Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Markedspris vs fast pris pr kWh


Anbefalte innlegg

1 time siden, Dennis87 skrev:

Er minimalt Norge importer og ofte produseres mer. Så er stort sett bare strøm fra vannkraft vi får i kontaktene uansett hva de driver å sier de "ekporterer" ut for at folk i andre land skal tro og betale for at de får ren strøm og vi skitten strøm.
 

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Nokkeltall-1974-2012/

 

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/

 

Nå er det ikke det dette handler om, men man betaler ikke sertifikater for å få spesial elektroner. Det er støtte for videre utbygging. Det er iallefall det som er formålet :) 

 

Men nok om det, ville bare påpeke at man betaler for dette hos tibber og derav vill en kanskje betale noen øre mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte Fjordkraft hvordan de beregnet prisen for kunder med AMS måler, og de brukte også timeberegning når det var tilgjengelig.

Så jeg vil tro det ikke spiller noen rolle om man har Tibber eller noen andre, regner med de fleste bruker timeavregning der de har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Actibus skrev:

Spurte Fjordkraft hvordan de beregnet prisen for kunder med AMS måler, og de brukte også timeberegning når det var tilgjengelig.

Jo, men Fjordkraft oppgir kun en pris. "Prisen i dag er 48,87 øre pr kWh" for Rogaland (og det inkluderer ikke el.sertifikat, står ingenting om moms, må anta at det er med).

 

Men hva betyr det egentlig å ha "pris i dag" hvis du blir fakturert pr time?

 

Slik er Tibber-prisen i dag:

image.png

Dagens gjennomsnitt er faktisk ca 55 øre/kWh, og det er ikke engang vektet på et "normalt forbruk".

 

 

Har ikke tenkt så mye over det før, men det er mye "ullent" i kraftbransjen ser det ut til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De priser per time og ikke en pris pr dag hvis man har timeberegning iflg kundeservice.

 

2 timer siden, Moskus skrev:

Jo, men Fjordkraft oppgir kun en pris. "Prisen i dag er 48,87 øre pr kWh" for Rogaland (og det inkluderer ikke el.sertifikat, står ingenting om moms, må anta at det er med).

 

Men hva betyr det egentlig å ha "pris i dag" hvis du blir fakturert pr time?

 

Slik er Tibber-prisen i dag:

 

Dagens gjennomsnitt er faktisk ca 55 øre/kWh, og det er ikke engang vektet på et "normalt forbruk".

 

 

Har ikke tenkt så mye over det før, men det er mye "ullent" i kraftbransjen ser det ut til...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De priser per time og ikke en pris pr dag hvis man har timeberegning iflg kundeservice.
 
 
Hva står i kontraktene? Kan de bare forandre dette uten at kontrakten med kunden endres? Eller er det tatt høyde for?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Actibus skrev:

De priser per time og ikke en pris pr dag hvis man har timeberegning iflg kundeservice.

Nordpool, med andre ord. Kan de ikke bare skrive det da ?!? ;) 

 

2 minutter siden, Hilmar skrev:

Hva står i kontraktene? Kan de bare forandre dette uten at kontrakten med kunden endres? Eller er det tatt høyde for?

Helt garantert tatt høyde for. Er det markedspris med påslag, så er jo hele poenget at prisen skal forandre seg. Det står bare ikke 100% entydig i mine øyne.

 

Det er derfor utsang som dette:

3 timer siden, Moskus skrev:

"Prisen i dag er 48,87 øre pr kWh" for Rogaland

er misvisende og feilaktige. I verste fall helt villende markedsføring.

 

I beste fall er det kun 3 av døgnest 24 timer som har en strømpris lavere enn 48,87 øre i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommen over gårsdagens hyggelige elpriser her på Østlandet ble kr 85,10 for 88,7 kWh (snitt 0,96 kr/kWh), mot dagen før kr 56,60 og 110,6 kWh (0,51 kr/kWh). Kona var hjemme med sykt barn hele dagen, så begrenset hvor mye jeg fikk lov til å skru ned. Utendørs tilnærmet helt like temperaturer begge dager. Forgårs forbruk med gårsdagens priser ville blitt kr 124,30 eller 1,12 kr/kWh.

image.thumb.png.535c366764e1d437cdc7fe2f69b63a8d.png

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg lurte på om jeg skulle gå for tibber, og sjekker prisen der, som ligger på ca 50øre KWh, mens eksempel Agva ligger på 46øre KWh

Tibber tar 39kr mnd, mens Agva 0kr

Dette ser ikke så bra ut?

 

Er det noen som kan fortelle om man får nettleien på samme faktura fra Tibber, eller kommer den fra Netteier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Frankis78 skrev:

Jeg lurte på om jeg skulle gå for tibber, og sjekker prisen der, som ligger på ca 50øre KWh, mens eksempel Agva ligger på 46øre KWh

Tibber tar 39kr mnd, mens Agva 0kr

Dette ser ikke så bra ut?

 

Prisen varierer pr time. Her er f.eks prisen siste 30 dager:

8DA8332C-E270-48C7-A3DB-007BFD04A177.thumb.png.d35646558cdbbc11448741f72bf4dad4.png

 

Dette står om Agva Spot:

Sitat

Månedsgebyr 0,-

Påslag 9,9 øre/kWt

 

Altså koster de 10 øre mer pr time enn Tibber. Da blir vel de dyrere etter 3900 timer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ZoRaC skrev:

Altså koster de 10 øre mer pr time enn Tibber. Da blir vel de dyrere etter 3900 timer...?

Hmm, det var merkelig, for her står det noe annet.

Den første er tibber, og jeg er også usikker på om tibber sine 3.9 øre påslag kommer i tillegg, eller om det er inkludert i denne prisen.

2018-11-03_1928.thumb.png.6a592f1a77e8d40694b159a257c28bd7.png

2018-11-03_1929.thumb.png.d9e630c10ec44419ee441180c718bd75.png

 

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenger får du -6,50 øre/kWt "påslag" hos Agva før de skrur opp prisen din?

 

Om du shopper ny strømleverandør hver 2./3. måned så kan du sikkert beholde slike priser. 

Personlig gidder jeg ikke det, samtidig som at jeg godt kan "støtte" Tibber litt, mtp. at de faktisk jobber med litt innovasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frankis78 skrev:

Hmm, det var merkelig, for her står det noe annet.

Den første er tibber, og jeg er også usikker på om tibber sine 3.9 øre påslag kommer i tillegg, eller om det er inkludert i denne prisen.

2018-11-03_1928.thumb.png.6a592f1a77e8d40694b159a257c28bd7.png

2018-11-03_1929.thumb.png.d9e630c10ec44419ee441180c718bd75.png

 

 

Tibber baserer seg på snitt siste 30 dager, mens Agva baserer seg på dagens snittpris. Da kan man ikke sammenligne tallene...

 

Agva er flinke på «ny-kunde-rabatt», så du nok -6,5 øre på første faktura, så går de over til ordinær pris: https://www.agva.no/stromavtale/agva-spot/

 

Jeg hadde Agva i 6 mnd - første kvartal var de på halv pris av konkurrentene. Prisendring skulle varsles 14 dager før endring, sto det (ikke spot). Med liten skrift sto det at «varsling» betydde at de oppdaterte prisen på nettsiden sin... andre kvartal tok de dobbel pris av konkurrentene sine! :o 

 

Har du forresten elbil?

Da vil Tibber lønne seg etter et par timer på slike dager:AE7F3F2B-A40A-4E78-950B-BDDE8AE20604.jpeg.59d4849050a4de161126002e7d1a9c96.jpeg

 

På den dyreste timen koster det 22 kr/timen å lade med 32A lader og Agva (med -6,5 øre «påslag»). Med Tibber så vil ladingen foretas på de billigste timene i stedet - altså rundt 7 kr/timen på denne dagen. 

 

EDIT:

Tibber har forresten ikke 3,9 øre påslag, de har 0 øre. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Tibber baserer seg på snitt siste 30 dager, mens Agva baserer seg på dagens snittpris. Da kan man ikke sammenligne tallene...

 

Agva er flinke på «ny-kunde-rabatt», så du nok -6,5 øre på første faktura, så går de over til ordinær pris: https://www.agva.no/stromavtale/agva-spot/

 

Jeg hadde Agva i 6 mnd - første kvartal var de på halv pris av konkurrentene. Prisendring skulle varsles 14 dager før endring, sto det (ikke spot). Med liten skrift sto det at «varsling» betydde at de oppdaterte prisen på nettsiden sin... andre kvartal tok de dobbel pris av konkurrentene sine! :o 

 

Har du forresten elbil?

Da vil Tibber lønne seg etter et par timer på slike dager:AE7F3F2B-A40A-4E78-950B-BDDE8AE20604.jpeg.59d4849050a4de161126002e7d1a9c96.jpeg

 

På den dyreste timen koster det 22 kr/timen å lade med 32A lader og Agva (med -6,5 øre «påslag»). Med Tibber så vil ladingen foretas på de billigste timene i stedet - altså rundt 7 kr/timen på denne dagen. 

 

EDIT:

Tibber har forresten ikke 3,9 øre påslag, de har 0 øre. 

Ok takk for innspill. Jeg har egentlig satt meg lite inn i strømpriser før nå.

Grunnen var jeg så Pulse måleren, og tenkte å kjøpe den om jeg gikk over Tibber.

 

Forløpig har jeg ikke elbil, men tenkte å kjøpe en Jaguar Ipace. Trenger man plugin i Homeseer for Elbilen dersom man har styring på elbil igjennom Tibber app og Tibberseer?. Det finnes vel ikke Jaguarseer enda? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frankis78 skrev:

Forløpig har jeg ikke elbil, men tenkte å kjøpe en Jaguar Ipace. Trenger man plugin i Homeseer for Elbilen dersom man har styring på elbil igjennom Tibber app og Tibberseer?. Det finnes vel ikke Jaguarseer enda? :)

 

Tror ikke de har direkte støtte for å styre lading av Jaguar (enda?). Men, du kan jo kjøpe den nye laderen de nettopp lanserte: https://norge.tibber.com/products/easee/

 

Da styres alt av Tibber, trenger ikke noe smarthus-sentral engang. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger Tibber, skal kjøpe elbil og installere elbillader så kan denne være et alternativ. "Smart" lading uavhengig av integrasjon mot bil.

 

Ulempene er:

- Avhengig av sky

- Kanskje låst til Tibber som strømleverandør for å benytte den "smarte" delen av laderen. Usikker på hva Tibber vil gjøre tilgjengelig for 3.part mtp styring av laderen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Tror ikke de har direkte støtte for å styre lading av Jaguar (enda?). Men, du kan jo kjøpe den nye laderen de nettopp lanserte: https://norge.tibber.com/products/easee/

 

Da styres alt av Tibber, trenger ikke noe smarthus-sentral engang. :) 

Ja det var akkurat det jeg skulle spørre om.

Dersom man har laderen, så trenger man vel ingenting merkespesifikt.

Og dersom tibberseer kommer til å støtte både Pulse og Easee, så har man jo full oversikt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hillmar skrev:

Om du velger Tibber, skal kjøpe elbil og installere elbillader så kan denne være et alternativ. "Smart" lading uavhengig av integrasjon mot bil.

 

Ulempene er:

- Avhengig av sky

- Kanskje låst til Tibber som strømleverandør for å benytte den "smarte" delen av laderen. Usikker på hva Tibber vil gjøre tilgjengelig for 3.part mtp styring av laderen.

Jeg må sjekke ut dette mer. Skal snakke med en jeg kjenner på elbilhjelpen, for han kjenner til disse laderene.

Men først må jeg gå over til Tibber

 

Er det bare positivt å gå over, og kan noen svare på om nettleie kommer på egen faktura?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 3.11.2018 den 21.13, Frankis78 skrev:

Ok takk for innspill. Jeg har egentlig satt meg lite inn i strømpriser før nå.

Grunnen var jeg så Pulse måleren, og tenkte å kjøpe den om jeg gikk over Tibber.

 

Forløpig har jeg ikke elbil, men tenkte å kjøpe en Jaguar Ipace. Trenger man plugin i Homeseer for Elbilen dersom man har styring på elbil igjennom Tibber app og Tibberseer?. Det finnes vel ikke Jaguarseer enda? :)

Følger!
Jeg stiller gjerne som Betatester for JaguarSeer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.