Gå til innhold
  • Bli medlem
claus

Styring av vannbåren varme og varmekabler (Z-wave)

Anbefalte innlegg

De fleste aktuatorer (og ventiler på fordelerstokk) er on/off. Det gjør ingenting siden regulering uansett er treg. Ventilene bruker typisk 2 min på å åpne/lukke. Regulering kan gjøres med PWM med syklustid på 10-20 min.

Shunt er kun praktisk i systemer med høy framledningstemperatur (el-kjele, olje-kjele, ved-kjele). Det er ikke nødvendig med varmepumpe siden denne regulerer temperaturen direkte og er mest effektiv ved lav temperatur. Når/hvis du installerer VP, bør du fjerne stuntet for høyest mulig energieffektivitet. 

Edit: Korrigerte krivefeil...

Endret av Blip!
Skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for grundig svar. Mener jeg ikke klarer å få til pwm med heatit zwater da det bare har rele-utganger tilegnet aktuatorer. Men som du sier, så er det nok med on/off siden det er treghet i systemet pga betonggulv og sirkulasjon av vannet.

Ang scunt så har jeg ikkje varmepumpe enda. Og tanken står på en fast temp på 36 grader, så scunten kan kanskje fjernes uansett? Litt usikker her hva som er smart tenker man driftsøkonomisk. Pumpa kan jeg så klart stoppe når alle sløyfeaktuatorene er stengte, så vil også vannet i varmtvannsta ken stå stille, og da vil heller ikke varmtvannstanken ha behov for å varme noe vann heller.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tror logikken i Fibaro HC2 baserer seg på on/off for hver sone, så tror det blir vanskelig å få noe ekstra ut av analoge aktuatorer. Men får det sikkert til å fungere. Blir vel on/off om man gir maks spenning og helt av til analoge aktuatorer så fungerer jo de også som av/på.... Tipper du får det til
Hei! Da er heatit zwater ankommet. Ha lagt den til HC2 som andre vanlige devicer, og tilordnet de til rom. Har tenkt å teste på en vannsløyfe før jeg utvider til alle sløyfene. Har temp sensor fra en cubino bryter som skal simulere utetemp, og en heatit ztmp2 som romsensor og sett av ønsket temp.

Bruker dere "scenes" og LUA for å lage til varmereguleringen, eller finnest de en slags plugin eller en enklere måte å gjøre det på? Jeg vil helst bruke utetemp evt værvarsel for å regulere oppvarmingen mest optimalt

Tusen takk for gode svar så langt:)rom2.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Du bruker en funksjon som heter Linked device, den finner du under panels, for å linke hvilken termostat skal styre hvilke utganger på Zwater releet. Dvs en termostat linkes til en eller flere utganger (tilsvarende grupperingen du gjorde på rommene). 

Deretter benytter du heating panel for å lage zones hvor du igjen styrer varmen. Jeg har for enkelthets skyld laget soner som er oppholdsrom, soverom og bad/vaskerom som jeg da har puttet rommene inn i. Heating panel er der du lager varmestyringsplanen i forhold til ukedager og tider på døgnet som temperatur skal endres. 

Da kan du forsøke å sette varmen på maks (i heating panel) - da skal aktuatoren åpne og skru ned så skal den lukke. Zwater releene klikker ganske høyt også så det er relativt enkelt å feilsøke.  

Lykke til 👍👏😀

Endret av Tor Neset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei

Du bruker en funksjon som heter Linked device, den finner du under panels, for å linke hvilken termostat skal styre hvilke utganger på Zwater releet. Dvs en termostat linkes til en eller flere utganger (tilsvarende grupperingen du gjorde på rommene). 

Deretter benytter du heating panel for å lage zones hvor du igjen styrer varmen. Jeg har for enkelthets skyld laget soner som er oppholdsrom, soverom og bad/vaskerom som jeg da har puttet rommene inn i. Heating panel er der du lager varmestyringsplanen i forhold til ukedager og tider på døgnet som temperatur skal endres. 

Da kan du forsøke å sette varmen på maks (i heating panel) - da skal aktuatoren åpne og skru ned så skal den lukke. Zwater releene klikker ganske høyt også så det er relativt enkelt å feilsøke.  

Lykke til
Konge. Blir å teste. Fleste rommene er rørene støpt i betong. Så nattsenking er muligens litt vanskelig å få til pga treghet har jeg hørt. Er du enig? Kan systemet benytte utetemperatur for reguleringen, eller må jeg da programmere logikken selv?

Tusen takk for at du gir meg gode svar;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at nattsenking ikke har så mye for seg i murgulv sett fra et økonomisk ståsted, men det handler nok mer om comfort. Jeg har 2 soverom hvor det er støpt gulv, og da må man jo starte nattsenkingen litt tidligere skal det være levelig. Ellers bryr jeg meg ikke om å senke temp i andre rom med murgulv.

Når det gjelder forskjell i utetemperatur så styres dette av varmepumpa mi - jeg har ikke noen øvrig styring av det. Jeg kan se at det kan bidra til å stabilisere temperaturen, men det er ikke noen funksjonalitet for det pr default, med mindre Fibaro har lagt logikk rundt dette inne i varmestyringen. Det å få laget en scene som logger utetemperaturen og styrer zwater releene direkte er nok ganske enkel - mulig det holder for å håndtere store svingninger i utetemperatur, men det beste hadde nok vært om scenen satte temperaturen manuelt på maks i en gitt tid. Vet ikke hvor lett det er men kan forske litt på det (og etter hvert som jeg skriver her så tenker jeg at dette kunne vært nyttig hos meg også :-) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg er enig med deg at nattsenking ikke har så mye for seg i murgulv sett fra et økonomisk ståsted, men det handler nok mer om comfort. Jeg har 2 soverom hvor det er støpt gulv, og da må man jo starte nattsenkingen litt tidligere skal det være levelig. Ellers bryr jeg meg ikke om å senke temp i andre rom med murgulv.

Når det gjelder forskjell i utetemperatur så styres dette av varmepumpa mi - jeg har ikke noen øvrig styring av det. Jeg kan se at det kan bidra til å stabilisere temperaturen, men det er ikke noen funksjonalitet for det pr default, med mindre Fibaro har lagt logikk rundt dette inne i varmestyringen. Det å få laget en scene som logger utetemperaturen og styrer zwater releene direkte er nok ganske enkel - mulig det holder for å håndtere store svingninger i utetemperatur, men det beste hadde nok vært om scenen satte temperaturen manuelt på maks i en gitt tid. Vet ikke hvor lett det er men kan forske litt på det (og etter hvert som jeg skriver her så tenker jeg at dette kunne vært nyttig hos meg også :-) )
Får gjøre det du også;) tror det med scener som slår av og på kan være en mulighet ja:) ser det blir litt testing:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så litt på scener og må nok inn med LUA kode for å styre dette ut fra utetemperatur.  

Lurte på en ting:

Kan du i konfigurasjonen for heatit ztmp2 angi hvilken sone den tilhører, slik at du får link mellom hva du setter opp av automatisk styring og hva du angir på panelet? Eller leser den automatisk ut fra den sonen den tilhører?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så litt på scener og må nok inn med LUA kode for å styre dette ut fra utetemperatur.  

Lurte på en ting:
Kan du i konfigurasjonen for heatit ztmp2 angi hvilken sone den tilhører, slik at du får link mellom hva du setter opp av automatisk styring og hva du angir på panelet? Eller leser den automatisk ut fra den sonen den tilhører?

Ahh. Litt domt. Mener heatit termostaten kan linkes opp mot sone ja, slik at om man velger temp på panelet, så styrer man sonen. Har hatt litt lite tid å teste i det siste. Akkurat blitt tobarnsfar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei, jeg sitter og leser tråden deres fra i fjor, og lurer på om dere har mer erfaring nå  ?   Jeg har gammelt styringssystem fra Danfoss på de 16 aktuatorene (24V) som styrer vannbåren varme sløyfene. Det jeg har lagt merke til, er at aktuatorene ikke nødvendigvis er helt åpen eller helt lukket.   Det betyr at dersom temperatur i et rom ikke avviker for mye i forhold til ønsket temperatur, så stiller Danfoss styringen aktuatoren til et passende nivå et sted mellom helt åpen og helt lukket. Jeg mener det er en fornuftig styring i forhold til å unnvike for mye temperatursvingning. 

Så, hvis jeg nå bytter til Heatit Z-water med HC2, så vil da aktuatorene være enten helt åpne eller helt lukket ?    Eller finnes det kode som kan legges inn i HC2 som styrer dette mer intelligent ?   Min erfaring med HC2 hittil er at den er svært lite intelligent (les ferdiglagde styringer) i forhold til HDL eller selv den gammeldagse Carlo Gavazzi styringen min som er 15 år gammel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Trond

Heatit Z-water er i praksis 10 utganger som  fungerer som brytere som kan stå enten åpen eller lukket. Dette gjør at du kun styrer åpen eller lukket mot de enkelte aktuatorene.

Danfoss styrer kanskje med forskjellige spenningsnivåer avhengig av helt åpen/delvis lukket/lukket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 16/06/2019 at 21:34, TrondM said:

hei, jeg sitter og leser tråden deres fra i fjor, og lurer på om dere har mer erfaring nå  ?   Jeg har gammelt styringssystem fra Danfoss på de 16 aktuatorene (24V) som styrer vannbåren varme sløyfene. Det jeg har lagt merke til, er at aktuatorene ikke nødvendigvis er helt åpen eller helt lukket.   Det betyr at dersom temperatur i et rom ikke avviker for mye i forhold til ønsket temperatur, så stiller Danfoss styringen aktuatoren til et passende nivå et sted mellom helt åpen og helt lukket. Jeg mener det er en fornuftig styring i forhold til å unnvike for mye temperatursvingning. 

Så, hvis jeg nå bytter til Heatit Z-water med HC2, så vil da aktuatorene være enten helt åpne eller helt lukket ?    Eller finnes det kode som kan legges inn i HC2 som styrer dette mer intelligent ?   Min erfaring med HC2 hittil er at den er svært lite intelligent (les ferdiglagde styringer) i forhold til HDL eller selv den gammeldagse Carlo Gavazzi styringen min som er 15 år gammel. 

On 17/06/2019 at 10:48, Tor Neset said:

Hei, Trond

Heatit Z-water er i praksis 10 utganger som  fungerer som brytere som kan stå enten åpen eller lukket. Dette gjør at du kun styrer åpen eller lukket mot de enkelte aktuatorene.

Danfoss styrer kanskje med forskjellige spenningsnivåer avhengig av helt åpen/delvis lukket/lukket?

Heisann.

Det at aktuatorene dine er ett sted mellom on/off er fordi de holder på å gå fra åpen til stengt eller motsatt. Danfoss bruker termoelementer i aktuatorene til gulvvarme, disse har noenlunde treg regulering mellom on/off. Dette fordi det er ett lite varmeelement på noen få watt som varmer opp(og utvider) ett medie i aktuatoren, som igjen gjør at aktuatoren skyver ventiltappen på gulvvarmesamlestokken. Hvor lang tid det tar å varme opp(eller kjøle ned) avhenger av omgivelsestemperaturen og evt smittevarme fra samlestokken.

De aller aller fleste gulvvarmeprodusenter bruker on/off regulering med sine egne puls bredde modulasjoner(PWM) for å sørge for jevn og nok varme.

I praksis betyr det at Z-water i utgangspunktet er ett "dumt" 10-kanals relè. Men det er også alle andre gulvvarmekontrollere fra seriøse leverandører, helt til produsentens integrerte software taes med i bilde.

Etter min mening skulle Z-water vært døpt til Z-relay eller noe i den duren :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Slettvoll skrev:

Etter min mening skulle Z-water vært døpt til Z-relay eller noe i den duren :D

Jo, men det navnet er opptatt. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Moskus
      Inspirert til å løse @toonwolf sitt problem. 

Se under:
      Sub Add(ByVal inputArgs As String) 'Input: RootReference;place;NewPin 'Example: 342;65;1234 hs.WriteLog("Add user", "Adding user...") Dim interfaceID As String = hs.GetINISetting("Interfaces", "IFace_0_Unique", "", "Z-Wave.ini") hs.WriteLog("Add user", "InterfaceID: " & interfaceID) Dim rootDeviceRef As Integer = inputArgs.Split(";")(0) Dim place As Integer = inputArgs.Split(";")(1) Dim PINnumber As Integer = inputArgs.Split(";")(2) Dim PINstring As String = PINnumber.ToString("0000") Dim nodeNumber As String = ZwaveUtil_GetNodeIdByRef(rootDeviceRef) hs.WriteLog("Removing user", "Node number: " & nodeNumber) Dim configResult = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "AddUserCodePin", {nodeNumber, place.ToString, PINstring, "TEST-user", interfaceID}) hs.WriteLog("Add user", "Done with result " & configResult.ToString) End Sub Sub Remove(ByVal inputArgs As String) 'Input: RootReference;place 'Example: 342;65 hs.WriteLog("Removing user", "Removing user...") Dim interfaceID As String = hs.GetINISetting("Interfaces", "IFace_0_Unique", "", "Z-Wave.ini") hs.WriteLog("Removing user", "InterfaceID: " & interfaceID) Dim rootDeviceRef As Integer = inputArgs.Split(";")(0) Dim place As Integer = inputArgs.Split(";")(1) Dim nodeNumber As String = ZwaveUtil_GetNodeIdByRef(rootDeviceRef) hs.WriteLog("Removing user", "Node number: " & nodeNumber) Dim ConfigResult = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "RemoveUserCodePin", {nodeNumber, place.ToString, interfaceID}) hs.WriteLog("Removing user", "Done with result " & ConfigResult.ToString) End Sub Public Function ZwaveUtil_GetNodeIdByRef(ByVal deviceId As Integer) As Integer Dim nodeId As Integer = -1 If (deviceId > 0) Then Dim device As Scheduler.Classes.DeviceClass = hs.GetDeviceByRef(deviceId) If (device IsNot Nothing) Then Dim pdata As HomeSeerAPI.PlugExtraData.clsPlugExtraData = device.PlugExtraData_Get(hs) If (pdata IsNot Nothing) Then nodeId = pdata.GetNamed("node_id") End If End If Else Throw New System.Exception("Device not found: " + deviceId) End If Return nodeId End Function  
    • Av toonwolf
      Bruker følgende kode for å programmere kode i lås basert på verdien i en virtuell device:
      Sub Main (byval inputArgs as string) Dim lockCode= hs.DeviceValue(737) hs.PluginFunction("BLLock", "", "AddUserCodePin", New Object(){647,79,lockCode,"TEST"}) End Sub (737) er den virtuelle devicen. Problemet er at jeg får følgende feilmelding om koden starter med "0". Eksempel "0269"
      Z-Wave Error - A user code was attempted to be set on node 19, but the user code provided is less than the minimum or more than the maximum length. Alle andre verdier som ikke starter på 0 fungerer uten problemer. Hva må gjøres (regner med dette er løsbart) for å få dette til å fungere?
    • Av Moskus
      Del 3: Z-wave-håndtering
      Nå har vi valgt en HomeSeer-versjon, og vi har satt det opp slik at det i det minste sviver. Men HomeSeer trenger å snakke med omverdenen for å være til nytte. En protokoll til det er Z-wave.

Forbehold: Dette er skrevet med HomeSeer-versjon 3.0.0.297 og Z-wave plugin-versjon 3.0.1.93. Deler av det som står her kan ha blitt endret senere.

Veldig kort om Z-wave
      Z-wave er en protokoll som både kan sende og motta beskjeder. Hver Z-wave enhet kalles en node, utenom sjefs-noden som kalles master controller. Flere noder som snakker sammen og med samme master controller er et nettverk. Når en node mottar en beskjed ("skru lyset ditt på") så kvitteres det tilbake til master controller.

For å justere et eller annet (f.eks. dimme-tid, følsomhet for bevegelsessensorer, etc) sendes en parameter til noden.

Z-wave lager et såkalt "mesh nettverk". Nodene snakker med flere andre noder, og kan sende beskjeder videre fra en til en annen, og dermed har man sjeldent dekningsproblemer.

Interface/controller
      Man trenger et interface slik at programvaren kan kommunisere med den virkelige verdenen. Hvis du har valgt en hardware-boks fra HomeSeer, så følger det med. Hvis du har valgt kun programvare, må du kjøpe et. Mange bruker UZB1 (versjon 5.2 kan med oppdateres), andre bruker Z-stick Gen 5. Disse kobles til maskinen via USB. Noen av oss bruker til og med Z-NET, et ethernet-interface fra HomeSeer (det er hendig hvis du kjører HomeSeer på en virtuell maskin, eller trenger å plassere interfacet et stykke fra serveren).

Akkurat nå er det uansett viktig å sørge for at interfacet/controlleren (jeg bruker ordene litt om hverandre) støtter Z-wave Plus. Ellers kan det nevnes at UZB1 har en fordel over Z-stick: HomeSeer kan ta backup av UZB1 og "restore" den tilbake til den samme eller en annen controller/interface. Det er også mulig med Z-stick, men da må du bruke Aeon Labs egen Windows-programvare.

Du har valgt et interface? Bra, da fortsetter vi med å legge det til i HomeSeer.

Aller først sjekker vi at Z-wave plugin'en kjører. Det gjør vi ved å gå til Plugins → Manage.

Når dette er gjort går du til Plugins → Z-wave → Controller Management.

Se under overskriften "Z-wave Interfaces". Hvis du ser et interface der, så trykk på den gule pilen for konfigurasjon. Hvis ikke, trykk på knappen "Add Interface" (om du ser det ene eller det andre er versjonsavhengig, men begge deler gir det samme resultatet).

Navngi den på en fornuftig måte (jeg har bare kalt den "UZB1").

Velg så riktig interface. Hvis du har en Zee2 med innebygget interface velger du dermed "Internal", har du UZB1 velger du "Z-wave.me UZB", har du Z-stick velger du "Aeon Labs Z-stick". Og så videre.

Det siste er å velge riktig COM-port (hvis du ikke har et innebygget interface). I Windows kan du finne COM-porten i Device Manager (Windows-tast + X → Device Manager → COM-ports). Jeg er ingen Linux-expert, men jeg fant den som vist i bildet under:

Når alt dette er gjort, trykker vi på det røde symbolet med gul bakgrunn øverst for å aktivere interfacet. Hvis alt nå er vel, endres teksten til "Initializing". Og deretter blir det røde symbolet grønt. Interface'et er "node 1" i nettverket.

Voliá! Du kjører nå Z-wave.
      Gratulerer!

Inkludering
      Men å kunne snakke et språk er jo litt kjedelig hvis det ikke er noen å snakke med! Så vi må legge til noen flere noder. Først en Fibaro Dimmer 2 (FGD-212). Først må du få en elektriker til å koble opp noden hvis det er en mikromodul til fast installasjon.

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management, og utvid controlleren din (f.eks. "UZB") ved å trykke på pilen i den gule sirkelen.

I nedtrekksmenyen velger du "Add/Include a Node". MERKNAD: Personlig bruker jeg alltid "Add/Include a Node Unsecurely", utenom for dørlåser. 

Trykk Start.

Nå må vi aktivere "inkluder"-funksjonen på noden.
      Mange noder har en knapp du typisk skal trykke på 3 ganger for å sende en "NIF", en "Node Information Frame". Mikro-moduler fra Fibaro og Qubino har en knapp på selve enheten, men man kan også bruke den eksterne bryteren ("S1") til dette.

Etter litt tenking, legger HomeSeer til noden.

Som vi ser roter Fibaro det litt til for oss om endpoints (det er en lang historie, den korte er at Fibaro feilaktig rapporterer at den er en multi-endpoint enhet, altså rapporterer den et ekstra endpoint den ikke har). Det skal vi imidlertid fikse i del 4.

Naviger så til View → Device Management, og a) trykk på knappen "Show all" under de fler-fargede knappene øverst til høyre, eller b) velg "Node 2" (eller hvilken node du nå legger til) i menyen "Floor".

Da får vi opp alt vi har i HomeSeer til nå:

Skrur vi av og på "Switch MultiLevel 1" skal lyset gå av og på.  

Ekskludering
      Ekskludering, det vil si fjerning av en node fra nettverket, er, som navnet tilsier, det omvendte av å inkludere en node. Og prosedyren er også tilsvarende enkel.

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management. Utvid controlleren.
      Finn "Remove/Exclude a Node" i nedtrekksmenyen og trykk "Start".
      Aktiver "inkluder"-funksjonen på den fysiske enheten (trykk 3 ganger) på samme måte som når du la den til.
      Enheten fjernes nå fra nettverket.

Optimalisering
      EDIT: Hvis du har et veldig stort nettverk, la oss si større enn 40-50 noder på fast strøm, så anbefales det ikke å optimalisere hele nettverket lenger. Optimaliser heller kun noen utvalgte (faste) noder.

Så helt til slutt noe av det viktigste. Som nevnt innledningsvis er Z-wave et mesh-nettverk, flere noder kan kommunisere med hverandre. Men dermed må en ny node også finne ut hvilke noder som allerede finnes i nettverket. Til det må vi kjøre en "Optimize"-rutine (andre kaller det også "heal").

Hvis du allerede har et nettverk og kun har lagt til en ny node, så går du til den nye nodens root → Z-wave og trykker på knappen "Optimize" (1 gang). Hvis du får beskjed om at det var vellykket, så trykker du på knappen "Full Optimize" (1 gang). Hvis den også er vellykket, så er du ferdig!  Hvis ikke, starter du på ny med "Optimize" igjen.

Hvis du har lagt til mange noder, så kan du få HomeSeer til å optimalisere alle på en gang.
      Gå til Plugins → Z-wave → Controller Information. Under controlleren din velger du "Optimize a Network, No Return Route Changes" og trykker "Start".

Hvis noen av nodene gir en feilmelding, kan du enten optimalisere nodene manuelt, eller du kan kjøre rutinen en gang til.

Når alle nodene er ferdig optimalisert, skal vi gjøre det en gang til, men denne gangen velger vi "Fully Optimize a Network". Feiler noen av nodene må "Optimize" og "Full Optimize" kjøres pr feilet node.

Merk: Erfarne HomeSeer-brukere, spesielt de som brukte HomeSeer 2, vet at tidligere var det snakk om at man skulle kjører "Optimize" hele 4 ganger før man kjørte "Full Optimize". Dette er ikke nødvendig lenger. Det holder med 1 gang.  

Bittelitt teori: "Optimize" for en node oppdager andre noder i nettverket den er i stand til å kommunisere med, og velger ut opptil 4 forskjellige ruter fra master til node som den lagrer. "Full Optimize" gjør det samme, men lagrer også den beste "retur-ruten" tilbake til master.

Oppsummering
      Nå har du et kjørende Z-wave nettverk, med en eller flere noder. I del 4 skal vi se på litt enkel feilretting (i de tilfellene det er nødvendig), justering av parametere og bruk av assosiasjoner for å kontrollere noder.

Tidligere har vi sett på valg mellom de ulike versjonene (del 1) og hvordan man setter det opp (del 2). I del 5 skal vi se nærmere på bruk av 433MHz-teknologi med RFXtrx433, og i del 6 det skal vi behandle alle enhetene våre, navngi dem, sortere, og se litt nærmere på mulighetene vi har i grensesnittet.

Spørsmål? Kommentarer? Gi et pip i kommentarfeltet!  

Vis full oppføring
    • Av Moskus
      Del 3: Z-wave-håndtering
      Nå har vi valgt en HomeSeer-versjon, og vi har satt det opp slik at det i det minste sviver. Men HomeSeer trenger å snakke med omverdenen for å være til nytte. En protokoll til det er Z-wave.

Forbehold: Dette er skrevet med HomeSeer-versjon 3.0.0.297 og Z-wave plugin-versjon 3.0.1.93. Deler av det som står her kan ha blitt endret senere.

Veldig kort om Z-wave
      Z-wave er en protokoll som både kan sende og motta beskjeder. Hver Z-wave enhet kalles en node, utenom sjefs-noden som kalles master controller. Flere noder som snakker sammen og med samme master controller er et nettverk. Når en node mottar en beskjed ("skru lyset ditt på") så kvitteres det tilbake til master controller.

For å justere et eller annet (f.eks. dimme-tid, følsomhet for bevegelsessensorer, etc) sendes en parameter til noden.

Z-wave lager et såkalt "mesh nettverk". Nodene snakker med flere andre noder, og kan sende beskjeder videre fra en til en annen, og dermed har man sjeldent dekningsproblemer.

Interface/controller
      Man trenger et interface slik at programvaren kan kommunisere med den virkelige verdenen. Hvis du har valgt en hardware-boks fra HomeSeer, så følger det med. Hvis du har valgt kun programvare, må du kjøpe et. Mange bruker UZB1 (versjon 5.2 kan med oppdateres), andre bruker Z-stick Gen 5. Disse kobles til maskinen via USB. Noen av oss bruker til og med Z-NET, et ethernet-interface fra HomeSeer (det er hendig hvis du kjører HomeSeer på en virtuell maskin, eller trenger å plassere interfacet et stykke fra serveren).

Akkurat nå er det uansett viktig å sørge for at interfacet/controlleren (jeg bruker ordene litt om hverandre) støtter Z-wave Plus. Ellers kan det nevnes at UZB1 har en fordel over Z-stick: HomeSeer kan ta backup av UZB1 og "restore" den tilbake til den samme eller en annen controller/interface. Det er også mulig med Z-stick, men da må du bruke Aeon Labs egen Windows-programvare.

Du har valgt et interface? Bra, da fortsetter vi med å legge det til i HomeSeer.

Aller først sjekker vi at Z-wave plugin'en kjører. Det gjør vi ved å gå til Plugins → Manage.

Når dette er gjort går du til Plugins → Z-wave → Controller Management.

Se under overskriften "Z-wave Interfaces". Hvis du ser et interface der, så trykk på den gule pilen for konfigurasjon. Hvis ikke, trykk på knappen "Add Interface" (om du ser det ene eller det andre er versjonsavhengig, men begge deler gir det samme resultatet).

Navngi den på en fornuftig måte (jeg har bare kalt den "UZB1").

Velg så riktig interface. Hvis du har en Zee2 med innebygget interface velger du dermed "Internal", har du UZB1 velger du "Z-wave.me UZB", har du Z-stick velger du "Aeon Labs Z-stick". Og så videre.

Det siste er å velge riktig COM-port (hvis du ikke har et innebygget interface). I Windows kan du finne COM-porten i Device Manager (Windows-tast + X → Device Manager → COM-ports). Jeg er ingen Linux-expert, men jeg fant den som vist i bildet under:

Når alt dette er gjort, trykker vi på det røde symbolet med gul bakgrunn øverst for å aktivere interfacet. Hvis alt nå er vel, endres teksten til "Initializing". Og deretter blir det røde symbolet grønt. Interface'et er "node 1" i nettverket.

Voliá! Du kjører nå Z-wave.
      Gratulerer!

Inkludering
      Men å kunne snakke et språk er jo litt kjedelig hvis det ikke er noen å snakke med! Så vi må legge til noen flere noder. Først en Fibaro Dimmer 2 (FGD-212). Først må du få en elektriker til å koble opp noden hvis det er en mikromodul til fast installasjon.

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management, og utvid controlleren din (f.eks. "UZB") ved å trykke på pilen i den gule sirkelen.

I nedtrekksmenyen velger du "Add/Include a Node". MERKNAD: Personlig bruker jeg alltid "Add/Include a Node Unsecurely", utenom for dørlåser. 

Trykk Start.

Nå må vi aktivere "inkluder"-funksjonen på noden.
      Mange noder har en knapp du typisk skal trykke på 3 ganger for å sende en "NIF", en "Node Information Frame". Mikro-moduler fra Fibaro og Qubino har en knapp på selve enheten, men man kan også bruke den eksterne bryteren ("S1") til dette.

Etter litt tenking, legger HomeSeer til noden.

Som vi ser roter Fibaro det litt til for oss om endpoints (det er en lang historie, den korte er at Fibaro feilaktig rapporterer at den er en multi-endpoint enhet, altså rapporterer den et ekstra endpoint den ikke har). Det skal vi imidlertid fikse i del 4.

Naviger så til View → Device Management, og a) trykk på knappen "Show all" under de fler-fargede knappene øverst til høyre, eller b) velg "Node 2" (eller hvilken node du nå legger til) i menyen "Floor".

Da får vi opp alt vi har i HomeSeer til nå:

Skrur vi av og på "Switch MultiLevel 1" skal lyset gå av og på.  

Ekskludering
      Ekskludering, det vil si fjerning av en node fra nettverket, er, som navnet tilsier, det omvendte av å inkludere en node. Og prosedyren er også tilsvarende enkel.

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management. Utvid controlleren.
      Finn "Remove/Exclude a Node" i nedtrekksmenyen og trykk "Start".
      Aktiver "inkluder"-funksjonen på den fysiske enheten (trykk 3 ganger) på samme måte som når du la den til.
      Enheten fjernes nå fra nettverket.

Optimalisering
      EDIT: Hvis du har et veldig stort nettverk, la oss si større enn 40-50 noder på fast strøm, så anbefales det ikke å optimalisere hele nettverket lenger. Optimaliser heller kun noen utvalgte (faste) noder.

Så helt til slutt noe av det viktigste. Som nevnt innledningsvis er Z-wave et mesh-nettverk, flere noder kan kommunisere med hverandre. Men dermed må en ny node også finne ut hvilke noder som allerede finnes i nettverket. Til det må vi kjøre en "Optimize"-rutine (andre kaller det også "heal").

Hvis du allerede har et nettverk og kun har lagt til en ny node, så går du til den nye nodens root → Z-wave og trykker på knappen "Optimize" (1 gang). Hvis du får beskjed om at det var vellykket, så trykker du på knappen "Full Optimize" (1 gang). Hvis den også er vellykket, så er du ferdig!  Hvis ikke, starter du på ny med "Optimize" igjen.

Hvis du har lagt til mange noder, så kan du få HomeSeer til å optimalisere alle på en gang.
      Gå til Plugins → Z-wave → Controller Information. Under controlleren din velger du "Optimize a Network, No Return Route Changes" og trykker "Start".

Hvis noen av nodene gir en feilmelding, kan du enten optimalisere nodene manuelt, eller du kan kjøre rutinen en gang til.

Når alle nodene er ferdig optimalisert, skal vi gjøre det en gang til, men denne gangen velger vi "Fully Optimize a Network". Feiler noen av nodene må "Optimize" og "Full Optimize" kjøres pr feilet node.

Merk: Erfarne HomeSeer-brukere, spesielt de som brukte HomeSeer 2, vet at tidligere var det snakk om at man skulle kjører "Optimize" hele 4 ganger før man kjørte "Full Optimize". Dette er ikke nødvendig lenger. Det holder med 1 gang.  

Bittelitt teori: "Optimize" for en node oppdager andre noder i nettverket den er i stand til å kommunisere med, og velger ut opptil 4 forskjellige ruter fra master til node som den lagrer. "Full Optimize" gjør det samme, men lagrer også den beste "retur-ruten" tilbake til master.

Oppsummering
      Nå har du et kjørende Z-wave nettverk, med en eller flere noder. I del 4 skal vi se på litt enkel feilretting (i de tilfellene det er nødvendig), justering av parametere og bruk av assosiasjoner for å kontrollere noder.

Tidligere har vi sett på valg mellom de ulike versjonene (del 1) og hvordan man setter det opp (del 2). I del 5 skal vi se nærmere på bruk av 433MHz-teknologi med RFXtrx433, og i del 6 det skal vi behandle alle enhetene våre, navngi dem, sortere, og se litt nærmere på mulighetene vi har i grensesnittet.

Spørsmål? Kommentarer? Gi et pip i kommentarfeltet!  

• Av Tor Magnus
      Intensjon
      Hovedmålet mitt med automasjonen i huset er vi aldri skal behøve å tenke på å slå lys av og på. Hvis noen føler behov for å ta i en lysbryter så er det en feil i automasjonen. Dette har vist seg å ikke alltid være så lett, spesielt når enkelte er veldig vant til å bruke brytere. Vi ser noen spesielle anledninger hvor det kan være nyttig å kunne overstyre, spesielt på tv stua. (F.eks. når man stryker klær og ser på TV eller når man vil da seg en liten ettermiddagslur...)
      Ideen er at all automasjon skal styres via hendelser, ikke via scheduler.

System
      Sentral:
      Intel NUC (NUC7I5BNH) med Docker kjører: Home Assistant Prometheus Grafana Plex Unifi Couchpotato Sonarr nzbget deluge NGINX Aeotec Z-stick Gen5 iM871A-USB - Wireless M-Bus USB-adapter  Ikea Trådfri Hub Aktuatorer:
      19x Fibaro Dimmer 2 3x Fibaro Relay 2 5x Fibaro Wall Plug 3x Fibaro RGBW 1x Idlock 101 1x DCH-Z510 Siren 6x Ikea Trådfri pærer 3x Ikea Trådfri drivere Sensorer:
      3x Sensative Strip 3x Aeotec Multisensor 6 8x Fibaro Motion Sensor 1x Fibaro Door/Window Sensor 2x Fibaro Universal Binary Sensor Ringeklokke Temperatur i varmtvannstank Netatmo inne/ute/vind (hjemme/hytta) Varme:
      1x Mill Wifi varmeovn Kamera:
      1x Foscam C1 6x RTSP stream fra DVR (2 til ligger i eske og venter på å bli montert) Alarm:
      Verisure (API/Plugg) A/V:
      4x TV med Chromecast 1x Xiaomi IR Remote 1x Sonos Play:1 1x Sonos Play:3 Drivhus:
      NodeMCU Relé for styring av vannventil Relé for styring av ventilering DS18B20 temperatur i jord Kapasativ fuktsensor for jord DHT22 sensor for temperatur og fuktighet i luft Annet:
      Tesla Model X 3x Google Home Mini Xiaomi Roborock S50  
      Automasjon
      Lys slås av dersom lysnivået i rommet er høyt fra naturlig lys. I noen rom hvor det er bevegelsessensorer er det kun minimal belysning som justeres opp når det er bevegelse. Lysintensitet / farge  er justert per aktuator i perioder av Morgen/Dag/Kveld/Natt eller via Flux. Utelys slås av og på basert på soloppgang/solnedgang Alle bad og vaskerom er på sentral ventilering som er justert via fuktsensor i alle disse rommene. Jeg kalkulerer gjennomsnittsfuktighet og avvik og bruker dette til å slå ventilasjon av og på. Når vaskemaskinen og tørketrommel er ferdig annonseres dette via Sonos og til telefoner. Vekke/morgenlys i nattbordlampe. På bad er speillys på konstant, mens taklys slåes av og på basert på bevegelse. Når Chromecast i tv stua begynner å streame dempes lyset. Notification via HTML5 rett på telefonene, via Sonos og på mail. Ringeklokkeknapp koblet til Fibaro Universal Sensor som trigger bjellelyd på alle Google Home og Sonos høytalere når noen ringer på, notification med bilde fra dørkamera til alle telefoner og justerer opp lyset i gangen. Varmvannstank har fått Fibaro Universal Sensor med 3 temperaturprober koblet på, venter på Aeotec Heavy Duty og elektriker. Annonsering i huset når vi er på vei hjem. Mill Wifi ovn har nattsenking og feriesenking via Home Assistant i stedet for i appen. Ved å kombinere Z-wave plug på TV, IR remote og chromecast, passer jeg på at TV er av når CC er idle, og at CC streaming stoppes hvis TV slås av. Rødt "nattlys" i hele huset hvis man er oppe om natten, slik at man ikke forstyrrer søvnrytme for mye. Setter sovemodus ved å si god natt til Google Home.  
      Integrasjoner
      Home Assistant har plugin for å polle Verisure API på internet og via en verisure plugg som slår på et nattlys når alarmen er på, hvor jeg trigger på forbruk via en Fibaro plugg. Dette brukes til å hente ut state på alarmen og for å vise data for alle sensorer i verisure anlegget slikt som dører, temperature og luftfuktighet. Jeg bruker Google Maps for location tracking. Integrasjon mot Unifi kontrolleren som kjører på samme server som gir presence detection. Chromecast og Sonos er selvfølgelig integrert og gir både oversikt over hva som skjer og mulighet til å kontrollere disse. Google Home er integrert mot Home Assistant og gir mulighet til å dimme, slå av og på lys. Integrert mot Netatmo hjemme og på hytta. Driver foreløpig ingen automasjoner da det er litt flaky.  
      Fremtidsplaner
      Automatiske rullgardiner fra Ikea. Video til chromecast(s) når det ringer på døren (testet, chromecast er nøye på videodimensjoner). Implementere feriemodus (fullstendig). Heatit Z-trm(3?) når de kan lever noe skikkelig.  
      Slik ser det ut den 11. januar 2019

I likhet med @Fermate er jeg også en eks-Funcommer fra AO perioden.