Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilket stand-alone lydsystem med smarthusintegrasjon?


Anbefalte innlegg

Hjelper naboen med litt prosjektering av elektrisitet, ventilasjon, varme og smarthus.
Han har nevnt at han har lyst på innbygde høyttalere på bad og kjøkken blant annet. 


Det første jeg tenkte på var Sonos, men i tillegg til å være rimelig dyrt virker det også å være helt avhengig av en smarttelefon.

Han bruker stort sett ikke smarttelefon, og huset kan også bli leid ut i perioder, så noe som er helt frittstående hadde vært den beste løsningen, men det skal være veldig enkelt å streame fra telefon.
Det bør også være enkelt å integrere det i et smarthussystem slik at man for eksempel kan sette på radio på bad og kjøkken når man våkner om morgenen.

 

Selve integrasjonsmulighetene trenger ikke å være uendelige, men det må være mulig å starte anlegget om morgenen på ønsket kanal og volum.
 

Vi står fritt til å trekke rør hvor som helst, så akkurat nå er alle muligheter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen Sonosenheter i huset en uke (var ikke mine) og de integrerte seg lett med min OpenHAB og bindingen opplevdes mer stabil enn Squeezebox som jeg bruker daglig. 

 

Trenger kanskje smarttelefon for noe oppsett men jeg så ingen videre automatiseringsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squeezebox oppfyller omtrent alle preferanser, selv om det begynner å bli et gammelt system.
 
 Alternativt Chromecast Audio...
Squeezebox-serien ser ut til å ha blitt avsluttet i 2012?

Chromecast Audio er jo kjekt, men han bruker primært en ganske dum Cat-telefon, og har også en gammel iPhone. Så da blir vel ikke det veldig strømlinjeformet?

Vil ha høyttalere i tak på bad og kjøkken. I stue blir det frittstående.

Det beste hadde kanskje vært en forsterker med støtte for flere soner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen Sonosenheter i huset en uke (var ikke mine) og de integrerte seg lett med min OpenHAB og bindingen opplevdes mer stabil enn Squeezebox som jeg bruker daglig. 
 
Trenger kanskje smarttelefon for noe oppsett men jeg så ingen videre automatiseringsproblemer.
Hvordan får man valgt lydkilde og slikt uten smarttelefon?

Man må jo uansett ha et display for å styre huset, så det enkleste er nok å ha en tablet til det. Som da også tar seg av sonos.

Synes det blir litt dyrt med sonos da det i dette tilfellet blir to amper, pluss en sub med høyttalere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Chromecast Audio er nok en billig og grei løsning.

Det jeg ikke liker med slike løsninger er at de henter innhold fremfor å bare overføre lyden, derav vil det bli forsinkelse mellom en eventuell TV, samt man har en begrenset mulighet for å bruke alt man vill av apper.

Når det er sagt, forsinkelsen jeg snakker om er ikke gjeldende for lyd som spilles på tvers av flere  Chromecast Audio, da fungerer det samløst.

NB: Basert på Internett research uten personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, erlingba skrev:

Squeezebox-serien ser ut til å ha blitt avsluttet i 2012?

Jepp. Det betyr at du stort sett får mye for pengene på Finn. ;) 

 

11 timer siden, Frankis78 skrev:

Jeg liker ikke i hele tatt at man må ha en ekstra enhet koblet til for å få lyd. Dette burde være sømløst akkurat som wifi. 

Hva tenker du på som en "ekstra enhet"? Forsterker? Høyttaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også verdt å nevne at sonos+alexa fungerer veldig bra i dag, slik at en kan droppe telefonen 90% av tiden. Jeg spiller somregel kun via alexa om dagen, eller via rutiner satt i homeseer :) Kjører sonos i hele leiligheten, 5.1 til tv'en og resten er sonos one's. Jeg har i tillegg en alexa dot med tv'en da jeg ikke ville bytte ut bakhøytalerne da one har latterlige stativ muligheter ift play 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, erlingba skrev:

Hvordan får man valgt lydkilde og slikt uten smarttelefon?

Man må jo uansett ha et display for å styre huset, så det enkleste er nok å ha en tablet til det. Som da også tar seg av sonos.

 

Man får ihvertfall til alt som står på denne lista: https://docs.openhab.org/addons/bindings/sonos/readme.html

 

Jeg ser ikke umiddelbart noe viktig funksjonalitet som mangler, men GUI til dette må du jo ordne selv hvis man ikke vil bruke Sonos sin egen app.

 

Dette er hva OpenHAB støtter, og da kan alle andre systemer også gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på som en "ekstra enhet"? Forsterker? Høyttaler?
Men jeg regner med at Squeezebox da ikke har Dab?

Selv om Squeezebox ser kjekt ut, hadde vært kjekt å installere noe som fortsatt støttes i et helt nytt hus.

Nå blir det lagt opp til takmonterte høyttalere på bad og kjøkken. Trekker rør til teknisk rom, og rikelig med rør opp til tv-krok.

Har lyst på veggmonterte kontroller på et par rom slik at man slipper å lete etter mobil/nettbrett for å dempe volumet, men har ikke funnet ut hvilket system som best støtter det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2018 den 9.27, Moskus skrev:
På 16.2.2018 den 18.40, erlingba skrev:

Squeezebox-serien ser ut til å ha blitt avsluttet i 2012?
 

Jepp. Det betyr at du stort sett får mye for pengene på Finn. ;) 

 

Noen kommentarer fra en "frelst" Squeezebox-bruker:

- Det selges av og til også ubrukte Squeezeboxer på Finn - i tillegg til alle varianter av brukte Squeezeboxer

- Logitech UE Smart Radio ble faset ut i 2014 - denne kan konverteres til å bli en Squeezebox Radio

- Ved å installere Squeezeplay på en Windows PC fungerer også denne som en Squeezebox

- Ved å installere SqueezePlayer på en Android enhet fungerer også denne som en Squeezebox

- Det finnes musikkstreamere som kan kjøre Squeezelite og derved også fungere som en Squeezebox - f.eks SOtM sMS-200 og Sonore microRendu

- Man kan bygge en selv basert på Raspberry Pi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tjwesterby skrev:

Hva anbefales av høyttalere til innfelling hvis man vil ha relativt alright lyd for pengene? Har inntrykk av at mye er relativt tynt I lydbildet.. 

Jeg er ikke særlig fan av innebygging av høyttalere, nettopp av den grunnen. Stort sett får man bedre høyttalere utenom, og siden god lyd er veldig viktig så er det bedre å kjøpe standalone høyttalere, så kan man også plassere dem slik at man får en optimal lytteposisjon.

 

Det var lydnerden i meg. Praktikeren innser at det det kan være hensiktsmessig av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg skulle ha spesifisert litt mer i starten.

 

-Naboen min er ganske lite teknisk av seg. Han har ikke fungerende PC for tiden, han har en iPhone, men den bruker han nesten bare til å skrive timer på i jobb. Det mest avanserte teknologiske produktet han jevnlig bruker er en Raymarine kartplotter.

-Huset ligger rett ved sjøen, og vil sannsynligvis bli leid ut på sommeren.

 

Derfor må lydsystemet være veldig enkelt å bruke. Det bør ikke være helt avhengig av innlogging med personlig konto for å virke. Og bør også kunne brukes fra fastmonterte dingser, eventuelt et stereoanlegg. Alexa, Google home eller lignende er ikke aktuelt.

 

Det bør også være et system som ikke er avhengig av internettforbindelse. Huset ligger på enden av en 4 km lang eldgammel kobberledning, så jeg tipper man maksimalt kan få 2-3 Mbps hvis man er heldig. Det er mer sannsynlig at det blir installert et 4G-modem, men en så lenge får man ikke fri bruk her. Derfor må man ha noe som enkelt tar inn DAB, og også CD'er for den saks skyld.

 

Når det gjelder lydkvalitet er det heller ikke høyeste prioritet da jeg tipper det primært blir brukt til å høre på radio med, og eventuelt litt Vikingarna på lørdagskvelden.

Har sett meg ut disse høyttalerne til kjøkken og bad:

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/innbyggingutendors-hoyttaler/dali-phantom-e-50-takhoyttaler/

 

I tillegg blir det nok høyttalere ved tv, i loftstue og på soverom til "klokkeradio", men disse blir ikke innfelt.

 

Håper også å kunne bruke lydsystemet til brann og innbruddsalarm og også å gi andre alarmer som kloakkpumpe, feil på varmeanlegg og lignende.

 

Det er kanskje dumt av meg å installere masse tekniske dingser i et hus som skal brukes av en som foretrekker skiftenøkkel og hammer fremfor tastatur og touch-skjerm, men jeg har lyst til å få gjort det avanserte så enkelt at alle klarer å bruke det.

Det må uansett inn et system for å styre fyringsanlegget og den vannbårene gulvvarmen, så da er det dumt å la resten av huset være dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tjwesterby skrev:

Men, selve signalet er en ting. Hva anbefales av høyttalere til innfelling hvis man vil ha relativt alright lyd for pengene? Har inntrykk av at mye er relativt tynt I lydbildet.. 

 

Aner ikke om de er anbefalt, men tror det blir Dali Phantom E-50:

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/innbyggingutendors-hoyttaler/dali-phantom-e-50-takhoyttaler/

 

Tror uansett de er bedre enn det som følger med Elko Sound:

https://www.elektroimportoren.no/elko-sound-play-v-1-2-innb-kit/6407118/Product.html?Referer=kelkoo&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Elko ELKO Sound Play V.1.2 innb kit - 64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om fyren skal ha noe smarthusintegrering i det hele tatt. Han trenger en radio eller en receiver/alt i ett-system som er koblet tilkoblingsboks på vegg som går til høyttalere. Streaming høres ut som om er for vrient, men med en Chromecast audio koblet til nettverket, vil det åpne for eventuelle gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2018 den 13.56, baronKanon skrev:

Høres ikke ut som om fyren skal ha noe smarthusintegrering i det hele tatt. Han trenger en radio eller en receiver/alt i ett-system som er koblet tilkoblingsboks på vegg som går til høyttalere. Streaming høres ut som om er for vrient, men med en Chromecast audio koblet til nettverket, vil det åpne for eventuelle gjester.

 

Kanskje ikke, men jeg har veldig lyst til å montere noe som kan styres fra et smarthus-system. Men det må også kunne styres helt frittstående, og derfor utgår nok Sonos.
Det burde da vel være marked for et smart lydsystem som ikke er 100% avhengig av en app?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.