev:

Z-wave er vel 30-50 meter gitt fri sikt. Siden du bor i leilighet så går jeg ut fra at du har noen vegger imellom siste z-wave sender/mottaker og postkassa og da synker lengden endel avhengig av hva veggene er laget av.

 

Til slike ting er kanskje 433MHz mer egnet siden det trenger mindre energi og i dette tilfellet så trenger du bare enveiskommunikasjon til systemet ditt. Men da må du ha deg en 433MHz mottaker som må inn i systemet. Mye å velge i her, men det koster deg fort 1K til kun for mottaker. 

 

Her er en som har laget seg noe. Mulig borettslaget vil klage hvis det kommer antenner montert til postkassene.

http://lambda-diode.com/electronics/phyff

 

Mulig du skal konsentrere deg om det som er inndørs først ;)

 

 

En broadlink  gamlere versjon av broadlink støtter vell 433MHZ ? Ettersom de nyere versjonene ikke lenger støtter forskjellige plugins osv osv. https://www.youtube.com/watch?v=FWRrQ-_uwEs 

 

og nei nei. Må ha mange baller i lufta samtidig ^^ 

Endret av Whipps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.